Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Laguna 97r 1.8 benzyna, wentylator od nawiewu nie działa.

johnson255 04 Jul 2011 01:19 15816 26
  • #1
    johnson255
    Level 17  
    Witam

    Trafiła mi się Renault Laguna 1.8 benzyna 97r. Nie działa w niej wentylator od klimatyzacji. Klient myślał ze jest on zły i zakupił nowy. Zasilanie do niego dochodzi natomiast są tam jeszcze 4 przewody sterujące"?" podpięte pod klimatronik, ta nowsza wersja klimatronika z wyświetlaczem. Na płycie pod numerami złącza 26, 27, 28 są tranzystorki o inicjałach 1G. Sześć rezystorów i jednen kondensator tworzą najprawdopodobniej na pierwszy rzut oka klucz elektroniczny rozdzielający sygnał z portu procesora na 3 osobne linie. Natomiast Pin 29 jest podłączony po przez rezystor, a za nim na wyjściu jest kondensator do masy dalej za rezystorem sygnał ten idzie do układu B58088 [9644, napis na dole] firmy ST MICROELECTRONICS oraz jest rozbity i idzie do portu procesora. Mierząc napięcia na wentylatorze, zasilanie jest i na pinach 26, 27, 28 jest sygnał sterujący [analogowy] wartość wzrasta bodajże od ponad wolta do ponad 6 woltów. Problem jest w tym że rozebrałem ten wentylator i te linie "sterujące" wchodzą w elektronikę zalaną gumą, dalej sygnał podany jest na tyrystory, a te powinny wyzwolić napięcie które trafia na uzwojenie wentylatora. Niestety tak nie jest. Podłączając wentylator do złącz i mierząc napięcia na płycie klimatronika PLUS wraca przez 2 linie do "kluczy tranzystorowych" na trzecim jest kompletne zero. Sprawdziłem tranzystory 1G. [wersja smd] i są sprawne. Plus z portu mikrokontrolera podaje poprawne wartości napięcia dodatniego. Zwiększając obroty wentylatora na panelu klimatronika napięcie to rośnie natomiast zmniejszając opada. Na rysunku płyty zaznaczone napiecia na czerwono to napiecia kiedy obroty na wentylatorze wynoszą 100%, natomiast na napięcia na niebiesko to te które są na najniższym poziomie obrotów wentylatora. Wygląda to tak jakby napięcie przechodziło przez uzwojenie i wracało do sterownika, ale ten nie zamyka obwodu. Sa dwa wentylatory stary i nowy [używany sprawny] na nowym wszystkie 4 wartości każdych poszczególnych tyrystorów bramka-anoda, bądź są to tranzystory polowe czyli bramka-źródło, są w granicy około 650Ω, natomiast na starym 2 pomiary zasadniczo się różnią, wartość jest w granicy około 160Ω. Może to była przyczyna uszkodzenia na płycie? Złącza na belkach były sprawdzone bo czytałem już i szukałem, że to także jest częsta usterka, bezpieczniki również sprawne, zastanawia mnie jedno ponieważ na schemacie elektrycznym w książce serwisowej od laguny są ponumerowane przekaźniki, natomiast w skrzynce rozdzielczej i w innych miejscach nie. Chciałem sprawdzić przekaźniki 60, 61, 62, 71, 72, 78 i 88 ale nie wiem gdzie one są. Ze schematu widać, że przekaźnik podaje napięcie główne na wentylator i ono się pojawia więc musi być on sprawny.
    Wygląda to tak jakby napięcie przechodziło przez uzwojenie i wracało do sterownika, ale ten nie zamyka obwodu.
    Dlatego bardzo proszę doświadczonych kolegów o pomoc, czy ktoś już miał podobny problem i rozwiązał go? Ten układ B58088 co to w ogóle jest? Ponieważ nie mogę znaleźć jego datasheeta. Jest to układ 8 nóżkowy jak widać na zdjęciu.

    Laguna 97r 1.8 benzyna, wentylator od nawiewu nie działa.

