
Witam!
Kompresor przyda się w każdym warsztacie, mniejszym bądź większym. Postanowiłem jakiś miesiąc temu, że ja również zbuduje sobie kompresor. Ktoś może sobie pomyśleć po co to konstruować, budować, głowić się i kombinować jeśli można iść do sklepu i to kupić. Pewnie, że można, ja jednak postanowiłem złożyć sobie taki kompresor własnymi siłami, chociażby dla zdobycia doświadczenia.
Kilka zdjęć konstrukcji:
Prototyp:



Po złożeniu:








Opiszę poniżej, jak przebiegły prace związane z budową sprzętu.
SILNIK:
Zaczęło się właśnie od silnika, ponieważ jest on niezbędny przy tej konstrukcji. Silnik jest trójfazowy (380V) o mocy 1.5kW i prędkości obrotowej 1440obr/min. Odkopałem go gdzieś w piwnicy, wcześniej napędzał pompę hydroforu. Wymieniłem w nim łożyska, sprawdziłem uzwojenia i gruntownie przeczyściłem. Pracuje bardzo dobrze.
BUTLA:
Hmm... Butlę dostałem od wuja który pracuje jako kierowca tira. Ma pojemność 65 litrów i cztery przyłącza z gwintem metrycznym ( M24x1,5 ). Pochodzi ona z układu hamulcowego naczepy do przewozu materiałów sypkich (tzw. łódka). Technicznie bez zarzutu.
SPRĘŻARKA:
Serce konstrukcji ma na sobie litery FMS A 66 i jakiś numer fabryczny. Nic poza tym. Szukałem trochę czegoś na jej temat ale nic nie znalazłem, produkowano ją podobno w zakładach WZM. Została zalana świeżym olejem i przeszła przegląd ogólny.
ELEKTRYKA:
Postanowiłem w układzie wykorzystać wyłącznik ciśnieniowy LCA-3 rodzimej produkcji. Jego zakres łączeniowy to od 0,15MPa do 1,1MPa. Przeznaczony jest on na napięcie 380V. Główny włącznik to łącznik trójfazowy ŁUK E12-13 również rodzimej produkcji. Postanowiłem nie stosować wyłącznika silnikowego bezpośrednio na ramie kompresora ponieważ mam takowy w szafce rozdzielczej w warsztacie zaraz przed gniazdem siłowym. W szafce znajduje się też czujnik zaniku fazy i przełącznik lewo - prawo. Mufa siłowa 16A, większej nie ma sensu stosować do tego silnika. Przewody siłowe 4x4mm^2, linka. Przewody biegną w plastikowej szynie zamocowanej na ramie kompresora. Silnik połączony w układzie gwiazdy.
Przebieg prac:
Do konstrukcji potrzebowałem również dużo drobnych rzeczy które wymienię w opisie. Najpierw zająłem się pospawaniem układu jezdnego, czyli kółka. W końcu na czymś konstrukcja musi stać. Z tyłu kółka są stałe, z przodu jest kółko skrętne. Gdy całość stała już stabilnie trzeba było rozmierzyć i pospawać ramkę na której później stały będą silnik i sprężarka. Ramka zrobiona jest z kątownika 40x40. Po dospawaniu ramki do butli przyszedł czas na wstępne rozmieszczenie elementów na ramie. Następnie do ramy została przyspawana odtrasowana blacha z otworami do przykręcenia sprężarki. Gdy sprężarke przymocowałem do ramy przyszedł czas na obliczenie przekładni pasowej. Koło na sprężarce ma 170mm średnicy i jest przeznaczone na pasek klinowy 17mm. Po obliczeniu przekładni dotoczyłem koło pasowe na silnik które jest wielkości 150mm i analogicznie jest na pasek klinowy 17mm. Prędkość obrotowa na wale sprężarki to 1270 obr/min. Długość pasa klinowego 1250mm. Gdy całość mogła ze sobą współpracować nadszedł czas na połączenie sprężarki z butlą. Dotoczyłem nyple z przejściem z gwintu metrycznego na calowy. Po zredukowaniu wyjścia są półcalowe. Połączenie butli ze sprężarką wykonałem za pomocą elastycznego węża do sprężarek przemysłowych, po drodze zamontowałem presostat oraz zawór zwrotny i manometr (do 10bar). Dodałem rączkę do prowadzenia sprzętu. Następnie wykonałem połączenia elektryczne i cały zestaw był gotowy do uruchomienia. Pod spodem butli jest zawór do spuszczania kondensatu. Po pierwszym uruchomieniu i ustawieniu wartości włączania i wyłączania sprężarki można było zestaw umalować co też uczyniłem. W tym momencie sprężarka tłoczy do 6bar i się wyłącza natomiast ponowne załączenie układu następuje przy 4bar. Pompowanie od zera do 6bar zajmuje około 3 minut.
Podsumowując chciałbym dodać, że jestem zadowolony z tego co wykonałem. Oczywiście jestem również otwarty na słowa krytyki ze strony kolegów z Elektrody, w końcu każdy widzi taki projekt inaczej. Jeśli będą jakiekolwiek pytania również chętnie na nie odpowiem.
Cool? Ranking DIY