Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Kompresor tłokowy zatrzymuje silnik już przy 2bar, dlaczego?

qpx 19 Jun 2011 22:07 16325 33
  • #1
    qpx

    Level 11  
    Zanim stanąłem przed zakupem sprężarki na warsztat, za lekturę obrałem sobie forum elektrody, teraz gdy zebrałem wszystkie elementy układanki i złożyłem wszystko w całość napotkałem problem.

    Kompresor:
    Kompresor tłokowy zatrzymuje silnik już przy 2bar, dlaczego?
    Pompa dwustopniowa do sprężarek tłokowych, olejowych Abac lub innych
    Abac: SP 1100/11/200
    Model: B 7900
    Podstawowe dane techniczne:
    Wydajność: 1300 l/min.
    Ciśnienie max. 12 bar,
    Zastosowanie dla silnika: 7,5 kW
    Średnica tłoka I stopień - niskie ciśnienie: 130 mm.
    Średnica tłoka II stopień - wysokie ciśnienie: 70 mm.
    Liczba obrotów na pompie: 920 rpm.
    Smarowanie: rozbryzgowe
    Ilość oleju w skrzyni korbowej: 4 l.
    Max. zużycie oleju: 0,06 l/h
    Waga: 45 kg.

    Silnik do napędu jaki wykorzystałem to znaleziony w garażu kolos o wadze ok 50kg. 7,5kW 2890obr/min

    Zbiornik:
    Zbiornik ciśnieniowy na sprężone powietrze pionowy ZP-500/11
    PODSTAWOWE PARAMETRY
    Pojemność (L): 500
    Ciśnienie (bar): 11
    Temperatura robocza (C): 0/50
    Wymiary gabarytowe (mm): 600x2055



    Napęd: dwa pasy klinowe, oryginalne koło pasowe przy kompresorze, na silnik wytoczone odpowiednie, aby uzyskać na kompresorze prawidłową prędkość obrotową.

    Całość wygląda tak:
    Kompresor tłokowy zatrzymuje silnik już przy 2bar, dlaczego?
    Kompresor tłokowy zatrzymuje silnik już przy 2bar, dlaczego?
    Kompresor tłokowy zatrzymuje silnik już przy 2bar, dlaczego?

    I teraz tak włączam na presostacie silnik, kompresor tłoczy, wszystko wygląda i brzmi prawidłowo, jednakże gdy manometr wskazuje wyższe ciśnienie jak 1Bar to widać delikatne drgania na kompresorze i silniku wraz ze wzrostem ciśnienia w okolice 2Bar drgania wzrastają, a przy ciśnieniu 3Bar kompresor stopniowo spowalnia obroty na silniku i powoduje jego zatrzymanie, wtedy wyłączam silnik na presostacie, aby nie doprowadzić do zwarcia i wywalenia bezpieczników. Presostat wypuszcza sprężone powietrze z wejścia sprężarki przez zawór zwrotny. Włączam znów silnik na presostacie, rusza, ale nie daje rady nabrać pełnej prędkości i zatrzymuje się, wyłączam znów, aby nie dopuścić do zwarcia.

    Sam silnik kręci bez zarzutów, kompresor niepodłączony do zbiornika też pompuje hektolitry powietrza bez zarzutów. Wyjście z kompresora 1" przewodem elastycznym dalej 1" rurą stalową przez 1" zawór zwrotny do zbiornika.

    Proszę Was o sugestie w czym jest problem, że kompresor zatrzymuje silnik?
  • #2
    wmazek
    Level 16  
    Witam !
    Napisz jak następuje rozruch silnika . Silnik 7,5 kW / 2900 obr/min ma rozruch bezpośredni w gwiazdę czy w trójkącie ? Jak skojarzyłeś uzwojenie na zaciskach ?
  • #3
    qpx

