Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
TermopastyTermopasty
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Uszczelnianie połączeń gwintowych w instalacjach C.O., gazowych i wodnych.

Zbigniew Rusek 27 Sty 2012 17:58 91651 112
  • #31
    dual
    Poziom 21  
    Dorzucę swoje "trzy grosza" do tematu smarów i uszczelnień , bo od wielu lat mam wypróbowany system - pakuły i smar grafitowy . Rola pakuł jest ogólne znana lecz doskonale współpracują z grafitem zawartym w smarze co zapewnia zarówno poślizg wstępny od smaru jak i uszczelnienie porów oraz poślizg pod naciskiem od grafitu zatem działa on w tym przypadku podwójnie doskonale uzupełniając zalety pakuł . Rola pakuł też nie jest taka prosta jak się powszechnie sądzi , bo mają one zdolność pęcznienia od wilgoci automatycznie zwiększając szczelność połączenia . Nowoczesne uszczelniacze teflonowe nie mają tej zalety chociaż mają cechę niskiego tarcia , jakby samosmarowności , ale wymagają dokładnego nałożenia i oczywiście są dużo droższe .
  • TermopastyTermopasty
  • #32
    Zbigniew Rusek
    Poziom 35  
    Pęcznienie pakuł od wilgoci jest sprawą wiadomą, dlatego też najlepiej nadają się do uszczelniania gwintów instalacji WODNEJ i ogrzewania. W przypadku gazu już nie ma tego zjawiska, stąd ważne są odpowiednie pasty do gwintów.
  • #33
    dual
    Poziom 21  
    Dlatego też nie proponowałem samych pakułów, lecz z pastą lub smarem grafitowym. Zapewniam, że to uszczelnienie poza brudzeniem rąk ma tylko same zalety.
  • #34
    Brencik
    Poziom 26  
    A w wojsku stosują do tego tawot.
  • #35
    dual
    Poziom 21  
    Brencik - towot stosują nie tylko w wojsku, a smar grafitowy to jednak całkiem coś innego, bo poza składnikami podobnymi do towotu zawiera dużą ilość grafitu proszkowego, którego rola jest wtedy najważniejsza.
  • #36
    Brencik
    Poziom 26  
    Wiem, ale w wojsku stosują tawot zamiast towotu.
  • #37
    Tomek Kajda
    Poziom 10  
    Wątpię czy sprawdzi się taśma teflonowa, lecz na pewno dadzą radę nitki uszczelniające czy kleje przemysłowe jak kleje do gwintów złączek.
  • #38
    Zbigniew Rusek
    Poziom 35  
    Obecne pasty do gwintów bywają rewelacyjne. Ostatnio wykręcałem automat spustowy w WC, nastepnie zmieniłem na gwincie pakuły, smarując je pastą do gwintów GB-1 i wkręciłem go rękami (bez użycia klucza). Nic nie cieknie, mimo wkręcenia bez użycia narzędzi (kluczem można uszkodzić powłokę chromową).
  • TermopastyTermopasty
  • #39
    tomciog1
    Poziom 10  
    Ostrzegam przed używaniem past Multipak oraz Gebaout2 do połączeń gazowych (przy propanie wiadomo, nie wolno bo wysycha).
    Natomiast niestety okazuje się, że mimo wyraźnego napisu na opakowaniach "do instalacji gazowych" pasty potrafią po ok 1-2 latach przepuszczać gaz. I piszę tu o gazie ziemnym GZ50.
    Zresztą spytajcie w gazowni...
  • #40
    saskia
    Poziom 38  
    Przy uszczelnianiu jakichkolwiek połączeń rur najważniejsze jest unieruchomienie łączonych elementów względem siebie, prawidłowe mocowanie rur (podwieszanie), oraz kompensatory na dlugich odcinkach.
    Żadna pasta czy pakuly nie będą długo uszczelniały jeśli rury mają naprężenia, lub ruszaja się, czy też wiszą bez podparcia.
  • #42
    saskia
    Poziom 38  
    Dla fachowców oczywiście że jest to oczywiste.
    My tu raczej informujemy amatorów jak co powinno być zrobione, aby nie byli ździwieni że zrobili według wskazówek, a mimo to coś jest spaprane.
  • #43
    Janusz35
    Poziom 10  
    Ostatnio uszczelniałem połączenie podkowy w piecu kuchennym. Wraz z nową podkową musiałem wymienić stare śrubunki (5/4" zew/wew tzw. holendry). Było troche kłopotu z wykreceniem starych śrubunków ( pewnie od 20 lat nie ruszanych). Gwinty uszczelnione pakułami na towocie (po wierzchu jeszcze teflon) w śrubunkach uszczelki gumowe wymienione na fibrowe. Śrubunki należało mocno skręcić bo lekko przeciekały. Po dokręceniu wszystko OK.
  • #44
    Cienki1861
    Poziom 12  
    Czy teflon i minia będą ładnie trzymać przy sprężarce?
  • #45
    niewiem1979
    Poziom 20  
    Przy sprężarce stosuję w pracy tylko teflon. Z minią może być potem problem przy odkręcaniu.
  • #46
    Cienki1861
    Poziom 12  
    W tym miejscu na stałe kolego :D Ale dzięki
  • #47
    niewiem1979
    Poziom 20  
    Cienki1861 napisał:
    W tym miejscu na stałe kolego :D Ale dzięki
    Nic nie jest na stałe, tak się tylko wydaje.
  • #48
    Cienki1861
    Poziom 12  
    Ale nie mam tylko z farba na kolanku od głowicy sprężarki nic więcej ;D
    Tak to chyba 30cm teflonu na 1 gwint :D
  • #49
    Nemonek
    Poziom 27  
    Zbigniew Rusek napisał:
    kluczem można uszkodzić powłokę chromową

