Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Autonomiczne pojazdy (UGV) od Google już niedługo na drogach stanu Nevada

danielde 25 Cze 2011 00:36 2703 21
  • Autonomiczne pojazdy (UGV) od Google już niedługo na drogach stanu Nevada
    Pewien czas temu, na naszym forum, była mowa o autonomicznym pojeździe od Google. Jednak pojawienie się na drogach pojazdów bez kierowców (UGV) było dotychczas uznawane jako bardzo interesujące, jednak bardzo odległe. Tymczasem sprawa szybko uległa zmianie, z inwencji Google, które w maju starało się pozyskać pozwolenia na poruszanie się pojazdów UGV po drogach stanu Nevada.

    Władze tego stanu ukończyły projekt ustawy, w ramach którego w prawie stanu Nevada zmienią się dwie rzeczy. Pierwsza z nich to pozwolenie na tworzenie reguł i przepisów dotyczących korzystania z autonomicznych pojazdów, dzięki czemu używanie ich na drogach stanie się legalne. Druga rzecz polega na konieczności wyznaczenia obszarów, w których futurystyczne pojazdy będzie można testować.

    Wracając do samych pojazdów - należy wspomnieć, iż będą one korzystać z gamy czujników oraz technologiach opartych na GPS i sztucznej inteligencji. W chwili obecnej szacuje się, że autonomiczne pojazdy będą dostępne dla konsumentów nie szybciej, niż za siedem lat.

    źródło:Link

  • #2 25 Cze 2011 02:58
    Gibol
    Poziom 17  

    Chciałbym się załapać na testy tego, nawet jako widz ;)

  • #3 25 Cze 2011 10:18
    stihler
    Poziom 15  

    Ja także z wielką chęcią ;)

  • #4 25 Cze 2011 11:15
    daavid117
    Poziom 42  

    Fajne i chętnie bym to zobaczył, ale co jeśli to auto kogoś potrąci? Kogo będą ciągnąć do odpowiedzialności? Kto za to pójdzie "siedzieć"? Jeśli to auto będzie normalnym uczestnikiem ruchu to przecież może się to zdarzyć. Rozumiem, że będą wyznaczone miejsca gdzie te auta będą się mogły poruszać, no ale w końcu będą to normalne ulice.

  • #5 25 Cze 2011 11:27
    adam1987
    Poziom 18  

    no przecież samochodu nie wsadzą za kratki, tylko właściciela...

  • #6 25 Cze 2011 11:37
    daavid117
    Poziom 42  

    Naprawdę? [/sarcasm]. Tylko kto jest tym właścicielem? Jaka osoba? Bo firmy też wsadzić za kratki nie można. Właściciel ok, ale na razie to są testy i auta nie mają jako takich fizycznych właścicieli. Chyba, że siedzący za kierownicą, nadzorujący będzie odpowiedzialny za to co się stanie.

  • #7 25 Cze 2011 11:42
    elektronik999
    Poziom 26  

    Na pewno będzie ubezpieczone za niezłą sumę.

  • #8 25 Cze 2011 13:08
    Maticool
    Poziom 19  

    [teoria_spiskowa] Nie przeraża Was, że przepisy są zmieniane z inicjatywy Google? "Jak Google nie chce przyjść do prawa, to prawo przyjdzie do Google". Niedługo przejmą panowanie nad światem! [/teoria_spiskowa] :D:D:D

    Co do auto-autka, to dziwna jest powyższa dyskusja nad odpowiedzialnością karną. Może to co powiem jest dosyć ogólne, ale przecież różne firmy podejmują różne przedsięwzięcia i projekty, w których czasem giną ludzie i zazwyczaj nie ma wtedy problemów* ze znalezieniem konkretnych osób fizycznych, które można by pociągnąć do odpowiedzialności.
    Zamiast zastanawiać się co zrobić gdy ktoś zginie, lepiej pomyśleć co zrobić, żeby nie zginął.

    Bezpieczeństwo można natomiast znacznie zwiększyć, ograniczając dopuszczalną prędkość takich samochodów. Oczywiście robi się w ten sposób swego rodzaju zawalidrogi - coś za coś.

    *w cywilizowanych krajach...

  • #9 25 Cze 2011 14:46
    rabasnup
    Poziom 12  

    super, już nie mogę się doczekać kiedy będę mógł zwolnić mojego szofera :D

  • #10 25 Cze 2011 18:41
    nUp
    Poziom 11  

    rabasnup napisał:
    super, już nie mogę się doczekać kiedy będę mógł zwolnić mojego szofera :D

    mam to samo, co chwile musze go opierdzielac a on sie nic nie zmienia :/
    Ktoś pisał że w przypadku potracenia bedzie odpowiadal wlasciciel firmy a co jesli firma jest spółką akcyjną ?

