Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
TermopastyTermopasty
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Renowacja sprężarki HS14. Co zrobić, aby odzyskała sprawność?

19 Cze 2011 00:01 3323 15
  • Poziom 9  
    Witam wszystkich. Jestem nowy na forum, nie ogarniam tego jeszcze i nie wiem czy wybrałem odpowiedni dział, dlatego proszę o wyrozumiałość :)

    Ostatnio przy okazji wiosennych porządków wśród gratów znalazłem sprężarkę w dość kiepskim stanie (poprzecierane przewody elektr., poparciałe przew cisnieniowe, itd.)
    Mam zamiar doprowadzić ją do stanu używalności.

    Sprężarka składa się z:
    -silnika trójfazowego 1,1kW, 2800obr,
    -kompresora Polmo HS14 (przełożenie 1:2),
    -"chyba" zaworu zwrotnego ulokowanego przed zbiornikiem (kwadratowy element miedzy kompresorem, a zbiornikiem),
    -zbiornik 50l oraz manometru.

    Mam pewne wątpliwości co do podłączenia silnika, otóż już go raz podłączyłem na chwile, ale nie wiem czy dobrze, ponieważ na silniku nie ma kopułki, a do kostki są podłączone 3 przewody biegnące do wnętrza silnika z drugiej strony kostka jest ułamana (ma 5 styków bo 6 jest ułamane ale tylko 3 są wykorzystane)

    Silnik podłączyłem w gwiazde (przynajmniej tak mi sie wydaje) kazdą faze połączyłem z innym przewodem wychodzącym z silnika, a mase na obodowe silnika i rzeczywiście działało.
    Jednak przy nabiciu do pewnego ciśnienia wyszedł na jaw pewien mankament, otóż jest niewiekie pęknięcie na spodzie zbiornika, ponieważ nie był spuszczany kondensat przez dłuuugi czas.
    I tu nasuwa się pierwsze moje pytanie: czy bezpiecznym sposobem bedzie jeżeli napawam pękniecie i dodatkowo naspawam blache w okolicach pęknięcia? Czy dać sobie spokój i poszukać innego zbiornika (znajomy ma zbiornik 80l od gazu LPG ale czy nie bedzie za duzy?)?

    Zastanawiałem się nad kupnem wyłącznika cisnieniowego oraz reduktorem ciśnienia w celu zabezpieczenia silnika i mojej sprężarki.

    Proszę o wszelkie instrukcje co mogę zrobić aby sprężarka odzyskała sprawność i była w pełni bezpieczna :) liczę na waszą pomoc i z góry dziękuję za wszelkie odpowiedzi oraz przepraszam za tak rozległy post. Pozdrawiam, Maciek.
  • TermopastyTermopasty
  • Pomocny post
    Poziom 43  
    Wyłącznik ciśnieniowy jest elementem PODSTAWOWYM i niezbędnym tak jak zawor bezpieczenstwa i manometr. Reduktor cisnienia już nie. Natomiast możesz pospawać zbiornik, ale po tej operacji niezbędna była by próba cisnieniowa na co najmniej dwukrotną wartość ciśnienia roboczego (ok.18bar) w specjalistycznym Zakładzie Dozoru Technicznego (od razu dodam, mieszkam poza Polską od dłuższego czasu i nie wiem, kto obecnie zajmuje sie badaniem tego typu zbiorników :cry: - Koledzy podpowiedzą ), chyba że koszt spawania i badania zbiornika okaże sie zbyt wysoki.
  • TermopastyTermopasty
  • Pomocny post
    Poziom 22  
    Osobiście nie bawił bym się w spawanie zbiornika tylko kupno nowego.
  • Poziom 9  
    ok w takim razie jaki polecacie zbiornik 40-50l ponieważ tak jak wspominałem kolega ma zbiornik 80l tylko sie zastanawiam czy nie będzie za duży jak na moje zapotrzebowanie (sprezarka bedzie dłuzej pracowała zeby dobić do odpowiedniego cisnienia)?
    Poza tym co zapewni mi płynność przepływu (jaki reduktor/regulator typ, model)? Co polecacie?

    Ponadto czy dobrze się domyślam co to za element na zdjęciu? czy to zawór zwrotny?

