Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Radiotelefon (krótkofalówka)-jak podpiaĆ pod zapalniczkę w aucie ?

seboja 02 Jul 2011 00:59 4918 26
  • #1
    seboja
    Level 9  
    Witam
    Mam mały problem, ponieważ chciał bym podłączyĆ krótkofalówkę pod zapalniczkę w aucie lub bezpośrednio pod akumulator za pośrednictwem bezpiecznika np. 10A, tylko boję się że ją uszkodzę bo raz to zrobiłem i właśnie dziś odebrałem z naprawy. Koleś mi powiedział że pewnie musiałem inaczej bieguny podłączyĆ ?. Jak mam to zrobiĆ żeby było pewne że zadziała a będzie bezpieczne dla mojej krótkofalówki oraz instalacji w aucie ?

    PS. Krótkofalówka ma 40 stacji, mam zamiar skombinowaĆ sobie do niej antenę jeżeli bym podłączył pod auto ;p

    Dodaje zdj. :) i dodam że jestem zielony w tych sprawach a więc jeżeli by można było to łopatologicznie ;p heh

    1-
    Radiotelefon (krótkofalówka)-jak podpiaĆ pod zapalniczkę w aucie ?



    2-
    Radiotelefon (krótkofalówka)-jak podpiaĆ pod zapalniczkę w aucie ?

    3-
    Radiotelefon (krótkofalówka)-jak podpiaĆ pod zapalniczkę w aucie ?

    4-
    Radiotelefon (krótkofalówka)-jak podpiaĆ pod zapalniczkę w aucie ?

    5-
    Radiotelefon (krótkofalówka)-jak podpiaĆ pod zapalniczkę w aucie ?

    6-
    Radiotelefon (krótkofalówka)-jak podpiaĆ pod zapalniczkę w aucie ?


    Wszystkie zdjęcia poprawiłem - wklejając je poprawnie na serwer elektroda.pl .
    [SP5ANJ]
  • #2
    andy127
    Level 30  
    Witam.
    Nie podałeś typu tego radia. Ile tam wchodzi baterii 4 czy 12 szt. Czy masz do niego instrukcję. Można by w niej poczytać o napięciach. Biegunowość zasilania masz podaną na rysunkach obok gniazd CHARGE i POWER.
    Andrzej
  • #3
    Krzysztof Kamienski
    Level 43  
    To jest zasilane 12VDC, czyli może być zasilane BEZPOSREDNIO z gniazda zapalniczki samochodowej. Kwestia tylko, KTO Ci dorobi lub zakupi odpowiedni kabel połączeniowy. Poszukaj w sklepach z CB akcesoriami.

    Andy - 10 akumulatprow 1,2V popatrz dobrze :D
  • #4
    seboja
    Level 9  
    Aha no dzięki :) to poszukam...
    Bo wcześniej podłączałem ale musiałem bieguny pomylic no i tym samym krótkofalówka przestała działac.

    Do radia wchodzi 10 sztuk AA jak widac na zdjęciu :), nie mam do niego żadnej instrukcji ponieważ dostałem od wujka a on do tego radia miał stacje całą ale nie wie sam gdzie ją schował.

    Właśnie a co to jest te CHARGE ?
  • #5
    Krzysztof Kamienski
    Level 43  
    Gniazdo ładowania :D baterii, bo to radio jest obliczone na AKUMULATORY !! kadmowo -niklowe o napieciu ogniwa 1,2V. Założenie zwykłych baterii AA o napięciu 1,5V może spowodować zniszczenie radia (policz sobie o ile wzrośnie napięcie)
  • #6
    seboja
    Level 9  
    w domu posiadam dwie ładowarki baterii tego typu ale trochę by to się mijało z celem ;p a jak bym mógł to zrobic żeby np. ładowac te baterie przez ładowarkę, musiał bym takową kupic czy wystarczyło by tam podłączyc ten zasilacz co widnieje na zdj. ;>??
  • #7
    andy127
    Level 30  
    Krzysztof Kamienski wrote:
    To jest zasilane 12VDC, czyli może być zasilane BEZPOSREDNIO z gniazda zapalniczki samochodowej. Kwestia tylko, KTO Ci dorobi lub zakupi odpowiedni kabel połączeniowy. Poszukaj w sklepach z CB akcesoriami.

