Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Obrotomierz w motocyklu Honda VTX 1800 S

VOYTAS33 06 Jul 2011 13:22 10455 28
IGE-XAO
  • #1
    VOYTAS33
    Level 10  
    Witam

    Problem dotyczy:
    1. Obrotomierz sterowany cyfrowo (1000 obr/min = 16.6 Hz).Sygnał sterujący, impulsowy + 12V.
    2. Motocykl Honda VTX 1800 S 2005 rok

    Po podpięciu pod sterowanie jednej cewki (w motocyklu mam 2) obrotomierz pięknie, płynnie reaguje, ale pokazuje dokładnie połowę rzeczywistych obrotów,
    więc
    podłączyłem się pod dwie cewki: zrobiłem diodowy sumator (założyłem dwie diody od sygnałów sterujących cewki) ale obrotomierz wtedy wskazywał zero.
    Kupiłem sumator impulsów zapłonowych (stosowany w instalacjach gazowych) i po podpięciu wskazania obrotomierza są dziwnie, nieproporcjonalne zmiany na tarczy obrotomierza do zmian obrotów silnika(jakby sam sobie dodawał albo odejmował 1000 obr).

    Mój silnik jest w układzie V2 i po zsumowaniu czas odstępu miedzy zapłonem cewki 1 a 2 nie równa się odstępowi w czasie między zapłonem 2 a 1. Może te 2 sygnały są tak blisko siebie w czasie, że po zsumowaniu odstęp w czasie miedzy nimi jest za mały, albo wynosi 0.

    Znalazłem sygnał z czujnika położenia wału korbowego, ale na obwodzie wału jest 10 "wypustek" i obrotomierz pokazuje 10 razy za dużo (na wolnych obrotach 8 tys obr.).

    Czy są mnożniki częstotliwości impulsów sygnału w czasie (x2) zachowując ich kształt i czas trwania?
    Czy są dzielniki częstotliwości impulsów sygnału w czasie (/10) zachowując ich kształt i czas trwania?

    Proszę o pomoc :cry:
    Wojtek
  • IGE-XAO
  • #2
    SP8JZ
    Level 33  
    Pomysł z sumatorem był po prostu genialny = z dwóch sygnałów prostokątnych przesuniętych w fazie o 180° stworzyłeś coś po prostu cudownego. Są dzielniki i są mnożniki tylko po co Ci to potrzebne ? Zapomnij o tych wszystkich czarach, bo to jest kompletnie bez sensu. Trzeba naprawić obrotomierz, który zaniża wskazania. Nie ma innej możliwości.

    Dodano po 17 [minuty]:

    ps.
    zobacz czy na wysokich obrotach wskazówka przypadkiem nie opada do zera (tak jak jest oryginalnie podłączone - bez żadnych "udziwnień")

    Dodano po 5 [minuty]:

    ps.2
    rozbierałeś zegar, żeby wymienić tarcze ?
  • #3
    VOYTAS33
    Level 10  
    Dziękuję za pierwszą odpowiedź.

    Obrotomierz jest nowy i sprawny i nie rozbieralny (zaprasowany fabrycznie) i dedykowany pod zapłon Dual Fire.

    Są dwa typy zapłonów elektronicznych w silnikach 4 suwowych:
    - Single Fire - tzn gdzie iskra (zapłon) jest tylko przed każdym suwem pracy, czyli co drugi obrót wału (ja mam taki zapłon - bo obrotomierz podpiety pod jedną cewkę pokazuje połowę rzeczywistych obrotów: od 500 do 2500 obr/min)
    - Dual Fire - tzn gdzie iskra (zapłon) jest za każdym razem, gdy położenie tłoka jest w górnym, martwym punkcie, niezależnie od suwu, czyli dokładnie co jeden obrót wału

    Po podpięciu pod jedną cewkę obrotomierz pokazuje pięknie, stabilnie od 500 do 2500 obr/min czyli dokładnie połowę(fabrycznie po przekroczeniu 5tys obr moduł zapłonowy odcina zapłon).