    W Czarnym gnieździe piny B7 i A7 jest miejsce na diagnostykę według książki serwisowej. Czym się tam można podpiąć? Chodzi mi konkretnie o urządzenie, bo pewnie znajdzie się ktoś kto napisze, że sprzętem diagnostycznym. Musi być jakaś specjalna przejściówka do tego czy coś? Ponieważ na warsztacie u sąsiada jest jakiś ręczny prosty przyrząd diagnostyczny.
    A czasem nie ma w tym kllimatroniku żadnego ukrytego menu? Żeby może wprowadzić ręcznie nastawy początkowe?
    Może to by ruszyło ten wentylator?
    Jednak z portu procesora napiecia regulowane wychodzą :|

    Z góry dziękuję za pomoc i pozdrawiam ;]
  • #2
    SP8JZ
    Level 33  
    Patrząc na foto i rozmieszczenie elementów np. rezonatora 3,68MHz układ wyprowadzeń motoroli odpowiadałby 68hc05 plcc52 i ten port o którym mówisz wygląda mi na jednokierunkowy (IRQ)

    Dodano po 19 [minuty]:

    ps. może być że te 3 kostki ELMOS w prawym dolnym rogu mają z tym coś wspólnego.

    Dodano po 1 [minuty]:

    fotel kierowcy scania Link
  • #3
    johnson255
    Level 17  
    Kolego SP8JZ własnie siedze i sprawdzam do których wyprowadzeń na płycie w gnieździe są podłączone te ELMOSY. I okazuje się, że do klapy mieszania, silnika rozdziału powietrza, czujnika temperatury parownika, czujnika temperatury zewnętrznej oraz czujnika temperatury cieczy chłodzącej.
    Więc te ELMOSY nie mają nic fizycznie wspólnego z wentylatorem.
    Laguna 97r 1.8 benzyna, wentylator od nawiewu nie działa.
  • #5
    johnson255
    Level 17  
    Widziałem, że kolega pytał jak to sprawdziłem? Po ścieżkach leciałem, z multimerem [tester ciągłości obwodu]. Płytka jest tylko dwu stronna. Naprawdę nie wiem co dalej mam zrobić. Ponieważ te ELMOSY nie są od wentylatora, ale w PDF-e właśnie jest pokazane jak na dłoni, że wysterowywują silniki itp. Ale nie stety nie w moim przypadku. A pozatym jak można zrobić restet klimatronika? Ręcznie da radę? Czy trzeba sprzętu diagnostycznego do tego? Lub jest możliwość wprowadzenia nastawów początkowych??

    Dodano po 2 [godziny] 15 [minuty]:

    Siedząc, analizując wszystko po rak kolejny i szukając usterki znalazłem ciekawą zależność. Poprawie połączenia i numeracje pinów na zdjęciu i za niedługo wrzucę zdjęcie.
    Czy nie ma gdzieś w sieci np schematu klimatronika?

    Dodano po 2 [godziny] 58 [minuty]:

    Wniosłem poprawki na zdjęciu płyty klimatronika. Teraz wszystko jest już ok.
    Jednak jeden ELMOS steruje przekaźnikiem od napięcia zasilania wentylatora. Ale!! Właśnie bedę musiał wykluczyć jego wadliwą pracę ponieważ napiecie 12V[+ i - ] dochodzą do wentylatora 2 przewodami na każdym z biegónów, tak samo jak to jest na schemacie.

    Więc ponaglam pytanie. Jak można wprowadzić podstawowe nastawy klimatronika? Zresetować go lub wejść w ukryte menu, o ile takie istnieje.
    Czy orientuje sie ktoś z kolegów ile taki nowy moduł może kosztować? Nie żebym się poddawał, ale tak na marginesie chciałbym w razie czego wiedziec ;]
    Pozdrawiam.


    PS.

    Jaka to teoria? :D

    Dodano po 1 [godziny] 2 [minuty]:

    Tak na marginesie to w tym wentylatorze siedzą 4 tranzystory MOSFET IRFP044.
  • #6
    SP8JZ
    Level 33  
    Moja teoria się potwierdziła. Chciałem Cię tylko naprowadzić na dobry trop zanim rozbierzesz cały samochód :D
    Miałem na myśli rozpiskę pinów ECU, specyfikację wyjść kostki oraz konstrukcję tego durnego motorka.
    .
  • #7
    johnson255
    Level 17  
    kurcze zrobić ten klimatronik... Czy naprawdę nikt nie wiem jak zresetować urządzenie?
  • #9
    johnson255
    Level 17  
    No tak gdybym tyko jeszcze miał drugi taki to bym podmienił. Zasilanie jest ok.
  • #10
    kidu22
    Level 35  
    Kolego sprawdz też masy na wentylatorze.

