Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Fabryka Prądu
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

3,4 km linii kolejowej zasilanej panelami słonecznymi

exti 09 Cze 2011 18:11 2859 11
  • 3,4 km linii kolejowej zasilanej panelami słonecznymiOd teraz szybkie pociągi kursujące na trasie z Paryża do Amsterdamu będą jej część pokonywały zasilane wyłącznie energią słoneczną.

    W poniedziałek odbył się pierwszy, próbny przejazd i zakończył się sukcesem. Panele słoneczne zostały zamontowane na odcinku 3,4 km na dachu sztucznie stworzonego tunelu. Biegnie on wzdłuż autostrady E19 łączącej Amsterdam z Antwerpią (Belgia). Energia wytworzona przez panele słoneczne jest wykorzystywana nie tylko do napędzania pociągów, ale także do oświetlenia, ogrzewania i sygnalizacji kolejowej. Projekt zwany Solar Tunnel jest prowadzony przy współpracy władz samorządowych antwerpskich miast Brasschaat i Schoten z firmami Solar Power Systems i Enfinity, zajmującymi się instalacjami słonecznymi. Na dachu tunelu zamontowano około 16 tysięcy paneli, które według szacunków Solar Power System mają wytwarzać 3300 megawatogodzin energii rocznie - wystarczyłoby to do zaopatrzenia w prąd 950 belgijskich domostw. Z racji tego, że Solar Tunnel jest pierwszą taką instalacją, zasilającą linię kolejową, jej skuteczność może zadecydować o losach innych tego typu projektów będących na razie w fazie planów.

    Źródło:
    http://news.cnet.com/8301-11128_3-20070013-54/high-speed-euro-train-system-gets-solar-power/

    Fajne! Ranking DIY
    O autorze
    exti
    Poziom 32  
    Offline 
    exti napisał 2390 postów o ocenie 100, pomógł 5 razy. Mieszka w mieście Gliwice. Jest z nami od 2008 roku.
  • Fabryka Prądu
  • #2
    m4me
    Poziom 11  
    Z postu wynika, że przeciętne gospodarstwo pobiera ponad 3 megawaty energii elektrycznej:D
  • Fabryka Prądu
  • #3
    exti
    Poziom 32  
    m4me napisał:
    Z postu wynika, że przeciętne gospodarstwo pobiera ponad 3 megawaty energii elektrycznej:D


    Błąd - chodziło o 3300 MWh rocznie.
  • #4
    badworm
    Poziom 18  
    Z oryginalnego artykułu nie wynika wprost, że energia wyprodukowana przez ogniwa słoneczne idzie na cele trakcyjne czyli napędzanie pociągu. Podobnie brzmiała również informacja na ten temat, która pojawiła się dzisiaj rano w Polskim Radiu.
  • #5
    exti
    Poziom 32  
    badworm napisał:
    Z oryginalnego artykułu nie wynika wprost, że energia wyprodukowana przez ogniwa słoneczne idzie na cele trakcyjne czyli napędzanie pociągu.

    Fakt, ale tutaj cytują wypowiedź szefa Enfinity:
    Cytat:
    “For train operators, it is the perfect way to cut their carbon footprints because you can use spaces that have no other economic value and the projects can be delivered within a year because they don’t attract the protests that wind power does,” Bart Van Renterghem, the UK head of Enfinity, told the Guardian.

    Można się tylko zastanawiać, czy cała potrzebna energia będzie pochodzić z tych paneli. Poza tym budowanie takiej wielkiej konstrukcji po to tylko, żeby zasilała wyłącznie oświetlenie i sygnalizację byłoby "z lekka" bezsensowne.
  • #6
    michal-michalik
    Poziom 23  
    I co jak zachmurzenie będzie większe to pociąg zwolni do 40km/h ? :D Nie ma to jak rozwój. A tak poważnie to w Polsce może i miało by to sens tylko trzeba było by zrobić tunel z prawdziwego zdarzenia. Dlaczego u nas? Z powodu śniegu. Ile to PKP PLK ma problemów z zamarzniętymi zwrotnicami. Ustawiając taki tunel na całej długości mamy mniej problemów z infrastrukturą, która nie niszczyła by się tak pod wpływem warunków atmosferycznych. Pozostaje kwestia obsługi paneli słonecznych, ale na to może się zgodzili by na jakąś prywatna firmę, to ona sobie da rade ;)
  • #7
    marcin1990
    Poziom 14  
    Też zastanawiam się co w pochmurny, deszczowy dzień? Ilość energii będzie raczej nie wystarczająca. Poza tym zastanawiam się czy taka inwestycja oprócz ekologicznego marketingu aby na pewno ma sens ? Czy nie jest to przerost formy nad treścią ?

    michal-michalik napisał:
    . Dlaczego u nas? Z powodu śniegu. Ile to PKP PLK ma problemów z zamarzniętymi zwrotnicami. Ustawiając taki tunel na całej długości mamy mniej problemów z infrastrukturą, która nie niszczyła by się tak pod wpływem warunków atmosferycznych

    Taki elektryczny tunel to dopiero byłby problem. Gdy by spadł śnieg to odśnieżenie takiego odcinka trwało by wieki a z zasypanego śniegiem ogniwa to raczej prądu nie uzyskamy.
  • #8
    Siles
    Poziom 17  
    exti napisał:

    Można się tylko zastanawiać, czy cała potrzebna energia będzie pochodzić z tych paneli. Poza tym budowanie takiej wielkiej konstrukcji po to tylko, żeby zasilała wyłącznie oświetlenie i sygnalizację byłoby "z lekka" bezsensowne.


    Jak najbardziej się z tobą zgadzam. Marnotractwo i głupota kompletna.
    Tutaj za pewne chodzi oto żeby był obrót $ z banku. Bo w końcu najlepszym kredytobiorcą/pożyczkobiorcą jest właśnie Rząd....

    michal-michalik napisał:
    .Taki elektryczny tunel to dopiero byłby problem. Gdy by spadł śnieg to odśnieżenie takiego odcinka trwało by wieki a z zasypanego śniegiem ogniwa to raczej prądu nie uzyskamy.


    W Polce raczej nie było by to mądre posunięcie jak wspomniałeś, nasz klimat nie pasuje do takiego myślenia. Zapewne lepszym rozwiązaniem było by zastosowanie Wiatraków zamiast Paneli Słonecznych.

    Pozdrawiam Serdecznie
  • #9
    MaxX850
    Poziom 13  
    marcin1990 napisał:
    Też zastanawiam się co w pochmurny, deszczowy dzień?


    No chyba nie myślicie, że nie biegnie przez ten tunel klasyczna trakcja elektryczna, zasilana z podstacji !? W przypadku zapowiedzi dłuższego pogorszenia aury wracamy do klasycznego zasilania pociągu.
  • #10
    viki
    Poziom 16  
    Cytat:
    W Polce raczej nie było by to mądre posunięcie jak wspomniałeś, nasz klimat nie pasuje do takiego myślenia


    to w Holandii czy Belgii śnieg nie pada?
  • #11
    kokodin
    Poziom 21  
    Ja proponuję jeszcze zrobić w takim tunelu turbiny wodne, połączone z systemem rynien. W końcu w deszczu panele tracą na efektywności a woda tylko kapie i trzeba ją odprowadzić z wysokości przynajmniej dachu. Nie wspominając już o nocnych deszczach.
  • #12
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto