Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Odkurzacz Zelmer 338.0 jak zrobic demontaż

l007 20 Cze 2011 21:50 12052 40
  • #1 20 Cze 2011 21:50
    l007
    Poziom 13  

    Witam,
    Popsuł się odkurzacz Zelmer
    Objawia się to tym, że po włączeniu słychac brzęczenie silnika, ale silnik nie pracuje (jakby było jakieś zwarcie)
    Generalnie nigdy wcześniej nie grzebałem w żadnym silniku więc może niekture moje pytanka będą bardzo proste

    Rozebrałem go do takiej postaci:

    Odkurzacz Zelmer 338.0 jak zrobic demontaż

    Szczotki wyglądają na dobre, komutator który niby należało by przeczyścic - czyli to coś w środku oznaczone strzałką ? :

    Odkurzacz Zelmer 338.0 jak zrobic demontaż

    ..należałbo by wyjąc chyba tzn zdjąc tą stalową konstrukcję aby normalnie dobrac się do komutatora w jakiś sposób - i tu moje pytanie - jak

    Pozatym rozumiem ze ten komutator (do którego narmalnie są dociśnięte szczotki) powinien się kręcic? - bo próbowałem go ruszyc ale stoi w miejscu jak przyspawany

    Tu etykieta odkurzacza:

    Odkurzacz Zelmer 338.0 jak zrobic demontaż

    Proszę o jakieś wskazówki aby pzywrócic odkurzacz do działanie
    Jest mimo wieku w całkiem niezłym stanie (a te szczotki śmiem zaryzykowac stwierdzenie że jeszcze oryginalne od nowości)

    Pozdrawiam

    0 29
  • #2 20 Cze 2011 22:00
    mariann
    Poziom 35  

    Witam
    Wyciąg szczotki i rozbieranie zacznij od strony turbiny. Układaj sobie wszystkie elementy w kolejności rozbierania, by potem właściwie poskładać elementy turbiny.
    Pozdrawiam

    0
  • #3 20 Cze 2011 22:15
    andk1eltd
    Poziom 35  

    Cytat:
    Pozatym rozumiem ze ten komutator (do którego narmalnie są dociśnięte szczotki) powinien się kręcic? - bo próbowałem go ruszyc ale stoi w miejscu jak przyspawany

    No i znalazłeś już przyczynę "brzęczenia" silnika. Teraz musisz popatrzeć co go blokuje. Myślę, że wpadło coś do środka do turbiny - jeżeli wał ani drgnie - dostało się coś długiego i okręciło wokół. Mogą to być jakieś tekstylia, włosy albo sznurek.

    0
  • #4 20 Cze 2011 22:17
    Roman61
    Poziom 16  

    Być może zatarły się łożyska. Żeby rozebrać należy zdjąć pokrywę turbiny to znaczy rozpołowić ją leciutko pukając młotkiem. Jest ona wciśnięta na siłę. Następnie należy odkręcić nakrętkę zabezpieczającą turbinę i po kolei zdejmować wszystkie elementy- podkładki tuleje dystansowe elementy ruchome i stałe turbiny i zapamiętać w jakiej kolejności to było założone. Po zdjęciu wszystkich elementów pokażą się dwie śruby które łączę obie pokrywy stojana ze stojanem. Po odkręceniu śrub można pozdejmować pokrywy i wyjąć wirnik. Wirnik powinien się kręcić w obudowie bez wyczuwalnego oporu.

    0
  • #5 20 Cze 2011 22:26
    Witold5
    Poziom 30  

    andk1eltd w odkurzaczu nie ma takiej opcji aby silnik wciągnął jakieś tekstylia.

    0
  • #6 20 Cze 2011 22:37
    Adi24
    Poziom 20  

    Witam.
    Na bank stanęło łożysko przy turbinach. Powinno pomóc WD albo troche oliwy, jak nie to wymiana łożyska.
    Pozdrawiam

    0
  • #7 20 Cze 2011 23:03
    andk1eltd
    Poziom 35  

    Witold5 napisał:
    andk1eltd w odkurzaczu nie ma takiej opcji aby silnik wciągnął jakieś tekstylia.

