Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Atmega 16 + Sterowanie + silnik DC

16 Cze 2011 23:48 3501 7
  • Poziom 8  
    Witam.

Mam do wykonania model windy wykorzystując Atmege 16. Jestem początkującym w tworzeniu jakichkolwiek układów i zmagam się z wieloma pytaniami. Jednym znich jest jak najwygodniej sterować kierunkiem, oraz hamowaniem silnika DC i jakich do tego celu wykorzystać elementów? Czytałem na forum o wykorzystaniu mostka H, lecz nikt nie wspominał o hamowaniu tylko o kierunkach, oraz czy jest możliwość wykorzystania innego źródła napięcia niż te same co zasilam Atmege? Ponieważ raczej chyba będę potrzebował silnika o wyższym napięciu dla pozycjonowania kabiny np. o wadze 200 g. Zależy mi na sterowaniu gdzie mógłbym zmieniać jeszcze prędkość PWM. Za wszelką pomoc z góry dziękuje.

Pozdrawiam
  • Poziom 28  
    No to musisz jeszcze poczytać o mostku H. Wszystko ko czym napisałeś możliwe jest za pomocą tego mostka (zmiana kierunku, hamowanie, regulacja prędkości za pomocą pwm).
    Są także specjalne drivery u układy do mostków H.
    Napisz co masz za silnik a na pewno padnie kilka propozycji i przykładów takich układów.
  • Poziom 8  
    Jestem elastyczny jeżeli chodzi o dobór elementów, na razie jestem bardziej na etapie planowania. Dlatego jako tako jeszcze nie mam silnika, chciałbym użyć jakiegoś nie za drogiego do napięcia maks 24 V. A co do mostków chciałbym wykorzystać jakiegoś scalaka, czy użycie L293D to dobry pomysł? mogę np. do Vss w tym scalaku podać 12 czy 24 V i Atemegą logicznie podawać je na wyjścia?
  • Poziom 28  
    Jeśli twój silnik nie będzie pobierał ciągle więcej jak 600mA jak najbardziej możesz wykorzystać ten układ. Możesz też wykorzystać mocniejszy układ L298, gdzie po zmostkowaniu uzyskasz prąd 4A.
  • Poziom 8