    Skoro nie wieje to albo panel albo silnik, albo okablowanie.
    Po zdjęciu poduchy pasażera i wczołganiu sie pod kokpit kierowcy do opanowania w 30minut bez komputera na piechotę.
  • #11
    johnson255
    Level 17  
    Nie rozumiem? Co musze zresetować? Wgrać cały system do kompa czy klimatronika? Co nie odpali? klimatronik czy auto?
    Proszę was zlitujcie się. Pomóżcie mi.
  • #12
    johnson255
    Level 17  
    Na forum Renaultlaguna też napisałem i nic. Żadnej podpowiedzi czy sugesti...
  • #14
    wpswiety
    Level 8  
    Witam. Miałem taki sam problem tylko że 1.8 bez klimatyzacji. U mnie w rurze nawiewu z prawej strony jest moduł z opornikiem, wymieniłem opornik wg. zalecenia elektryka i jest dobrze, przy czym u mnie wentylator działał na 4 biegu. Mam nadzieje że coś to pomoże. Pozdrawiam.
  • #16
    tadzik0012
    Level 10  
    witam mam problem typu wtyczka wentylatora ma 8 kabli 4 grubsze i 4 cienkie te cienkie powinny miec delikatne napiecie a nie maja pomocy idzie zima a mi nie działa wentylator dodam ze ze mowa o renault laguna 1 95 rok 1.8 benzyna wentylator na 100% sprawny bezpieczniki 100% sprawne tylko panel 50% pewnosci poniewaz wsadziłem inny nie wiem czy na pewno sprawny i moje pytanie gdzie ida te cienkie kabelki
  • #18
    tadzik0012
    Level 10  
    wentylator 100% sprawny sprawdzalem u koldegi jeszzce nie wiem czy sie zgodziu na sprawdzenie panela a czy mozesz mi w jaki kolwiek sposób pomóc

    Dodano po 1 [minuty]:

    wiem ze ida do panela tylko które to bo nie wiem czy kabelki sie przetarły czy co nie bardzo wiem jak to sprawdzic
  • #20
    Anonymous
    Anonymous  
  • #21
    tadzik0012
    Level 10  
    chyba sie nie rozumiemy chodzi mi o to ze u kolegi w lagunie na jego wentylatorze jak i na moim napiecie było w 8 kabelkach 4 grubych i 4 cienkich a u mnie jest napiecie tylko w 4 grubych kabelkach wiem ze te cienkie ido do panela klimatronika tylko nie wiem dokładnie które to kable te 4 cienkie kabelki powinny miec jakies napiecie
  • #23
    VENDETTI
    Level 16  
    Ze zdjęcia to wygląda według mnie tak jakby jeden pin sterował prędkością a dwa pozostałe pełniły funkcje bezpieczeństwa-zezwalania.Myślę,że napięcie 6,5 3,8V powinno mieć coś koło dwunastu woltów.Napięcie sprzężenia informujące o obrotach jest duże i następuje redukcja.Zrobiłbym symulacje tego sygnału.
  • #24
    kidu22
    Level 35  
    VENDETTI wrote:
    Ze zdjęcia to wygląda według mnie tak jakby jeden pin sterował prędkością a dwa pozostałe pełniły funkcje bezpieczeństwa-zezwalania.Myślę,że napięcie 6,5 3,8V powinno mieć coś koło dwunastu woltów.Napięcie sprzężenia informujące o obrotach jest duże i następuje redukcja.Zrobiłbym symulacje tego sygnału.

    Oczywiście też mam symulator tego sygnału wygląda on tak mniej więćej :)
    Laguna 97r 1.8 benzyna, wentylator od nawiewu nie działa.

    I od razu widać gdzie jest żarówka podświetlania:).
  • #25
    VENDETTI
    Level 16  
    Ad vocem kidu22
    Sprytnie.Ciekawe trendy w diagnostyce.Mieć auta klony-dawcy organów.
    W odpowiedzi na post następny.Szrot i podmianki dobra rzecz.Problem jak sie napodmienia a problem nie znika bo kabel przywarty.Cza ćwiczyć kindersztube diagnostyczno-naprawczą.
  • #26
    heretapawel
    Level 23  
    Jak ma szrot za płotem to po co robić pomiary,podmianka i już czas zaoszczędzony. :wink:
  • #27
    Anonymous
    Anonymous