Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Kontrolka ładowania za słaba aby wzbudzć alternator. Jaki dołączyć opornik?

30 Cze 2011 08:37 4277 12
  • Poziom 13  
    Witam. Zamontowałem do "esioka" alternator z poloneza (taki z wbudowanym regulatorem) Wszystko jest ok poza jedną sprawą. Zamontowałem w tablicy rozdzielczej kontrolkę 12V lecz z malutką żarówką kupioną w sklepie elektronicznym. (taka z długimi nogami jak do podświetlania radia). Otwór w tablicy rozdzielczej wywiercony kontrolka ledwie się zmieściła, odpalam ciągnik a lampka nie gaśnie, alternator nie ładuje. Jak ją odłączę i chwilowo w jej miejsce podłączę taką W5W to alternator się wzbudza. Zeby nie przerabiać tego co zrobiłem to jaki opornik przylutować na wyprowadzenia kontrolki aby prąd płynący w obwodzie był wystarczający do wzbudzenia?
  • Poziom 37  
    Wypadałby ok. 30Ω/5W. Takie parametry ma 5W żarówka i pomijając równoległość połączeń (opór tej maleńkiej jest bardzo duży z pewnością) - powinno działać to bardzo dobrze.
    Jedyny problem to chłodzenie takiego rezystora - będzie chwilami gorący, jeśli długo będzie włączony kluczyk a niedopalony silnik.
  • Poziom 13  
    Czy żarówka będzie pracować zgodnie z założeniem? czy opornik nie będzie się mocno grzać jak popłynie przez niego prąd? Można by zamiast tego założyć przekaźnik? opór jego uzwojenia był by wystarczający?
  • Poziom 37  
    Moc cewki przekaźnika to ok. 2W, mógłby robić problemy z uwagi na za dużą oporność. Kolega Kkknc podał 120Ω, mnie wydaje się ciut za duża to oporność. Odpowiada ok. 1,2W.

    A dlaczego nie dać dodatkowej żaróweczki 12V/4W, w oprawce, podłączonej równolegle a schowanej gdzieś pod deską rozdzielczą? Bez kłopotu, pewnie i tanio.
  • Poziom 13  
    Zico63 napisał:
    Moc cewki przekaźnika to ok. 2W, mógłby robić problemy z uwagi na za dużą oporność. Kolega Kkknc podał 120Ω, mnie wydaje się ciut za duża to oporność. Odpowiada ok. 1,2W.

    A dlaczego nie dać dodatkowej żaróweczki 12V/4W, w oprawce, podłączonej równolegle a schowanej gdzieś pod deską rozdzielczą? Bez kłopotu, pewnie i tanio.

    o to chodzi, że nie chciał bym takiej maniany bo jak się po latach ta schowana żaróweczka spali to potem będzie szukanie i komentarza w stylu "WTF" :P
  • Poziom 37  
    No to pierwsze z rozwiązań pozostaje Koledze. Ale taki rezystor też ma swoje wymiary; czy przekaźnik... i też jest "mañana"!
    Jeszcze drobiazg: Przekaźnik przy przechodzeniu przez stan włącz/wyłącz będzia dawał odgłosy, bo czasem zmiana napięcia a zarazem przełączanie nie jest natychmiastowe. Potrzebne by było usunięcie zworki (styku ruchomego, by nie brzęczał).
  • Moderator Samochody
    W golfach mk I i II były kontrolki na led-ach i żeby wzbudzić alternator był zamontowany w zegarach opornik 100Ω/2W
  • Poziom 13  
    Zico63 napisał:
    No to pierwsze z rozwiązań pozostaje Koledze. Ale taki rezystor też ma swoje wymiary; czy przekaźnik... i też jest "mañana"!
    Jeszcze drobiazg: Przekaźnik przy przechodzeniu przez stan włącz/wyłącz będzia dawał odgłosy, bo czasem zmiana napięcia a zarazem przełączanie nie jest natychmiastowe. Potrzebne by było usunięcie zworki (styku ruchomego, by nie brzęczał).

    maniana manianą ale przekaźnik czy rezystor jest odporniejszy na wstrząsy w takim esioku i na pewno wytrzymalsze jeśli chodzi o czas pracy. Mi bardziej chodziło o to żeby już nie przerabiać tego co zrobiłem. bo nie mogę tu nigdzie dorwać kontrolki takiej tablicowej z mocną żarówką :cry:
  • Poziom 29  
    Takie kontrolki to w pierwszym lepszym sklepie z częściami do ciągników rolniczych dostaniesz raczej od ręki :)
  • Poziom 43  
    Dlatego podałem taki rezystor aby się nie grzał. Dodatkowo panowie dyskutanci nie policzyli tej zarówki którą założy autor postu. Więc te prądy będą się sumować, co wystarczy do wzbudzania alternatora po lekkiej "przygazówce". Przeczytajcie co napisał kolega carrot dokładnie to miałem na myśli + ta zamontowana już żarówka. Im mniejsza oporność rezystora tym większy popłynie przez niego prąd, a tym samym wydzieli się na nim więcej ciepła.
  • Poziom 39  
    Chyba nic nie wiemy o instalacji elektrycznej. Ale zakładając, że jest z grubsza podobna do innych pojazdów (akumulator) to przy takich oczekiwaniach tylko propozycja kolegi carrot. Tak funkcjonuje spora ilość pojazdów. Z drobną uwagą, że stosuje się dwa oporniki. Jeden do ograniczania prądu i drugi też dla ograniczenia oraz dla uzyskania spadku napięcia odpowiedniego dla diody podłączonej równolegle (ok 3V). Żarówki przy takim silniku jak ten nie są bezpieczne. Być może dałoby się uzyskać efekt jednym opornikiem, ale każde przypadkowe zwarcie wzbudzenia do masy kasuje diodę. Natomiast prąd płynący przez diodę i nie uszkadzający jej jest zbyt mały aby wzbudzić układ. Należy wziąć pod uwagę, że ten element jest obciążany tylko na czas wzbudzenia (pomijając stan niewyłączonego zapłonu na postoju).
  • Poziom 13  
    Zastosowałem opornik 56 Ohm 10W dołączony równolegle do żarówki. Przy 100 Ohm dalej nie chciało się wzbudzać. Rezystor trochę się grzeje ale nie jakoś straszliwie. Został na wszelki wypadek otulony w koszulkę termokurczliwą i przymocowany do metalowej konstrukcji ciągnika. Wszystko działa jak należy. Dziękuję za pomoc!