    Użyłem złego określenia, nie miałem na myśli np. skarpetek:D - ale nici i tego typu skrawki. Posiadam 3 takie Zelmery - wszystkie elektrycznie sprawne ale z wiekiem są kłopoty ze szczelnością tej niezbyt precyzyjnej konstrukcji. Jeden z tych odkurzaczy pracuje jako "przemysłowy", w garażu. Mordowałem go nawet w gipsach ale nie daje się zajeździć. Niestety nie lubią wody, niekoniecznie w stanie ciekłym, wystarczy wilgoć.

    0
  • Pomocny post
    #8 21 Cze 2011 00:01
    dzi_dziuś
    Specjalista AGD

    Musisz zbić blaszaną obudowę od strony turbinek. Następnie przytrzymując górna turbinkę odkręcasz nakrętkę trzymającą całą konstrukcje. Ściągasz wszystkie turbinki odkręcasz wkrętakiem śruby pod nimi i rozpoławiasz silnik.
    WYMIENIASZ NA NOWE 2 ŁOŻYSKA 6000zz. Uważaj przy zdejmowaniu i nabijaniu łożysk bo łatwo uszkodzic wirnik. Nawet możesz z samym wirnikiem przejść się do jakiegoś zakladu który sie tym zajmuje, koszt niewielki, a na pewno będzie ok.
    Jest jeszcze inna możliwość zablokowania wirnika, a mianowicie sklejenie sie plastikowej turbinki 9kierownicy) z górną metalową turbinką, ale to zobaczysz po rozebraniu.

    0
  • #9 21 Cze 2011 02:14
    movzx
    Poziom 39  

    Ogólnie jakiekolwiek nabijanie łożysk w takim odkurzaczu to ryzykowna operacja - przestawienie komutatora to naprawdę żaden problem. Iść do zakładu na prasę, skasują parę złotych ale przynajmniej nie będzie wirnika do wymiany.

    0
  • #10 21 Cze 2011 22:25
    l007
    Poziom 13  

    Dzięki za odpowiedzi, pokombinuje i oczywiście dam znac co wyszło

    0
  • #11 22 Cze 2011 22:09
    l007
    Poziom 13  

    Witam, mam malły problem, po zdjęciu tej metalowej puszki (chyba turbiny) są 2 śróby których nie mogę odkręcic.
    Próbowałem nasadowym 6mm - za mały , 7mm za duży, pozatym te śróby dziwie trochę wyglądają - tak jakby były troche zaokrąglone,
    Po prostu nie mam w domu klucza który pasuje
    Jakim kluczem najeży je odkręcic ?

    Pozdrawiam

    0
  • #12 22 Cze 2011 23:00
    machefi
    VIP Zasłużony dla elektroda

    No nie wiem jakie ty masz klucze . A może ktoś już wymieniał te śruby i dał nietypowe?
    Zawsze były tam śruby M5 na kluczyk 8 mm.

    0
  • #13 22 Cze 2011 23:09
    l007
    Poziom 13  

    Mam taki zestaw kluczy Black&Decker, mam tam różne końcówki nasadowe, to np 8mm jak podajesz to nawet w tą dziure nie wejdzie co w niej ta śruba siedzi

    0
  • #14 22 Cze 2011 23:25
    machefi
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Zgadza się , ja mam specjalnie oszlifowany kluczyk nasadowy żeby wchodził.

    0
  • #15 22 Cze 2011 23:54
    l007
    Poziom 13  

    ok więc będę musiał poszukac kogoś kto ma taki kluczyk ale o wąskiej szyjce,

    czyli rozumiem że nie mogę wyjąc łożyska nie odkręcając tych śrób?
    Widzę (od strony tej zdjętej puszki) taką jakby blaszkę z dwoma otworkami które pewnie trzeba ścisnąc i wtedy wyjdzie, i może mogłbym te łożyska jakoś wybic/wydlubac ?
    Bo zapewne o nie własnie chodzi - ten wałek który powinien się obracac ani drgnie..

