Witam
Trafiła mi się Renault Laguna 1.8 benzyna 97r. Nie działa w niej wentylator od klimatyzacji. Klient myślał ze jest on zły i zakupił nowy. Zasilanie do niego dochodzi natomiast są tam jeszcze 4 przewody sterujące"?" podpięte pod klimatronik, ta nowsza wersja klimatronika z wyświetlaczem. Na płycie pod numerami złącza 26, 27, 28 są tranzystorki o inicjałach 1G. Sześć rezystorów i jednen kondensator tworzą najprawdopodobniej na pierwszy rzut oka klucz elektroniczny rozdzielający sygnał z portu procesora na 3 osobne linie. Natomiast Pin 29 jest podłączony po przez rezystor, a za nim na wyjściu jest kondensator do masy dalej za rezystorem sygnał ten idzie do układu B58088 [9644, napis na dole] firmy ST MICROELECTRONICS oraz jest rozbity i idzie do portu procesora. Mierząc napięcia na wentylatorze, zasilanie jest i na pinach 26, 27, 28 jest sygnał sterujący [analogowy] wartość wzrasta bodajże od ponad wolta do ponad 6 woltów. Problem jest w tym że rozebrałem ten wentylator i te linie "sterujące" wchodzą w elektronikę zalaną gumą, dalej sygnał podany jest na tyrystory, a te powinny wyzwolić napięcie które trafia na uzwojenie wentylatora. Niestety tak nie jest. Podłączając wentylator do złącz i mierząc napięcia na płycie klimatronika PLUS wraca przez 2 linie do "kluczy tranzystorowych" na trzecim jest kompletne zero. Sprawdziłem tranzystory 1G. [wersja smd] i są sprawne. Plus z portu mikrokontrolera podaje poprawne wartości napięcia dodatniego. Zwiększając obroty wentylatora na panelu klimatronika napięcie to rośnie natomiast zmniejszając opada. Na rysunku płyty zaznaczone napiecia na czerwono to napiecia kiedy obroty na wentylatorze wynoszą 100%, natomiast na napięcia na niebiesko to te które są na najniższym poziomie obrotów wentylatora. Wygląda to tak jakby napięcie przechodziło przez uzwojenie i wracało do sterownika, ale ten nie zamyka obwodu. Sa dwa wentylatory stary i nowy [używany sprawny] na nowym wszystkie 4 wartości każdych poszczególnych tyrystorów bramka-anoda, bądź są to tranzystory polowe czyli bramka-źródło, są w granicy około 650Ω, natomiast na starym 2 pomiary zasadniczo się różnią, wartość jest w granicy około 160Ω. Może to była przyczyna uszkodzenia na płycie? Złącza na belkach były sprawdzone bo czytałem już i szukałem, że to także jest częsta usterka, bezpieczniki również sprawne, zastanawia mnie jedno ponieważ na schemacie elektrycznym w książce serwisowej od laguny są ponumerowane przekaźniki, natomiast w skrzynce rozdzielczej i w innych miejscach nie. Chciałem sprawdzić przekaźniki 60, 61, 62, 71, 72, 78 i 88 ale nie wiem gdzie one są. Ze schematu widać, że przekaźnik podaje napięcie główne na wentylator i ono się pojawia więc musi być on sprawny.
Wygląda to tak jakby napięcie przechodziło przez uzwojenie i wracało do sterownika, ale ten nie zamyka obwodu.
Dlatego bardzo proszę doświadczonych kolegów o pomoc, czy ktoś już miał podobny problem i rozwiązał go? Ten układ B58088 co to w ogóle jest? Ponieważ nie mogę znaleźć jego datasheeta. Jest to układ 8 nóżkowy jak widać na zdjęciu.
W Czarnym gnieździe piny B7 i A7 jest miejsce na diagnostykę według książki serwisowej. Czym się tam można podpiąć? Chodzi mi konkretnie o urządzenie, bo pewnie znajdzie się ktoś kto napisze, że sprzętem diagnostycznym. Musi być jakaś specjalna przejściówka do tego czy coś? Ponieważ na warsztacie u sąsiada jest jakiś ręczny prosty przyrząd diagnostyczny.
A czasem nie ma w tym kllimatroniku żadnego ukrytego menu? Żeby może wprowadzić ręcznie nastawy początkowe?
Może to by ruszyło ten wentylator?
