Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Nagrywanie na kasete magnetofonową typu II (chromowa)

philipp 12 Jun 2011 16:21 7452 10
  • #1
    philipp
    Level 9  
    Witam!

    Szukam informacji na temat nagrywania kaset typu II (chromowych), tzn:

    "Typ II. Uchodzi obecnie za właściwy do nagrań hi-fi. Koercja warstwy wynosi 40—48 kA/m (500—650 Oe), co oznacza konieczność stosowania zwiększonego podkładu, a więc magnetofonu z przełącznikiem podkładu i stałej czasowej."

    Znalazłem tą notke w internecie i chciałbym się dowiedzieć o co chodzi w praktyce z przełącznikiem podkładu i stałej czasowej. Nadmienie jeszcze, że posiadam magnetofon Technics RS-X101.


    Z góry dziękuję za pomoc!

    Peace! ;-)
  • #2
    radiogaga
    Service technician RTV
    Taśma CR wymaga wyższego napięcia "podkładu".Ustawia się przełącznik z pozycji normal(FE lub I)na CR(lub typeII).Czasami magnetofony miały czujnik kasety chromowej(wykrywający wgłębienie za blokadą kasowania w kasecie).Taśma Metal miała jeszcze wyższe wymagania i parametry nagrywania.
  • #3
    philipp
    Level 9  
    Na moim magnetofonie mam pokrętło Rec Level - czy tym pokrętłem zwiększam napięcie podkładu?

    No i jeszcze o co chodzi ze stałą czasową? Jest w stanie mi to ktoś wytłumaczyć?
  • #4
    radiogaga
    Service technician RTV
    Wszystko to "załatwia" przełącznik lub czujnik wewnątrz kieszeni kasety.Poszukaj instrukcji obsługi w Googlach jeśli nie znasz angielskiego.Rec level to regulacja poziomu nagrywania.
  • #5
    philipp
    Level 9  
    Może inaczej - Czy jest ktoś w stanie krok po kroku wyjaśnić mi cały proces nagrywania kaset chromowych? Na co zwrócić uwagę i jak ustawić wszystkie parametry tak, by jakość była zadowalająca, Peace! :-)
  • Helpful post
    #6
    DarekPhilips
    Level 18  
    Witam kolege .
    Nie mam za bardzo roznicy przy zapisie tasm Fe (typ 1 ) czy tasm Cr ( typ 2)
    Generalnie poziom zapisu nie powinien przekraczac poziomu o) dB , a najlepiej nagrac kawalek , tasmy np do np O dB i potem ja odtworzyc i zobaczyc poziom jakim zapisales , generalnie o tyle ile masz strat to podciagasz potencjometrem rec level aby uzyskac przy odczycie te 0 dB . Dobra tasma nie powinna miec straty wiekszej niz 1,5~2 dB . Zwroc uwage ze jesli przesterujesz tasme przy zapisie powyzej 3 dB to bedziesz mial juz wyrazne znieksztalcenia . Generalnie ja tak nagrywalem kasety moim zabytkowym Dualem C 830 ale to troszku innej klasy deck , niz twoj Technics , ale tak jak pisze nie pokombinujesz , nie wyczujesz magnetofonu .Mysle ze Ci wyjasnilem mniej wiecej co i jak . Sorrki za brak polskich ogonkow ale w tej chwili posiadam tableta z windowsem CE , angielska wersja :(
  • #7
    welur14
    Level 11  
    Witam.
    Na kasecie chromowej będziesz miał większe pasmo ale niestety szybciej
    wykończysz głowice ponieważ chromówka jest bardzo twarda.
    Najlepsze są taśmy metal.
    Pozdrawiam.
  • Helpful post
    #8
    Pablo1964
    Moderator
    Koledzy, w myśl starego porzekadła, "wiecie że dzwonią ale nie wiecie, w którym kościele". :-) Postaram się więc krótko uporządkować informację.