    Andy - 10 akumulatprow 1,2V popatrz dobrze :D

    Na zdjęciu wygląda, że część akumulatorów chowa się wewnątrz, ale nie zaszkodzi zapytać aby źle nie doradzić i nie narobić szkody w ramach chęci pomocy. :D
    A co do napięcia:
    10 x 1,2 = 12V (napięcie znamionowe akumulatorów)
    10 x 1,5 = 15V (możliwe pod koniec ładowania akumulatorów)
    10 x 1,5 = 15V (napięcie znamionowe baterii)
    10 x 1,55 = 15, 5V (nowe baterie)
    13,8V a może i 15V (w samochodzie)
    Warto wiedzieć co na to producent radia. Jeśli nie ma instrukcji to może (gdyby był znany typ radia) poszukać w sieci.
    Andrzej

    Dodano po 15 [minuty]:

    seboja wrote:
    w domu posiadam dwie ładowarki baterii tego typu ale trochę by to się mijało z celem ;p a jak bym mógł to zrobic żeby np. ładowac te baterie przez ładowarkę, musiał bym takową kupic czy wystarczyło by tam podłączyc ten zasilacz co widnieje na zdj. ;>??

    Na zdjęciach widać, że biegunowość się zgadza. Jeśli wymiary wtyczki są odpowiednie do gniazda w radiu, to można próbować.
    Gdy włożysz do radia 10 akumulatorów i podłączysz zasilacz zewnętrzny 12V do gniazda CHARGE to akumulatory powinny się ładować ale nie naładują się do "pełna" ponieważ 12V to będzie za mało (musiała by być ładowarka o wyższym napięciu.
    Jeśli podłączysz zasilacz zewnętrzny 12V do gniazda POWER to powinno działać (lepiej lub gorzej w zależności od jakości zasilacza).
    Warto spróbować. Jeśli zasilacz ma złą filtrację to będzie słychać zakłócenia w tym drugim radiu (na odbiorze).
    Zobacz, czy gdzieś na radiu jest podany typ.
    Andrzej
  • #8
    jaga134
    Level 26  
    Przecież to jest zwykły ALAN38.Wkłada sie do niego 10 aku 1,2V lub 8 baterii R6 i dwa "ślepe"ogniwa,tj.rurki o wymiarach ogniwa w celu zapewnienia połączenia elektrycznego.Jeśli będziesz miał trudności ze zdobyciem instrukcji i schematu,pisz na priv.Niestety instrukcja jest w języku włoskim i angielskim.Aha.Wtyk od gniazda POWER różni się wymiarami od wtyku do dniazda CHARGE.

    Dodano po 15 [minuty]:

    Przepraszam.Niestety instrukcja tylko w języku włoskim,ale dość szczegółowa.
  • #9
    andy127
    Level 30  
    jaga134 wrote:
    Przecież to jest zwykły ALAN38.....
    ......Niestety instrukcja tylko w języku włoskim,ale dość szczegółowa.

    A czy ta instrukcja mówi coś o podłączaniu do instalacji samochodowej? Taki jest właściwy temat.
    Andrzej
  • #10
    Novile
    Level 34  
    Koledzy, to nie jest Alan 38 tylko Maxon 27-LP. Sprawdziłem dokładnie i sprawa wygląda tak:
    Faktycznie do zasilana tego radia instrukcja poleca stosować 10 szt.akumulatorków o napięciu 1.2V lub 8 baterii AA czyli tzw "paluszków" aby baterie nie miały luzów komorze dajemY jak wspomniał jeden z kolegów dwie "ślepe".
    Radio ma maxymalne napięcie zasilana 12.5V i można go podpinać do samochodowego wejścia zapalniczki odpowiednim kablem jest to pokazane w instrukcji. Zasilamy je poprzez gniazdo POWER. Dla tych co nie wierzą podaję link do instrukcji (po angielsku ale prosta każdy zrozumie bo są obrazki):

    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1407613.html#6936755
    Radio super, na górze jak kolega widzi jest przełącznik HI-LO co oznacza przełączanie mocy na HI jest 4W a na LO-1W(to taka informacja profilaktyczna).Moje pięknie działa w aucie.Powodzenia.