    Można, jak się nie stosuje żadnych nakładek (twardy plastik).
    A co do uszczelnień, jako wychowany na pakułach (anielskie włosy :D), chwalę je sobie nadal, ale jako spoiwo staram się używać pokostu.
  • #50
    misiek1111
    Poziom 25  
    STAN45 napisał:
    Najskuteczniejszy system uszczelniania instalacji gazowych to system polimerowy.


    Potwierdzam, u mnie w 4 piętrowym budynku już 11 lat po uszczelnieniu i cisza.
  • #51
    olinek65
    Poziom 8  
    Witam serdecznie.
    W temacie uszczelnień mam kilka pytań do specjalistów. W domu jednorodzinnym zamontowany jest węzeł cieplny standardowy z wymiennikami płytowymi na co i c.w.u o mocy ok 12 kW.
    Wszystkie połączenia są uszczelniane pakułami i skręcane. Węzeł pracuje w ten sposób, że po osiągnięciu odpowiedniej temperatury w mieszkaniu zamyka dopływ czynnika grzewczego (wody). Gdy temperatura spadnie poniżej zadanej zawór w węźle otwiera się i czynnik grzewczy z Centralnej Ciepłowni przepływa przez wymiennik oddając ciepło. Wszystkie elementy węzła pracują w warunkach stygnięcie/ rozgrzewanie się, czyli inaczej pisząc elementy rozszerzają się pod wpływem temperatury i kurczą. Powoduje to bardzo często nieszczelności w instalacji węzła, szczególnie w miejscach połączeń skręcanych typu: śrubunki, nyple itd. Bywa tak, że parę razy w sezonie grzewczym muszę wołać hydraulika do nieszczelnej instalacji węzła. Proszę mi napisać, czy można coś z tym zrobić.
  • #52
    saskia
    Poziom 38  
    Zalozyc kompensatory, lub zmienic uklad rur, tak aby naprezenia nie mialy wplywu na polaczenia.
  • #53
    W0jtek92
    Poziom 36  
    Tak jak kolega wyżej radzi. No jeśli masz też ponaciąganą instalację i skręconą na siłe to będzie się tak działo. Jeśli jest zbyt mało uchwytów itd to też nie jest dobrze.
  • #54
    Gogi123
    Poziom 24  
    Szukam informacji czym uszczelnic/wkleic przedłużkę pod baterię czy zaworek tak żeby nie szło jej wykrecic.

    Mam podejście np pod baterię prysznicową zlicowaną z tynkiem. Wkręcam przedłużke grubości płytek, na to daję kolnierz uszczelniający + folia w płynie, następnie płytki.
    I właśnie ta przedłużka musi być szczelna i wklejona na stale, bo jak wykręci sie razem z bateria to nici z mojego uszczelnienia :(

    Czy pasta GB-2 bedzie odpowiednia?
    Uszczelnianie połączeń gwintowych w instalacjach C.O., gazowych i wodnych.
  • #55
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #56
    saskia
    Poziom 38  
    Sadze ze to podstawowy blad montazu takiej baterii. za gleboko osadzona.
    W orginale jest wstawka plastikowa z miarka jak gleboko pod powierzchnia sciany-plytek powinna byc zamontowana, aby nie uzywac przedluzek.
    Teraz to pozostaje ci wkleic ta przedluzke na klej taki jak mechanicy uzywaja do blokowania srub, cos jak kiedys "hermetyk".
    Jesli powierzchnie przy gwincie sa prostopadle do osi gwintu lub lekko wklesle, to mozesz dodatkowo dac oring przed wkreceniem na klej jako dodatkowe uszczelnienie.
    Do takiej baterii radzil bym tez zrobic dojscie z drugiej strony sciany, albo od przodu wneka zakryta plytka, punktowo przyklejona na silikon i zafugowana silikonem.
    To ze jest to wyposazenie przeznaczone do wbudowania, to wcale nie znaczy ze musi byc zaklajstrowane bez dostepu. :-)

    Napisz jaka to sciana, czym wykonczona i jaka to bateria (jaka ma pokrywke), To moze cos jeszcze dodam, abys nie musial pozniej kuc sciany.

    Dodano po 15 [minuty]:

    Oring powinien sie utrzymac tak jak na rysunku, bo drugi wewnetrzny gwint w baterii, z pewnoscia ma skosne zaglebienie na obrzezu, wiec oring nie powinien zostac wycisniety na zewnatrz przy mocnym dokreceniu.
    Sprawdz pierw na sucho jak gleboko mozna ta przedluzke wkrecic, abys nie przeholowal.

    Uszczelnianie połączeń gwintowych w instalacjach C.O., gazowych i wodnych.
  • #57
    Gogi123
    Poziom 24  
    Nigdzie nie napisałem ze bateria do wbudowania :) Pytanie jest ogolne. Ukladam glazurę i co łazienka to trzeba dawać przedłużki bo hydraulik zostawił jak mu pasowało.

    Chcę w takich wypadkach przedłużki wkleić zlicowane z glazurą i zakorkowac. Dzięki temu nikt jej nie wykręci nigdy ze ściany i nie uszkodzi wykonanej izolacji. A potem montaż baterii już tradycyjnym na pakuły czy nitkę. Tylko po to mi ten klej.
  • #58
    cuma67
    Poziom 9  
    Walker29 napisał:
    A ja w tej chwili używam sznurka do uszczelniania powierzchni gwintowych firmy Loctite.
    Bardzo prosty w użyciu. Dodatkowo smaruję unipak'iem dla pewności. Jeszcze nie zawiódł.


    Polecam również Loctite (nić uszczelniająca gwinty) dla takich amatorów jak ja w tym temacie czyli wymiana baterii w domku raz na 10-15 lat czasami wymiana u znajomych przy okazji innej fuchy. Używanie taśmy teflonowej w porównaniu z tym to niepotrzebna katorga.
  • #59
    saskia
    Poziom 38  
    Wiec zrob jak napisalem.

    Co do uszczelniania, to radzil bym dac ten kolnierz uszczelniajacy) w formie tulejki (stozka az do baterii, a ta przedluzke w srodek.
    Kolnierze chromowane uszczelnia sie tylko gora i bokami, a 1-2 cm od spodu zostawia szparke. Woda tam nie wleci podczas kapieli, ale jesli bedzie przeciek na tym polaczeniu przedluzki, to woda nie pojdzie w sciane pod kafelki, tylko wyplynie do wanny, czy brodzika.

    Dodano po 8 [minuty]:

    Uszczelnianie połączeń gwintowych w instalacjach C.O., gazowych i wodnych.
  • #60
    Zbigniew Rusek
    Poziom 35  
    Jeśli nie ma oringa, to pasta GB-2 + pakuły będzie dobra (gwint jest "nabruzdkowany", więc pakuły nie powinny się zesuwać). To może być lepsze niż taśma teflonowa (chociaż teflonem się czysto pracuje, bez paprania rąk pastą). Jeśli jest oring, to pakuły i pasta są zbędne, jesli tylko daje się to tak głęboko wkręcić, by oring dobrze przylegał i uszczelniał. Pasta GB-2 + pakuły nie powoduje "wklejenia na stałe" - takie uszczelnienie zapewnia w miarę łatwy ponowny demontaż. Dawniej zamiast pasty stosowano minię z pokostem lnianym + pakuły. To się tak "wżerało", że połączenie było potem wyjątkowo trudne do rozkręcenia (trzeba był przelalać minię palnikiem). Gdy się zakłada flizy, to zawsze powstaje ten problem i stosowanie przedłużki jest normalnym rozwiązaniem, bez konieczności większych przeróbek.