Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

BLAZE - projektor wyświetlający ostrzegawczy znak przed rowerem

exti 11 Cze 2011 16:45 3729 5
  • BLAZE - projektor wyświetlający ostrzegawczy znak przed roweremWiele osób obawia się jazdy rowerem po ruchliwych drogach i wiadomo dlaczego - rowery są wolniejsze i mniej bezpieczne od samochodów, a kierowcy często nie zauważają ich na drodze. W tej ostatniej kwestii może jednak pomóc urządzenie wymyślone przez studentkę University of Brighton.

    BLAZE to laserowy projektor, wyświetlający na powierzchni jezdni przed rowerem znak ostrzegający innych jej użytkowników o zbliżającym się jednośladzie i przez to zwiększa bezpieczeństwo cyklisty. "Osiemdziesiąt procent wypadków z udziałem rowerzystów zdarza się, gdy inny pojazd zajeżdża drogę rowerowi jadącemu prosto", jak mówi Emily Brooke, projektantka urządzenia. BLAZE montuje się na kierownicy roweru (lub też motocykla), skąd wyświetla on na jezdni jasny zielony znak, kilka metrów przed jednośladem. Efekt jest prosty - kierowca, widząc na jezdni poruszający się znak świetlny wie, że za nim jedzie rowerzysta.

    Pomysł studentki zyskał uznanie na Babson College w Massachusetts, gdzie będzie ona dalej rozwijać swoje urządzenie.

    Źródło:
    http://www.gizmag.com/blaze-bicycle-laser-safety-device/18886/

  • #2 11 Cze 2011 19:16
    MATEUSCH007
    Poziom 12  

    No w końcu coś takiego wymyślono.. gdy widzę rowerzystę, obawiam się go bardziej niżbym spotkał conajmniej czołg..

  • #3 12 Cze 2011 00:24
    RedForce
    Poziom 23  

    A mi się wydaje że wystarczy po prostu włączyć oświetlenie roweru, nawet w dzień - i będzie tak samo widoczny.

  • #4 12 Cze 2011 00:33
    WoŹnY
    Poziom 28  

    Projekt godny zainteresowania, jednak jestem ciekawy widoczności tegoż znaku. Asfalt czarny, więc na nim kiepsko widać jakikolwiek kolor lasera. Ponadto taki znak wyświetlany jest na jezdni, może kierowcy ciężarówek widzą jezdnię przed swoją maską, ale osobówki? Osobiście wolałbym aby po prostu jeździli całą dobę z włączonymi światełkami.

  • #5 12 Cze 2011 15:21
    MichałKob
    Poziom 20  

    Sprawa jest bardziej skomplikowana niż się wydaje. Chodzi o wymiary obszaru świecącego w lampce rowerowej oraz o rozkład przestrzenny natężenia światła. Potrzeba zarówno oświetlić równomiernie drogę tuż przed rowerem, jak i kilkanaście metrów do przodu, przy tym nie rażąc w oczy kierowców z naprzeciwka i wciąż będąc świetnie widocznym z boku. Jednoczesne spełnienie tych warunków jest kosztowne i wymaga poboru mocy, który przekracza możliwości jednorazowych baterii oraz dynam (nawet instalowanych w piaście). Dodatkowo obszar remitujący światło powinien być możliwie duży, co ułatwia ocenę odległości i prędkości roweru (z moich obserwacji kierowcy zakładają znikome prędkości i przyspieszenia dla rowerów, co nie zawsze jest prawdą).
    Obecnie u siebie w rowerku mam lampkę LED 3W na diodzie Cree XRE z eliptycznym kolimatorem, ustawioną dość nisko + klasyczną, na 3 diody świecącą na wprost. Niedomagania takiego układu to słabe rozświetlenie terenu w znacznej odległości do przodu oraz, niestety, spory koszt bądź uciążliwość (dynamo w piaście bądź akumulatory wymagające ładowania). Wciąż jednak nie jest to system idealny.
    Pomysł z newsa nie podoba mi się całkowicie. Cena mocnej diody laserowej wydaje mi się główną barierą. Bardziej skuteczna byłaby dioda LED mocy, wycelowana z kierownicy na 10m do przodu przez 5-stopniowy kolimator. Wąski, jasny flood powinien dać się zauważyć i z boku.

  • #6 18 Cze 2011 15:49
    mistrz173
    Poziom 12  

    Pomysł jak najbardziej dobry, kilka razy mi już zajechano drogę, i jeżeli byłoby coś co sprawi że będę widoczny to będę się cieszył, tylko jeszcze dochodzą koszty, i kwestia zasilania...
    Żarówki w samochodach (H4) biorą po 50W, do tego jeszcze waga reflektora i akumulatora... To by było dobre, byłbym widoczny, ale żaden rowerzysta nie będzie jeździł z lampą/osprzętem do niej , gdzie całość waży ponad 6KG co stanowi prawie połowę wagi roweru.

    Za 100zł mogę skompletować dobry zestaw oświetlenia, mi taki będzie wystarczył, jednak moja widoczność(przez innych) zwiększy się tylko trochę, jeżeli ten laser kupię za 100zetka to kupię, za więcej raczej nie kupię.
    Tylko czy to będzie widoczne na jezdni?