    Porawiłem tego linka- ma teraz działać- dzięki za spostrzegawczość "andy127"!!
  • #11
    andy127
    Level 30  
    Novile wrote:
    Koledzy, to nie jest Alan 38 tylko Maxon 27-LP......

    .....Dla tych co nie wierzą podaję link do instrukcji (po angielsku ale prosta każdy zrozumie bo są obrazki):
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic2032328.html


    Typ radia powinien podać właściciel.
    Z linkiem coś nie wyszło.
    Andrzej
  • #12
    seboja
    Level 9  
    Przepraszam was że nie podałem nazwy radia :) to jest jak kolega Novile mówi, Maxon 27-LP.
    Dziś się wziąłem i podpiąłem do zapalniczki i działa, no tylko że dalekawo od drogi mieszkam takiej głównej no i słabo bardzo słychac, jednak dziś jadę do Ciechanowa i Makowa Mazowieckiego a więc sprawdzę jak się sprawuje :)) dzięki za odp. wszystkim. A jeżeli dało by radę Novile to prosił bym Cię o tą instrukcję :D bo właśnie nie wiem do czego te przełączniki służą :P (Hi-Low; Sg- Ch jak dobrze pamiętam :) ) po prostu w rzeczywistości co one dają ;p bo te HI i Low to zdaje mi się że to moc nadawania i odbierania co nie ?
  • #13
    Novile
    Level 34  
    Jest to bardzo funkcjonalne radio i proste w obsłudze. I tak:
    To większe pokrętło a raczej jest to przełącznik to do przełączania kanałów masz tan napisane Up czyli do góry i Dwn (skrót od DOWN) czyli w dół , druga gałka SQ to Squelch czyli blokada szumów a raczej jej nastawa, trzecia gałka to wyłącznik główny zespolony z potencjometrem głośności- tym włączasz radio i regulujesz głośność.A i to radio posiada kontrolkę stanu baterii, jak bateria jest słaba już to zaczyna świecić ta czerwona lampka z napisem BATT z przodu , druga zielona jest od nadawania TX. To radio ma też sytem oszczędzanie baterii jak podkręcisz Squelch i radio chwilę stoi nieruszane to wygasza wyświetlacz ( chyba jakoś tak to działało- nie pamiętam bo teraz nie jeżdżę autem z tym radiem). Przełącznik HI-LO wiesz już bo pisałem, ale ważne jest to, że przy pozycji LO czyli 1W radio pobiera tylko 0.5A zaś przy pozycji HI pobiera już 1.2A przy nadawaniu. Czyli bateria starczy na dłużej, jeżeli byś to radio używał z anteną mobilową czy stacjonarną a jest to możliwe( wystarczy dokupić przejściówkę z BNC na UC1 -ja tak robiłem) to ten 1W w zupełności wystarczy do łączności. No ale z tej antenki helikalnej to jednak każdy Wat robi robotę.
    Radio to bardzo ładnie radzi sobie z zakłóceniami w aucie i nie ma nic wspólnego z obecnymi tanimi szumofonami z Chin.Cena takiego radia w dobrym stanie kręci się w granicach 150 zł a za tyle można dziś nabyć jakiegoś "chińczyka" nowego z dużo lepszym wyposażeniem-to samo mówi za siebie.
    Linka do instrukcji masz poprawionego. Są tam dane techniczne tego radia .Pozdrawiam.
  • #14
    seboja
    Level 9  
    Jak się nastawi radio na SQ to działa normalnie, ale jak na te drugie to już po połowie przekręcenia gałko na tamto, radio ucicha, i wyświetlacz tak stopniowo gaśnie i nie ma żadnej reakcji, nie mam pojęcia po co to jest ;p, a wczoraj jadąc w drodze nawet jednego człowieka dobrze nie słyszałem, nic nie słyszałem dopiero jak się zatrzymałem to coś tam było słychac ale też bardzo słabo ;p
  • #15
    andy127
    Level 30  
    seboja wrote:
    Jak się nastawi radio na SQ to działa normalnie, ale jak na te drugie to już po połowie przekręcenia gałko na tamto, radio ucicha, i wyświetlacz tak stopniowo gaśnie i nie ma żadnej reakcji, nie mam pojęcia po co to jest ;p, a wczoraj jadąc w drodze nawet jednego człowieka dobrze nie słyszałem, nic nie słyszałem dopiero jak się zatrzymałem to coś tam było słychac ale też bardzo słabo ;p

