Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Zalany sterownik Stag300. Po przełączeniu na benzynę nie przełącza 1 wtrysku.

19 Jun 2011 22:52 4003 13
  • Level 20  
    Witam.
    Samochód zaliczył dzwona i stał przez pewien czas pod gołym niebem. Został niestety zalany sterownik (Stag300). Teraz po montażu w innym samochodzie gazownik niestety przed montażem nie rozkręcił go, żeby sprawdzić wodę (być może jej obecność coś uszkodziła po włączeniu zasilania...).
    Objaw jest podobno taki, że na gazie pracuje OK.
    Po przełączeniu na benzynę nie przełącza jednego wtrysku.
    Nie dysponuję niestety schematem do tego sterownika, ale domyślam się, że 6 przekaźników (sy-12-k) to przełączanie gaz/benzyna. Sprawdziłem cewki, sprawdziłem wokół elektronikę, sprawdziłem styki. Nie sprawdziłem styków po zasilaniu cewki. Jednak zastanawiam się, w której pozycji będzie lpg, a w której pb i wymyśliłem, że sterownik jest pewnie tak zrobiony, że przekaźniki w pozycji spoczynkowej przekazują sterowanie na wtryski benzynowe, a po zasileniu cewki przekazują sterowanie na wtryski lpg...

    Pytam, bo mam coś takiego pierwszy raz, a niestety ani nie mam wiązek z kablami nigdzie pod ręką, ani schematu.
    Prosiłbym ew. o wskazówki, gdzie ew. szukać przyczyny?

    Pozdrowienia
    LEEYO
  • Level 35  
    Raczej przekaźnik zaśniedział.
  • Moderator of Cars
    Szukaj raczej przyczyny w wiązce do wtryskiwaczy skoro na gazie pracuje ok. Sam "komputerek" dość wiekowy, powinien już być spotykany na złomowiskach w preferencyjnej cenie. Schemat np. tutaj http://lpg-forum.pl/printview.php?t=9960&start=0&sid=37c9525fb690f11741162bd1b20f16eb , tutaj też jest http://lpg-forum.pl/viewtopic.php?t=7193&sid=bb2448c4d5f0ac2fcf5a144091fa7ec1 ,
  • Level 20  
    Z tym zaśniedziałym przekaźnikiem sprawdzę jutro - ale szczerze mówiąc to wątpię. Przekaźniki w stanie spoczynku przewodzą na styku OK, a jak już wspomniałem ten stan wg mnie powinien być przy PB. Na LPG cewki przekaźników są zasilane (tak myślę - więc jak się mylę proszę mnie poprawić). Jednak wręcz logicznym sie wydaje, że np. w przypadku awarii sterownika lpg wszystko jest domyślnie na PB...

    Co do schematów - to są schematy zwykłe montażowe. Mnie by interesowała rozpiska PINow na złączu. Konkretnie chodzi o PINY 1-6 (czy to wtryski LPG czy PB).

    Tak jak wspomniałem brak póki co pod ręką reszty instalacji...

    POZDROWIENIA
    LEEYO
  • Moderator of Cars
    Wszystkie instrukcje masz na stronie producenta.
    http://www.ac.com.pl/pl/doc/346/programy-i-instrukcje-obslugi
    leeyo wrote:
    wymyśliłem, że sterownik jest pewnie tak zrobiony, że przekaźniki w pozycji spoczynkowej przekazują sterowanie na wtryski benzynowe, a po zasileniu cewki przekazują sterowanie na wtryski lpg...

    Błąd, przekaźniki są tylko do wtrysków benzynowych. W pozycji spoczynkowej obwód jest zamknięty a po zasileniu cewki rozłączają pozostawiając podłączone równolegle rezystory 100ohm.
  • Level 20  
    Racja z tym przekaźnikiem i rezystorkiem.

    Ustaliłem jedynie tyle, że na jednym cylindrze (przekaźniku) mam zasilanie cewki około 6V. Pozostałe przy pracy na PB mają około 2V. I ten cylinder który dostaje zasilanie nie działa. Problem więc jest prawdopodobnie taki, że sterowanie przekaźnika gdzieś leży. Przekaźnik zamiast w stanie spoczynku dostaje napięcie, które powoduje przerwę na styku i jeden cylinder przerywa. Ponieważ nie mam schematu i czasu wysyłam sterownik na serwis producenta - każda naprawa kosztuje 130zł netto...

    Pozdrowienia
    LEEYO
  • Level 12  
    Witam.
    Podłączę się do pytanie, bo szkoda zakładać nowy wątek.

    Pacjent: stag300 6cyl.
    Problem: zwarły się dwa przewody dochodzące do wtryskiwacza benzynowego, tuż przy samej wtyczce do wtryskiwacza benzynowego uszkodzona była izolacja.

    W tej chwili stag300 po podłączeniu przełącza na benzynę wywalając błąd wtryskiwacza benzynowego nr 6. Nawet po przełączeiu na benzynę silnik chodzi na 5cyl.
    Po wypięciu sterownika stag i zmostkowaniu pinów od wtrysków benzynowych we wtyczce (tej od staga) silnik zaczął chodzić na benzynie na 6cylindrów.

    Z tego wynika, że umarł jakiś układ w stagu odpowiedzialny za przepływ sygnału do wtryskiwacza benzynowego.

    Rozebrałem staga i nie widzę nic "okopconego" ;)
    znalazłem przekaźniki SY-12W-K... wnioskuję, że jeden przekaźnik odpowiada jednemu cylindrowi benzynowemu....
    Jak je sprawdzić?
    Czy mógł polecieć przekaźnik czy mają jakieś zabezpieczenia?
    wklejam zdjęcia płytki.

    Od sprawdzenia czego rozpocząć?

    Z góry dziękuję za pomoc i serdecznie pozdrawiam
  • VAG group specialist
    Schemat w rękę - po ścieżkach znajdziesz który przekaźnik odpowiada za 6 cylinder.
    Sprawdź czy na przekaźniku jest przejście pomiędzy stykami w czasie spoczynku.
    Chodzi o sprawdzenie ciągłości pomiędzy wejściem wtryskiwacza PB a wyjściem na sterowniku LPG - właśnie tam gdzie robiłeś zworkę.
    Do sprawdzenia tranzystor sterujący tym przekaźnikiem czy nie ma przebicia.
    Obstawiam uszkodzony przekaźnik choć dziwne że nie poleciała ścieżka przy zwarciu.
  • Level 12  
    Niestety schematu nie mam.. i nie mogę znaleźć..
    Przy każdym przekaźniku są dwa tranzystory vnd14nv04 oraz fr5305

    VND14NV04 wydają się być OK. Pomierzyłem wszystkie i mają takie same wartości.
    Przekaźniki bez podłączonego zasilania wszystkie mają przejścia identycznie - wszystkie 6sztuk
    Co istotne na niepodłączonym sterowniku na pinach wejścia ze sterownika benzynowego i wyjścia na wtryskiwacze benzynowe jest OK jest przejście przez układy.
  • Moderator of Cars
    Schematu sterownika to oczywiste że nie znajdziesz. Chodziło o schemat podłączenia, który znajdziesz na stronie producenta a także w folderze programu ACGasSynchro.
  • Level 12  
    Problem chyba opanowany. Wygląda na to, że skleiły się styki przekaźnika.
    Zamówię, wymienię i powinno śmigać.
    Dzięki za pomoc.
  • VAG group specialist
    Nie wydaje mi się żeby to była wina sklejonych styków.
    Gdyby tak było to by ten wtryskiwacz cały czas działał.
    Sprawdź przejście na tych stykach pod obciążeniem, np. jakąś żarówką 21W.
  • Level 12  
    Po podaniu napięcia nie przełącza... Słyszalne jest cykanie jakby sklejone styki nie chciały puścić.
  • VAG group specialist
    Pod obciążeniem nie znaczy podając napięcie na cewkę tylko puszczając prąd przez jego styk roboczy.
    Mając podłączone obciążenie mamy prąd w układzie.
    Jeżeli skleił się styk (a sklejenie polega na zwarciu wejścia z wyjściem w tym przypadku) to miałbyś cały czas zasilanie wtrysku który nie działa - a Ty go nie masz.
    Rozumiesz teraz?