Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
TestoTesto
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

hyundai i30 - nie działa klimatyzacja

02 Jul 2011 16:00 18002 25
  • Level 8  
    Auto to Hyundai i30 z 2008 roku w benzynie. Klima działała i przestała. Układ szczelny, czynnik jest, sprężarka po podłączeniu na krótko do akumulatora rusza i tłoczy, czyli wina sterowania (jest to klima manualna). Czujka wysokiego cisnienia jest 3 pin a na wtyczkę wchodzą kabelki : biały czarny i niebieski. Biały z masą daja 5,2V , czarny i niebieski 0. Między każdą z nóżek czujki jest "przejście". Bezpieczniki OK
    Ma ktoś może schemat instalacji elektrycznej, lub jakies sugestie co i jak dalej sprawdzić? czy czujka ta pełni także funkcje zabezpieczenia przed zbyt niskim ciśnieniem?
  • TestoTesto
  • Level 12  
    Podaj pojemność silnika i czy jest tam skrzynia manualna czy automat.

    Usterki prawdopodobnie trzeba szukać na przewodach wychodzących z EFI do klimatyzacji - lubią sobie zaśniedzieć, lub są po prostu uszkodzone. Jak podasz mi powyższe dane to podam kolory przewodów, które będziesz musiał sprawdzić, gdyż różnią się one w zależności od wersji skrzyni.
  • Level 13  
    według mnie to brakuje ci masy na czujniku ciśnienia.
  • Level 8  
    silnik 1,6 benzyna i skrzynia manualna. Wiesz może w którym miejscu jest EFI w tym hyundaiu?
  • TestoTesto
  • Level 12  
    Sprawdź dokładnie przewody:

    - żółty/czarny - pin nr 30 EFI
    - szary - pin nr 42 EFI
    - pomarańczowy - pin nr 50 EFI
    - Zielony - pin nr 8 EFI
    - Pomarańczowy - pin nr 45a EFI

    Jak wszystko jest ok to wymień czujnik ciśnienia.
  • Level 21  
    Po zdjeciu wtyczki z tego przetwornika cisnienia na załaczonym zapłonie powinien załaczyc sie wentylator skraplacza.
  • Level 8  
    zarówno na zapłonie jak i na uruchomionym silniku po zdjęciu wtyczki czujki cisnienia, nic sie nie dzieje. Jak można jeszcze sprawdzić ten presostat, jak on wogóle działa? Sądziłem, że jeśli jest pzrejście między wszystkimi nóżkami to ciśnienie nie jest ani za małe ani za wysokie i jest OK.
  • Level 12  
    A przewody z czujnika ciśnienia idą do sterownika czy bezpośrednio do sprężarki? Bo jak do sprężarki to po wypięciu wtyku nic się nie będzie działo, bo obwód masz rozwarty i w dalszym ciągu nie zdiagnozujesz uszkodzonego czujnika. Podmień go po prostu na sprawny i będziesz miał jasność.
  • Level 8  
    Pzrewody idą do sterownika(klimy lub ECU?), na sprężarke wchodzi 1 przewód i z tego co sie zorientowałem idzie ze sterownika silnika ECU. Problem w tym, że jest to dość młody model auta i umiarkowanie popularny, ciężko znależć w necie jakieś materiały lub schematy, podobnie z drugim presostatem na podmiane, niestety to nie VW lub OPEL :)
  • Level 12  
    Poszukaj w necie specyfikacji tego czujnika. Następnie zasymuluj prawidłowe parametry pracy tego czujnika w układzie. Będziesz miał wtedy jasność czy to jego wina. Jeżeli układ nie ruszy to trzeba szukać dalej.