    SQ czyli blokada szumów jest po to aby nie męczyć uszu w czasie gdy nikt nie nadaje i radio by szumiało. Gałką SQ kręć powoli (przy braku sygnału od korespondenta) do momentu aż zaniknie szum. Wyświetlacz gaśnie aby zaoszczędzić baterie. Gdy radio odbierze sygnał od jakiejś stacji to blokada szumów sama powinna się otworzyć i będzie słychać tę stację. Gdy przestanie nadawać blokada wyciszy ponownie szumy. Nie nastawiaj zbyt mocno blokady szumów bo nie otworzy się przy słabych sygnałach.
    Andrzej

    Dodano po 2 [godziny] 21 [minuty]:

    Novile wrote:
    Radio ma maxymalne napięcie zasilana 12.5V...

    Sprostowanie: nie maksymalne tylko nominalne.
    Cytat z instrukcji:
    Radiotelefon (krótkofalówka)-jak podpiaĆ pod zapalniczkę w aucie ?
    Andrzej
  • #16
    Novile
    Level 34  
    A jakie ma zatem maxymalne, skoro lepiej rozumiesz instrukcję to chętnie i ja się dowiem jakie ma maxymalne napięcie. Czy terminy maxymalne a nominalne nie są tu tożsame?Skoro radio ma mieć konkretną moc 4W to uwarunkowana ona jest konkretną wartością napięcia, producent nie podaje napęcia maxymalnego jako takiego bo jest to w tym przypadku ta sama wartość co nominalne. Ja tak to rozumiem.
  • #17
    kreslarz
    Level 35  
    Jeżeli radio jest przystosowane do pracy z instalacji samochodowej (a tak faktycznie jest), to musi być odporne na napięcia do 15-16V. Mając kiedyś Alana38 (praktycznie to samo radio, tylko pod innym brandem) zasilałem go z 10x1,5V=15V i nie było żadnych problemów. Nie zapominajmy, że napięcie ładowania współczesnych alternatorów to 14,5 - 15V. Oczywiście podłączenie do instalacji 24V może się dla radia skończyć tragiczne, zatem nie przesadzać. Z moich doświadczeń to 15,5V jest wartością graniczną i powyżej nie należy eksperymentować, bo może być nieciekawie. Ogólnie radio dobre, ale wymaga dla poprawnej pracy (odpowiedni zasięg) zastosowania anteny zewnętrznej typowej dla CB radia. Dopiero wtedy radio pokazuje "na co go stać".
  • #18
    mpn103
    Level 34  
    Kondensatory w tym radiu są do 16V więc nie należy przesadzać.
  • #19
    seboja
    Level 9  
    SP8JZ wrote:
    Najlepsze rozwiązanie dla kol. seboja to udanie się do najbliższego punktu usług RTV z prośbą o złożenie zamówienia, lub wykonanie kabla do zapalniczki na potrzeby radia Alan 38. Po prostu - solidny kabel załatwi sprawę i z powodzeniem można używać radia zasilając go tym kablem podczas jazdy samochodem z akumulatorem na 12V :D

    Dlaczego - mam podstawy by pisać, że to bezpieczne - komentarze pozostawię dla siebie


    Oj kolego jak byś czytał cały temat to byś wiedział że już radiotelefon jest podłączony pod zapalniczkę :D
    Teraz następnym moim zadaniem jest zdobycie przejściówki BNC czy jak ona się nazywa na JC-1, no i skombinowanie anteny ale to już sąsiad nawet ma ;p
    A może by się opłacało zrobienie własnej od podstaw ???