  • #11 25 Cze 2011 20:06
    adam1987
    Poziom 18  

    Od tego na pewno już od dawna są odpowiednie przepisy, nie trzeba koła na nowo tworzyć...

  • #12 25 Cze 2011 21:44
    RitterX
    Poziom 35  

    Co do sterowania to sztuczna inteligencja jest tu technologią na wyrost. Reguły poruszania się samochodu są ujęte w kodeksie drogowym. Zestaw reguł jest na tyle prosty, że nawet kierowca charakteryzujący się mocno poniżej przeciętnej możliwościami intelektualnymi jest wstanie otrzymać prawo jazdy. A dowodem takiego stanu rzeczy jest to co dzieje się na drogach.
    Rozpoznanie gdzie jest asfalt a gdzie pustynia, trawnik, chodnik,.. także nie wymaga super komputera.
    Nie zapominajmy też o kontekście prawa w USA. Do zaskarżenia zapewne doszłoby już w czasie wyjazdu z parkingu przed siedzibą google. A skoro nie ma prawa stanowiącego przepisy to pojazd sam z siebie jest już narzędziem przestępstwa. No i google musiłoby płacić...
    I jeszcze jedno. ... za 7 lat... !!! Jeśli naukowcy/korporacje potrzebują funduszy a nie chcą by inwestorzy nerwowo przebierali nogami dopytując o termin realizacji podają 10 lat. W tym przypadku tak innowacyjna firma postanowiła nieco skrócić ten okres.
    Tak na marginesie. Czy wiecie co będziecie robili za 7 lat?! Czy będzie jeszcze Euro, UE, Grecja jako państwo?

  • #13 25 Cze 2011 22:19
    michal-michalik
    Poziom 23  

    A jak automat do napojów porazi prądem, albo akumulator wybuchnie i spowoduje poparzenia to kto ponosi odpowiedzialność? To do rozstrzygnięcia sprawa.
    A sama jazda samochodu nie po wyznaczonych szlakach/torach jest czymś niesamowicie egzotycznym, no bo jak się „dogadać” z takim samochodem i go na przykład przepuścić?

  • #14 25 Cze 2011 22:33
    zieluś
    Poziom 18  

    Przecież to nie będzie jeździć z zawrotnymi szybkościami puki co mają mase czujników i nie sądzę że takowy samochód nie będzie miał usług "terminalowych" w razie konieczności

  • #15 25 Cze 2011 23:53
    MaThiR
    Poziom 16  

    Pomysł nie trafiony, prawie każdy jeżdżąc samochodem nagminnie łamie przepisy. Szczególnie dotyczy to przekraczania prędkości, ścinania zakrętów, zatrzymywania się na przejazdach gdzie pociąg przejeżdża raz na tydzień itd. itp. Samochód taki, by być dopuszczonym do ruchu na drogach publicznych zapewne nie mógłby łamać przepisów, dlatego abstrahując już od jego ceny, wielu użytkowników w celu skrócenia czasu jazdy na pewno nie zrezygnowałaby z "manualnego" prowadzenia auta.

    Dla nas, w Polsce, czas wdrożenia takich samochodów autonomicznych będzie wydłużony o dekady potrzebne do naprawienia infrastruktury drogowej i przede wszystkim zniesienia wielu niepotrzebnych ograniczeń.

    Tragedia się stanie, gdy legalne będzie jeżdżenie tylko i wyłącznie takimi samochodami :lol: Coś przeskrobiesz, autko zamknie cię w środku i odwiezie na komisariat. :wink:

  • #16 26 Cze 2011 02:09
    RitterX
    Poziom 35  

    MaThiR napisał:
    Pomysł nie trafiony, prawie każdy jeżdżąc samochodem nagminnie łamie przepisy. Szczególnie dotyczy to przekraczania prędkości, ścinania zakrętów, zatrzymywania się na przejazdach gdzie pociąg przejeżdża raz na tydzień itd. itp. Samochód taki, by być dopuszczonym do ruchu na drogach publicznych zapewne nie mógłby łamać przepisów, dlatego abstrahując już od jego ceny, wielu użytkowników w celu skrócenia czasu jazdy na pewno nie zrezygnowałaby z "manualnego" prowadzenia auta.

    Dla nas, w Polsce, czas wdrożenia takich samochodów autonomicznych będzie wydłużony o dekady potrzebne do naprawienia infrastruktury drogowej i przede wszystkim zniesienia wielu niepotrzebnych ograniczeń.

