Oto ten opis:
Witam!
rafcioo2(malpa)wp.pl
Oto spozniony opis:
Zapewne po mojej pierwszej konstrukcji każdym, a przynajmniej większość lub część uważała, ze jest to badziew. Może i tak, a może i nie. Dzis przedstawiam Wam moja druga konstrukcje w 100% wykonana samodzielnie podczas dwoch weekendow. Jest to skrzynia pasywna, ponieważ jestem zwolennikiem wlasnie takich konstrukcji, na głośniku Magnata zbudowana z przeznaczeniem do bagaznika samochodu pieciodrzwiowego. Nie jest to aplikacja do mieszkania. (to tylko tu jest i dziala, jak tylko zrobie przetwornice to będzie to w aucie).
Przetwornik czyli glosnik
Magnat Xpress 1001
Więcej info o tym glosniku na stronie producenta
www.magnat.de.
Parametry:
Srednica: 10”
Moce: 140/280 RMS/MAX
SPL: 91 dB
Parametry TSP:
Fs = 37 Hz
Qts = 0,46
Vas = 40 litrow
Qes = 0,5
Qms = 6,5
Re = 3,1 Ohm
Cena tego glosnika wynosi w pewnym sklepie w Lublinie 197 PLN + koszt przesylki 15 PLN Poczta Polska.
Głosnik posiada 2 letnia gwarancje: rok na sklep i rok na importera.
Na temat tego glosnika mogę powiedziec, ze ma dosc sztywna membrane i gra przyzwoicie jak na ta kase.
Skrzynia czyli oprawa
Wprawdzie producent zaleca wykonanie dwoch rodzaji skrzyn jedna BR a druga band-pass, ale robiac symulacje tychze skrzyn w WinIsd Pro doszedlem do wniosku ze bas będzie plytki i twardy… Dlatego zrezygnowalem z takiego rozwiazania. Wrzucilem do tego softa paramerty tego subwoofera i przeprowadzilem kilka symulacji. Ostatecznie zdecydowalem się na nastepujace parametry:
Vb = 65 litrow; program wyznaczyl mi wprawdzie 63 ale zwiekszylem dla objetosci glosnika i wytlumienia
Fb = 32 Hz
Tunel BR:
Srednica: 70 mm
Dlugosc 110 mm
Ksztalt kolo
Impuls przy 30 Hz >>25ms, przy fb=32 Hz >>22ms, a przy 40Hz >> 12ms (relatywna dolna czestotliwosc dla car-audio), pozniej już tylko coraz mniej.
Skrzynia zostala wykonana z plyty wiorowej (meblowych) o grubosci 20 mm. Tylna scianka jest dodaktowo wzmocniona. Pudlo ma ksztalt graniastoslupa o podstawie trapezu prostokatnego. Zostala tak zwymiarowana, aby efektynie wykorzystac przestrzen bagaznika. Czyli ogolnie wymiary (wysokosc, aby wlazla z luzem pod inne magnaty trojdrozne), oraz tylna scianke dopasowana do oparcia kanapy. Skrzynia została wytlumiona 2-centymertowa warstwa gabki, ale nie w okolicach tunelu BR, zamocowana za pomoca sszywacza tapicerskiego. Wnetrze skrzyni zostalo uszczelnione elastyczynym Akrylem (bialy).
Maskownica została wykonana z… z dwoch elektrod do spawania zeliwa o srednicy rdzenia 6 mm. Najpierw Zbilem mlotkiejm otuline potem wypolerowalem, wygiolem na wymiar i dociolem na dlugosc a potem to już wymierzylem na oklejonej skrzyni i zamocowalem na wcisk wiercac cztery otwory o srednicy 5,5 mm każdy.
