Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Oscyloskop S1-19b zniekształcony przebieg, naprawa

Kaatan 08 Cze 2011 23:20 4859 31
  • #1 08 Cze 2011 23:20
    Kaatan
    Poziom 9  

    Witam
    Od niedawna jestem posiadaczem takiego oscyloskopu i postanowiłem przywrócić go do życia. Wymieniłem lampy stabilizujące na stabilitrony STR 150/30 i lampę 6p14p. Lampa oscyloskopowa świeci jasno ale zamiast plamki pojawia się zniekształcona linia rozciągająca się w prawą stronę, po włączeniu podstawy czasu powstaje rozmyta linia, na wolnej częstotliwości widać, że zamiast kropki po ekranie przesuwa się ta nieszczęsna zniekształcona linia. Nie wiem czym to może być spowodowane.
    Chcę wymienić kondensatory przy torze Y, ale nie wiem czy można je zastąpić zwykłymi elektrolitami, gdzieś czytałem że można wsadzić tylko styrofleksowe albo ceramiczne (oryginalne to chyba olejowe).
    Ogólnie układ nie jest nigdzie spalony, wszystkie lampy się palą, ale nie wiem jak dokładniej sprawdzić ich stan.
    Poza lampami wymieniłem tylko jeden rezystor (6,8KΩ) bo się troche przyrumienił i kondensator 100nF 500V zamieniłem na styrofleksowy 100nF 630V.

    Proszę o pomoc w zdiagnozowaniu problemu, bo za mało znam się na tym sprzęcie aby go samemu naprawić.

    Oscyloskop S1-19b zniekształcony przebieg, naprawa
    Oscyloskop S1-19b zniekształcony przebieg, naprawa
    Oscyloskop S1-19b zniekształcony przebieg, naprawa
    Oscyloskop S1-19b zniekształcony przebieg, naprawa
    Oscyloskop S1-19b zniekształcony przebieg, naprawa

  • Pomocny post
    #2 09 Cze 2011 07:25
    jdubowski
    Specjalista - urządzenia lampowe

    Kaatan napisał:
    Lampa oscyloskopowa świeci jasno ale zamiast plamki pojawia się zniekształcona linia rozciągająca się w prawą stronę, po włączeniu podstawy czasu powstaje rozmyta linia, na wolnej częstotliwości widać, że zamiast kropki po ekranie przesuwa się ta nieszczęsna zniekształcona linia. Nie wiem czym to może być spowodowane.


    Spowodowane jest przedostawaniem się zakłóceń do toru X albo wzbudzeniem wzmacniacza X. Na początek radziłbym wymianę kondensatorów elektrolitycznych w zasilaczu, w gałęzi zasilającej tor X.

    Schemat ustrojstwa: http://forum.qrz.ru/showthread.php?t=2496

  • #3 09 Cze 2011 13:27
    Kaatan
    Poziom 9  

    Dzięki za podpowiedź. Jest tylko jeden problem - tam są kondensatory olejowe - można je bezpiecznie zamienić na elektrolityczne ?

  • Pomocny post
    #4 09 Cze 2011 14:51
    jdubowski
    Specjalista - urządzenia lampowe

    Kaatan napisał:
    Jest tylko jeden problem - tam są kondensatory olejowe - można je bezpiecznie zamienić na elektrolityczne ?


    Które konkretnie kondensatory?
    Olejowo-papierowe zamieniasz domyślnie na foliowe, zresztą problem z olejowo-papierowymi sprowadza sie zwykle do upływności, a elektrolity (zwłaszcza radzieckie) z czasem tracą pojemność.

  • #5 09 Cze 2011 20:54
    Kaatan
    Poziom 9  

    Przy torze Y są np. takie:
    Oscyloskop S1-19b zniekształcony przebieg, naprawa
    Ten brązowy to chyba olejowy, a ten srebrny sterczący to może być elektrolit.

    Są jeszcze takie:
    Oscyloskop S1-19b zniekształcony przebieg, naprawa
    łączą się z torem X - wydaje mi się że to elektrolity ale pewny nie jestem.