    Zastosowałem:
    TACHOMETER_ADAPTOR_BARON (adapter sumujący impulsy z 2 cewek dedykowany dla obrotomierzy)
    ale obrotomierz nic nie pokazuje :(

    Czy w tym coś złego, że chcę zaadaptować obrotomierz dedykowany pod zapłon Dual Fire do mojego motocykla z zapłonem Single Fire
    Aż się prosi zastosować mnożnik x2, albo jakiś sumator, albo dzielnik (/10).
    Niby jest tyle możliwości ... bardzo proszę o pomoc.

    Wojtek

    ps
    1) Na wysokich obrotach wskazówka wskazuje pięknie 2500Obr/min
    2) Obrotomierz jest zaprasowany fabrycznie i jest nowy i nie chcę zmieniać tarczy, ponieważ wskazówka pracowałaby tylko w "pierwszej ćwiartce tarczy".
  • #4
    SP8JZ
    Level 33  
    Hmm....czyli w Twoim przypadku uszkodzony obrotomierz odpada. Jeśli wskaźnik ilorazowy jest uszkodzony, to objawy są często dokładnie takie jak opisałeś.
    Trzeba było pisać od początku w czym rzecz zamiast kombinować jak koń pod górkę. Rozbierz ten zegar i zobacz czy nie ma tam potencjometru do korekcji wskazań obrotomierza. Osobiście nie bawił bym się w to, tylko wziął zegar na stół, podłączył generator i przerobił co nie co - o ile układy scalone pozwoliłyby na taką możliwość.\\Kwestia mnożnika nie jest taka głupia, tylko pytanie czy jesteś w stanie to zrobić, czy nie lepiej zlecić robotę fachmanowi.

    Marcin

    Dodano po 14 [minuty]:

    zobacz czy nie ma tam proceswora NEC konkretnie chodzi o to, że widziałem w hondach zworki do przestawiania czegoś tam, spytam kolegi dokładnie do czego służą on zna ten zegar na pamięć, bo przyniósł mi go w kawałkach i coś mi się zdaje, że właśnie do ustawiania rodzaju zapłonu czy coś. nie jestem z tego działu, więc na pewno bardziej doświadczeni w motocyklach coś więcęj doradzą
  • #5
    VOYTAS33
    Level 10  
    Jeżeli ktoś miałby schemat takiego układu (sumującego/mnożącego/dzielącego) myślę, że podjąłbym się wykonania tego albo zleciłbym wykonanie takiego mnożnika, gdyż sam "jestem początkujący".
    Ale najpierw chętnie poznałbym koszty i terminy.

    I bardzo sie upieram przy nie rozbieraniu obrotomierza - obudowa jest nierdzewna, wypolerowana - pasuje do mojego motocykla, a wiem że po rozbiórce nie będzie już taka ładna :(

