Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Opel Astra III, 2007, Z16XEP nie odpala po myciu sinika

lukpal19PL 11 Lip 2011 21:00 9685 26
  • #1 11 Lip 2011 21:00
    lukpal19PL
    Poziom 2  

    Witam, to mój pierwszy post ale szukam rozwiązania problemu. Coś mnie podkusiło i po umyciu sinika samochód przestał odpalać. Stoi w tej chwili u elektryka 200km od mojego domu, ale on niestety nie ma pomysłu co może być przyczyną dlatego szukam jakiejś wskazówki która mogłaby go naprowadzić.

    Silnik był myty kiedy był włączony, po zalaniu wyłączył się i włączył się momentalnie wentylator silnika. Teraz po wysuszeniu i odczekaniu kilka dni przy każdej próbie odpalenia rozrusznik kręci ale samochód nie odpala, co dziwne wentylator cały czas pracuje. Elektryk sprawdził że jest iskra ale coś jakby odcinało pompę paliwa, przy przekręcaniu kluczyka przekaźnik na chwilę zaskakuje po czym się wyłącza.

    Przed oddaniem do elektryka sprawdziłem, że komputer pokazywał 6 błędów. Z tych co pamiętam i byłem w stanie rozszyfrować:

    0115 Czujnik temperatury silnika
    0121 Czujnik położenia przepustnicy
    0601 Wewnętrzny moduł kontroli sterownika - zła suma kontrolna

    Może ma ktoś jakieś sugestie?

    Z góry dziękuję za pomoc i pozdrawiam.

    0 26
  • #2 11 Lip 2011 22:08
    Pascalt
    Poziom 22  

    Myślę, że należałoby zacząć od wyjęcia komputera sterującego silnika i dokładnym go osuszeniu (znajduje się on w Twojej Astrze za silnikiem dokładnie na wprost wlewu oleju - mogła tam właśnie dostać się woda. Myślę, że jest spora szansa, że komputer nie uszkodził się, jednak na pewno priorytetową sprawą jest jego wyjęcie (łącznie z wyjęciem płytki komputera z aluminiowej obudowy). Zarejestrowane błędy wynikają ze zwarć na poszczególnych czujnikach (zwarcie mogło nastąpić zarówno po stronie ECU, jak i czujnika), dlatego po szczegółowym osuszeniu ECU i sprawdzeniu, czy jest zmiana, należy szukać przyczyny w poszczególnych czujnikach. W przypadku zwarcia na czujniku temperatury płynu chłodzącego, komputer widzi maksymalną temperaturę lub nawet wartość wychodzi poza logiczny sens i rejestruje błąd.
    Jak coś się wyjaśni po szczegółowym osuszeniu ECU, daj znać.

    0
  • #3 11 Lip 2011 22:14
    kidu22
    Poziom 35  

    Stawiam że myjka ciśnieniowa była w robocie, skoro elektryk nie ma pomysłu - myślisz że naprawisz?

    0
  • #4 11 Lip 2011 22:16
    tzok
    Moderator Samochody

    lukpal19PL napisał:
    Silnik był myty kiedy był włączony
    Co to za poroniony pomysł?

    lukpal19PL napisał:
    szukam jakiejś wskazówki
    Może jedna - silnik myje się wyłączony i najlepiej z odłączonym akumulatorem, po myciu trzeba odczekać ze 2h zanim się włączy zapłon...

    lukpal19PL napisał:
    0601 Wewnętrzny moduł kontroli sterownika - zła suma kontrolna
    Prawdopodobnie "zabiłeś" sterownik silnika ale spróbuj odłączyć akumulator na 15 minut.

    0
  • #5 11 Lip 2011 22:36
    lukpal19PL
    Poziom 2  

    Dziękuje za rady, spróbuję sprawdzić najpierw komputer, ale z zewnątrz wygląda przynajmniej, że jest bardzo szczelnie zamknięty i nic do środka się nie dostało. Mycie nie było z użyciem myjki ciśnieniowej, ale zwykłego szlauha przy dosyć małym ciśnieniu, było to raczej polewanie wodą. Jest jakiś konkretny sposób aby sprawdzić czy to jest wina komputera?

    Jeżeli ten elektryk nic nie poradzi będę musiał prawdopodobnie przyciągnąć samochód do Warszawy gdzie mam sprawdzonego fachowca, ale chcę najpierw wykluczyć wszystkie inne możliwości.

    Czy procedura kodowania nowego komputera jest skomplikowana?, czytałem gdzieś że jest instrukcja w TIS-eie. Nie chce tego sam robić bo się na tym nie znam ale tak pytam.

    Dziwi mnie bardzo ten wentylator, który się załącza i tak się zastanawiam czy nie ma gdzieś zwarcia na czujniku temperatury, które np podaje za dużą temperatury i przez to silnik nie odpala.

    Pozdrawiam

    0
  • #6 11 Lip 2011 23:10
    tzok
    Moderator Samochody

    To przecież sam sobie odpowiedziałeś, że ma błąd czujnika temp.
    0115 Czujnik temperatury silnika
    i temu włącza wentylator. Zrób porządną diagnostykę, czy ECU w widzi dane z czujników, czy jest w stanie wysterować elementy wykonawcze, a nie tylko odczyt błędów.

    0
  • #7 11 Lip 2011 23:12
    vitorio
    Poziom 17  

    Aby umyć silnik należy robić to na ciepłym silniku i przy odłączonym akumulatorze. Po umyciu sprężarka i dokładne suszenie. I do tego dla pewności interfejs. A teraz co zrobić w tym przypadku: sprawdzić i osuszyć wszystkie złącza elektryczne jakie są w komorze silnika. Jak tam dostała się woda, to nawet po roku zostaną ślady utrudniające życie.
    Ostanio umyłem tak CLIO 1.5 CDI. Po osuszeniu i to extra dokładnie, odpaliło, ale nie reagowało na pedał gazu. Oczywiście komputer wskazał usterkę - pedał gazu. A przyczyną było mokre jedyne złącze wiązki komory silnika w skrzynce bezpiecznikowej.

    0
  • #8 11 Lip 2011 23:37
    lukpal19PL
    Poziom 2  

    Gdyby lokalny elektryk sobie nie poradził może możecie mi polecić dobrego elektryka/elektronika samochodowego gdzieś pomiędzy Terespolem a Warszawą?

    Jeżeli jest to rzeczywiście usterka komputera to z tego co pamiętam jest firma w Piasecznie, która specjalizuje się w tego typu naprawach, ale problem polega na tym, że czy to komputer czy bezpiecznik zawsze bez względu na usterkę zaczynają z górnego pułapu cenowego i zawiozę tam dopiero jak będę miał pewność, że to komputer.

    Co do mycia silnika dziękuję za wszystkie rady, ale był to 1 i ostatni raz :)

    0
  • #9 12 Lip 2011 02:38
    Pawel wawa
    Moderator Samochody

    Masz najprawdopodobniej uwalony sterownik, świadczy o tym błąd sumy kontrolnej, jest to do naprawy.

    0
  • #10 14 Lip 2011 10:54
    lukpal19
    Poziom 10  

    Dalej sprawdzają, teraz okazuje się, że pompa chodzi, ale wtryskiwacze nie podają paliwa. Czy za pracę wtryskiwaczy odpowiada tylko komputer?

    Gdzie jeszcze można szukać usterki oprócz sterownika?. Chodzi mi o to jakich sygnałów potrzebuje komputer żeby uruchamiać wtrysk paliwa?

    Jest tam jakiś przekaźnik, albo może potrzebny jest sygnał np z cewki zapłonowej?

    0
  • #11 14 Lip 2011 11:17
    Pawel wawa
    Moderator Samochody

    Jejku, nie masz zielonego pojęcia i bierzesz się za robotę....Strach się bać. Wtrysk sterowany masą z komputera. Sygnały.... Czujniki wału i wałka, immo oraz parę innych potrzebnych do prawidłowej pracy. Jak masz błąd sumy kontrolnej to i tak g.....o zrobisz. Szkoda czasu.

    0
  • #12 14 Lip 2011 16:51
    lukpal19
    Poziom 10  

    Dziękuję za pomoc, udało się naprawić samochód. Podobno był jakiś problem z masą i zasilaniem. Jak widać błąd P0601 nie zawsze oznacza błąd komputera. Teraz już jeździ ale pokazuje jeszcze błąd czujnika spalania stukowego. Dziękuję wszystkim za cenne rady, pomoc i pozdrawiam.

    0
  • #13 16 Lip 2011 13:46
    lukpal19
    Poziom 10  

    Jednak za wcześnie pochwaliłem. Niby wszystko ok ale co jakiś czas wyskakuje błąd 0325 (błąd czujnika spalania stukowego). Gdzie byście szukali usterki po myciu silnika?

    Z tego co czytałem gama szeroka, świece, kable WN, czujnik (chociaż one podobno są całkiem żywotne), sterownik?

    1
  • #14 16 Lip 2011 14:51
    Pawel wawa
    Moderator Samochody

    Same czujniki żywotne ale instalacja nie. Podmieniłbym ten czujnik, nie są drogie - używane.

    0
  • #15 16 Lip 2011 15:58
    vitorio
    Poziom 17  

    lukpal19 napisał:
    Niby wszystko ok ale co jakiś czas wyskakuje błąd 0325 (błąd czujnika spalania stukowego).

    A może ten czujnik jest sprawny. Tylko w jego obwodzie jest przerwa lub poluzowany. Kiedyś sam sobie taki numer wyciąłem w Corsie. Poluzowałem i zapomniałem. A potem zonk. Czy ktoś sprawdzał obwód tego czujnika do ECU.