    Jest jeszcze coś takiego:
    Oscyloskop S1-19b zniekształcony przebieg, naprawa
    Wszystkie mniejsze postaram się wymienić ale nie wiem czy z tymi trzeba coś robić.

  • #6 09 Cze 2011 21:07
    jdubowski
    Specjalista - urządzenia lampowe

    Wymień te co trzeba - filtrujące zasilanie. Nie wymieniaj kondensatorów na oślep. Możesz tez ustalić w ktorym punkcie zaklocenia dostają sie do ukladu zwierając sygnał kondensatorem w poszczególnych stopniach toru X.

  • Pomocny post
    #8 10 Cze 2011 11:01
    serwis
    Poziom 37  

    Kaatan napisał:
    a ten srebrny sterczący to może być elektrolit.


    Ten "srebrny sterczący" to jest kondensator papierowy ( literka Б- bumażnyj- czyli papierowy).

    Może być "suchy", może być olejowy, a może być też z papieru metalizowanego.
    Jeżeli chcesz wiedzieć bardziej precyzyjnie odnośnie technologii wykonania- to w necie, na stronach rosyjskich znajdziesz wyczerpującą odpowiedź.

  • #9 11 Cze 2011 00:21
    Kaatan
    Poziom 9  

    Słabo u mnie z językiem rosyjski :cry: .
    Narazie wyjeżdżam na tydzień poza miasto i nie będę miał możliwości zająć się tym sprzętem.
    Dzisiaj grzebiąc przy torze X znalazłem kilka przypalonych rezystorów, jeden z nich spopielony zupełnie. Wymieniłem je ale żadnych zmian niema.
    Myślę że wiem które kondensatory mogą działać nieprawidłowo ale w sklepie elektronicznym u mnie w mieście żadnych o takich parametrach nie było. Może przy okazji wyjazdu znajde takie w innym mieście.

  • #10 16 Lip 2011 18:42
    Kaatan
    Poziom 9  

    Pisze dopiero teraz bo ostatnio nie miałem czasu się tym zajmować.
    Problem z zniekształconym przebiegiem już rozwiązałem, zgodnie z podpowiedziami wystarczyło wymienić uszkodzone kondensatory, ale odrazu pojawił się nowy problem. Lampa 6P14P zaczęła się jasno świecić, po włączeniu jest normalnie a za chwilę świeci się jak lampka nocna. Już po nagrzaniu coś w niej pykło, ale nie zmieniło to sytuacji. Mierzyłem napięcie żarzenia i jest 6,2V (katalogowo 6,3 powinno być) więc chyba ok.
    Przy okazji jeden stabiliwolt przy torze Y przestał świecić, zamieniłem go ale efekt ten sam.

  • #11 16 Lip 2011 18:57
    jdubowski
    Specjalista - urządzenia lampowe

    Kaatan napisał:
    ale odrazu pojawił się nowy problem. Lampa 6P14P zaczęła się jasno świecić, po włączeniu jest normalnie a za chwilę świeci się jak lampka nocna. Już po nagrzaniu coś w niej pykło, ale nie zmieniło to sytuacji. Mierzyłem napięcie żarzenia i jest 6,2V (katalogowo 6,3 powinno być) więc chyba ok.


    Blacha anody się żarzy czy objaw wygląda inaczej?

    Kaatan napisał:
    Przy okazji jeden stabiliwolt przy torze Y przestał świecić, zamieniłem go ale efekt ten sam.


    Który konkretnie - może zrobiłeś zwarcie w układzie gdzieś w elementach podłączonych równolegle do niego.

  • #12 16 Lip 2011 20:59
    Kaatan
    Poziom 9  

    Tak, blacha anody zaczyna się po chwili żarzyć.

    Stabiliwolt to ten na 40 stronie schematu tego sprzętu, przy okazji obok niego bardzo nagrzewa się opornik oznaczony R35. Od razu po otrzymaniu oscyloskopu go wymieniałem na nowy bo stary był podsmażony więc raczej problem był wcześniej.
    Stabiliwolt to SG15P.

    Oscyloskop S1-19b zniekształcony przebieg, naprawa

    Żadnego zwarcia w tym układzie nie wykryłem.