    Wojtek
  • #6
    jack63
    Level 43  
    Najprościej i najdokładniej jest wykorzystać sygnał z czujnika położenia wału i podzielić go przez 10. Nie wiadomo jak realizowany jest pomiar w samym tachometrze (niesłusznie zwanym popularnie obrotomierzem)? Dlatego uwaga kolegi SP8JZ aby go otworzyć jest bardzo na miejscu. Chyba, że poczekasz aż ktoś da ci schemat lub przynajmniej opisze zasadę działania. Może się okazać, że nic nie trzeba robić tylko zmienić układ zworek???
    Sprawdź czy nie można bezpiecznie otworzyć obudowy. Wtedy wszystko byłoby jasne.
    Chodzi o to, że nie znając zasady działania nie wiadomo jak taki układ "oszukać". Metody oszukiwania muszą być różne. Dostosowane do zasady działania układu pomiarowego.
    Można próbować zrobić dzielnik częstotliwości na jakimś rejestrze przesuwnym aby do układu wychodził co 10-ty impuls z czujnika wału.
    Korzystanie z dwóch impulsów zapłonowych dla sinika V nie ma sensu! To dobre dla rzędówek gdzie impulsy są co obrót lub pół (zależy od ilości cylindrów).
    Najlepiej było by zrobic sobie generator na 555 z możliwością zmiany częstotliwości i wypełnienia i obadać układ pomiarowy jak czarną skrzynkę robiąc tabele zależności tego co pokazuje tachometr po zadaniu określonego sygnału z generatora.
    Obawiam się że przekracza to twoje możliwości.
  • #7
    SP8JZ
    Level 33  
    Gdyby ten sygnał dało się podzielić nie było by problemu.
  • IGE-XAO
  • Helpful post
    #8
    jack63
    Level 43  
    Można próbować. Nawet trzeba. Schematów dzielników częstotliwości jest w sieci mnóstwo. Nie naszą rolą jest ich szukanie, analizowanie i robienie układów.
    Przykład pierwszy z brzegu:
    Link
    Ostatni schemat jest tak prosty, że aż boli. Jeden układ scalony i klika połączeń!
    Trzeba by tylko znaleźć zamiennik CMOSowy układu 7490 aby nie trzeba było robić zasilania 5V tylko użyć 12V z motocykla. Może obejdzie się bez układu kształtowania impulsów (schmitta) z czujnika "położenia" wału korbowego.

    Samo podzielenie częstotliwości może nie wystarczyć bo z reguły mocno zmienia wypełnienie.
    Jeżeli pomiar jest realizowany przez pomiar czasu między zróżniczkowanymi (wyostrzonymi) impulsami, to dzielnik wystarczy. Nie wiele wiemy więc trudno gdybać.
    Autor musi się wypowiedzieć
  • #9
    VOYTAS33
    Level 10  
    Dziękuję Wszystkim za dotychczasową pomoc.
    Mam teraz większa wiedzę ale nieuporządkowaną :)

    Dziś ustawiam 7493 na dzielenie sygnału przez 10 i jutro to opiszę ...
    Wojtek
  • #11
    SP8JZ
    Level 33  
    Aby jasności stało się zadość - rozmawiamy teraz o podziale sygnału z czujnika położenia wału, gdyż tego z cewki nie da się podzielić.
    Teoretycznie tachometr powinien działać w oparciu o n/10 7493, ale trzeba rozpatrzyć czy układ TTL będzie w stanie odebrać sygnał ponieważ nie wiemy o jakkim czujniku jest mowa (przynajmniej ja nie wiem). Czy jest to czujnik indukcyjny czy czujnik halla. Bo w pierwszym przypadku napięcie tego sygnału będzie zależało od obrotów silnika, a w drugim przypadku napięcie jest stałe. Nie wierzę, że producent motocykla nie przewidział możliwości wysterowania tego obrotomierza z okablowania zapłonu
  • #12
    VOYTAS33
    Level 10  
    Podłączyłem układ 7493.
    Jako napięcie zasilania układu użyłem 3 paluszków 1,5V (4.95V - mierzyłem)
    Odpaliłem zimny motocykl. Do czasu rozgrzania wskazywał ponad 8tys obr (na max wychyleniu) - czyli tu nic sie nie zmieniło, ale gdy się rozgrzewał i obroty samoczynnie spadały (ssanie automatyczne) obrotomierz bardzo szybko obniżał wskazania aż wskazał 0 obr/min. Gdy bardzo lekko dodawałem gazu to obroty rosły na obrotomierzu bardzo szybko - nienaturalnie do ponad 8 tys/min (może 9 tys) - końca skali na obrotomierzu.
    Gdy odłączyłem zasilanie układu 7493to wskazania obrotomierza były takie same jak bez użycia układu - tzn 8000 obr / min (z bardzo małymi odchyleniami +-) przy na wolnych obrotach rozgrzanego silnika.

    Czujnik przy wale korbowym generuje impulsy o napięciu 0.7V - tak podaje książka serwisowa w procedurze sprawdzania poprawności działania.
    Dziś sprawdzę dokładnie i jutro opiszę.

