Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Poprawność schematu modułu do Charta

04 Lip 2011 10:39 3629 5
  • Poziom 21  
    Witam. Chodzi o to, że chciałbym zbudować moduł do charta, ale dużo schematów z sieci są błędne, a wg oryginału zrobić się nie da ze względu na tyrystor (dziś chyba nie osiągalny). Więc zastąpiłem go BT151/800R. Tak jak jest na schemacie.
    Poprawność schematu modułu do ChartaI teraz o co chodzi, chodzi mi by ktoś bardziej doświadczony sprawdził poprawność tego schematu, czy nie ma jakiś "byków", a jeśli są to niech mi powie co jest nie tak. Z góry dzięki.
  • Poziom 42  
    Po pierwsze aby dyskutować na temat schematu, musisz nanieść na niego oznaczenia elementów. Np. R1, C1 Ty1, D1 itd. Nieźle by było ponumerować wyprowadzenia zewnętrzne, ale to mniej istotne. Łatwiej będzie dyskutować. Bo jak odróżnić od siebie trzy diody. Czy za każdym razem będziemy pisać : Ta przy tyrystorze ? A ktoś zapyta: Ta z lewej czy z prawej.
    Jak oznaczysz D1 D2.... to będzie jednoznacznie.
    Schematy CDI są bardzo podobne. Znajdziesz ich mnóstwo w necie.
    Ja polecam schemat z tąd: Link
    Jest prosty i wielokrotnie sprawdzony. Możesz porównać ze swoim.
    Jedyna istotna różnica tkwi w sposobie wyzwalania tyrystora przez impulsator.
    Większość "chińczyków" ma impulsator tak nawinięty i podłączony do masy, że wyzwalanie następuje ujemną częścią generowanego impulsu.
    Nie wiem jak jest w Charcie. Trzeba to sprawdzić.
    Schemat na oko jest OK jeśli pamięć mnie nie myli.
    Mam jednak zastrzeżenia do diod. Z resztą nie wiadomo jakie planujesz zastosować bo na schemacie nie ma oznaczeń typów elementów.
    Wg mnie wystarczą diody 1A zwykłe prostownicze. Takie były w oryginale. Z wyjątkiem diody zrónoleglającej tyrystor. Musi być to dioda szybka. W oryginale był tyrystor BTP129-650 zintegrowany z szybką diodą. Jak sadzę wciąż do kupienia ale za duże pieniądze.
    Lepiej tak Link
    Nie podoba mi się dioda przy bramce tyrystora. Nie wiadomo jakie są szanse aby zanikło napięcie bramki. Wg mnie nie jest potrzebna. Należy przerobić układ bramki.
  • Poziom 21  
    Tyrystor fabrycznie był Motorola 2n6399 (na germanie). A diody, to zwykłe 1n4007. Reszta to to samo co na moim schemacie. Rezystory dałem 3W bo na pewno wytrzymały to samo diody. Nie wiem którą częścią wyzwalany jest zapłon, szukałem w sieci, ale nie znalazłem na pewno tak samo ma Simson. Z impulsatora wychodzi tylko jeden kabel, a przy gaszeniu jest łączony z masą (może to ci podpowie jak to z tym impulsem jest). Skoro mówisz, że ten schemat od ciebie jest sprawdzony to skłaniam się ku niemu. Chodzi mi dokładnie o ten:
    Poprawność schematu modułu do Charta
    Tylko tam jest SCR1 T106M1, "SCR1" to chyba oznaczenie jak na schemacie diody np "D1", ale tyrystora T106M1 nie mogłem w sklepach znaleźć jest tylko TYRYSTOR TIC 106M 600V 5A to to samo? Kondensator 1u/400V to pewnie musi być poliestrowy, a 3,3u/50V tantalowy, tak? Jeszcze są tam jakieś elementy "specjalne" których nie zauważyłem?
  • Poziom 42  
    Tyrystor na pewno nie był germanowy! Jaki ma być to mało istotne. Wg mnie prawie każdy na napięcie 600V będzie dobry. Zostań przy tym co na twoim schemacie. Nie poprawiłeś schematu jak prosiłem. Trudno. Najlepiej schematy robić w jakimś programie. Wtedy numeracja elementów jest automatyczna.
    Rezystory nie muszą być 3W. Wg mnie wystarczą 0.25W, ale jak zmieścisz w obudowie to zostaw takie jakie masz.
    Dałem ci linka jak zastąpić tyrystor z diodą (btp129). I tu będę się upierał. akurat ta dioda ma być szybka (fast).
    Jak znajdę chwilkę to poszukam schematu modułu od Charta "zdjętego" z natury. Naprawiłem kilka i tak jak piszesz pasują do Simsona. Sprawdzone doświadczalnie.
    To którą częścią impulsu jest wyzwalany tyrystor wynika ze schematu. Można to sprawdzić doświadczalnie. Wystarczy miernik wskazówkowy lub multimetr z "linijką". Przy powolnym obracaniu magnetem wokół punktu zapłonu miernik podłączony do impulsatora pokarze wzrost napięcia. W zasadzie powinno być tak:
    Przed punktem zapłonu napięcie będzie ujemne a po przekroczeniu dodatnie. Trzeba robić dwie obserwacje przy dwóch podłączeniach miernika. Raz + miernika do masy a potem - do masy.
    Dobrze byłoby dodać jeszcze jedna diodę zwierająca do masy ujemną część zasilania kondensatora.
    Bardzo ważna modyfikacja. Kabel gaszenia proponuję odłączyć od impulsatora i dołączyć do cewki zasilającej. Tak ma większość układów CDI z Simsonem włącznie.
  • Poziom 21  
    Czy on jest na germanie to nie wiem - sprzedawca mi tak powiedział jak chciałem kupić. Schemat poprawiłem tak jak chciałeś (jest w 1 poście). Dioda D2 powinna być szybka tak? Nie wiem co daje taka zmiana gaszenia. A tą diodę która ma zwierać - kondesatora to w którą stronę ma przewodzić? Spróbuje sprawdzić tą część impulsu.
  • Poziom 42  
    Sprzedawca naopowiadał ci głupot.
    Bazuj na drugim schemacie! Jest lepszy. Wartości elementów nie są krytyczne. Szczególnie rezystancje i moce rezystorów. SCR (Wpisz sobie w gógle) to tyrystor. Zostaw ten BT151 jest OK. Dioda D2 na twoim schemacie i D1 na drugim powinna być szybka. Jednak jak dasz prostowniczą też będzie działać. Najważniejszy jest kondensator magazynujący energię C1 (drugi schemat). Ma być poliestrowy styroflex'owy lub inny odporny na częste ładowania i rozładowania dużym prądem. Tzw. do pracy impulsowej. Jak nie masz 1u to połącz dwa 470n równolegle lub trzy ...
    Montuj układ i do Charta marsz! :D