    Level 11  
    Silnik podłączony bezpośrednio w gwiazdę. Na elektryce słabo się znam, więc podłączał mi go znajomy. Nie wie jak skojarzył uzwojenia. Nie wiem, czy to złudzenie, ale sam silnik bez obciążenia wydaje sie, że osiąga nieznacznie większą prędkość obrotową. Próbując go zatrzymać, przez blokowanie butem koła pasowego tylko stopiłem sobie podeszwę, więc zgłupiałem.
  • #4
    runcle
    Level 15  
    Zdjęcie tabliczki silnika daj. Nie wygląda mi on na 7.5kW... A jeżeli nawet to pewnie pracuje na rozruchu. Twój elektryk nadaję się do pogonienia w trybie natychmiastowym.
  • #5
    robokop
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Załóż normalny silnik 7,5kW 1400obr. Te na 2800obr/min się nie nadają - nie lubią pulsującego obciążenia na wale i ciężkiego startu, z racji małej średnicy wirnika.
  • #6
    Jarek68
    Level 21  
    Wrzuć zdjęcia tabliczki znamionowej silnika i z puszki zaciskowej jak są przewody podłączone. Z tego co widzę silnik jest źle podłączony. Druga sprawa giętki wężyk łączący sprężarkę ze zbiornikiem, przy dłuższej pracy spali się. W tym miejscu występuje bardzo wysoka temperatura. W moim dużym kompresorze w tym miejscu jest zabezpieczenie termiczne na 300 stopni i w upalną pogodę potrafi wyłączyć kompresor :-)
  • #7
    runcle
    Level 15  
    robokop wrote:
    Załóż normalny silnik 7,5kW 1400obr. Te na 2800obr/min się nie nadają - nie lubią pulsującego obciążenia na wale i ciężkiego startu, z racji małej średnicy wirnika.

    W krajowych sprężarkach 2880rpm dają radę, w chińskich też, tylko odpowiednio połączone...
  • #8
    qpx

    Level 11  
    Mam jeszcze silnik 7,5 kW 1400obr/min, ale ciężko byłoby dorwać koło pasowe na napęd o tak dużej średnicy aby na kompresorze było 920obr/min i uznałem, że nie wystartuje z takim przełożeniem, gdy sprężarka będzie miała do pokonania 6bar po włączeniu automatu na presostacie, być może jestem w błędzie.
    Teraz gdy wszytko jest złożone powinno chodzić i nie chodzi, więc proszę Was o pomoc, poniżej zdjęcie tabliczki znamionowej i podłączeń.
    Kompresor tłokowy zatrzymuje silnik już przy 2bar, dlaczego?
    Kompresor tłokowy zatrzymuje silnik już przy 2bar, dlaczego?
    Kompresor tłokowy zatrzymuje silnik już przy 2bar, dlaczego?
    Kompresor tłokowy zatrzymuje silnik już przy 2bar, dlaczego?

    A co do tego "wężyka" to specjalnie jest po to, aby niwelować drgania ze sprężarki. Max temperatura na wylocie sprężonego powietrza wynikająca ze specyfikacji technicznej powyższego kompresora mówi, że może dochodzić do 120'C. A dla pewności jest to wąż teflonowy któremu nic się nie stanie.
  • #9
    robokop
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Połączony w gwiazdę, przy wymaganym podłączeniu w trójkąt będzie "wywalał" bezpieczniki. Tak czy inaczej musisz zainwestować albo w automat uruchamiający silnik i przełączający gwiazda/trójkąt, albo zrezygnować z z automatyki i uruchamiać silnik ręcznie, stabilizację ciśnienia pozostawiając zaworowi upustowemu (silnik cały czas włączony). Sprężarka może mieć mniej niż te 920obr - będzie nieco wolniej pompować.
  • #10
    qpx

    Level 11  
    Silnik zamontowany był wcześniej w dmuchawie do zboża która miała start przez przełącznik gwiazda/trójkąt. A teraz jak zrobić taki automat, który będzie sam to robił współpracując z presostatem, albo gdzie go kupić. Sprężarka ze zbiornikiem stoi na strychu, podłączona jest do instalacji pneumatycznej która idzie do warsztatu, a nie mogę co chwile biegać i go włączać ręcznie.
  • #11
    robokop
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Dwa styczniki plus zegar który będzie je przełączał.
    http://www.falowniki.com/index.php?func=8&parent_id=54&page=54&id=13&pol=exe
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1965202.html ,
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic883651.html ,
    Ale u Ciebie nie zda to egzaminu, skoro już 2 bary blokują silnik. napompuje raz, potem już nie wystartuje. Rada:
    Wymień silnik na normalny 1400obr/min - lepiej startuje i lepiej sobie radzi, nieco mniejsze koło pasowe spowoduje że będzie pompował wolniej, ale za to bez problemów.
  • #12
    qpx

    Level 11  
    Potrzebuje mieć 100% sprawność sprężarki, aby bezproblemowo zaopatrywała w powietrze wszystkie urządzenia pneumatyczne.
    A co sądzisz, żebym wziął ten przełącznik trójkąt gwiazda, wypróbował, czy po nabiciu zbiornika przy tych 7barach wystartuje, jeżeli nie, to zawsze mogę zamontować dłuższy przewód zasilający z kompresora do zaworu zwrotnego, co da mi większą pojemność i więcej czasu,. dla rozruchu silnika, jeżeli to zadziała zamontowałbym taki automat:
    Opis produktu:

