Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Przewijanie dynama rowerowego

18 Cze 2011 15:40 4673 23
  • Poziom 15  
    Witam!

    Posiadam w rowerze dynamo z zasilaczem i całą instalacją na 6 V (mostek, stabilizator, aku lampki). Irytuje mnie strasznie mała wydajność dynama (3W). Chciałem założyć na przód mocniejszą lampkę i nic z tego bo za mało prądu daje.

    Pytanie moje jest nastepujące:
    czy da się przewinąć (a raczej donawijać) dynamo tak, by miało jeden dodatkowy zwój i pracowało na zasadzie alternatora z układem na 9ciu diodach prostowniczych? Czy dodatkowy zwój da mi chociaż 1,5 W? Jeśli tak, to jak to zrobić...?
  • Poziom 30  
    Z jednofazowego dynama nie zrobisz trójfazówki. Dowijanie też raczej nie da nic poza zwiększeniem napięcia, moc jest zależna od rdzenia i magnesu w dynamie.
  • Poziom 15  
    Aha czyli z owijania nici... a jakaś możliwość zmiany magnesów istnieje ? Ew. kupno ale nie widziałem nigdzie niczego mocniejszego....
  • Poziom 30  
    Problem z orginalnymi prądnicami jest taki że nawet jak nie produkują prądu stawiają jakiś spory opór. Tarcie o oponę też jest niekorzystne. Od pewnego czasu produkuje się dynama montowane w piaście przedniego koła. Co prawda też stawia niewielki opór to odpada tarcie o oponę i taka prądnica działa o wiele lepiej. Poza tym pracuje cały czas więc wydaje mi się że lepiej się nadaje do ewentualnych przeróbek instalacji w rowerze typu ładowanie akumulatorka itp. Lampki proponuję zrobić na ledach, dużo jaśniej świecą pobierając mniej prądu.
  • Poziom 15  
    Próbowałem z ledami, one są ok ale tylko do tego, żeby ktoś mnie widział, jeśli chodzi o to żebym ja coś widział z lampy to tylko z żarówki w dobrym kloszu bo światło z leda ma krótki zasięg...
  • Poziom 32  
    bartibv napisał:
    jeśli chodzi o to żebym ja coś widział z lampy to tylko z żarówki w dobrym kloszu bo światło z leda ma krótki zasięg...

    Żyjesz w wielkiej nieświadomości ;) Oświetlenie diodowe da Ci wielokrotnie więcej światła niż kilkuwatowa żarówka. Dodatkowo wiązkę kształtujesz sobie sam, przez dobór odpowiedniej optyki. Jedni lubią jak lampka świeci 'wąsko' (np. 10*), inni jak 'szeroko' (np. 40*).
  • Poziom 15  
    Może i żyję w nieświadomości ale jednak samochody nie mają ledów tylko żarówki :) A tak serio to kombinowałem już z kilkoma kloszami ledowymi i szału nie było... z resztą takie dobre klosze do ledów są drogie a mój portwel nie cieszy sie na ich widok :)

    Dodano po 9 [minuty]:

    Jeszcze jedno pytanko, czyli jeśli zamiast zwykłej żarówki do klosza wkręciłbym coś takiego:

    Proszę zamieszczać zdjęcia według poniższego linku: https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic595877.html Ułatwi to ich przeglądanie . [dzimi]

    to byłoby lepiej ?:)
  • Pomocny post
    Poziom 30  
    Zrobiłem kiedyś latarkę na "żarówce" LED 3W firmy ActiveJet, żadna lampka rowerowa nie świeciła lepiej. W samochodach są żarówki H4 lub podobne ale w samochodzie nie trzeba się liczyć z każdym watem (właśnie po co chcesz przerabiać dynamo - mocy brak?). Wydajność diod led przekracza 80 Lm/W, firma Cree przekroczyła nawet 200 Lm/w. Wydajność innych źródeł światła -

    lampa żarowa 5,75...16,6
    lampa żarowo-rtęciowa 10...26
    żarówka halogenowa 14...28,5
    lampa rtęciowa 36...61
    świetlówka liniowa 40...105
    lampa metalohalogenkowa 50...120
    wysokoprężna lampa sodowa 68...150
    niskoprężna lampa sodowa 100...206

    Skuteczność jest najniższa dla żarówek małej mocy więc można przyjąć że w zwykłej lampce rowerowej wynosi ok 5 - 6 Lm/W.

    Dioda z linku podanego przez Ciebie ma prawdopodobnie moc ok. 70 mW lub niewiele więcej.
  • Poziom 15  
    Właśnie o to chodzi, że mocy brak. Ledy co prawda rozwiązały by problem z mocą, bo są oszczędne. Nie rozumiem tylko tego ze np mój tata ma lampę ledową na baterie, tam jest chyba ok. 12 diod. No i ona ma krótszy zasięg niż żarówka 2,4 W. Wciąż jakoś nie jestem przekonany czy podmianka tej żarówki na leda takiego jak podałem dużo zmieni. Na dodatek klosz jest przystosowany do żarówek co mają większy kąt świecenia niż led....
  • Poziom 30  
    Poszukaj na znanym portalu aukcyjnym podając hasło "led 1W star". Diody takie mają kąt emisji ok. 120 stopni i strumień świetlny ok. 90 Lm. Prąd znamionowy 350mA i napięcie 3,5V - łatwo zrobić kawałek stabilizatora jeśli korzysta się dodatkowo z jakiegoś akumulatora 6V. Ewentualnie możesz zainteresować się żarówkami podobnymi do takich : "LED żarówka 80 MR16 12V c z ukł stabil".
    Od dłuższego czasu wybór diod led jest naprawdę ogromny, zarówno pod względem mocy jak i kątów świecenia więc wszystko zależy od własnych preferencji.
  • Pomocny post
    Poziom 20  
    bartibv - chłopie, chyba nie wiesz o czym piszesz. Diody LED nie koniecznie 1-3W dają b dużo światła. Nie mam rowera a wózek elektryczny i 2 lampy. W każdej mam 4 super jasne białe ledy 5mm. Zapewniam Cię, żadna lampa rowerowa nie świeci tak dobrze jak 4 ledy na lampę. Lekko 50 m widoczności. Na post kol. rzymo piszesz "ale jednak samochody nie mają ledów tylko żarówki" co samochody mają do tego - chodzi o rower, z góry nie przyjmujesz podpowiedzi. Kup najpierw te 4 ledy, oblicz opory i zrób przetwornice (takie jak są w latarkach) a przekonasz się.
  • Poziom 32  
    bartibv napisał:
    Właśnie o to chodzi, że mocy brak. Ledy co prawda rozwiązały by problem z mocą, bo są oszczędne. Nie rozumiem tylko tego ze np mój tata ma lampę ledową na baterie, tam jest chyba ok. 12 diod. No i ona ma krótszy zasięg niż żarówka 2,4 W.

    A widzisz ;) Bo tu nie chodzi o diody 5mm, w ilości kilku(nastu) sztuk, tylko o tzw. diody mocy. Zobacz na porównanie poniżej (dosyć już stare, pojawiły się wydajniejsze diody). W prawym górnym rogu masz dwie lampy żarówkowe - razem 15W, na dole też 15W, ale z lamp diodowych. Widzisz różnicę?

    Przewijanie dynama rowerowego
  • Poziom 36  
    rzymo napisał:
    Widzisz różnicę?

    Heh 8-O ! A ja cały czas myślałem, że moja prądnica w piaście i lampa halogenowa to super oświetlenie :? . Chyba czas na zmiany.
  • Poziom 15  
    Dobra, teraz po zobaczeniu zdjęcia przekonaliście mnie w 100 % :D Takie pytanie.... przeszukuję allegro za tymi diodami 5mm.... jest ich strasznie dużo. Jestem początkującym elektronikiem... możecie dokładniej sprecyzować jej parametry żebym mógł znaleźć ?

    Dodano po 6 [minuty]:

    Przewijanie dynama rowerowego

    chodzi o coś takiego ?

    Przewijanie dynama rowerowego

    czy może to?
  • Poziom 30  
    Raczej o to pierwsze, na płytce. Do nabycia o mocy 1 lub 3 W, ale są nawet 5W.
    Charakteryzują się dużym kątem świecenia - ok 120 do 140 stopni, więc warto by dołożyć jakiś kolimator / soczewkę / ect. Do wyboru barwa biała ciepła oraz biała zimna. Z reguły barwa zimna jest "jaśniejsza" czyli więcej lumenów z wata. Ja bym zaczął od leda o mocy 1W.
  • Poziom 15  
    Ok rozumiem. To chyba już ostatnie 4 pytania i wiem wszystko. :)
    1.Ile najlepiej stopni powinien mieć kolimator?
    2.Te diody wysokiej mocy pracują na 3.3 V(albo 3.6 V nie pamiętam), wystarczy jak 2 połączę w szereg i wrzucę do mojej instalacji (mam już mostek, aku itd..) czy musi być jedna ew. 2 równolegle ze stabilizatorem?
    3.Jeśli okazałoby się że trzeba stabilizator, możecie podać jakiś model? Najlepiej by było gdyby to był mały scalak bo chciałem wszystko wrzucić do starego przerobionego klosza, żeby to się jakoś od normy strasznie nie wyróżniało ;)
    4.Jaką tolerancję napięcia mają te diody mocy? Zwykłe mają od 3 - 3,6V...
  • Pomocny post
    Poziom 30  
    1 - Kąt powinieneś ocenić sam, jedni wolą światło skupione w punkt, inni żeby oświetlało szerszą przestrzeń, ja myślę że 30 stopni by było ok. zwłaszcza że im szerszy kąt to tym mniej światła na jednostkę powierzchni.
    2 - Dioda w przeciwieństwie do żarówki nie świeci jeżeli podasz napięcie niższe niż wynikające z budowy wewnętrznej, w przypadku tej diody (1w star na radiatorze) zaczyna świecić przy 2,5 - 2,8V, poniżej tego napięcia nie świeci wcale. Natomiast przekroczenie napięcia 3,6 - 4,0V powoduje uszkodzenie się diody po pewnym czasie. Dla tego należy zastosować albo rezystor (gorsze rozwiązanie), stabilizator liniowy w układzie źródła prądowego (lepsze) albo stabilizator impulsowy dedykowany do zasilania led (najlepsze i najbardziej energooszczędne).
    3 - A troszkę samemu poszukać po elektrodzie?? Odrobinę własnego wkładu pracy, przecież ja też aby odpowiedzieć muszę zapytać wyszukiwarkę...
    4 - Najważniejszym parametrem diody jest natężenie prądu, i napięcie jest tylko parametrem "wtórnym" wynikającym z konstrukcji diody. Dla tego skupiamy się na zapewnieniu właściwego natężenia prądu diody, nie na napięciu zasilającym.
  • Poziom 15  
    Szukałem ale jak już mówiłem jestem trochę zielony i myślałem, że mi coś od kopa powiecie ;) Wynalazłem rozwiązanie stabilizator TME nieregulowany na 3.3 V, może być ? Właściwe natężenie chyba sobie ustala sama dioda bo ciągnie prąd z akumulatora... czy się mylę ?:)
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    1. Allegro to NIE JEST punkt zdobywania wiedzy i materiałów! Jeśli tak to traktujesz, to od razu zrezygnuj z tego forum.
    2. Zajrzyj sobie na "swiatelka.pl" lub "torch.pl" - to dwa fora poświęcone tylko technice oświetleniowej, gdzie omawiane są poszczególne typy oświetlenia, elementy, metody zasilania.
    3. Do zasilania diod mocy stosuje się odpowiednie drivery, gdyż nie można ich zasilać tak, jak zwykłych diod. Potrzebne też są odpowiednie radiatory, gdyż elementy te potrafią się bardzo nagrzać w czasie pracy.
  • Poziom 15  
    W moim sklepie elektronicznym niestety nie ma tego typu ledów, ja na allegro nie szukam informacji tylko gotowych produktów... nie rozumiem twojego bulwersu....a wracając do tematu wyczytałem na stronce którą podałeś, że dobra dioda na coś takiego to niejaka CREE.... szukam szukam i nie mogę się doszukać... to jest to samo co zwykła dioda mocy?
  • Poziom 32  
    Wpisz np. w wyszukiwarkę Allegro: "XP-G" (lub XP-E, XR-E, XP-C, to wszystko będą diody Cree), po lewej wybierz dział Elektronika - zobaczysz ceny samych diod i optyki. Natomiast jeśli chcesz się dowiedzieć co i jak z tymi diodami, to linki do odpowiednich for już dostałeś ;)

    W ogólności najtańszy sterownik do latarek/lampek to układ AMC7135 (stabilizacja prądu na poziomie 350mA), można go łączyć równolegle i dostać np. 700 czy 1050mA. Najtańszy i najprostszy wtedy, gdy z jednego ogniwa litowo-jonowego (względnie 3 'paluszków' w szeregu) chcesz zasilić pojedynczą diodę.

    W tym miejscu przypomnę jeszcze, że nawet przy 350mA diodzie przyda się dodatkowe chłodzenie.
  • Poziom 15  
    Ok wiem prawie wszystko. Pytanie ostatnie. Czy diody cree różnią się czymś od power LEDów oprócz nazwy? Bo widzę że parametry są takie same (dioda ok. 100 lm zamontowana na płytce chłodzącej w obu przypadkach) a różnica w cenie miedzy cree a taką waha się nawet w przedziale 20 zł... bogaty nie jestem wiec wiecie....
  • Pomocny post
    Poziom 32  
    Po prostu Cree to pewność parametrów. W przypadku najtańszych diod nigdy nie wiesz, co tak naprawdę dostaniesz - światła może być parę razy mniej niż jest to deklarowane, podobnie z trwałością.
  • Poziom 15  
    Kupiłem diodkę i kolimator... na pierwszy rzut oka szału nie ma ale chyba jest trochę mocniejsza niż żarówka. Oszczędniejsza o 50 mA (bo i tak musiałem dać stabilizator więc z voltach teoretycznie wychodzi to samo). Powiem wam, że nie jestem pewien czy dobrze wydałem 22 zł... :P Ale dzięki wszystkim za pomoc...można zamknąć...:)