    0
  • Pomocny post
    #16 23 Cze 2011 00:13
    machefi
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Po co szukać kogoś z takim kluczykiem , sam sobie przyszlifuj swoją nasadkę z kompletu Black&Decker, na szlifierce lub kątówce . Blaszka z dwoma otworkami jak piszesz to zabezpieczenie segera , żeby dostać się do łożysk i je wymienić rzeczywiście musisz odkręcić te dwie śruby .

    0
  • #17 23 Cze 2011 00:40
    l007
    Poziom 13  

    Cytat:
    żeby dostać się do łożysk i je wymienić rzeczywiście musisz odkręcić te dwie śruby

    O tą odpowiedź mi chodziło :)

    Cytat:
    sam sobie przyszlifuj swoją nasadkę z kompletu Black&Decker, na szlifierce lub kątówce

    Nie chcę niszczyc póki co sobie tej końcówki z mojego kompletu Black$Decker, obok mnie jest po sąsiedzku mechanik aut, więc może on by miał, ale jeśli nie to faktycznie będę musiał z mojego kompletu Black&Decker-a jedną nakładkę poświęcic ;)
    Dzięki za odp

    0
  • #18 23 Cze 2011 00:59
    machefi
    VIP Zasłużony dla elektroda

    l007 napisał:
    faktycznie będę musiał z mojego kompletu Black&Decker-a jedną nakładkę poświęcic ;)

    Czego się boisz, po przyszlifowaniu końcówka dalej będzie spełniała pożyteczną funkcję w komplecie Black&Decker :D .

    0
  • #19 26 Cze 2011 13:09
    l007
    Poziom 13  

    Witam,
    U mnie niestety ciąg dalszy naprawy odkurzacza.
    Odkurzacz naprawiam z dziadkiem (to jego odkurzacz) no i czasem beze mnie też coś kombinuje.
    W każdym razie doszliśmy że niedobre było łożysko, więc kupiliśmy - dokladnie takie jak wyżej ktoś napisał w poście 6000zz.
    Kosztowało całe 5zl i napisano że made in Japan ( w odkurzaczu obydwa made in Poland)

    Łożysko dziadek wymienił beze mnie, no i przyszedłem zbadac sytuacje no i ta śróba czy "wał" na tych łożyskach się rusza - tak byc chyba nie powinno (nie sprawdzałem ale może delikatnie inna długośc łożyska jest czy jak).
    Pozatym jak się nakłada elementy turbiny to ten plastikowy element (kierownica) opiera się o obudowę blaszaną - czyli ona nie powinna się kręcic?
    Oprócz tego ona ma duzo luzu gdyż te tuleje jej tyle miejsca dają.

    Nie wiem dokladnie jak wytłumaczyc ale nagrałem filmik, proszę jednak o wyrozumiałośc bo kręciłem dziś z rana, no i jak to w niedziele po wczorajszym na kacu, więc może nie wszystko jest składnie powiedziane ;)


    Link


    Proszę o jakieś podpowiedzi.. ( może tam między te łożysko od strony turbiny a silnik dac jakąś podkładkę zeby ten luz znikł - tylko nie wiem czy tak można..)

    Pozdrawiam

    0
  • #20 26 Cze 2011 13:57
    BS1234
    Poziom 12  

    Ta kierownica będzie dociśnięta pokrywą turbin więc jest wszystko OK i dokładnie tak jak składasz.
    Co do luzu to musisz kupić łożyska innej firmy bo te mają złą tolerancję wymiaru wałka.
    Pozdrawiam

    0
  • #21 26 Cze 2011 14:24
    l007
    Poziom 13  

    Dzięki za odp,
    Tzn to 100% wina łożyska czyli isc i kupic inne, czy poprostu tak uważasz że byc może to właśnie o to chodzi (czyli poprostu Twoja diagnoza)
    Pytam dlatego że jak napisalem dziadek czasem sam coś kombinuje i akurat łożyska sam zdejmował więc może przy zakladaniu od nowa jakiś element pominoł...

    A co do łożyslka to kupiliśmy o tym samym oznaczeniu, to dziwne że wypuszczali by różne łożyska pod tym samym numerem.

