Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Fibaro Fibaro
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Jak prawidłowo podłączyć przełącznik 3 pozycyjny?

takaseo 02 Lip 2011 22:43 7608 13
  • #1 02 Lip 2011 22:43
    takaseo
    Poziom 7  

    Proszę o pomoc jak podłączyć przełącznik w niszczarce. Ma pozycje I 0 II z opisem 1b 1 1a po jednej stronie a 2b 2 2a po drugiej. Na I jest tryb auto z czujnikiem papieru a na II rev. Niestety przy czyszczeniu wypięły mi się kable od przełącznika i nie wiem jak podłączyć żeby czegoś nie popalić przez przypadek. Poglądowo to wygląda tak:
    Jak prawidłowo podłączyć przełącznik 3 pozycyjny?
    Będę wdzięczna za wszelką pomoc.

  • Fibaro
  • #2 03 Lip 2011 14:24
    sinuh3
    Poziom 17  

    Opisz jak te 1b, 1a, 1 i pozostałe są aktualnie podpięte (to co zostało).

  • Fibaro
  • #3 03 Lip 2011 15:33
    takaseo
    Poziom 7  

    Problem w tym, że wypięły się wszystkie i nie ma na czym bazować. Niszczarka to Swordfish Strip Cut 300SC

  • #4 04 Lip 2011 00:18
    sinuh3
    Poziom 17  

    Tak na oko: Do 1 i 2 powinnaś podłączyć kable od wtyczki.
    Z czujnikiem: 1a do czujnika papieru a z czujnika potem do silnika, 2a do silnika
    Rev: 1b do silnika, 2b do silnika, tylko w stosunku do "z czujnikiem" odwrotnie by się silnik kręcił w drugą stronę. Tzn Jeśli wcześniej 1a (przez czujnik) szło na któryś zacisk silnika, to teraz tam powinno pójść 2b, a 1b bezpośrednio na drugi zacisk.
    Tylko uważaj, bo ja gdybam.

  • Fibaro
  • #5 04 Lip 2011 10:32
    matekogon
    Poziom 22  

    Może zrób zdjęcia będzie łatwiej precyzyjnie doradzić

  • #7 10 Lip 2011 16:16
    andy127
    Poziom 30  

    Witam.
    Podłączyłeś już ten przełącznik?
    Andrzej

    A masz omomierz?

    Rozumiem, że są 4 kable od silnika.
    Sprawdź czy któryś z nich ma połączenie z rdzeniem (blachami) silnika. Sprawdzaj do takiego miejsca, które nie jest lakierowane. Następnie spradź co pokaże omomierz pomiędzy poszczególnymi kabelkami do silnika. Sprawdź wszystkie kombinacje:
    niebieski-biały
    niebieski-czarny
    niebieski-czerwony
    biały-czarny
    biały-czerwony
    czarny-czerwony
    Napisz jakie wyniki.
    W omomierzu musisz mieć dobrą baterię, aby nie kłamał.
    Obejrzyj silnik i napisz, czy oprócz tego niebieskiego elementu jest coś jeszcze przyłączone do silnika.
    Andrzej

    Dodano po 9 [minuty]:

    Nie wiem o jakie owijaki Ci chodzi. Masz sprawdzać do końcówek kabli wychodzących ze silnika (na złączkach). Nie odwijaj żadnej izolacji. Końcówkę przewodu od miernika dotykaj do wnętrza złączki tak aby nic nie uszkodzić!
    Andrzej

    Dodano po 1 [minuty]:

    Ja do Ciebie piszę a Ty kasujesz swoje posty. Wygląda jakbym sam ze sobą rozmawiał.
    Andrzej

    Dodano po 4 [minuty]:

    Widzę, że nie Ty kasujesz tylko moderator. Pisz z użyciem dużych liter, kropek itp. i będzie dobrze.
    Andrzej

  • #8 11 Lip 2011 13:08
    takaseo
    Poziom 7  

    Te niebieskie elementy są po dwóch stronach, połączone ze szczotkami. Niestety nie mogę się dopatrzyć, który kabel jest połączony z silnikiem. Do tych pęków drucików, które też są po dwóch stronach, są doczepione kable: czarny, czerwony i biały. Powinno to być widać na zdjęciu. Po zmierzeniu wyszły takie wartości:
    - niebieski biały 1
    - niebieski czarny 185,8
    - niebieski czerwony 1
    - biały czarny 1
    - biały czerwony 120,4
    - czarny czerwony 1
    Nie wiem czy pomiar jest prawidłowy, bo robiłam to pierwszy raz (mam zwykły miernik na prąd stały i zmienny i kilka innych)