    Aha: nie widzę Waszych linków zamieszczanych w tekście a dziś bardzo chce podłączyć układ 7490 CMOS - bardzo proszę o link abym go zobaczył :(
    Wojtek
  • #13
    SP8JZ
    Level 33  
    Jak znam życie popełniłeś klasyczny błąd początkującego w TTL-ach. Rezystory PULL-UP od wejścia do Vcc.
    Poczytaj w necie na temat konwersji napięć TTL
    Książka serwisowa może sobie pisać. Na to nie patrz. Nie wiadomo nawet czy książka podaje wartość Vp-p. Ustaw zakres 2V AC multimetr pokaże wartość skuteczną, albo true RMS (zależy jaki masz miernik). Ile kabli wychodzi z czujnik ? Gratuluję zacięcia.
  • #14
    VOYTAS33
    Level 10  
    Do czujnika "położenia wału" dochodzą 2 przewody.
  • #15
    SP8JZ
    Level 33  
    PS. zanim zrobisz układ ściągnij sobie program EWB i zrób symulację na monitorze
    No to pewni czujnik jest indukcyjny tak mi się wydaje. Sygnałem wyjściowym byłaby sinusoida, której napięcie zależy od obrotów wałka i trzeba by było dorobić wzmacniacz albo komparator i dalej na dzielnik/10
  • #16
    jack63
    Level 43  
    Czujnik na 100% jest indukcyjny. Zapomniałem ci napisać że trzeba jakoś uformować impulsy generowane przez czujnik.Na pewno nie są one sinusoidą, ale to nie jest ważne.
    Ważne jest natomiast to, że są to impulsy prądu przemiennego o niedużej amplitudzie. Trzeba trochę je wzmocnić. Układy dzielnika przyjmują tylko jedną polaryzację w zakresie od 0 do napięcia zasilania.
    Należy odciąć diodą impulsy ujemne względem masy. Dodatnie ograniczyć do napięcia zasilania diodą Zenera przez rezystor. Potem podać na bazę tranzystora NPN (dowolny - prawie) przez rezystor ograniczający prąd bazy. Rezystor kolektorowy będzie równocześnie robił za pullapa. Z kolektora na wejście dzielnika częstotliwości.
    Aby być już całkiem pewnym sytuacji, należałoby zrobić pomiary napięcia szczytowego generowanego przez czujnik przy różnych prędkościach obrotowych.
    Dioda impulsowa i kondensator 100n wystarczą za całą przystawkę do multimetru. Będzie wiadomo czego się spodziewać.
    Podana w serwisówce wartość 0.7V jest prawdopodobnie wartością zmierzonego zwykłym miernikiem napięcia zmiennego. Taki niby RMS a w zasadzie ni pies nie wydra, punkt odniesienia - porównania. W konstrukcji wzmacniacza do dzielnika f nie potrzebujemy żadnego RMS ani TrueRMS (największa bzdura o jakiej słyszałem - true są tylko pieniądze jakie się płaci za te mierniki) tylko max osiągalne napięcie. Może się okazać, że jest ono wystarczająco wysokie i nie trzeba go wzmacniać (??).
  • #17
    VOYTAS33
    Level 10  
    Witam
    Na wtorek umówiony jestem na oglądanie impulsów sygnału z czujnika wału korbowego na oscyloskopie aby zrobić pomiary napięcia szczytowego generowanego przez czujnik przy różnych prędkościach obrotowych - wyniki opiszę i zamieszczę wykresy.
    a jutro przed dzielnikiem odetnę diodą impulsy ujemne i dodatnie ograniczę diodą Zenera i opiszę.
  • #18
    VOYTAS33
    Level 10  
    Witam Wszystkich po przymusowej przerwie urlopowej i wracam do tematu.
    Na urlopie spotkałem motocyklistę z takim samym obrotomierzem jak mam ja.
    Jego motocykl to V-star 650 - ma układ zapłonowy DualFire, czyli iskra na swiecy wystepuje za każdym razem, gdy tłok jest w GMP (górny martwy punkt).
    Jakież było moje zadowolenie gdy zobaczyłem na własne oczy poprawnie działajcy (wskazujący) obrotomierz. Właściciel V-Stara sterowanie obrotomierza podpiął pod sterowanie cewką.
    Jak pogoda pozwoli jutro jadę motocyklem do elektronika obserwować sygnały na oscyloskopie, a wyniki pokaże lub opiszę.
    Jak obserwowałem schematy działania układów np: 7490
    to zauważyłem, ze dzieląc częstoliwość sygnału np prostokatnego wydłuża jego czas trwania o wartość dzielnika. Czyli jeżeli dzielę częstotliwość przez dwa podwajam długość trwania sygnału?
  • #19
    SP8JZ
    Level 33  
    Dowiedz się jak wygląda koło, które zwraca sygnał do czujnika będzie z góry wiadomo co pokaże oscyloskop
    druga sprawa instalacja pewnie 12V więc ja bym się nie bawił w konstruktora, tylko wykorzystałbym coś ze szrotu po prostu
  • #20
    VOYTAS33
    Level 10  
    Budowa koła znajdującego się na wale korbowym jest następująca:
    Symetrycznie na całym obwodzie koła znajduje się 10 prostokątnych wypustek (zębów) o wysokości około 2 mm i szerokości około 3mm. To te wypustki generują powstawanie impulsów w czujniku.