    Tragedia się stanie, gdy legalne będzie jeżdżenie tylko i wyłącznie takimi samochodami :lol: Coś przeskrobiesz, autko zamknie cię w środku i odwiezie na komisariat. :wink:


    Ciekawe czy w ten długi weekend zostanie pobity kolejny rekord ofiar śmiertelnych na polskich drogach...
    Problem jest nie w infrastrukturze tylko głowach!
    Tak prowadzić samochód jak piszesz można w Polsce i na wschód od niej. Przepisy drogowe w USA, gdzie ludzie wręcz żyją i to od pokoleń w samochodach, są dosyć skrupulatnie przestrzegane a kary za niebezpieczną jazdę nie mówiąc już o tej po alkoholu są naprawdę srogie. A późniejsze udawanie opóźnionego umysłowo wcale nie robi na tamtejszym wymiarze sprawiedliwości wrażenia.
    Dlatego zarówno ten wynalazek jak i wiele inych dotyczących rozwoju cywilizacyjnego nie przyjmie się nad Wisłą. Jedyne szczęście, że tak nieudolnie prowadzona rozbudowa dróg sprawi, iż szybka bezpieczna jazda w gruncie rzeczy będzie niemożliwa.

  • #17 26 Cze 2011 02:43
    nUp
    Poziom 11  

    michal-michalik napisał:
    A jak automat do napojów porazi prądem, albo akumulator wybuchnie i spowoduje poparzenia to kto ponosi odpowiedzialność? To do rozstrzygnięcia sprawa.

    automaty posiadają swoich właścicieli, na zasadach franchisingu stawia sie automaty coca-coli. Kupujesz takie cos podpisujesz z nimi umowe dostosowujesz do niego automat i stawiasz np na dworcu.

  • #18 26 Cze 2011 14:30
    adam1987
    Poziom 18  

    Cytat:
    Co do sterowania to sztuczna inteligencja jest tu technologią na wyrost.
    Przecież rozpoznawanie znaków drogowych, zachowania innych uczestników ruchu i "gdzie jest asfalt a gdzie pustynia, trawnik, chodnik" to nic innego jak sztuczna inteligencja. Jak wyobrażasz sobie zaprogramowanie czegoś takiego bez algorytmów sztucznej inteligencji?

  • #19 26 Cze 2011 15:06
    szulat
    Poziom 23  

    wyznaczanie specjalnych obszarów gdzie można testować autonomiczne samochodzy...

    ciekawe za ile lat będzie się wyznaczało specjalne obszary, w których dozwolone będzie kierowanie autem przez człowieka ;)

  • #20 26 Cze 2011 18:29
    davidos1231
    Poziom 9  

    Cytat:
    Na razie auta są ciągle w fazie eksperymentalnej, więc towarzyszy im kierowca bezpieczeństwa, ale może jeśli prognozy Google okażą się prawdziwe, będziemy mogli takimi samochodami jeździć już w 2020 roku.

    Już niedługo aż do 2020 r. będziemy mogli ujrzeć nawał reklam na głównej googli ;) będą wszędzie szukali pieniędzy mimo że biedy to oni nie mają

  • #21 26 Cze 2011 19:18
    RitterX
    Poziom 35  

    adam1987 napisał:
    Cytat:
    Co do sterowania to sztuczna inteligencja jest tu technologią na wyrost.
    Przecież rozpoznawanie znaków drogowych, zachowania innych uczestników ruchu i "gdzie jest asfalt a gdzie pustynia, trawnik, chodnik" to nic innego jak sztuczna inteligencja. Jak wyobrażasz sobie zaprogramowanie czegoś takiego bez algorytmów sztucznej inteligencji?


    Jak zapewne wiesz rozpoznawanie znaków za pomocą sztucznej inteligencji nie jest 100% . Wyobraź sobie, że układ źle odczytuje znak pierwszeństwa przejazdu.
    Jest sporo technologii choćby RFDI, które "zakopane w jezdni" są w stanie dużo dokładniej i sprawniej dostarczyć potrzebnych danych. Układ do wykrywania gołoledzi pochodzi z lat '70 i także nie wymagał sztucznej inteligencji.

  • #22 26 Cze 2011 22:05
    Draks_Maxim
    Poziom 19  

    Nie widze tego zbytnio w downtown ktoregos z wiekszych miast, szczegolnie Las Vegas gdzie to mnostwo jest przechodniow ( szczegolnie tych pijanych ;). )

 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME