Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Szkolenia SEP
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.
itemscope itemtype="https://schema.org/QAPage"

Listwa zasilająca wyłącza bezpieczniki

tom913 21 Cze 2011 16:00 7111 16
  • Listwa zasilająca wyłącza bezpieczniki

    #1
    Poziom 8  

    Witam,
    Jestem tu nowy :-)
    Zerowałem ostatnio gniazdo w starej instalcji dwużyłowej. Do tego gniazda mam poałączoną taką listwę:

    https://www.hurt.com.pl/?o=shpp&i=6154

    A do listwy monitor lcd, komputer, głośniki i modem. gdy ją włączę, to wywala mi bezpiecznik od gniazdek w domu (10A). Zdarza się tak, że jak włączam pierwszy raz listwe to wywala bezpiecznik, natomiast za drugim razem i kolejnymi jest wszystko OK. W gniazdku na 100% wszystko dobrze popodłączane. Zasilacz ma 3 miesiące ( Be quiet! Pure Power 600W.) Dodam, że na starym gniazdku też to się czasem zdażało, jak przełączałem pstryczek w zasilaczu. (a na starym zasilaczu 420W. nic takiego się nigdy nie działo).
    Na jakimś forum przeczytałem "Witam
    Jestem elektronikiem i mogę z czystym sumieniem powiedzieć, że jest to wina przeciążenia na jedno gniazdko....
    Musisz zamontować drugą listwę i wpiąć do innego gniazdka i będzie wszystko grało Pozdrawiam Mateusz" "Miałem podobną sytuacje, także z tym zasilaczem. W moim przypadku poskutkowało podłączenie monitora bezpośrednio do gniazdka (2 wejścia), a reszty (zasilacza, drukarki, lampki) do listwy, którą podpiąłem w drugie wejście gniazdka"
    Co o tym sądzicie?

    0 16
  • Szkolenia SEP
  • #2
    Poziom 18  

    Spróbuj najpierw podłączyć listwę np bez monitora lub komputera. Powinno pomóc. Elektronikiem nie jestem, ale może to być przez ładowanie kondensatorów w tych urządzeniach i na krótką chwilę występuje wzrost prądu.

    0
  • Szkolenia SEP
  • #3
    Specjalista elektryk

    Edytowano po usunięci postu którego wypowiedź dotyczyła. [kkas12]

    Co do tematu to sugeruję wezwać elektryka, który będzie w stanie określić podział obwodów, ich obciążenie i określić ewentualne rozwiązanie.
    Możliwym jest, że po prostu bezpiecznik jest za słaby jednak jego wymiana na większy bez wcześniejszego sprawdzenia instalacji przez osobę uprawnioną do tego, jest bardzo poważnym błędem.

    0
  • #4
    Poziom 10  

    Witam masz za słaby bezpiecznik gniazda wtyczkowe powinny być zabezpieczone
    bezpiecznikiem 16A z opisu masz zabezpieczenie na ok 1kv w czasie startu prąd chwilowy może znacznie przekroczyć tę wartość a pod ten bezpiecznik podpięte jest nie tylko to pewnie?

    0
  • #5
    Specjalista elektryk

    xior napisał:
    Witam masz za słaby bezpiecznik gniazda wtyczkowe powinny być zabezpieczone
    bezpiecznikiem 16A z opisu masz zabezpieczenie na ok 1kv w czasie startu prąd chwilowy może znacznie przekroczyć tę wartość a pod ten bezpiecznik podpięte jest nie tylko to pewnie?


    A skąd kolega wie, jakim przewodem podłączone jest owe gniazdo i czy 16A w tym przypadku nie przekroczy maksymalnej obciążalności długotrwałej?

    Co to jest 1kv ?