    W moim przypadku byłoby idealnie, gdyby wypustka była tylko jedna:), bo wtedy obrotomierz na wolnych obrotach pokazywałby 800 obr/min. Teraz pokazuje 10 razy za dużo - 8 tys obr/min.

    Dodano po 4 [godziny] 6 [minuty]:

    Czy są układy które przepuszczałyby tylko co dziesiąty sygnał (impuls) bez zmiany długości jego czasu trwania? (zakładając np że jest to sygnał prostokątny)
    Obrotomierz w motocyklu Honda VTX 1800 S
  • Helpful post
    #21
    SP8JZ
    Level 33  
    VOYTAS33 wrote:
    Czy są układy które przepuszczałyby tylko co dziesiąty sygnał (impuls) bez zmiany długości jego czasu trwania?
    Wystarczy, że zrobisz zwykły licznik johnsona. Schemat i tabela prawdy układu 4017 Link
    VOYTAS33 wrote:
    Symetrycznie na całym obwodzie koła znajduje się 10 prostokątnych wypustek (zębów)
    Układ zapłonowy w Twoim motorze wyglądałby mniej-więcej tak: czujnik > dzielnik n/10 > przerzutnik (podział przez 2 prawda/negacja) > cewka/cewka. Cewki dostają jeden impuls na 20 impulsów z wieńca (prawda/negacja naprzemian). Obrotomierz z cewki zaniża razy 2, więc potrzebujesz impuls co 10 z czujnika, czyli defacto teoretycznie sygnał na obrotomierz można wyciągnąć ze sterownika zapłonu w punkcie przed przerzutnikiem. I było by git :D

    Dodano po 1 [godziny] 34 [minuty]:

    Ściągnij program EWB 5.12 Link i załaduj plik. W załączniku działający układ - symulacja
    Układ 4017 ma wyjście n/10 i masz do wyboru 2 opcje: liczyć do jednego, albo podzielić sygnał przez 10.
    Tak, czy inaczej dla obrotomierza szerokość impulsu jest bez znaczenia.
  • Helpful post
    #22
    SP8JZ
    Level 33  
    Zrobiłem Ci jeszcze symulacje zapłonu za dzielnikiem n/10 jest przerzutnik typu D
    Brakuje tylko wcięcia na zębach wieńca, aby sterownik wiedział gdzie jest zwrot zewnętrzny (gmp).
    Przeczytaj sobie tego linka tu jest dobrze wyjaśnione jak to działa Link
    Czy aby na pewno na wieńcu jest 10 zębów symetrycznie bez żadnego wcięcia ?