    Przekaźniki czasowe SDT stosowane są do rozruchu silników elektrycznych z wykorzystaniem metody gwiazda-trójkąt. Przełączenie następuje po upłynięciu nastawionego czasu, po którzym stycznik "gwiazdy" jest rozłączany, a następnie, po okresie spoczynku trwającym ok 30-35 ms załączany jest stycznik "trójkąta".
    Są one idealne dla producentów OEM (Original EquipmentManufacturer - pierwotny producent sprzętu) i szaf sterowniczych dzięki następującym cechom:

    łatwemu ustawianiu czasów
    odporności na zakłócenia elektryczne
    wytrzymałości na urazy mechaniczne i wstrząsy
    kompaktowej konstrukcji i standardowym wymiarom
    montażowi przy pomocy szyny DIN lub elementu łączącego

    Specyfikacja:

    Funkcja: start typu gwiazda-trójkąt
    Funkcja styku: 1 styk przełączny
    Zakres czasowy: od 0.3 do 30 sekund
    Zakres napięć:
    110-130 V a.c., 50-60 Hz
    220-240 V a.c., 50-60 Hz
    24 V a.c., 50-60 Hz
    24 V d.c
    Nr kat. Danfoss: 047H3111

    Kompresor tłokowy zatrzymuje silnik już przy 2bar, dlaczego?
  • #13
    robokop
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Echh, to nie takie proste. W oryginalnych poteżnych kompresorach stosuje się albo odprężniki - silnik jest uruchamiany z kompresorem tylko mielącym powietrze - otwartym do atmosfery, albo z elektrosprzęgłami, napęd kompresora załączany jest po pełnym rozruchu silnika. U ciebie już 2 bary powodują wyhamowanie silnika - wnioski powinieneś wyciągnąć sam. Nie wiem czemu uparłeś się na akurat ten silnik, skoro mówię że nie będzie on sobie radził. Silnik ma zbyt mały moment do napędu tej maszyny i tyle, przełączanie w trójkąt niewiele pomoże.
  • #15
    robokop
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Ja swoje i wy swoje. Policzcie sobie jaka różnicę będziecie mieli pomiędzy silnikami:
    Kompresor tłokowy zatrzymuje silnik już przy 2bar, dlaczego?
    Widzicie różnicę 25Nm a 51Nm ? Co z tego że moc teoretycznie jest taka sama 7,5kW?
  • #16
    czesiu
    Level 35  
    robokop wrote:
    Ja swoje i wy swoje. Policzcie sobie jaka różnicę będziecie mieli pomiędzy silnikami:
    Kompresor tłokowy zatrzymuje silnik już przy 2bar, dlaczego?

    Wiadomo, że silnik dwa razy wolniejszy będzie miał dwa razy większy moment,
    ale do tej pory silnik nie rozwinął pełnej mocy bo był źle podłączony.
    Trzeba zacząć od prawidłowego podłączenia silnika.
    Poza tym jeśli w specyfikacji kompresora jest 920obr/min i 7,5kW to na takim silniku powinien chodzić, a obroty znamionowe silnika są drugorzędne jeśli zastosowano właściwą przekładnię.
  • #17
    robokop
    VIP Meritorious for electroda.pl
    czesiu wrote:

    Wiadomo, że silnik dwa razy wolniejszy będzie miał dwa razy większy moment,
    ale do tej pory silnik nie rozwinął pełnej mocy bo był źle podłączony.

    Sądzisz że silnik osiągnie obroty nominalne (2800) jeśli duszą go już 2 bary w kompresorze? Bo pominąłeś widzę bardzo ważny aspekt - presostat załącza silnik przy ponownym rozruchu nie przy ciśnieniu atmosferycznym, tylko około 4-5 bar, w zależności od ustawienia histerezy presostatu, jak wyobrażasz sobie rozruch silnika? Wszak 4 bary to więcej niż 2, które go już hamują. Pomijając dłuższy czas rozruchu tego silnika, który już na start jest obciążony pompującym kompresorem.
  • #18
    qpx