    Czy dawanie tam jakiejś podkładki za łożyskiem ma sens ? Jesli nie to oczywiscie nie ma rady trzeba isc i jeszcze raz łlożysko kupic

    Dzieki, pzdr

    0
  • Pomocny post
    #22 26 Cze 2011 14:46
    dzi_dziuś
    Specjalista AGD

    BS1234 napisał:
    Co do luzu to musisz kupić łożyska innej firmy bo te mają złą tolerancję wymiaru wałka.


    co ?

    Składasz poprawnie, kierownica ma mieć luz i jest to nieruchoma część całego zespołu. Teraz musisz nałożyć ostatnią turbinkę, dobrze skręcić sprawdzić czy turbinka nie ma bicia, jeżeli ma troche można ją naprostować. Dalej nabijasz blaszaną obudowę i sprawdzasz czy nic nie ociera. Jak nie ociera do możesz sprawdzić działanie silnika.
    Co do luzu. Oś wirnika nie może mieć luzów na boki, wtedy należy wymienić łożysko na inne. A ten luz co masz powinien zniknąć i zrobi to po skręceniu silnika.

    Dodano po 6 [minuty]:

    Jeszcze jedna sprawa, po obejrzeniu filmiku. Załóż na drugie łożysko blokadę w postaci sprężystej podkładki. Chyba pozostał Ci jeszcze jeden pierścień segera na łożysko od strony turbinki. Poza tym widzę parę podkładek na stole pozostało, ale nie wiem czy to z tego silnika ?

    0
  • #23 26 Cze 2011 14:49
    BS1234
    Poziom 12  

    Dzidziuś najpierw zobacz film a potem komentuj.
    Do wymiany łożysko bo jeździ na osi wirnika. Jeśli tak naprawiasz odkurzacze to nie chciał bym korzystać z Twoich usług.
    Luz po skręceniu nie zniknie. Te silniki fabrycznie nie miały podkładek sprężystych.

    0
  • #24 26 Cze 2011 14:50
    dzi_dziuś
    Specjalista AGD

    Miały i zobacz na pierwszym zdjęciu Panie mądralo. Ten luz zniknie po skręceniu silnika.

    0
  • #25 26 Cze 2011 17:06
    l007
    Poziom 13  

    Witam,
    Wał (ta śruba) nie ma luzów na boki tylko i wyłącznie jak na filmie - góra/dół
    Nie jestem pewien czy jak skręce te turbinki to ten luz zniknie
    Ten luz jest tak jakby międz łożyskami dlatego zastanawiałem się czy warto tam jakąś podkładkę dac przy któryms łożysku w środku zeby to zniwelowac.

    Elementy które leżą na filmie na taborecie nie byly od silnika, to podkladki za pomoca których bylo lożysko wybijane czy coś takiego, w kazdym razie przydawaly się.

    Co do skręcania juz turbinki i odpalania to chyba nie ma sensu jeszcze - tak jak pod koniec filmu pokazywałlem - poprostu element metalowy ociera o tem plastikowy (kierownice) również po skręceniu - MOŻE KTOŚ WIE DLACZEGO TAK JEST ? - wiec się pewnie posypie.

    Czyli co mogę zrobic? - niestety nie mogę porównac starego łożyska z tym nowym, bo dziadek je rozwaliłl w drobny mak..

    pzdr

    0
  • Pomocny post
    #26 26 Cze 2011 17:40
    dzi_dziuś
    Specjalista AGD

    Trochę się wysiliłem żeby sporządzic rysunek, więc proszę przeanalizuj go. Wirnik zakończony jest tulejką która opiera się na wewnętrznym pierścieniu łożyska. Jeżeli więc skręcisz porządnie turbine, tulejka ta oprze sie o łozyska i nie będzie żadnego luzu. chyba że łożyska ma luz w swoim gnieźndzie, ale na filmie widać, że chyba nie.
    Efekt ocierania może być spowodowany złym złożeniem silnika (niedokladne poskręcanie, pozbijanie obudów) lub przesunięciem osi wirnika, które dość łatwo zrobić, ale trudniej cofnąć.