  • #9 11 Lip 2011 16:44
    andy127
    Poziom 30  

    Rozumiem, że jest to multimetr cyfrowy i 1 jest wyświetlana gdy masz końcówki nie podłączone. Z tego wynika, że połączenie 185,8Ω jest pomiędzy niebieskim i czarnym oraz 120,4Ω pomiędzy białym i czerwonym. Jeśli podłączasz w innych kombinacjach wyświetla 1 ponieważ nie ma połączenia.
    Jeśli nie mierzyłeś przedtem nic to Ci podpowiem, że 1 mogło by też pokazać gdyby było przejście (rezystancja) ale byłby źle dobrany zakres w mierniku.
    Dla tego warto zawsze zaczynać od dużego zakresu i jeśli coś pokaże to zmniejszać zakres aby otrzymać jak najdokładniejszy odczyt. Może tak robiłeś, jeśli nie to będziesz wiedział na przyszłość.
    Na podstawie tych wyników w zasadzie już wiadomo jak powinieneś połączyć ten wyłącznik. Chciałbym się jednak upewnić, że wyłącznik łączy tak ja myślę. Nie chciałbym podpowiedzieć źle i doprowadzić do uszkodzenia czegokolwiek.
    Sprawdź dokładnie i rozpisz jak łączy.
    Czy dla pozycji 0 nie ma jakichkolwiek połączeń.
    Czy dla pozycji I łączy 1a-1 i 2a-2 i nic więcej.
    Czy dla pozycji II łączy 1b-1 i 2b-2 i nic więcej.
    Dla ciekawości (i dla możliwości narysowania schematu) zobacz, które przewody dochodzą do szczotek - niebieski i czarny, czy biały i czerwony.
    Andrzej

  • #10 13 Lip 2011 20:12
    andy127
    Poziom 30  

    I co? Nie sprawdzałeś?
    Andrzej

  • #11 14 Lip 2011 11:12
    takaseo
    Poziom 7  

    Przełącznik łączy tak jak pisałeś. Natomiast do szczotek po obu stronach dochodzi czarny kabel. Tak widać przynajmniej na końcach a żeby się dostać dalej to musiałabym rozcinać takie materiałowe owijki, którymi są owinięte kable i spięte na dodatek opaskami zaciskowymi.

  • #12 14 Lip 2011 15:37
    andy127
    Poziom 30  

    Nic nie rozwijaj! To nie jest takie ważne aby niszczeć izolację.
    To wszystko mógłbyś sprawdzić omomierzem. Przyłożyć jedną końcówkę miernika do szczotki i drugą poszukać z którymi kabelkami ma połączenie. Jeśli chcesz to sprawdź. Ja przyjąłem, że szczotki (a tym samym wirnik) są połączone z białym i czerwonym. Wobec czego uzwojenie stojana (te zwoje na części nieruchomej) były by podłączone do czarnego i niebieskiego.
    Gdyby było odwrotnie to i tak nie miało by znaczenia dla sposobu podłączenia. Ważne jest tylko które przewody tworzą parę. Byłby wtedy też źle narysowany schemat. Te niebieskie elementy przyłączone do szczotek to najprawdopodobniej kondensatory przeciwzakłóceniowe. Najprawdopodobniej są połączone do rdzenia silnika. Gdybyś dał foto lub odczytał co na nich jest napisane, to było by wiadomo czy tak właśnie jest.
    Ale do rzeczy.
    Na schemacie te czerwone punkty to konektorki, które masz do podłączenia. Zielone to końcówki przełącznika. Połącz czerwone z zielonymi wg rysunku.
    Przełącznik jest narysowany w położeniu 0 i nie realizuje żadnych połączeń.
    Gdy go przesuniesz w pozycję II to połączy 1-1a oraz 2-2a i silnik będzie pracował cały czas (bez czujnika). Jeśli przesuniesz w pozycję I to połączy 1-1b oraz 2-2b i silnik będzie pracował tylko wtedy gdy będzie wciśnięty czujnik papiery.
    Jeżeli w próbach wyjdzie, że masz złe kierunki (praca REV z czujnikiem i praca AUTO bez czujnika) to zamień miejscami przewody doprowadzone do 1 i 2 przełącznika. Zmieni się wtedy kierunek ruchu silnika.
    W przypadku wątpliwości pytaj!
    Jak prawidłowo podłączyć przełącznik 3 pozycyjny?
    Andrzej

  • #13 15 Lip 2011 10:53
    takaseo
    Poziom 7  

    W końcu działa ale zamiana kabli z pozycji 1 i 2 nie odwraca biegu silnika. Po podłączeniu ze schematu na I jest rev a na II z czujnikiem. Ważne, że działa za co bardzo serdecznie dziękuję. Pozdrawiam, Magdalena.

  • #14 15 Lip 2011 15:57
    andy127
    Poziom 30  

    Jeśli przełącznik łączy tak jak na schemacie to zamiana kabelków pomiędzy 1 i 2 na przełączniku powinna zmieniać kierunek biegu silnika (silnik będzie się kręcił w odwrotną stronę - będzie wciągał zamiast oddawać i odwrotnie). Nie będzie zmieniać jednak przyporządkowania pozycji przełącznika do pracy REW i AUTO.
    Aby zamienić te pozycje należy przełożyć kabelek z 1a na 1b oraz z 2a na 2b.
    Gdy zrobisz te dwie zmiany to powinno być dobrze czyli:
    - pozycja I AUTO (wciąga z czujnikiem)
    - pozycja II REV (oddaje, bez czujnika).
    Za pierwszym razem nie wyszło ponieważ nie mieliśmy pełnej wiedzy o przyporządkowaniu połączeń przełącznika do jego pozycji.
    Jeśli zrobisz, to napisz czy działa poprawnie.
    Andrzej

TME logo Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
TME Logo