    W zastosowaniu amatorskim były/są używane 4 rodzaje taśm magnetofonowych:
    Typ I (Normal, Ferro, Fe, Fe2O3)
    Typ II (Chrome, CrO2, High)
    Typ III (Ferrochrom, FeCr)
    Typ IV (Me, Metal)

    Taśmy typu III zostały wycofane ze względu na niestabilność parametrów, dziś stanowią już unikat. Taśmy typu II były powszechnie stosowane do nagrań klasy HiFi. Jednak wymagają one stosowania magnetofonu przystosowanego do nich. Jestem niemal przekonany, że Twój Technics obsługuje kasety Cr ale dla pewności sprawdź w instrukcji obsługi. Większość magnetofonów Technics przełączała się automatycznie, typ taśmy był pokazany na wyświetlaczu. W magnetofonach wyposażonych w przełącznik manualny, należy tym przełącznikiem wybrać właściwy typ taśmy. W skrajnym przypadku magnetofon może być wyposażony w dwa niezależne przełączniki: prądu podkładu (BIAS) oraz stałej czasowej korekcji odczytu (EQ). Dla taśmy chromowej należy ustawić Bias: High, EQ: 70 µs.

    W przypadku próby nagrania taśmy chromowej na sprzęcie do niej nie przystosowanym, nagranie będzie cechować się brakiem niskich tonów oraz niskim poziomem nagranego sygnału. Samo odtwarzanie właściwie nagranej taśmy Cr na takim sprzęcie jest natomiast możliwe, będzie jedynie słyszalny nadmiar wysokich tonów.

    Jako ciekawostkę dodam, że nie każda taśma typu II zawiera nośnik chromowy - był on używany przez producentów europejskich, natomiast producenci japońscy stosowali w nich jako nośnik tlenek żelaza modyfikowany kobaltem, o zbliżonym punkcie pracy do dwutlenku chromu. Dlatego średniej klasy magnetofony europejskie nieco lepiej pracują z europejskimi kasetami typu II, natomiast japońskie - z japońskimi. Magnetofony wyższej klasy (bodajże wszystkie trójgłowicowe) oprócz przełącznika typu taśmy wyposażone są w płynny regulator prądu podkładu lub układ automatycznej kalibracji, pozwalający na uzyskanie optymalnej jakości nagrania niezależnie od zastosowanego nośnika.
  • #9
    philipp
    Level 9  
    Ok, wielkie dzięki za info.

    Widze, że siedzisz w temacie, więc mam jeszcze 2 pytanka:

    1. Jak wygląda sprawa z nagrywaniem laset typu IV (metalowych)?

    2. Co sądzisz o magnetofonie który posiadam? Zależy mi na jak najlepszej jakości, jestem fanem dźwięku w każdej postaci, posiadam ponad tysiąc płyt winylowych, CD też całkiem sporo, a kasetami zaraził mnie mój kumpel. Ewentualnie może podałbyś mi pare modeli, które są godne uwagi, albo podrzucił pomysł np wymiany głowicy na lepszą etc.

    Pzdr i jeszcze raz dzięki za wyjaśnienie!

    Peace! ;-)
  • Helpful post
    #10
    Pablo1964
    Moderator
    Ad.1. Magnetofon musi być do nich przystosowany. Świetne kasety, jednak różnica pomiędzy nimi i typem II większa jest w cenie niż w jakości. Ale polecam spróbować.
    Ad.2. Nie znam wszystkich danych tego modelu. Jednak skoro kładziesz nacisk na jakość - pomyślałbym o nieco innym rozwiązaniu. Dwukasetowe magnetofony to średnia klasa - będziesz kopiował kasety?
    Technics miał w ofercie rewelacyjne magnetofony trójgłowicowe. Miałem jeden z nich - RS-BX606 i płynna regulacja prądu podkładu (bias adjust) działała rewelacyjnie. Nagrania z dowolnego nośnika nie dało się odróżnić od oryginału. Wyższe oraz późniejsze modele miały już automatyczną kalibrację.

    Pooglądaj sobie dane techniczne wybranych modeli:
    http://www.vintagetechnics.info/tapedecks.htm
  • #11
    philipp
    Level 9  
    Nie potrzebuje dwukasetowego magnetofonu, ten który posiadam teraz pochodzi z kilkunastoletniej wieży "składaka", Jeszcze raz wielki dzięki za informacje. ;-)