Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Sygnalizator całkowitego wjazdu do garażu

llafar 10 Lip 2011 19:26 10471 12
  • Tak się złożyło, że żona ma dłuższy samochód ... i od pewnego czasu mnie męczyło, żeby wspomóc parkowanie w garażu.

    Założenia:
    * Ma sygnalizować całkowite wjechanie do garażu, tak żeby się brama garażowa (czyli takie opuszczane drzwi) zamknęła. Z przodu kawałek styropianu przykleiłem :P
    * Minimalny czas konstrukcji, porównywalny z czasem przykręcenia deski do podłogi - bo jestem zajętym człowiekiem (wszak to też jest rozwiązanie)
    * Ciekawe dla laika, coś na kształt sygnalizacji wjazdu do myjni.

    Realizacja:
    * Sygnalizacja całkowitego wjechania do garażu przy wykorzystaniu 3 diód LED czerwonych i 3 zielonych (duże, jasne, fi 10mm, prąd 20mA).
    * Fotokomórkę (barierę podczerwieni) w końcu kupiłem gotową na allegro (ok. 45pln), szkoda mi było samemu czasu inwestować.
    * Fotokomórka/bariera IR przykręcona jest przy wykorzystaniu 2 płaskowników (200mmx50mmx2mm) z nawierceniami fabrycznymi. Akurat rozstaw otworów płaskownika (prawie) pasował do otworów w prowadnicy bramy (w okolicach bolca zamka - wysokość trzeba dobrać do zderzaka samochodu - wszak to najbardziej wystający element pojazdu).
    * Sygnalizacja zmontowana w puszce natynkowej 110x110x50
    Sygnalizator całkowitego wjazdu do garażu Sygnalizator całkowitego wjazdu do garażu
    * Zasilacz od wzmacniacza antenowego 12V 100mA (wystarczy, pobór prądu fotokomórki nadajnik + odbiornik to max. 27mA).
    * Diody podłączone do wejść NO/NC odbiornika fotokomórki. Rezystor jest dobrany tak, aby prąd był prawie 20mA (żeby świeciły długo i jasno).

    Schematu nie będę załączał, to trywialne było.

    Podsumowując - cel osiągnięty, ok. 3 godzin realizacji, jak ja to zrobiłem, to każdy też potrafi.

    Jedno tylko pytanko, czy ktoś ma dobry patent jak zrobić, żeby zasilanie się włączało tylko podczas podniesionej bramy/drzwi, bo tak na oko (a raczej rękę) to ten zasilacz antenowy się grzeje jakby brał min. 5W a nie 1W.

    PS. Krzywo, tak krzywo. Ale te puszki pękają podczas nawiercania. Dopiero się udało, gdy rozwiercałem do mniejszego wiertła do większego, a wcześniej zmiękczyłem wieczko opalarką do plastiku. To pierwsze wieczko, które nie pękło. Może jeszcze kiedyś poprawię ...

    Fajne! Ranking DIY
    Potrafisz napisać podobny artykuł? Wyślij do mnie a otrzymasz kartę SD 64GB.
    O autorze
    llafar
    Poziom 10  
    Offline 
    llafar napisał 26 postów o ocenie 8, pomógł 1 razy. Jest z nami od 2007 roku.
  • #3
    krzysiek7
    Poziom 34  
    llafar napisał:
    Jedno tylko pytanko, czy ktoś ma dobry patent jak zrobić, żeby zasilanie się włączało tylko podczas podniesionej bramy/drzwi,

    Tak na szybko to przychodzi mi do głowy krańcówka zamontowana przy bramie/drzwiach.
    Te diody rzeczywiście krzywo, trochę szpecą. Przy wierceniu kruchego tworzywa podkładaj coś pod spodem (twarde drewno, aluminium, itp.), żeby wiertło miało opór.
  • #4
    llafar
    Poziom 10  
    Krańcówka!!! Oto słowo wytrych - wielkie dzięki!!! Wiem teraz jak się to ustrojstwo nazywa.

    Znalazłem kilka interesujących na allegro - przeniosę zasilacz pod bramę i wykorzystam dwie wolne żyły, puszczę kablem 12V, bo się 230V boję. Zresztą podłączę prowadnicę bramy do uziemienia, to różnicówka mnie obroni przed zepsuciem.

    Ad. Wiercenie: Taaa, podkładałem, podkładałem. Bez podkładki i zacisków chyba nie dało by rady, ale kruche tworzywo i tak pękało jak dawałem od razu wiertło 10-tke na zimno.
  • #5
    Wodnik-W8
    Poziom 16  
    Witam. A może lustro takie od ciężarowego. Zawiesić z przodu u góry skośnie ustawić żeby osoba wjeżdżająca do garażu widziała przedni zderzak samochodu i ścianę.
  • #6
    Marian B
    Poziom 35  
    Elektronika jest dobra na wszystko, ale w tym przypadku (całkowite wjechanie do garażu "długim" samochodem) najlepszym rozwiązaniem było by polożenie/ zamocowanie na podłodze w odpowiednim miejscu np. drewnianej belki o poprzecznych wymiarach np. 10x10 cm. Dojechanie przednimi kołami do belki natychmiast rozwiązuje wszystkie problemy. Belka, to przykład, mogą to być np. dwie cegły, po co się męczyć przy wymyślaniu wynalazków.
  • #7
    krzysztofh
    Poziom 29  
    Jeszcze prostsze - powiesić na sznurku piłkę do tenisa na takiej wysokości, aby po wjechaniu oparła się o szybę. Będzie widać dokąd wjeżdżać.
  • #8
    brofran
    Poziom 38  
    Mam lepszy patent na parkowanie samochodu w garażu - zero elektroniki !!. Do sufitu mocuję na nitce piłeczkę pinpongowa na wysokosci środka szyby przedniej, lub jakąkolwiek małą zabawkę . Element jest tak ustawiony że po dotknięciu przedniej szyby auto ustawione jest na swoim miejscu z dokładnoscią 1 cm . Prościej i bez specjalnego zachodu raczej nie da się ...:D
    Przedmówca mnie wyprzedził :cry:
  • #9
    toszek
    Poziom 10  
    Czasami bariera podczerwieni jest jednak lepsza, instalowałem w garażu na dwa samochody (dwie bramy w jednej linii) i tam rozwiązania typu piłka, deska raczej sie nie sprawdza, samochody różnej długości i czasami dłuższy stoi po prawej a czasami po lewej stronie. Bariera na wysokości kuli haka do przyczepy, sygnalizacja załączana tylko przy otwartej bramie, bez dodatkowych krańcówek - tam były napędy hormana, które maja programowane wyjście 24 V (np. stan bramy otwarta/zamknięta) - otwarcie bramy załączało przekaźnik, który zasilał sygnalizator, a poza tym inne styki dawały informacje do systemu alarmowego i właściciel mógł zobaczyć na manipulatorze na pietrze czy np. przypadkiem nie otworzył pilotem którejś bramy.
  • #10
    llafar
    Poziom 10  
    Rozumiem przedmówców, belka - jak najbardziej, ale to miało być elektroniczne.

    Szwagier też mówił, żeby belkę zamontować, ale mamy 21 wiek. Jest bajer i o to chodziło. Belka też swoje kosztuje i dobry montaż (na stałe) zajmie przynajmniej godzinę + koszt belki ok. 25-30pln. Z resztą o desce pisałem już w założeniach. Tutaj koszt i montaż porównywalny i bajer full-wypas. Polecam, każdego dnia jak wjeżdżam do garażu mam uśmiech satysfakcji. Przy okazji - jak wjeżdżają dwa różne samochody - jest tak jak kol. toszek pisał.

    Przyznaję całkowicie, że do "pięknego DIY" to trochę brakuje, ale mam już pomysły jak to zamaskować i kablem od góry puścić 12V od krańcówki, a kiedyś może zrobię własne fotokomórki na 555.

    Dlaczego napisałem - szukałem sporo na elektrodzie i portalach - brak opisanych rozwiązań. Może komuś (takiemu laikowi jak ja) się spodoba, bo na prawdę łatwo wykonać.
  • #11
    Krzysztof Kamienski
    Poziom 43  
    Ja dla odmiany posiadam taki amerykański a raczej chiński :D gadget; Mały laser uruchamiany czujnikiem PIR i świecący na kawałek specjalnej półprzezroczystej foli nalepionej w rogu przedniej szyby.
  • #12
    llafar
    Poziom 10  
    Poproszony zostałem o schemat. Przekaźnik w odbiorniku ma złącza NC i NO pod które podłączyłem diody czerwone i zielone. Rezystor eksperymentalnie, żeby przez diody płynął prąd nie większy niż 20mA. Numery dotyczą zacisków akurat tego modelu bariery którą zakupiłem (tamand), trzeba sprawdzić na schemacie/instrukcji od bariery podczerwieni jaką się posiada. Okablowanie 4-żyłowym kablem telefonicznym (0.5mm2 drut pełny, nie miałem problemów, ale tutaj łącznie <60mA).

    Sygnalizator całkowitego wjazdu do garażu
  • #13
    Marian B
    Poziom 35  
    Moim zdaniem elektroniczne/elektryczne rozwiązanie jest dobre, ale nie zawsze się sprawdzi. Garaż, to także miejsce napraw i konserwacji samochodu, szczególnie gdy jest kanał. Z autopsji wiem, że bardzo często trzeba popchnąć samochód "ręcznie" do tyłu lub do przodu, a wtedy niema hamowania, i podlożone "byle co" pod koła jest najlepszym rozwiązaniem, szczególnie ogranicznik dojazdu do ściany.