    Dla tych, co nie mają EWB prnt-scr z układem

    Obrotomierz w motocyklu Honda VTX 1800 S

    Jeśli włączyłbyś teraz obrotomierz do niebieskiej diody n/10, to temat były załatwiony
    Pytanie czy da się to zrobić = rozebrać sterownik :?: A może sterownik ma takie wyjście, tylko o tym nie wiesz.
    W japońskich samochodach na przykład mazda 323 z motorem Z5 taki sygnał jest na złączu DLC DIAGNOSTIC z tyłu akumulatora na lewym nadkolu i nazywa się IG- (minus) i wychodzi ze wzmacniacza zapłonu moiędzy ECU a cewką Link

    ____________________
    ATB with Dash Berlin - Apollo Road ja pierniczę masakra.....
  • #23
    VOYTAS33
    Level 10  
    Witam.
    Na początku chciałbym wszystkim wspierającym podziękować, a w szczególności ślę podziękowania dla SP8JZ!!!

    Układ 4017 zadziałał!!!!
    Wreszcie wskazania obrotomierza są takie jak powinny być: tzn: wg serwisówki przy 60 mph (100km/h) 2800 obr/min i tak JEST .

    Udało się i co dla mnie najważniejsze: bez rozbierania oryginalnie zaprasowanego obrotomierza.

    Patrząc na charakterystyki wyjść 4017 zmieniłem podłączenie pod obrotomierz na output0 z output10 (mogłem zmienić na każdy z 0-9) ponieważ output 10 wydłuża 5-krotnie czas trwania impulsu i działa jak dzielnik (który już wcześniej badałem bez powodzenia) a wyjścia 0-9 tylko 2 krotnie wydłużają.

    Nie stosowałem żadnej bramki, ponieważ nie zmieniałem układu zapłonowego a sygnał sterujący obrotomierzem budowałem i prowadziłem równolegle.

    Najważniejsze, ze w czasie jazdy (3 minutowej) jest OK.
    Zauważyłem tylko jedną rzecz:(.
    Na postoju, jak dodaje gazu bardzo bardzo bardzo powoli, to w całym przedziale obrotów spotkałem taki punkt (około 2 tys obrotów) w którym jak przestanę dodawać gazu to obrotomierz zachowuje się niestabilnie tzn waha się od 1500 do 2500 obrotów. I jak tylko lekko dodam lub ujmę gazu wraca do stabilnych wskazań. W czasie jazdy (3 minutowej) tego nie zauważyłem.
    Co to może być?

    Dziś przetestuję go trochę dłuższą jazdą i w poniedziałek opisze wnioski z obserwacji.
  • #24
    SP8JZ
    Level 33  
    To są tylko moje teoretyczne rozważania. Nie myślałem, że weźmiesz się od razu za testowanie układu.

    Fajnie, że układ działa z tym, że tak sobie teraz myślę, że wersja produkcyjna powinna wyglądać inaczej.
    Dwie cewki zrobione z kawałka drutu, którymi owinąłbyś przewody zapłonowe.
    Prąd w przewodach do świec indukuje napięcie w cewkach, które wzmacnia podwójny op-amp/komparator.
    Otrzymujesz w ten sposób 2 sygnały prostokątne, które dodaje bramka EX-OR
    Takie rozwiązanie byłoby bezkolizyjne dla motoru.
    Kiedyś z nudów zrobiłem taki obrotomierz w maluchu, którym tłukłem OFF-Road i działał bez zarzutów

    Wpinanie się w czujnik układem własnej roboty nie jest takie dobre. Miałem na myśli abyś poszukał tego sygnału w sterowniku.
    Problem ze wskazaniami na wolnych obrotach był do przewidzenia. Pisałem o tym już

    Dodano po 42 [minuty]:

    Idąc dalej tym tropem uzupełniłem Ci układ o dwie bramki, które wyzwalają iskrę co 20 impulsów na przemian ujemnym zboczem

    Obrotomierz w motocyklu Honda VTX 1800 S
  • #25
    VOYTAS33
    Level 10  
    NIe wiem, ale poddaje pod wątpliwość sumowania sygnałów z 2 cewek (jak załączonym rysunku ). Wszystko byłoby ok gdyby po zsumowaniu czasookresy miedzy poszczególnymi pikami (sygnałami) były równe (i tak jest np w maluchu; przy silnikach rzędowych, dwucylindrowych o jednym wykorbieniu wału korbowego) a u mnie jest silnik V i dodatkowo wał korbowy ma 2 czopy przesunięte w fazie kątowej.