  • #13 16 Lip 2011 21:25
    jdubowski
    Specjalista - urządzenia lampowe

    Kaatan napisał:
    Tak, blacha anody zaczyna się po chwili żarzyć.

    Stabiliwolt to ten na 40 stronie schematu tego sprzętu, przy okazji obok niego bardzo nagrzewa się opornik oznaczony R35.


    A jakie masz napięcia po obydwu stronach tego rezystora (mierzone względem masy)?

  • #15 16 Lip 2011 22:20
    serwis
    Poziom 37  

    jdubowski napisał:
    Kaatan napisał:
    Tak, blacha anody zaczyna się po chwili żarzyć.

    Stabiliwolt to ten na 40 stronie schematu tego sprzętu, przy okazji obok niego bardzo nagrzewa się opornik oznaczony R35.


    A jakie masz napięcia po obydwu stronach tego rezystora (mierzone względem masy)?


    Kaatan napisał:
    195V i 134,3V


    To już jest źle.
    Ten stabiliwolt ma zakres stabilnej pracy od 102÷110V i prądzie 5÷30mA.

    Skoro jest takie wysokie napięcie pracy, a stabiliwolt nie jarzy się, to może być uszkodzony (może utracił próżnię).

  • #16 16 Lip 2011 22:44
    Kaatan
    Poziom 9  

    Po wsadzeniu tego stabiliwolta w inne miejsce oscyloskopu działa on poprawnie, więc raczej jest sprawny.
    Co może być przyczyną tak wysokiego napięcia na tej lampie ?

    Według miernika ten rezystor ma idealny opór (równe 6,8kΩ).

  • #17 16 Lip 2011 22:48
    serwis
    Poziom 37  

    Kaatan napisał:
    Co może być przyczyną tak wysokiego napięcia na tej lampie ?



    Brak przepływu prądu przez lampę- może być przerwa od strony masy stabiliwolta, np. brak kontaktu w podstawce.

  • #18 16 Lip 2011 23:13
    Kaatan
    Poziom 9  

    Patrzyłem na to napięcie podczas włączania oscyloskopu. Nie przekracza 135V, nie jest to za niskie napięcie do zapłonu tej lampy? Jej maksymalne napięcie zapłonu to 150V.

  • #19 17 Lip 2011 12:28
    serwis
    Poziom 37  

    Kaatan napisał:
    Jej maksymalne napięcie zapłonu to 150V.


    Jest co nieco większe, chyba 195V ( piszę z pamięci, ale chyba się nie mylę).

    Kaatan napisał:
    Według miernika ten rezystor ma idealny opór (równe 6,8kΩ).


    Może być tak, że rezystor na omomierzu jest sprawny, natomiast zwiększa swoją wartość pod wpływem przepływającego prądu.

    Zastosuj tu prawo Ohma, mierząc spadek napięcia na tym rezystorze- i wtedy wszystko się wyjaśni :D

    PS.
    W tym układzie prąd stabiliwolta powinien chyba wynosić 12÷15mA.

  • #20 17 Lip 2011 19:30
    Driver-
    Poziom 38  

    Najpierw zajmij się L1-13 bo ją możesz stracić, o ile już się to nie stało.

    Kaatan napisał:
    Lampa 6P14P zaczęła się jasno świecić, po włączeniu jest normalnie a za chwilę świeci się jak lampka nocna. Już po nagrzaniu coś w niej pykło, ale nie zmieniło to sytuacji. Mierzyłem napięcie żarzenia i jest 6,2V (katalogowo 6,3 powinno być) więc chyba ok.
    W anodzie tej lampy wydziela sie nadmierna moc. Spowodowane jest to zbyt wysokim napięciem anodowym. Lampa ta pracuje w obwodzie katody lampy L1-8 13LO36W (-900V), ale z drugiej strony podwajacza napięcia. Jeśli na siatce I będzie zbyt duże napięcie ujemne lampa zostanie przytkana i napięcie na anodzie wzrośnie. Przyczyną najprawdopodobniej jest kondensator C1-23 10n/1000V, jeśli nie był wymieniony natychmiast kwalifikuje się do wymiany. Możliwe też że ujemne napięcie z C1-23 zaniża napięcie odniesienia na stabiliwolcie L1-11 i zamiast 200V jest 195V na katodach L1-9 i L1-15.
    Kaatan napisał:
    Przy okazji jeden stabiliwolt przy torze Y przestał świecić, zamieniłem go ale efekt ten sam.