    0
  • #6
    Poziom 8  

    Tak, pod to gniazdko podłączone jest też gniazdo w kuchni (szeregowo, nie wiem czy dobrze piszę), gdzie jest podłączona lodówka i kuchenka. Rozmawiałem z sąsiadem elektrykiem i polecił mi abym główny bezpiecznik dał 20A zamiast 16A a ten 10A od gniazdek zastąpił 16A a bezpiecznik od żyrandolów dał 10A zamiast 6A. Co o tym myślićie? Aha, powiedział abym główny bezpiecznik przed licznikiem ten porcelanowy topikowy zastąpił automatycznym takim wkręcanym.

    Dodano po 8 [minuty]:

    A czy jest jakaś różnca między bezpiecznikami automatycznymi a tymi porcelanowymi (oprócz tego, że porcelanowy się przepala i go wyrzucamy, a automatyczny wcisamy pstryczek). Czy można je bezpiecznie stosować zamiennie?

    0
  • #7
    Poziom 8  

    Dodam, że ten pan co mi doradzał jest elektrykiem w spółdzielni mieszkaniowej, mieszka piętro niżej (ma taka sama stara instalacja co ja) i mówił, że sam ma takie bezpieczniki. Więc jego porada wydaje mi się kompetentna. Chyba nie wziął sobie tego z powietrza ;-) oczywiście na wszelki kabelki posprawdzam :-P

    0
  • #8
    Poziom 10  

    witam...według tego co tutaj wyczytałem to bezpiecznik 10 A (10A*230V=2300W) na obwodzie zasilającym kuchenkę, lodówkę i listwę winien być wymieniony jak wspomniał kolega Xior na 16 A (16A*230V=3680W) pod warunkiem że przewody mają przekrój 2,5mm2 (tak mówią przepisy), 10A i 6A na oświetleniu przy przekroju przewodów 1,5mm2. Jeżeli chodzi o sąsiada "elektryka" to 20A (20A*230V=4600W tj.4,6kW) niech zakłada u siebie(25 lat ma do czynienia z takimi pseudo elektrykami). Chodzi tu o bezpieczeństwo Twoje oraz eksploatowanej instalacji - nie wiem jakie kolega ma zabezpieczenie przedlicznikowe? a jest to ważne przy doborze poszczególnych bezpieczników aby go nie "wybijało" bo każda wymiana wkładek przez Rejon Energetyczny kosztuje... dobrym rozwiązaniem byłoby też przełączenie listwy do innego gniazda (może będzie to inny obwód nie tak bardzo obciążony)... co do listwy którą kolega nabył to moim zdaniem jest to naciąganie klienta, przecież elektronika tam zabudowana ciągnie prąd tak czy inaczej. W zwykłam ACAR-cie po wyłączeniu włącznika listwa i sprzęt do niej podpięty jest całkowicie odłączony od zasilania i nie pobiera prądu wcale... pozdrawiam

    Dodano po 5 [minuty]:


    "Zerowałem ostatnio gniazdo w starej instalcji dwużyłowej."

    proszę kolegę o szczegóły tego "zabiegu" bo może tutaj tkwi przyczyna całego problemu lub problem dopiero się zacznie...pozdrawiam

    Dodano po 9 [minuty]:

    przepraszam za tak chaotyczną odpowiedź ale... jeżeli chodzi o zabezpieczenie obwodów czyli bezpieczniki to winny mieć charakterystykę "B"-bezzwłoczne lub w przypadku silników (ale trójfazowych) charakterystykę "C" w obu przypadkach prąd udarowy wynosi min.1,5 raza wartość bezpiecznika. Dobrze by było jakby kolega poczytał trochę podstaw elektrotechniki... jeżeli piszę zbyt zawile to proszę o uwagę a postaram się wyjaśnić to w sposób bardziej zrozumiały...

    0
  • #9
    Użytkownik usunął konto  
  • #10
    Poziom 1  

    Witam serdecznie.