    Renowacja sprężarki HS14. Co zrobić, aby odzyskała sprawność?

    A tak wygląda spręzarka (przepraszam za jakość - zdjęcia z telefonu)

    Renowacja sprężarki HS14. Co zrobić, aby odzyskała sprawność? Renowacja sprężarki HS14. Co zrobić, aby odzyskała sprawność?
  • Pomocny post
    Poziom 22  
    Kolego wielkość zbiornika zależy od twojego zapotrzebowania. Co do długości pracy to znowu zależy ile będziesz zużywał tego powietrza, i nastawienia włącznika ciśnieniowego. Powiedz do jakich celów będziesz używał kompresor?
  • Poziom 9  
    ...za czesto nie bedzie używana ot do prac przydomowych: pomalowac cos, przedmuchac, podpąpować koła, może kiedyś jakieś klucze i szlifierki pneumatyczne dokupie to głównie do tego.
  • Pomocny post
    Poziom 22  
    Wydaje mi się że 40-50l to wystarczający dla ciebie
  • Poziom 9  
    ok dzięki za wszystkie odpowiedzi. Jeszcze tylko chciałbym uzyskać odpowiedź na pytanie przy zdjęciu w moim 2 poście co to za "ustrojstwo"? Czy to jest zawór zwrotny? Jak dla mnie troche za duuuży ale może kiedyś takie montowali. proszę o poradę.

    I jeszcze jak podłączyć moj silniczek 1,1kW oto jego parametry które spisałem z tabliczki:

    stoj 220/380V 44/26Δ Δ/Y
    cosγ 0,84jp 44 Praca C 2870obr/min
    temp 40*C Δt* 75*C Prąd 3 50 ~
    cięż 18,5kg PN-65/E06000

    Czy może zostać podłączony tak jak już wcześniej to zrobiłem tzn. kazda faza do innego przewodu na silniku (w puszcze) i masa na obódowe czy w jakiś inny sposób? Jak już mówiłem kostka jest ułamana (niema 1 styku, a z silnika wychodzą 3 przewody).
    Proszę o pomoc bo nie chcę źle podłączyć i spalić silniczka. Z góry dziekuję.
  • Pomocny post
    Poziom 26  
    Witam.
    Cytat:
    Jeszcze tylko chciałbym uzyskać odpowiedź na pytanie przy zdjęciu w moim 2 poście co to za "ustrojstwo"?

    Moim zdaniem jest to zawór zwrotny i ciśnieniowy od przyczepy (generalnie jakiejś pneumatyki ciągnikowej. Jest stary więc nie licz na to, ze jest pewny.

    Cytat:
    Silnik podłączyłem w gwiazde (przynajmniej tak mi sie wydaje)

    Jeśli z silnika wychodzą trzy przewody to faktycznie Ci się wydaje, jako że nie możesz tego wiedzieć.
    W/g "Twych" danych znamionowych silnik powinien mieć 6 wyprowadzeń, ale mógł być przezwajany stąd 3 wyprowadzenia.
    Jak ma trzy wyprowadzenia z silnika to fazy przyłączasz do nich.
    Podaj co rozumiesz pod pojęciem
    Cytat:
    masa na obódowe

    Podaj ile przewodów masz w instalacji 3~fazowej i który to w/g Ciebie "masa" (instalacja stara-nowa?)
    Cytat:
    silniku nie ma kopułki
    to powinno być
    Jak tabliczka przyłączowa popękana to też do wymiany.
  • Poziom 22  
    Ja bym jeszcze przeprowadził rozmowę z ostatnim posiadaczem tego kompresora jeśli jest to możliwe czy z silnikiem było coś robione. Tak dla pewności. Przez złe podłączenie silnika to możesz sobie zrobić krzywdę lub wybić bezpieczniki i pozbawić się prądu w domu.
  • Poziom 9  
    No więc sprawa wygląda tak:

    1. Co do "masy na obudowę" (taki skrót myślowy) miałem na myśli przewód zielono-żółty (zerowy) jestem samochodziarzem dlatego takie określenie (przepraszam jeżeli nie zbyt trafne :) . W instalacji oczywiście mam 4 przewody (niebieski, czarny, czerwony i zielono-zółty). Instalacja należy do starszych ale aluminiowe wtyczki i gniazda pozamieniałem na plastik 32A.