    Level 11  
    Okej zaraz podłacze ten silnik przez ręczny przełącznik gwiazda/trójkąt nie wiem tylko, czy różnicówka nie będzie mi wywalać przy przełaczeniu w trójkąt. Drugą sprawą jest to, że gdy zastosuje silnik 7,5kW o prędkości 1445obr/min zdjęcie tabliczki znamionowej poniżej, to, aby na kompresorze uzyskac prawidłową prędkośc 920obr/min musiałbym zastosować koło pasowe o średnicy 27cm, a wiadomo, że im większe koło pasowe na silniku tym silnik ma mniejszą moc napędową.
    Kompresor tłokowy zatrzymuje silnik już przy 2bar, dlaczego?
  • #19
    robokop
    VIP Meritorious for electroda.pl
    No i co z tego? Sprężarka ma podane obroty max, tak samo dobrze, z nieco mniejszą wydajnością będzie pracować przy niższych obrotach, a za to dłużej posłuży.
  • #20
    qpx

    Level 11  
    Chodzi o to czy ten silnik na tak dużym kole pasowym da rade uciągnąć ten kompresor?
  • #21
    czesiu
    Level 35  
    qpx wrote:
    Chodzi o to czy ten silnik na tak dużym kole pasowym da rade uciągnąć ten kompresor?

    O to właśnie chodzi, wymiana silnika i zmiana przekładni do niczego nie prowadzi, bo uzyskasz ten sam efekt.
    Nie wiem jak z Twoją instalacją, ale tego drugiego silnika nie zasilisz przez przełacznik gwiazda-trójkąt tylko musisz bezpośrednio.
    Więc przetestuj silnik ten co masz, żebyśmy wiedzieli jak pracuje, może będzie chodził dobrze, a może wystarczy zmniejszyć koło pasowe na silniku.
  • #22
    runcle
    Level 15  
    https://obrazki.elektroda.pl/2563100800_1308561285.jpg
    A ten silnik jak wystartujesz ? Softstartem ? Czy w sieci niebuplicznej tylko ?

    Proszę bardzo, 7.5kW start z jednego biegu: Pewnie z certyfikatem producenta... I wiele innych takich, nie chce mi się wrzucać zdjęć bo to nie ma sensu, przecież nie będę udowadniał rzeczywistości :D
    Kompresor tłokowy zatrzymuje silnik już przy 2bar, dlaczego?
    Ten na pewno z silnikiem 2880rpm:
    Kompresor tłokowy zatrzymuje silnik już przy 2bar, dlaczego?
  • #23
    kidu22
    Level 35  
    Kolego teraz masz moc 2kW z silnika, przełącz w trójkąt i bedzie pompowac.

    Silnika tego nie zatrzymasz nawet 2 paskami 17mm jeśli jest w trojkącie.
    Druga sprawa to długie i cienkie przewody powodujące spadek napięcia w rytm pulsacji momentu. Żarówki przygasają jak tłok idzie do góry.
  • #24
    robokop
    VIP Meritorious for electroda.pl
    A widzisz różnicę pomiędzy kompresorem z linku, a kompresorem z tematu? Ponadto bądź uprzejmy podać wymagania producenta odnośnie sposobu podłączenia tego urządzenia.

    Odnośnie rozruchu:
    Quote:
    Jakiej mocy silniki klatkowe można podłączać bezpośrednio do sieci publicznej?

    Według PN/E-05012 do sieci publicznej można załączać bezpośrednio silniki o mocy do 4 kW przy 230 V i do 5,5 kW przy 400 V. Stosując przełącznik λ/Δ o mocy do 12 kW przy 230 V i 15kW przy 400 V.



    runcle wrote:

    Ten na pewno z silnikiem 2880rpm:

    A z czego to stwierdzenie wynika? Bo wielkość silnika raczej o tym nie świadczy.
  • #25
    kidu22
    Level 35  
    Włąsnie patrzyłem na WAN i tam 11kW pracuje i tam nie ma takich pulsacji momentu jak tu, bo w WAN 3 tłoki równo obciążają.
    Więc nie widze żeby to sie szybko samo nie spaliło i nic nie napompowało.
  • #26
    runcle
    Level 15  
    robokop wrote:
    Odnośnie rozruchu:
    Cytat:
    Jakiej mocy silniki klatkowe można podłączać bezpośrednio do sieci publicznej?