    Ja mam podobny problem do tego opisanego w pierwszym poście. Posiadam listwę antyprzepięciową Belkin Conserve Surge Protector z pilotem zdalnego sterowania. Do dwóch gniazd "ciągle włączonych" podpięte są router i modem. Do gniazd sterowanych pilotem: monitor LCD, komputer z zasilaczem Corsair AX850, drukarka laserowa (wyłączona przełącznikiem na obudowie) oraz lampka biurkowa. W momencie włączenia gniazd sterowanych pilotem wyskakuje mi bezpiecznik (schemat elektryczny mieszkania załączam poniżej - jest to układ TN-S) oznaczony na schemacie cyfrą 6. Jest to niestety bezpiecznik 10/B, czyli jak się dowiedziałem z tego tematu - "za słaby" na obsługę gniazdek w mieszkaniu. Oczywiście bezpiecznik wyskakuje losowo, tzn. raz tak a raz nie. Problem pojawił się po zmianie zasilacza z Tracera 400W na Chiefteca 450W, który został dzisiaj zastąpiony Corsairem AX850. Wcześniej nie występował.

    Listwa zasilająca wyłącza bezpieczniki

    Proszę o poradę, co robić? Czy wezwać elektryka aby wymienił mi bezpiecznik na 16/B tak jak jest to w pozostałych liniach podłączonych do bezpiecznika oznaczonego literką C? Czy zaopatrzyć się w drugą listwę, do której podepną sam komputer? (to drugie rozwiązanie byłoby troszkę niewygodne z racji tego, że chciałem wszystko włączać pilotem, ale rozumiem, że to rozłożyłoby w czasie załączane obciążenia). Dodam jeszcze, że gdy zasilacz jest wyłączony przełącznikiem z tyłu obudowy to w momencie załączania listwy z pilota bezpiecznik nie wyskakuje.

    Z góry dziękuję za porady.

    0
  • #11
    Użytkownik usunął konto  
  • #12
    Poziom 39  

    lordpakernik napisał:
    Do kolegi TrueBartuc spokojnie możesz dać B16A bo masz przewód 3x2,5mm^2.

    Zaniepokoiło mnie słowo "spokojnie" odnośnie przekroju. To, że zastosowano przewód o przekroju 2.5mm² wcale nie oznacza, że "spokojnie" można zastosować wyłącznik samoczynny B16. Istnieje inne kryterium, ale o nim nie wspomniałeś bo jak sądze nie wiesz, a w tym przypadku kryterium doboru B16 na przekrój jest kiepskim doborem...
    Pewna norma "wspomina" o doborze zabezpieczenia, pomiarach s.w.z i RCD razem wziętych...
    lordpakernik napisał:
    Jeśli masz topiki to kup wkładki gG. Wkręceniem "na pałę" większego bezpiecznika możesz narobić sobie więcej problemów.

    Tak samo, jak wstawienie bezpiecznika z nieodpowiednią charakterystyką.

    0
  • #13
    Poziom 35  

    lordpakernik napisał:
    spokojnie możesz dać B16A

    Zrehabilituj się i wyjaśnij zastosowania typów A, B, C i D :)

    0
  • #14
    Użytkownik usunął konto  
  • #15
    Poziom 39  

    lordpakernik napisał:
    Dlaczego wkładka o charakterystyce gG według Pana Akrzy74 jest nie prawidłowo dobrana?

    Selektywność, spełnienie warunku s.w.z starej- wątpliwej instalacji o której nic nie wiemy, selektywności względem zabezpieczenia głównego o którym również nic nie wiadomo. Natomiast selektywność/wybiórczość "przeciążeniowa" to już inna bajka, a o taką jak sądzę chodzi w tym temacie...

    Jak sądzę kol. Maciej coś doda od siebie i zapyta o zapomniane już charakterystyki L, U i K :) a o jednej z nich nieświadomie jak sądzę wspomniał autor tematu.

    0
  • #16
    Użytkownik usunął konto