Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Dziwne uszkodzenie komputera

Władek Krantowski 16 Nov 2004 19:29 1772 11
  • #1
    Władek Krantowski
    Level 10  
    Witam.Mam problem z komputerem (sterownikiem silnika) który uległ specyficznemu uszkodzeniu.Podgrzany do określonej temperatury działa bez zarzutu.Zimny przestaje funkcjonowac.Mechanik twierdzi,że moze to być tak zwany "zimny lut" ale sam nie jest pewien o co w tym chodzi.Wpadł na to zeby go po prostu podgrzac i poskutkowało.Po ok 20 minutach znów przestaje działac nie mozna odpalic auta.Czy ktos spotkał sie z podobną usterka?

    Władek
  • #2
    Klewi
    Level 13  
    Jezeli to zimny LUT to rozkrec komputerek jezeli to mozliwe i poszukaj zimnych lutow albo pod lupa albo zamrazaczem(powietrzem w sprayu)
    Jak juz zlokalizujez to popraw ten lut uzywajac troszke cyny i duuuzo kalafonii :)
  • #3
    User removed account
    User removed account  
  • #4
    Władek Krantowski
    Level 10  
    elektrit wrote:
    Co to za sterownik?Jezeli Opel na Multecu to te sterowniki robia takie numery.Druk wielowarstwowy,kupa przelotek.


    No niestety Opel komputer Delco elektr..Czy mam przez to rozumiec,ze da sie go naprawic?
  • #5
    ger56
    Level 18  
    trzeba sprobowac, mam nadzieje ze to nie druk, najlepiej pod lupa , po rozebraniu komputerka poruszaj delikatnie elementami moze cos zobaczysz, zimne luty moga wystapic na duzych elementach ale nie ma reguly, mozesz omomierzem zmierzyc przejscia miedzy poszczegolnymi punktami, czesto widac felerne miejsca, warto sprobowac, pozdrawiam
  • #6
    User removed account
    User removed account  
  • #7
    Władek Krantowski
    Level 10  
    elektrit wrote:
    Słuchaj-da się to naprawić.Da się ,ale to wymaga cierpliwości.W najprostszy m przypadku robimy tak-wyjmujemy płytę sterownika z obudowy.Podpinamy do instalacji samochodu.Zapalamy.Jak silnik pracje delikatnie obstukujemy płytę trzonkiem srubokręta,i słuchamy rytmu silnika.W tym miejscu gdzie jest niełącz silnik zmieni rytm.Mozna też płyte delikatnie przeginać.
    Ja robię inaczej-podpinam Techa,wchodzę w tryb >prametry zmierzone< i ustawiam soobie tak aby pokazywał temperaturę silnika i napięcie na potencjometrze.Następnie drewnaioną wykałaczką "ślizgam "po girach scalaków ,w 80% przypadków któraś gira wisi w powietrzu.


    Dzięki,własnie zabieram sie za naprawę,dziwię sie tylko jak mogło dojść do tego uszkodzenia.Jeżdżę sobie a tu nagle taki pasztet.To mnie zastanawia.Fakt,że stało się to po dość długiej podrózy gdzie miałem specyficzny odcinek drogi ok. 5 km,samochód drgał jak galareta myślałem,że mi się wszystkie śróby poodkręcają.Ale czy to mogło miec wpływ sam nie wiem.
  • #8
    Władek Krantowski
    Level 10  
    elektrit wrote:
    Słuchaj-da się to naprawić.Da się ,ale to wymaga cierpliwości.W najprostszy m przypadku robimy tak-wyjmujemy płytę sterownika z obudowy.Podpinamy do instalacji samochodu.Zapalamy.Jak silnik pracje delikatnie obstukujemy płytę trzonkiem srubokręta,i słuchamy rytmu silnika.W tym miejscu gdzie jest niełącz silnik zmieni rytm.Mozna też płyte delikatnie przeginać.
    Ja robię inaczej-podpinam Techa,wchodzę w tryb >prametry zmierzone< i ustawiam soobie tak aby pokazywał temperaturę silnika i napięcie na potencjometrze.Następnie drewnaioną wykałaczką "ślizgam "po girach scalaków ,w 80% przypadków któraś gira wisi w powietrzu.


    Własnie skończyłem całodniową zmudne "sledztwo" i co sie okazuje:

    Gdy daję ciepłe powietrze (suszarka) na jeden z układów wszystko jakby ręka odiął.Działa bez zarzutu.Ale jak dotykam każda "girę" po kolei nie ma zadnych rezultatów.Dokładnie się przypatrywałem pod lupą nic szczególnego nie widzę.
    Mam pytanie czy moze tak byc,że jest jakaś przerwa w ukaładzie scalonym gdzie nie ma dostępu,trudno mi cokolwiek przypuszczac bo się na tym nie znam.

    Pozdrawiam,
    Władek
  • #9
    User removed account
    User removed account  
  • #10
    munia24
    Level 11  
    Witam , mam ten sam problem ze sterownikiem w mojej astrze II 1,6 8v.
    tylko, ze już suszarka nawet przestaje pomagać. co robić? elektrycy też rozkłądają rece
  • #11
    Jacek79
    Level 37  
    pojedz do jakiegoś elekteonika lub zmień kompa
  • #12
    Andre73
    Level 12  
    A ja mam sposób tani na takie urządzenia. Stosowałem go z powodzeniem w elektronice precyzyjnej - powierzchniowej w czasach gdy specjalistyczne lutownice na gorące powietrze były strasznie drogie (około 4 tys zł.)

    Do naprawy lutów na płytce należy użyć nagrzewnicy ciepłego powietrza. Takiej zwykłej opalarki.
    Najtańsze można kupić za około 40 zł.
    Wcześniej radzę poćwiczyć na jakiejkolwiek płytce elektronicznej. Kierujemy włączoną opalarkę powietrzem w stronę lutów na płytce. Po podgrzaniu wiele tzw. zimnych lutów powinno się nan stale zlutować.
    Cała sztuczka użycia opalarki polega na tym aby kierując w stronę części i płyty nie spalić jej ani części. w przypadku elementów powierzchniowych dochodzi jeszcze problem gabarytów tych częsci. Powietrze z opalarki może je zdmuchnąć. Po kilku razach można dojśc do wprawy w usuwaniu tym sposobem zimnych lutów nie niszcząc nic w około. Radzę najpierw popróbować na jakichś starych plytkach z telewizorów czy czegoś podobnego.
    Ten sposób jednocześnie wygrzewa i suszy zawilgocone elementy.

    W przypadku naszego uszkodzonego komputera polecam pokryć przed operacją wygrzewania całą warstwę lutów roztworem kalafoni w spirytusie czy w propanolu 2. Taką płynną kalafonię należy pomalować pędzelkiem płytkę w miejscach cyny. W przypadku gdy widać zaśniedziałe końcówki elementów polecam posmarowanie cyny specjalnym topnikiem wspomagającym. Ja używam PTUN 1. Topnik czy płynną kalafonie można kupić w sklepach dla elektroników.

    Przestrzegam tylko przed przegrzaniem płyty lub elementów.