    2. Z silnika wychodzą tylko 3 wyprowadzenia, a tabliczka przyłączeniowa z ułamanym jednym przyłączem.

    3. Niestety z posiadaczem już raczej sobie nie porozmawiam ponieważ był nim mój dziadek. Ale "zmienił miejsce zamieszkania i jest w niebie teraz" jak mawiał P. Kononowicz :)

    A silnik już jak wspominałem podłączyłem na moment (jakieś 5min) i nic się nie działo pracował jak na mój gust całkiem przyzwoicie. Ale nie jestem specjalistą w tej dziedzinie dlatego zwracam się o pomoc do Was. I dziękuję za wszystkie odpowiedzi oraz proszę o dalsze porady :)
  • Pomocny post
    Poziom 22  
    Kolego tak na marginesie jakie masz zabezpieczenie tych gniazd siłowych 32A?
    Piszesz że przewody od silnika są połączone do kostki łączeniowej ze strony dobrej a druga strona jest uszkodzona ułamany fragment więc to nie przeszkadza bo z tej strony co podłączasz fazy są 3 kołki nie uszkodzone. Z silnika wychodzą ci 3 przewody bo silnik prawdopodobnie był przewijany i został na stałe połączony w gwiazdę więc nie jest potrzebne wyprowadzenie końców uzwojeń silnika. Z twoich wypowiedzi można wywnioskować że silnik jest w porządku i jest w porządku podłączony pamiętaj żółto-zielony to nie zerowy tylko PEN lub w przypadku sieci 5 przewodowej to PE

    Kup zbiornik i kompresor masz jak znalazł

    Nie zapomnij o zamontowaniu kopułki nad kostkę łączeniową w silniku
  • Poziom 9  
    zabezpieczenie? nie rozumiem dokładnie pytania. tzn praktycznie jedynym zabezpieczeniem jest wyłącznik "siłowy" w garażu (typu 0-1) oprócz tego bezpieczniki sieciowe b20 no i BM ale nie pamietam jakiej wartości, nie posiadam żadnych dodatkowych zabezpieczeń typu przepieciowe itd.

    Tak, właśnie najwieksze wątpliwości miałem co do tego silnika dlaczego wychodzą 3 przewody a nie 6, ale już wszystko rozumiem i dziękuję za pomoc, jestem wdzięczny :)

    A gdzie dostanę taką kopułkę nad kostkę? Na allegro nie widziałem.
  • Poziom 22  
    Kopułkę to jedynie popytać w punkcie przewijania silników czy nie maja albo w sklepie w którym sprzedają części do silników elektrycznych. Ostateczna opcja to własny wyrób.

    Co do zabezpieczenia zastanawiałem się czy na gniazdo siłowe 32A przypadkiem coś nie przerabiałeś i czy nie dałeś tam jakiegoś kosmicznego bezpiecznika
  • Poziom 9  
    matekogon napisał:

    Co do zabezpieczenia zastanawiałem się czy na gniazdo siłowe 32A przypadkiem coś nie przerabiałeś i czy nie dałeś tam jakiegoś kosmicznego bezpiecznika


    Nie, kompletnie nic nie ruszałem, jedynie wymieniłem bo nie mogłem dokupić aluminiowej wtyczki to przerobiłem wszystkie na plastik.

    Więc dziękuję ślicznie wszystkim za pomoc, szczególnie Tobie matekogon, że zainteresowałeś się moim tematem. Za odpowiedzi odwdzięczam się punktami. I zamykam temat. Jeszcze raz dziękuję i pozdrawiam. Gdy doprowadzę sprężarkę do stanu używalności to na pewno się nią pochwalę tutaj na forum :)
  • Pomocny post
    Poziom 26  
    Witam.
    Cytat:
    A gdzie dostanę taką kopułkę nad kostkę?

    Można je spotkać na złomowiskach. Raczej tego nie kupisz jako część zamienna, bo ten silnik jest starszego typu (SZJe). Jedynie rynek wtórny, lub wykonanie we własnym zakresie.