    A sprawdzałeś błędy w ECU (czy jak to koreańce nazywają EFI)?
  • Level 13  
    jak wcześniej pisałem brakuje ci masy na tym czujniku jeśli wszystkie przewody z czujnika mają przejście z modułem silnika to możliwe że uszkodzony jest moduł .Czujnik powinien mieć masę ,zasilanie w tym przypadku 5V i przewód sygnałowy który daje informację o ciśnieniu w układzie do modułu .Spróbuj podać masę przez kontrolkę na przewód czarny i sprawdż czy zaskoczy klima .
  • Level 8  
    Dałem masę na czarny przewód ( przez kontrolkę i bez) i nić, żadnej reakcji. Sprawdzałem jeszcze raz multimetrem i tak jak było : biały i minus z aku = 5,2V (czemu nie 12V) , czarny jak i biały razem z plusem z aku daja ok 14-15V , czyli mają masę bo podobne napięcie jest na akumulatorze. Wszystkie bezpieczniki i przekaźniki od klimy są OK. A co będzie jeśli czarny i biały przewód wtyczki od presostatu zmostkuje i dam na to plus z akumulatora? Kiepski ze mnie elektromechanik, więc jeśli to zły pomysł to napiszcie.
    Jeśli ktoś wie gdzie w tym aucie znajduje się ECU (efi?) to proszę o podpowiedź, w kabinie do zdemontowania została juz jedynie góra deski rozdzielczej i dalej ani śladu tego modułu.
    Jak pisałem, po zdjęciu wtyczki z czujnika, między nóżkami jest przejście (sprawdzane testerem diód na multimetzre), jutro napiszę jak to wygląda na pustym układzie.
  • Level 21  
    Ten czujnik to przetwornik analogowo cyfrowy piecio woltowy jak podasz mu 12V to go spalisz.
    Podjedz gdzies na serwis to ci sprawdza dlaczego nie działa a moim zdaniem nie było gazu i złapało bład, moze podjedz do ASO i niech sie wepna kompem bedzie prosciej
  • Level 13  
    https://obrazki.elektroda.pl/2415327900_1309898596.jpg przesyłam zdjęcie podłączenia czujnika ciśnienia do modułu silnika ,moduł silnika znajduje się przy filtrze powietrza a sprawdź jeszcze masę czujnika za pomocą kontrolki .A jeszcze dla jasności jaką temperaturę pokazuje czujnik zewnętrzny i zobacz czy klima chodzi przy nadmuchu na szybę.I daj skopuj z czujnikiem miernikiem go nie zmierzysz na oporność lub na przejścia będzie tak samo z ciśnieniem lub bez i nie wykręcaj go na pełnym układzie brak zaworku i gaz ci ucieknie
  • Level 8  
    klima w aucie chodziła i nagle przestała, układ jest szczelny i cały czas jest w nim czynnik. Kolega zajmujący sie elektromechaniką samochodową próbował dziś podpiąć auto pod kompa, lecz bezskutecznie, brak komunikacji.
    Nie chciałem dać 12V na nóżki czujnika, lecz na czarny i biały przewód wtyczki zdjętej z czujnika. Żeby wykluczyć definitywnie czujnik, jeżeli jest przejście między wszystkimi 3 nóżkami czujnika, to oznaczże ciśnienie jest w normie i czujnik działa poprawnie, mam rację ?

    Temperatura na zewnątrz jest ok, dziś pokazywało 23 st C, przy nawiewie na szybę sprężarka także nie rusza. Które kabelki na zdjętej wtyczce trzeba zmostkować, żeby zasymulować poprawną pracę czujnika, biały i niebieski ?

    Wicia, możesz wstawić lub podesłać schemat całego modułu?
  • Level 13  
    z mostkowa nie nic ci nie da z czujnika idzie sygnał o zmiennej charakterystyce w zależności od ciśnienia w układzie .Nie obiecuje może jutro coś załatwię .
  • Level 8  
    Nie wiem czy dobrze rozumiem, sprawdzić masę czujnika za pomocą kontrolki, czyli dać kontrolkę ( np zaróweczke samochodową, ja używałęm 21W) i jeden koniec wpiąć na czarny kabelek wtyczki a drugi na plus a aku? Tak robiłem i kontrolka się świeciła.
  • Level 43  
    Zostaw to auto w spokoju, nie masz zielonego pojęcia to daj zarobić innym. Ten presostat to przetwornik ciśnienia, podający sygnał zakresie 0-5V a nie- zwiera/rozwiera,sygnał interpretuje ECU silnika i to on decyduje, czy ma być zimno, czy lipa z chłodzenia. Teraz rozumiesz, że trzeba podejrzeć parametr ciśnienia A/C widziany przez sterownik silnia???? W wyniku czego twierdzisz, że jest prawidłowe ciśnienie i czynnik w układzie, odsysałeś go i podałeś prawidłową ilość?
  • Level 2  
    Też mam taki problem w i30CW (1.6 CVVT 126KM z 2009r.), w maju w ASO sprawdzili cały układ elektryczny dotyczący klimy i się okazało że zamiast 5V na sterowaniu kompresora było tylko ok 2,5V, przez co kompresor się nie włączał.
    Po przeczyszczeniu jednego z pinów w kostce przy sterowniku silnika pojawiło się 5V i problem ustąpił, jednak przedwczoraj klima znowu przestała działać - takie same objawy jak wcześniej. Tym razem czyszczenie nic nie dało, a diagnoza jest taka że padł sterownik silnika. ASO zamówiło i nie wiem kiedy przesyłka dojdzie.
    Jeśli masz gwarancję to jedź do ASO i niech szukają, ale możliwe że będzie to samo co u mnie
  • Level 8  
    nie jest to auto krajowe i ASO raczej wykluczone. Przepraszam kolegów za tak głupie i banalne pytania, ale dopiero zdobywam wiedzę, więc błagam o odrobinę wyrozumiałości. Już rozumiem zasadę działania tego przetwornika ciśnienia, muszę zmierzyć wartość sygnału wychodzącego z niego i wchodzącego na sterownik silnika (jak pisałeś od 0 do 5 V). Ciśnienie spoczynkowe w układzie to ok 4-4,5 bar , więc sądzę że jest wystarczające by sprężarka się załączyła.
    Jaka jest nominalna ilość czynnika w tym układzie?
  • Level 2  
    Spróbuj jeszcze wejść w tryb auto-diagnostyki - tu jest opisane