    Odkurzacz Zelmer 338.0 jak zrobic demontaż

    Widać na filmiku jeszcze że dla nakrętki pozostaje mało gwintu, tzn, gwint powinien być wkręcony w prawie całą nakrętkę. Zobacz czy dzidek dobrze nabił łożyska od strony turbin tj. dokładnie do końca osi i ewentualnie spróbuj troche przesunąć wirnik delikatnie uderzając w oś od strony górnego łożyska. I załóż to zabezpieczenie na górę.

    0
  • #27 26 Cze 2011 19:18
    l007
    Poziom 13  

    Ok, wielkie dzięki za pomoc, tak spróbuje zrobic, ale jezeli ci chodzi o to drugie łożysko (nie od strony turbinek) to tam tego elementu zabezbieczajacego (tego kawalka spreżynującej blaszki z dwoma dziurkami) chyba nie bylo, byl on tylko od strony turbnek i tak jak widac na filmie jest on na miejscu

    pzdr

    0
  • Pomocny post
    #28 26 Cze 2011 22:28
    dzi_dziuś
    Specjalista AGD

    Było, zaznaczyłem Ci na zdjęciu. Chociaż to nie pierścień segera tak jak w drugim łożysku, ale to zabezpieczenie jest potrzebne.

    Odkurzacz Zelmer 338.0 jak zrobic demontaż

    0
  • #29 27 Cze 2011 23:44
    l007
    Poziom 13  

    A no tak, wielkie dzięki !, znalazłem ją !, jak mówiłem dziadek demontował i nie zwróciłem uwagi na wszystko .
    Teraz to zamontowałem, niby już luzu nie ma, nakrętka nakręca się prawie cała.. :

    Odkurzacz Zelmer 338.0 jak zrobic demontaż

    Mam pytanie czy ta śróba (wał)ma troche wystawac czy byc na równo z końcem obudowy ? :

    Odkurzacz Zelmer 338.0 jak zrobic demontaż

    Czy jest róznica która metalowa turbinka w którym miejscu powinna siedziec - pytam bo jedna z nich ma takie wyszczerbienia - jakby była oznaczona :

    Odkurzacz Zelmer 338.0 jak zrobic demontaż

    No i najwazniejszy problem - Dlaczego dalej mi szoruje element plastkowy (kierownica) o element metalowy ? - złożylem poprawnie - wg rysunku, tutaj filmik :


    Link


    Domyslam się ze jakbym tak włączył silnik to by sie bieda narobiła, (tam w tle dziadek cos przeklina choc uprzedzalem ze nagrywam wiec proszę wybaczyc)

    Jak temu zaradzic? - myslalem ze zaloze juz ten brakujący pierścien i bedzie z głowy,

    Przepraszam za tyle pytań i pozdrawiam ;)

    0
  • #30 28 Cze 2011 00:07
    krzysiek7
    Poziom 34  

    Cytat:
    Mam pytanie czy ta śróba (wał)ma troche wystawac czy byc na równo z końcem obudowy ?

    Śruba ma być dokręcona i ścisnąć turbinki, tulejki i wewnętrzny pierścień łożyska, a od tylnej strony oś silnika powinienna być dosunięta maksymalnie do przodu w stronę turbiny, właśnie po to jest ta podkładka sprężysta, żeby go utrzymać w tym położeniu.

    Cytat:
    Czy jest róznica która metalowa turbinka w którym miejscu powinna siedziec - pytam bo jedna z nich ma takie wyszczerbienia - jakby była oznaczona :

    Nie ma znaczenia, te wyszczerbienia to nie znaki tylko wyważenie.

    Cytat:
    No i najwazniejszy problem - Dlaczego dalej mi szoruje element plastkowy (kierownica) o element metalowy ?

    Bez pokrywy turbiny nie masz co sprawdzać, załóż pokrywę, dociśnij ją i dopiero sprawdź. Dopiero wtedy kierownica będzie dociśnięta i ustalona we właściwym miejscu.

    0