Oklejenie zrealizowalem za pomoca takiej czarnewj wykladziny dywanowej przyklejanej Osakrylem i mocowanej także sszywaczem tapicerskim 9bardzo pomocne narzedzie w tych sprawach). Proces oklejania przeprowadzilem w nastepujacy sposób. Najpierw wymontowalem boczne scianki w ksztalcie trapezu prostokatnego. Potem okleilem nieco szerszym od szerokosci skrzyni paskiem wykladziny tak ,ze laczenie wypadlo na spodzie. Nie widac wowaczas laczenia wylkadziny. Problem był tylko z tym, ze ta wykladzina jest dosc sztywna dlatego posluzylem się narzedziem w postaci taty, żeby ktos mi to przytrzymal. Nastepinie po oklejeniu wzdluz zakrywajac w ten sposób wszystkie wkrety, okleilem te dwie wyciagniete uprzednio scianki, także na zakladke. Zastosowalem przewod Alpharda ETP-9082 SX z miedzi OFC.
Wzmacniacz
Tutaj malo się rozpisze a to dlatego, ze jest to tylko (na razie) podstawowa aplikacja TDA7294 z filtrem dolnoprzepustowym (40 – 250Hz). Impuls dla skrzyni przy tej czestotliwosci wynosi 12 ms co jest do przyjecia. Wszystko na temat wzmaka zostalo opisane w mojej pierwszej konstrukcji pt subwoofer elmera.Tutaj dokladam wiecej zdjec.
Kosztorys czyli ile to wszystko kosztuje:
Skrzynia:
- plyta wiorowa za friko
- glosnik 212 PLN
- okleina za friko
- Osakryl 5,2 PLN za kg
- Akryl za friko
- wytlumienie 22 PLN
- wkrety 5 PLN
- robocizna (cala przyjemnosc po mojej stronie) – bezcenna
- port około 5 PLN
- terminal 7 PLN
- przewód glosnikowy Alpharda ETP-9082 SX – 5 PLN za metr
- dwie elektrody fi 6 mm – 1,7 PLN sztuka
Wzmacniacz:
- około 200 PLN ( a wojciech mi nie wierzy)
Wrazenia odsluchowe:
Na poczatku zrobilem ta skrzynie w stanie tzw surowym (moje pojecie), czyli bez obicia, bez wytlumienia, lecz ze szczatkowym uszczelnieniem. Wrazenia były slabe takie sobie tylko. Wiadomo, lepiej to gralo od Interconti, ale caly czas moje ambicje były wyzsze. Postanowielm przy pierwszej najlepszej okazji (czyli ten 4 dniowy weekend) cos z tym zrobic. A mianowicie wyonczyc to do konca. Po wykonaiu ty czynnosci jakze czasochlonnych powstal twor jka na zdjeciach ponizej. Jestem z niego zadowolony.
Na utowrze brooklyn bounce – crazy czuc , slychac zasadniacza rozniece w jakosci dźwięku. Bas jest bardziej glębszy, milszy dla ucha nie tracac na dynamice. Osluch był przeprowadzany w tych samych doslownie w tych samych warunkach co na skrzyni Intercontii czy poprzedniej wersji magnata (tej surowej).
Ktos w komentarzach do mojej pierwszej skrzyni napisal ze pierwsz konstrukcja wydaje się być fajna druga jest do kitu a dopiero od trzeciej jest ok. Wydaje mi się ba uwazam za moja druga skrzynia wypadla o niebo lepiej niż pierwsza, i nikt mi tu tego nie zaprzeczy. Wcale tez nie twierdze ze to się chwali co się ma.
Teraz jestem ciekaw Waszych „opinii” i „komentarzy” drodzy diymaniacy. Czy wg Was poczynilem jakies postepy czy nadal jest to badiew tego samego pokroju co poprzedni… A tak wogole to mysle, ze najwiecej ryczy krowa co malo leka daje… a byki…. A byki czekaja az przestanie…
elmer rafcioo2(malpa)wp.pl
Gg: 5239228
(607 344 471)
Pozdro
a tu ponizej fotki do pobrania: spakowane
__________
W tym dziale nie pobieramy prowizji za zalaczone zdjecia! (bo niby z jakiej racji ?)
tom