    Dodano po 7 [minuty]:

    http://www.inter-luk.pl/index.php?p1060,przejscie-wtyk-bnc-gniazdo-uc1

    o to o to chodzi :D

    Dodano po 2 [minuty]:

    A i dzięki andy127 za wytłumaczenie :)
  • #20
    SP8JZ
    Level 33  
    Kabel jest, ale pytanie jaki. Nic o nim nie napisałeś
    Taki kabel musi być profesjonalnie wykonany.
    Widzisz czepiam się takiej totalniej drobnostki.
    Tylko że przez takie drobnostki serwisy mają na czym zarabiać.
    Wrzuć foto kabla (całości).
  • #21
    Olek II
    Moderator
    SP8JZ wrote:
    Taki kabel musi być profesjonalnie wykonany.


    Bez przesady, może atest jeszcze potrzebny? kabel ma, radio pracuje.
  • #22
    seboja
    Level 9  
    Olek II wrote:
    SP8JZ wrote:
    Taki kabel musi być profesjonalnie wykonany.


    Bez przesady, może atest jeszcze potrzebny? kabel ma, radio pracuje.


    Dokładnie też mi się tak zdanie, radio działa tyle że czasem nie łączy bo końcówka lipna i muszę to ulepszyc ale tak to kabel jak kabel... prąd dostaje,chodzi czyli jest ok ;p jedynie co to może są jakieś zakłucenia w aucie ponieważ wystawiając krótkofalówkę na zewnątrz nawet będąc 7 km od drogi to coś usłyszę a będąc w samochodzie na drodze nic...
  • #23
    mpn103
    Level 34  
    seboja wrote:
    wystawiając krótkofalówkę na zewnątrz nawet będąc 7 km od drogi to coś usłyszę a będąc w samochodzie na drodze nic...

    I to jest dobry objaw.
    Gdyby było odwrotnie to by stosowali anteny wewnątrz pojazdu a nie na zewnątrz.
    Auto to puszka Faraday'a
  • #24
    Novile
    Level 34  
    mpn103 wrote:
    seboja wrote:
    wystawiając krótkofalówkę na zewnątrz nawet będąc 7 km od drogi to coś usłyszę a będąc w samochodzie na drodze nic...

    I to jest dobry objaw.
    Gdyby było odwrotnie to by stosowali anteny wewnątrz pojazdu a nie na zewnątrz.
    Auto to puszka Faraday'a
    To jest żaden objaw. To duża przesada z tą "puszką Faraday'a", no może w autach mających tylną i przednią szybę podgrzewaną rezystancyjnie to tak, ale w tych pozostałych to coś tam słychać ze środka też. Kolego "seboja" z tych 7 km ze środka auta nie słyszysz ale to zależy z czego nadają ci których chcesz usłyszeć. Z tych krótkich "spiralek" np. "Georgia " i wszystkie jej klony czy też "Florida" i wszystkie jej klony mogą być niesłyszalne. Ale jak ktoś nada z choć by "Alaska" Presidenta czySirtela "Santiago" z tych lepszych to na 100% usłyszysz nawet słuchając nawet wewnątrz samochodu. Twój odbiór nie zależy jedynie od ciebie i twojego sprzętu .
  • #25
    seboja
    Level 9  
    To Panowie ta przejściówka będzie ok do każdej anteny ?
    http://www.inter-luk.pl/index.php?p1060,przejscie-wtyk-bnc-gniazdo-uc1


    BNC na UC-1 ?? żebym potem 2 raz nie zamawiał bo anteny jeszcze nie mam a nie jestem pewny że wszystkie mają wejścia na BNC ??
    A jeżeli nie wszytkie to wdzięczny bym był jak by ktoś mi powiedział jakie jeszcze inne występują to kupię już za jednym zamówieniem.
  • #26
    Olek II
    Moderator
    Ta przejściówka wystarczy. Podłączysz każdą antenę samochodową, lub stacjonarną.