Jednak z portu procesora napiecia regulowane wychodzą
Z góry dziękuję za pomoc i pozdrawiam ;]
Trafiła mi się Renault Laguna 1.8 benzyna 97r. Nie działa w niej wentylator od klimatyzacji. Klient myślał ze jest on zły i zakupił nowy. Zasilanie do niego dochodzi natomiast są tam jeszcze 4 przewody sterujące"?" podpięte pod klimatronik, ta nowsza wersja klimatronika z wyświetlaczem. Na płycie pod numerami złącza 26, 27, 28 są tranzystorki o inicjałach 1G. Sześć rezystorów i jednen kondensator tworzą najprawdopodobniej na pierwszy rzut oka klucz elektroniczny rozdzielający sygnał z portu procesora na 3 osobne linie. Natomiast Pin 29 jest podłączony po przez rezystor, a za nim na wyjściu jest kondensator do masy dalej za rezystorem sygnał ten idzie do układu B58088 [9644, napis na dole] firmy ST MICROELECTRONICS oraz jest rozbity i idzie do portu procesora. Mierząc napięcia na wentylatorze, zasilanie jest i na pinach 26, 27, 28 jest sygnał sterujący [analogowy] wartość wzrasta bodajże od ponad wolta do ponad 6 woltów. Problem jest w tym że rozebrałem ten wentylator i te linie "sterujące" wchodzą w elektronikę zalaną gumą, dalej sygnał podany jest na tyrystory, a te powinny wyzwolić napięcie które trafia na uzwojenie wentylatora. Niestety tak nie jest. Podłączając wentylator do złącz i mierząc napięcia na płycie klimatronika PLUS wraca przez 2 linie do "kluczy tranzystorowych" na trzecim jest kompletne zero. Sprawdziłem tranzystory 1G. [wersja smd] i są sprawne. Plus z portu mikrokontrolera podaje poprawne wartości napięcia dodatniego. Zwiększając obroty wentylatora na panelu klimatronika napięcie to rośnie natomiast zmniejszając opada. Na rysunku płyty zaznaczone napiecia na czerwono to napiecia kiedy obroty na wentylatorze wynoszą 100%, natomiast na napięcia na niebiesko to te które są na najniższym poziomie obrotów wentylatora. Wygląda to tak jakby napięcie przechodziło przez uzwojenie i wracało do sterownika, ale ten nie zamyka obwodu. Sa dwa wentylatory stary i nowy [używany sprawny] na nowym wszystkie 4 wartości każdych poszczególnych tyrystorów bramka-anoda, bądź są to tranzystory polowe czyli bramka-źródło, są w granicy około 650Ω, natomiast na starym 2 pomiary zasadniczo się różnią, wartość jest w granicy około 160Ω. Może to była przyczyna uszkodzenia na płycie? Złącza na belkach były sprawdzone bo czytałem już i szukałem, że to także jest częsta usterka, bezpieczniki również sprawne, zastanawia mnie jedno ponieważ na schemacie elektrycznym w książce serwisowej od laguny są ponumerowane przekaźniki, natomiast w skrzynce rozdzielczej i w innych miejscach nie. Chciałem sprawdzić przekaźniki 60, 61, 62, 71, 72, 78 i 88 ale nie wiem gdzie one są. Ze schematu widać, że przekaźnik podaje napięcie główne na wentylator i ono się pojawia więc musi być on sprawny.
Wygląda to tak jakby napięcie przechodziło przez uzwojenie i wracało do sterownika, ale ten nie zamyka obwodu.
Dlatego bardzo proszę doświadczonych kolegów o pomoc, czy ktoś już miał podobny problem i rozwiązał go? Ten układ B58088 co to w ogóle jest? Ponieważ nie mogę znaleźć jego datasheeta. Jest to układ 8 nóżkowy jak widać na zdjęciu.

W Czarnym gnieździe piny B7 i A7 jest miejsce na diagnostykę według książki serwisowej. Czym się tam można podpiąć? Chodzi mi konkretnie o urządzenie, bo pewnie znajdzie się ktoś kto napisze, że sprzętem diagnostycznym. Musi być jakaś specjalna przejściówka do tego czy coś? Ponieważ na warsztacie u sąsiada jest jakiś ręczny prosty przyrząd diagnostyczny.
A czasem nie ma w tym kllimatroniku żadnego ukrytego menu? Żeby może wprowadzić ręcznie nastawy początkowe?
Może to by ruszyło ten wentylator?
Jednak z portu procesora napiecia regulowane wychodzą

Z góry dziękuję za pomoc i pozdrawiam ;]