Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Elementy karoserii z włókna węglowego można wykorzystać do magazynowania energii

Mateusz120986 19 Cze 2011 15:13 5255 9
  • Elementy karoserii z włókna węglowego można wykorzystać do magazynowania energiiKaroseria samochodu wykonana z włókna węglowego posiada wiele zalet. Poza redukcją masy i zwiększeniem bezpieczeństwa można być spokojnym, że nadkola i progi nie „zje” korozja. Brytyjscy i szwedzcy naukowcy poszli krok dalej. Opracowali sposób, by niewielkim kosztem zamienić maski, drzwi i dachy w elementy magazynujące energię elektryczną. Technologia nazywa się Structural Power Technology i już za parę lat powinna być wykorzystana przy produkcji nowych modeli Volvo.

    Pod względem strukturalnym materiał różni się wyłącznie żywicą łączącą włókna, która zawiera jony litu. To dzięki nim karoseria będzie posiadała zdolność do magazynowania energii. Opracowana technologia będzie wspierać akumulatory samochodów elektrycznych i hybrydowych. Oprócz zwiększenia zasięgu, który w wykorzystaniu najbardziej zaawansowanych technologii wynosi ok. 100 mil, technologia pozwoli na wydłużenie żywotności akumulatorów. Co najważniejsze - zastosowanie SPT nie wpłynie na masę samochodu.

    Jak zapewnia Volvo, Structural Power Technology będzie ważnym elementem podczas prac projektowych nad nowymi pojazdami elektrycznymi. Obecnie szwedzcy inżynierowie budują prototyp pojazdu, w którym energia zmagazynowana w podłodze bagażnika byłaby wstanie zasilić rozrusznik silnika. Magazynowanie energii w elementach karoserii jest tak samo efektywne jak zwykłe baterie litowo-jonowe.

    Źródło: http://www.extremetech.com/extreme/84316-stru...wer-technology-turns-car-doors-into-batteries

    Fajne! Ranking DIY
    O autorze
    Mateusz120986
    Poziom 22  
    Offline 
    sprzedam programator AVR + PIC, USBasp i Brenner 8 http://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?t=1812499&highlight=
    Specjalizuje się w: automatyka, mikrokontrolery
    Mateusz120986 napisał 647 postów o ocenie 25, pomógł 5 razy. Mieszka w mieście Gdynia. Jest z nami od 2004 roku.
  • #3
    Dragas
    Poziom 26  
    Ciekawe co będzie jak się przebije/uszkodzi taką karoserie i dojdzie do zwarcia. Będzie podobny efekt ja zwarcie biegunów naładowanego akumulatora?
  • #4
    mkubol
    Poziom 24  
    Na pewno wymyśla jakąś elektronikę zabezpieczająca przed ewentualnymi zwarciami danych elementów.
  • #5
    michal-michalik
    Poziom 23  
    No w końcu jakiś „akumulator” warty uwagi ;) Może to właśnie ten przełom w magazynowaniu energii na jaki czekamy? Obudowa telefonu jako magazyn energii?
    Ale taki samochód: mniejsza masa, większy zasięg, tańszy. Czekam na prototyp i osiągi rozwiązania.
  • #6
    Xaveri
    Poziom 17  
    To ja mam jeszcze lepszy pomysł, ale potencjalnie niebezpieczny dla zdrowia kierowcy i pasażerów... Pojazd podczas jazdy trze o powietrze,a jest przy tym odizolowany od podłoża (opony). Jakby zrobić podwójną powłokę to można by wykorzystać efekt tryboelektryczny i podczas jazdy produkować prąd ;). Karoseria jako kondensator - jedna okładka uziemiona taśmą jak w pojazdach przewożących np. gaz i zewnętrzna powłoka ładująca się od tarcia.
  • #7
    sokoleokoo2
    Poziom 22  
    Panowie, to nie przejdzie, miliony blacharzy - lakierników stracą pracę, bo raczej poza wymianą nic się z tym nie zrobi.
    Druga sprawa to sam proces produkcji, po oddaniu na złom plastyki ciężko się przetapia raz jeszcze a o kolejnych nie ma mowy w dodatku, co z odpadami po procesie oraz ze składowaniem tego ?
    Ostatnia sprawa to jakość produkcji - sami wiecie jak jest, producenci lubią oszczędzać !!!
  • #8
    REVISOR
    Poziom 25  
    I fajnie, powstanie kolejny problem z recyklingiem takich odpadów bo nie wystarczy zmielić zregranulować i z powrotem do fabryk, tylko kosztowna utylizacja, po drugie małe puknięcię lub obcierka i z eko karoserii kiszka bo jakieś zwarcie lub przerwa w obwodzie się pojawi, wynalazek cudowny ale dla eko oszołomów i ludzi którzy to będą sprzedawać. dla mnie to kolejny sen nawiedzonego designera z motoryzacji.
  • #9
    w@mpir
    Poziom 18  
    Jeżeli poszczególne elementy nadwozia działały by jako osobne ogniwa to jak jedno się zniszczy to powinno być automatycznie odłączane i spada pojemność "akumulatora".
  • #10
    Siles
    Poziom 17  
    Nie no super tylko czym tu się rajcować ?? że to niby coś niezwykłego. Patent na tego typu akumulatory (zmienno kształtne geometrycznie) żadna nowość. A cena auta pewnie ładnie pójdzie w górę. Hybrydy no tak pewnie skorzystają - Nie Wiele ! a co z wymianą ?? w końcu padną i trzeba je zmienić i dodatkowy koszt jest bo lakieru chyba nie odkleisz jak jest nawet dobry, oczywiście nikt nie zmusi ale jest to dodatkowe napędzanie oddzielnego sektora przemysłowego. A czy kochani projektanci zapomnieli, że auta są pozostawiane też na dworze i zmienność temperatury zmniejsza pojemność (przyśpiesza rozładowanie) i tym samym eksploatacja (żywotność) baterii dostaje w łeb. Ogólnie ciekawa perspektywa ale też zbyt dużo jak na sam początek wad niż zalet. Raczej powinien być to dodatek z autem niż dodatkowa opcja płatna przy tych autach bo jako króliczki doświadczalne powinna przysługiwać nam jakaś z tego korzyść.

    Pozdrawiam