    Dobrze że tak się zawziąłeś i rozgryzasz ten układ klimy, na pewno taka wiedza przyda się szerszemu gronu użytkowników, szczególnie sprawdzanie poszczególnych elementów. Na razie też jestem zielony w temacie klimy automatycznej w i30. Manualną klimę w poprzednim aucie mam rozgryzioną, ale to inna bajka, bo tamta ponad 6 lat działała bez żadnego serwisowania i pewnie dała by radę dłużej, gdyby nie to że zaśniedziała kostka wentylatora klimy przez co czynnik się przegrzał i wystrzelił na oringu tworząc ładną chmurkę.

    Jak mi zrobią to podpytam się ile to by kosztowało bez gwarancji, zawsze może Ci się przydać taka wiedza, bo wiadomo że czasami "zabawami samemu" można coś popsuć i wyjdzie jeszcze drożej, tym bardziej jak projektanci wrzucili wszystko w jeden (prawdopodobnie nie tani) moduł.

    Przyłączam się jednocześnie do prośby o schemat całego modułu, bo wiadomo że gwarancja wieczna nie jest, a schemacik + dobry znajomy elektronik zawsze przydać się może :)
  • Level 43  
    Ciśnienie wystarczające do włączenia klimy, dobrym sprzętem podejrzysz parametry śledzone przez sterownik silnika, m.inn. ciśnienie widziane z presostatu. I wcale aso tu nie potrzebne bo sprzęty do kompletnego przetrzepania tego auta mają nieautoryzowane warsztaty które podchodzą do swoich usług poważnie i nie podniecają się wszechmogącymi fejsami z alledrogo. Usługa diagnostyki pojazdu w takim warsztacie to często 1/3 ceny aso. Więc powtórzę jeszcze raz, pierwsza sprawa to diagnostyka i interpretacja tego, co mówi tester
  • Level 13  
    znalazłem jeszcze jeden element odpowiedzialny za załączanie klimy jest to czujnik temp parownika mocowany jest za schowkiem na obudowie parownika oporność w zależności od temp.
    -10--43,35Kom
    0--27,62Kom
    10--18,07Kom
    20--12,11Kom
    30--8,30Kom
    jeśli temperatura czujnika jest poniżej zera to klima się nie włączy ,czujnik zasilany jest napięciem wysokości 5V
  • Level 13  
    podaje jakie powinno być napięcie na czujniku przy pełnym układzie(czyli około 5-6 barów) 1,18-1,2V a przy pracującym silniku i załączonej klimie 1,5-2,1lub więcej w zależności od ciśnienia w układzie
  • Level 8  
    Jest to klima manualna, więc diagnostyka z panela odpada :) . Jutro będziemy próbować podłączyć auto pod kompa, ostatnio był brak komunikacji. Jak pisałem, nie jest to auto krajowe, z salonu, także jego pzreszłość może być różna.
    Wymontowałem czujnik z parownika i na powietrzu rezystancja była ok 7,5 Kom , dla sprawdzenia wsadziłem czujnik do zamrażarki i rez. była ok 60 Kom , więc wnioskuję, że ten element jest ok. Z przetwornikiem ciśnienia jest troche dziwna sprawa. sprawdzałem napiecia i 2 razy w odstępie ponad godzinnym i wyszły 2 różne wyniki. Za 1 razem sygnał sterowania ( czarny i niebieski ) był 1,41 V za drugim razem ponad 4V (w obu przypadkach sprężarka nie startowała) , zasilanie czujnika było za 1 razem 5,41V , za drugim razem 5V. Dla pewności mase brałem z czarnego pzrewodu i z akumulatora, wyniki były takie same. Także napięcia były identyczne na samym zapłonie jak i na uruchomionym silniku.
    Co o tym sądzicie ?
  • Level 8  
    Winny całego zamieszania okazał sie przewód masowy z EFI do przekaźnika sterującego sprężarką. Dziękuje Panowie za pomoc, bardzo wiele sie nauczyłem

    POZDRAWIAM