    Cytat:
    Name - SG15P
    Type - Gas stabilizer
    Cathode type - cold
    Filling - gas
    Envelope - glass miniature
    Weight - 15
    Ignition voltage, V - 160
    Stabilized voltage, V - 102-110
    Current, mA - 5,0-30,0
    Ready time - 5sec
    Noise, mV - 100/10
    Jak C14 ma upływność to zaniża napięcie na anodzie L5 i opornik R35 się grzeje. Sprawdź, a najlepiej od razu wymień kondensator C14 50n/160V, możesz dać 47n/250V.

  • #21 18 Lip 2011 21:10
    Kaatan
    Poziom 9  

    Wymieniłem ten kondensator C14, wsadziłem 50n 200V i przy okazji ten rezystor R35. Rzeczywiście przestał się grzać, ale stabilitron dalej nie świeci, sprawdziłem jego styki ale jest ok.
    Wymiana kondensatora C1-23 nic nie dała.

  • #22 19 Lip 2011 02:26
    Driver-
    Poziom 38  

    Sprawdź napięcia stałe na łączówkach ш1-1, ш1-2, (uważaj przy -900V miernik musi mierzyć co najmniej do 1kV z opornością wejściową min 10MΩ). Pomierz napięcia na na anodzie i siatce I lampy L1-13. Wylutuj jedno wyprowadzenie R1-95 i sprawdź jego oporność. Popraw luty na płytkach, ponieważ z zewnątrz mogą wyglądać dobrze, ale wyprowadzenia w cynie mogą być utlenione, a nawet skorodowane.
    Napisz wartości pomierzonych napięć w danych punktach, będzie więcej danych o kondycji tego sprzętu.

  • #23 19 Lip 2011 21:15
    Kaatan
    Poziom 9  

    Na napięciu 200V jest 196V. Przy napięciu 900V miernik najpierw pokazuje 860V i zaraz spada na 4V. Chyba że źle mierze.


    Wygląda na to że R1-95 ma nieskończony opór a blaszka do której był przylutowany urwała się jak go odlutowywałem, może była pęknięta.
    Jeśli chodzi o luty to są raczej dobre bo każdy z nich był mocno zalaminowany ale ponad 40 lat robi swoje.

    Wymieniłem już ten opornik, obraz na ekranie stał się ciemniejszy (wcześniej świecił troche za jasno) i ostrzejszy.

  • #24 20 Lip 2011 22:56
    serwis
    Poziom 37  

    Kaatan napisał:
    rezystor R35. Rzeczywiście przestał się grzać, ale stabilitron dalej nie świeci, sprawdziłem jego styki ale jest ok.


    A jakie jest teraz napięcie na stabiliwolcie?

  • #25 22 Lip 2011 01:35
    Driver-
    Poziom 38  

    Kaatan napisał:
    Na napięciu 200V jest 196V. Przy napięciu 900V miernik najpierw pokazuje 860V i zaraz spada na 4V. Chyba że źle mierze.
    Te 4V różnicy to niewiele, praktycznie do przyjęcia. Myślę że -900V mierzyłeś dobrze, tyle że prawdopodobnie oporność wejściowa miernika jest za niska i napięcie siada. Gdyby nie siadło, mógłbyś upiec dzielnik miernika.
    Kaatan napisał:
    Wymieniłem już ten opornik, obraz na ekranie stał się ciemniejszy (wcześniej świecił troche za jasno) i ostrzejszy.
    Czy to znaczy teraz 6P14P już się nie rumieni, bo nic o tym nie piszesz. Ten opornik wraz R1-95 i potencjometrem R1-94 ustalają punkt pracy L1-13, która stabilizuje -900V. Ostrzejsze i bardziej kontrastowe wyświetlanie świadczy że tętnienia tętnienia są niższe i napięcie na katodzie prawdopodobnie już w normie.

    Pytając o napięcia, miałem na myśli wszystkie jakie są na łączówkach. Bez tej wiedzy trudno jest, nie mając sprzętu na stole, wyciągać właściwe wnioski i bardziej sensownie doradzać. W niektórych punktach napięcia wpływają jedne na drugie i są ze sobą powiązane, więc ich brak lub gdy będą nieodpowiednie spowodują wadliwe działanie układów. Np. zwiększony lub zmniejszony prąd anodowy lamp torów X, Y i mogą powodować dalsze anomalie jak np. brak zapłonu stabiliwolta L5.

  • #26 25 Lip 2011 20:31
    Kaatan
    Poziom 9  

    Jeśli chodzi o stabiliwolt to napięcie spadło do 105,7V, dalej jednak nie świeci się, ale słyszałem że takie lampy nie muszą się świecić żeby działać prawidłowo, nie wiem czy to prawda.

    Problem z lampą 6P14P pozostał.
    Nie pisałem jakiś czas bo te pomiary zabiły stary miernik - wiedziałem że może tego nie wytrzymać ale i tak się psuł. Teraz wreszcie kupiłem coś porządnego.
    Nowym miernikiem wykryłem, że napięcie żarzenia wynosi 6,75V zamiast 6,3V więc stary miernik nieźle zaniżał. Reszta napięć w normie.
    Widać lampa rozgrzewa się od wewnątrz i dlatego blaszka anody też się przegrzewa.

  • #27 25 Lip 2011 22:48
    serwis
    Poziom 37  

    Kaatan napisał:
    Jeśli chodzi o stabiliwolt to napięcie spadło do 105,7V, dalej jednak nie świeci się, ale słyszałem że takie lampy nie muszą się świecić żeby działać prawidłowo, nie wiem czy to prawda.


    No i nareszcie jakiś konkret.

    Co do świecenia stabiliwolta- świecić musi, gdyż w przeciwnym przypadku stabilizacja by nie występowała. Natomiast to świecenie nie zawsze jest aż tak widoczne.
    Niektóre stabiliwolty są tak osłonięte, że praktycznie jonizacja gazu jest niewidoczna.

    Możesz jeszcze, dla upewnienia się, odłączyć wszystkie przewody (odbiorcze) od stabilizatora, i zobaczyć czy wtedy stabilizuje ( czy otrzymasz te 105V)

  • #28 26 Lip 2011 10:45
    jdubowski
    Specjalista - urządzenia lampowe

    Kaatan napisał:
    Nowym miernikiem wykryłem, że napięcie żarzenia wynosi 6,75V zamiast 6,3V więc stary miernik nieźle zaniżał. Reszta napięć w normie.
    Widać lampa rozgrzewa się od wewnątrz i dlatego blaszka anody też się przegrzewa.


    Napięcie żarzenia jest na granicy normy, więc nie jest przyczyną problemu, który zapewne jak wyżej pisano wynika z upływności któregoś z kondensatorów.
    Pomierz napięcia wzgledem masy na końcówkach lampy.

  • #29 26 Lip 2011 12:14
    serwis
    Poziom 37  

    Kaatan napisał:
    Reszta napięć w normie.
    Widać lampa rozgrzewa się od wewnątrz i dlatego blaszka anody też się przegrzewa.


    A korzystałeś z tej tabelki odnośnie napięć? Jest na stronie 41 dokumentacji.

    КАРТА НАПРЯЖЕНИЙ БАЗОВОГО БЛОКА ОСЦИЛЛОГРАФА

    Zrób pomiar, to może się coś wywnioskuje z tych wartości. Tylko nie pisz " w normie", bo takie określenie nic nie daje.

  • #30 26 Lip 2011 17:04
    Kaatan
    Poziom 9  

    Pomyliłem się z tymi napięciami.
    Na końcówkach 200V jest 196,7V.
    Na napięciu 900V jest ponad 1360V. Miernik jest do 1000V więc nie wiem jak z dokładnością.

    Kondensatory C1-19 i C1-20 są do wymiany, mogą mieć związek z nieprawidłowym działaniem lampy.

TME logo Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
TME Logo