Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Atmega 16 + Sterowanie + silnik DC

16 Cze 2011 23:48 3501 7
  • Poziom 8  
    Witam.

    Mam do wykonania model windy wykorzystując Atmege 16. Jestem początkującym w tworzeniu jakichkolwiek układów i zmagam się z wieloma pytaniami. Jednym znich jest jak najwygodniej sterować kierunkiem, oraz hamowaniem silnika DC i jakich do tego celu wykorzystać elementów? Czytałem na forum o wykorzystaniu mostka H, lecz nikt nie wspominał o hamowaniu tylko o kierunkach, oraz czy jest możliwość wykorzystania innego źródła napięcia niż te same co zasilam Atmege? Ponieważ raczej chyba będę potrzebował silnika o wyższym napięciu dla pozycjonowania kabiny np. o wadze 200 g. Zależy mi na sterowaniu gdzie mógłbym zmieniać jeszcze prędkość PWM. Za wszelką pomoc z góry dziękuje.

    Pozdrawiam
  • Poziom 28  
    No to musisz jeszcze poczytać o mostku H. Wszystko ko czym napisałeś możliwe jest za pomocą tego mostka (zmiana kierunku, hamowanie, regulacja prędkości za pomocą pwm).
    Są także specjalne drivery u układy do mostków H.
    Napisz co masz za silnik a na pewno padnie kilka propozycji i przykładów takich układów.
  • Poziom 8  
    Jestem elastyczny jeżeli chodzi o dobór elementów, na razie jestem bardziej na etapie planowania. Dlatego jako tako jeszcze nie mam silnika, chciałbym użyć jakiegoś nie za drogiego do napięcia maks 24 V. A co do mostków chciałbym wykorzystać jakiegoś scalaka, czy użycie L293D to dobry pomysł? mogę np. do Vss w tym scalaku podać 12 czy 24 V i Atemegą logicznie podawać je na wyjścia?
  • Poziom 28  
    Jeśli twój silnik nie będzie pobierał ciągle więcej jak 600mA jak najbardziej możesz wykorzystać ten układ. Możesz też wykorzystać mocniejszy układ L298, gdzie po zmostkowaniu uzyskasz prąd 4A.
  • Poziom 8  
    Zastanawiam się czy podczas pracy windy, nie będę pobierał większego prądu niż 4 A. Wiem że to jest zależne od silnika jakiego zastosuje, ale nie bardzo wiem czym się sugerować przy doborze silnika? Chciałbym zrobić coś podobnego do pracy jakiej znalazłem http://www.youtube.com/watch?v=cZEjOtipQyc&feature=related. Takim przykładowym silniczkiem jaki by mógł się chyba nadać znalazłem tutaj http://www.akcesoria-cnc.pl/?menu=produkt&id=557, ale on już podczas pracy bez obciążenia może pobierać 2 A. A co do układu L297 wolałbym zastosować L298, ponieważ jest dla mnie klarowniejszy. Za bardzo bym nie wiedział jak by wyglądało połączenie uP z L297 i silniczkiem. Za dotychczasowe posty z góry dzieki.
  • Pomocny post
    Poziom 28  
    Hehe..tak się składa, że miałem pewien wkład w konstrukcję elektroniczną makiety z linku. Tam do podnoszenia 'wózka' windy zastosowany był silnik krokowy (sterowanie L298+L297) a do otwierania drzwi na piętrach malutkie silniczki DC 5V (sterowanie L293).

    Silnik który podałeś pobiera prąd max 2A (bez obciążenia 0,14A)!!! a więc tego silnika nie wysterujesz układem L293D, ale samym L298 owszem :)

    Wszystkie tu wspomniane układy mostków maja podobną budowę i sposób sterowania.
  • Poziom 8  
    Dzięki bardzo za pomoc :) i sorrki za pomyłkę tam wyżej odnośnie poboru tego silnika :p a mam jeszcze jedno pytanie, chłopaki którzy robili tą windę z linka zastosowali silnik krokowy, co dzięki temu im ułatwiło prace? w przypadku jeśli ja zastosuje ten wyżej wymieniony silnik DC działanie będzie podobne, także gdy zostanie osiągnięty zamierzony poziom nastąpi wciśnięcie krańcówki, która da sygnał na Atemege a ona "przerwie" napięcie na silniku. czy się znacząco mylę? :) o i czy muszę zastosować jakiś układ, czy programowo w celu hamowania wykorzystując silnik DC 24 V + L298 po odłączeniu sygnału nastąpi wyhamowanie?
  • Poziom 28  
    Silnik krokowy pozwolił im na precyzyjne ruchy windą w górę i w dół, a co za tym idzie na zatrzymanie windy w określonej precyzyjnie pozycji w pionie. Sam silnik krokowy z sterowanie m jest więc tu ułatwieniem, bo takie precyzyjne ruchy na zwykłym silniku DC nie osiągniesz. Musiałbyś zastosować silnik DC z przekładniom.

    krańcówki sprawdzały tam czy wózek znalazł się na danym piętrze. Stan krańcówek zaczytywany był bezpośrednio z portów uP, a więc nie odcinał bezpośrednio prądu od silników.

    Hamowanie w dokumentacjach tych driverów opisane jest w jako zdaje się Fast Stop. Zerknij w tablice w dokumentacje. Możesz też hamować powoli za pomocą PWM zmniejszając jego współczynnik, a więc obroty silnika z MAX do MIN.