    Według PN/E-05012 do sieci publicznej można załączać bezpośrednio silniki o mocy do 4 kW przy 230 V i do 5,5 kW przy 400 V. Stosując przełącznik λ/Δ o mocy do 12 kW przy 230 V i 15kW przy 400 V.
    Silnik 12kW na 230V przez gwiazda trójkąt ? Coś mi tu nie gra. Po za tym normy swoją drogą, a produkty w sklepach jak widać swoją drogą. Owszem wypadało by zastosować rozruch gwiazda trójkąt na stycznikach etc. Ale jak widać fabryczne urządzenia (dla jasności dla mnie to są buble) za >>5000PLN też go nie mają i pracują po warsztatach, z przyłączem do transformatora z którego zasilane są domy. Start silnika 7.5kW z trójkąta nie wywołuje w sieci większych sensacji niż rozruch 15-18kW z gwiazdy. Z mojej strony KONIEC w temacie.
  • #27
    Jarek68
    Level 21  
    Masz kolego rację że moderator robokop pisze głupoty „12 kW przy 230 V” i „Dwa styczniki plus zegar który będzie je przełączał. „ Nie wiedziałem że można zrobić przełącznik gwiazda trójkąt na dwóch stycznikach :-) I inne to ma być moderator, żenada :-( Ja włączam 10kW bezpośrednio z sieci publicznej i wszystko gra :-) Tylko trzeba nieć odpowiednie zabezpieczenia, a inny rozruch nie wchodzi w grę z powodu bardzo dużego obciążenia i z gwiazdy nie rusza :-)
    A teraz do rzeczy.
    Zamontuj rozruch na stycznikach gwiazda trójkąt, do stycznika zwierającego styki w gwiazdę podłącz zawór elektromagnetyczny który będzie działał jako odprężnik do rozruchu. Zamontuj go jak najbliżej sprężarki. I to tyle co trzeba zrobić. Zamontował bym jeszcze za sprężarką dłuższa miedzianą rurkę i odolejacz a do tego podłączył dopiero giętki wężyk. Chodzi o wychłodzenie powietrza i wyłapanie zanieczyszczeń aby nie szły do zbiornika.
  • #28
    robokop
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Jarek68 wrote:
    Masz kolego rację że moderator robokop pisze głupoty „12 kW przy 230 V” i „Dwa styczniki plus zegar który będzie je przełączał. „ Nie wiedziałem że można zrobić przełącznik gwiazda trójkąt na dwóch stycznikach :-) I inne to ma być moderator, żenada

    Żenadą to jest kolego twoja znajomość zagadnienia.
    Poczytaj: https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1327840.html . Możliwe? Teraz już wiesz?
    Quote:
    :-( Ja włączam 10kW bezpośrednio z sieci publicznej i wszystko gra :-)

    A tutaj sobie poczytaj dlaczego silniki uruchamia się z gwiazdy a nie z trójkąta:
    http://www.bttautomatyka.pl/~lmservice/SSDdrives/ELEKTROTECHNIKA/teoria/wysota1.pdf (Zwracam uwagę na rysunek 5.3 - można pominąć stycznik SZ, godząc się na stałą obecnośc napięcia na tabliczce silnika, co w tym zastosowaniu w niczym nie szkodzi, są 2 styczniki?)
    Jak myślisz, dlaczego nawet w zastosowaniach przemysłowych stosuje się bądź softstarty bądź automatykę rozruchu?
    Quote:

    Tak, oczywiście, szczególnie pod obciążeniem Tylko trzeba nieć odpowiednie zabezpieczenia,
    W postaci gwoździ zamiast bezpieczników zabezpieczających instalację i WLZ oraz na podstacji? Bo innej opcji dla kilkusekundowego przepływu prądu >60A nie widzę, spadki napięcia mierzyłeś?
  • #29
    kidu22
    Level 35  
    Rozruch samego silnika 7,5 kW nie jest problemem nawet b16 wytrzymają.

    Natomiast rozruch z obciążeniam to jest problem sekundowy prąd 75A to za dużo dla domowej instalacji.
    Ale kogo to obchodzi prąd rozruchowy -- dla nich to szczyt góry lodowej.

    Ciekawe jaka musiała by być podstacja dla silnika 250kW i napędu pompy płuczki?
    Gdyby nie rozruch g-t.
    Ale co tam jak sie dokonuje rozruchu co najwyżej odkurzacza!!
  • #30
    robokop
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Romuś, na "Intercellu" w Ostrołęce był młyn, napędzany silnikiem bodaj 2GW - praktycznie przez płot z elektrownią. Uruchamiany był zawsze w ustalonym z elektrownią ( a była praktycznie przez płot z zakładem) momencie.


    Co do tematu - rozruch musi być λ/Δ, chodzi o czas płynięcia dużego prądu rozruchowego - pik trwający ułamek sekundy nie zrobi krzywdy niczemu, bo nie zdąży, natomiast przy rozruchu z obciążeniem bezpośredni start z Δ powoduje kilku-kilkunastosekundowy przepływ prądów nawet do 10 razy większych niż znamionowy. Spójrz jak startuje silnik 1400 obr - na pusto obroty znamionowe ma w ułamku sekundy, natomiast ten na 2800 zauważalnie słychać jak się rozpędza do prędkości znamionowej.