    Od sumowania zaczynałem: najpierw zwykłe przepuszczenie przez 2 diody, póżniej układ sumujacy od systemów instalacji gazowych, a na końcu układ sumujący sygnały dedykowany specjalnie pod obrotomierze i wszystko na nic.

    Na rysunku przedstawiłem symulację symowania 2 sygnałów na pewno nie przestawionych w fazie o 180 ST.

    Myślałem jeszcze o :
    Biorę sygnał z cewki (jednej tylko) i puszczam dalej. Równolegle go "kopiuje" i jakims układem przestawiam w fazie o 180 stopni a następnie sygnał oryginalny i sygnał kopiowany i opóźniony w fazie o 180 stopni sumuję i teoretycznie wszystko bedzie idealnie.
  • #26
    SP8JZ
    Level 33  
    Obrotomierz w motocyklu Honda VTX 1800 S

    Teraz impulsy są przesunięte w fazie

    Obrotomierz w motocyklu Honda VTX 1800 S

    zielony: czujnik
    niebieski: 1-wsza cewka, 2-ga cewka
    czerwony: obrotomierz
    ps. aby uruchomić analizator kliknij go 2x
    VOYTAS33 wrote:
    Biorę sygnał z cewki (jednej tylko) i puszczam dalej. Równolegle go "kopiuje" i jakims układem przestawiam w fazie o 180 stopni a następnie sygnał oryginalny i sygnał kopiowany i opóźniony w fazie o 180 stopni sumuję i teoretycznie wszystko bedzie idealnie.
    Taki układ nazywałby się podwajacz częstotliwości.
  • #27
    VOYTAS33
    Level 10  
    Przejechałem tylko 15 km w sobotę.
    Zaobserwowałem w czasie jazdy bardzo rzadko występujące momenty utraty stabilności obrotomierza. Nie wiem, może jestem przewrażliwiony.
    Występujące wahania podczas dodawania gazu na postoju w okolicach 2 tys obr/min jak opisywałem wcześniej teraz nie występowały, ale gdzieś tam, kątem oka widziałem jakby wskazówka skoczyła dziwnie. Ale gdy chciałem aby to sie znów pojawiło i wpatrywałem sie centralnie na obrotomierz, to wszystko było ok.
    Może w czasie jazdy, pod obciążeniem silnik równiej pracuje i nie występowały dziwne wahnięcia wskazówki przy około 2 tys obr jak wcześniej.

    Dziękuję za załączniki, ale nie mogę ich odpalić. Czy potrzebny jest do tego specjalny program? Nie znam rozszerzenia 'ewb'.
  • #28
    SP8JZ
    Level 33  
    To jest prosty programik do symulacji obwodów elektronicznych linka podałem Ci wcześniej kilka postów wyżej :D Link
    Jedyne, co udało mi się zdobyć n/t tego motoru jest na obrazku być może źle szukam - nie wiem, nie pracuję przy motocyklach

    Obrotomierz w motocyklu Honda VTX 1800 S
    :idea:
    Jeśli ktoś z forumowiczów jest w stanie podać więcej danych, to byłoby super.
    Tymczasem zapodaj schemat Twojego układu.

    program EWB 5.12 Link
  • #29
    VOYTAS33
    Level 10  
    Problem został rozwiązany.

    Temat uważam za zamknięty.

    WSZYSTKIM BARDZO BARDZO Dziękuję i pozdrawiam.