    1
  • #16 16 Lip 2011 17:38
    lukpal19
    Poziom 10  

    Jutro będę miał samochód u siebie to popatrzę. Z wymianą jest trochę roboty bo ciężko się dostać do niego, trzeba chyba rozrusznik wyjąć. Mam nadzieję, jednak że to sam czujnik bo nie ma objawów typu stukanie, dziwne odgłosy z silnika czy problemy z pracą silnika. Zacznę w każdym bądź razie od niego a potem zobaczymy

    0
  • #17 16 Lip 2011 19:26
    jurekk55
    Poziom 35  

    lukpal19 napisał:
    Jutro będę miał samochód u siebie to popatrzę. Z wymianą jest trochę roboty bo ciężko się dostać do niego, trzeba chyba rozrusznik wyjąć. Mam nadzieję, jednak że to sam czujnik bo nie ma objawów typu stukanie, dziwne odgłosy z silnika czy problemy z pracą silnika. Zacznę w każdym bądź razie od niego a potem zobaczymy


    Wysusz wtyki i gniazda wtrysków i wszystko co związane z W/N ,świece nie są utopione w oleju?Dlaczego myłeś silnik?

    0
  • #18 31 Sie 2011 15:37
    lukpal19
    Poziom 10  

    Problem dalej nierozwiązany, elektronika sprawdzana przez Pawel wawa łącznie z podmianą komputera i dalej nic. Przy okazji była woda na 2 cylindrze więc wymieniona uszczelka pod głowicą i rozrząd. Po przekroczeniu 3 tyś obrotów znowu występuje spalanie stukowe.

    Czujniki wymieniane 2 razy, benzyna zatankowana nowa.

    Ma ktoś jeszcze jakiś pomysł, bo wszyscy ręcę już rozkładają?

    0
  • #19 31 Sie 2011 17:22
    kidu22
    Poziom 35  

    A jest to wychwytywane przez ECU?

    0
  • #20 31 Sie 2011 19:59
    lukpal19
    Poziom 10  

    Tak, po wykryciu samochód wchodzi w tryb serwisowy, co dziwne nie słychać żadnych dziwnych dźwięków z silnika. Ostatnio w ramach testów przejechałem 40km nie przekraczając 3tyś obrotów i wszystko było ok. Czy ktoś wie jak dział ten system w Astrze H 16XER. Może jest tak, że spalanie stukowe jest cały czas a dopiero np. powyżej jakiejś wartości obrotów, temperatury silnika komputer wywala ten błąd bo uznaje go za wiarygodny? Nie mam gdzie tego sprawdzić

    Zastanawiałem sie jeszcze nad jakimś problemem ze świecami lub cewką zapłonową ale Pawel wawa mówił że sprawdzał.

    Wychodzi na to, że usterka jest sutkiem jednego z 3 działań:
    a) jak zalałem silnik to padło coś elektronicznego ale żaden z 2 elektroników nie zdiagnozował tego
    b) jak próbowałem odpalić z pychu a w zasadzie z linki to poszło coś mechanicznego (tylko jak to sprawdzić?, będzie trzeba zobaczyć dół silnika). Co można uszkodzić przy odpalaniu samochodu z linki, co by dawało taki efekt?, zakładam że rozrząd jest ok. Chociaż znalazłem w necie info że jak komuś wystrzępił się trzpień na zębatce wału korbowego to miał taki efekt, ale mechanik mówi że jest ok
    c) żeby odpalić samochód 1 elektronik poodpinał wszystkie masy, wysuszał/przeczyszczał i dopiero samochód po tym ożył, ale czy to może mieć związek?

    Zastanawiam się nad innymi przyczynami:
    -Czy możliwe jest np. że sonda lambda jest uszkodzona i przez te samochód dostaje zły skład mieszanki?, czy jest możliwe jej uszkodzenie bez informacji o tym w ECU?
    -Może katalizator jest uwalony i daje to taki efekt?, ale dlaczego dopiero przy wyższych obrotach?, gdzieś czytałem że ktoś miał własnie taką przyczynę?

    0
  • #21 31 Sie 2011 22:11
    kidu22
    Poziom 35  

    lukpal19 napisał:
    Chociaż znalazłem w necie info że jak komuś wystrzępił się trzpień na zębatce wału korbowego to miał taki efekt
    lukpal19 napisał:
    gdzieś czytałem że ktoś miał własnie taką przyczynę?


    To nie jest chwalebne posunięcie.

    Pozatym po wykryciu stukowego spalania zazwyczaj ECU odpowiednio steruje zapłonem vhyba że z jakiś względów jest to niemozliwe.
    A jak kompresja jest ? Jak zapłon ustwiony na lampę- jakie wartości kątowe?

    0
  • #22 01 Wrz 2011 00:53
    Pawel wawa
    Moderator Samochody

    Kompresja jest tam równa na wszystkich trzech cylindrach, Silnik pracuje wzorcowo, parametry wszystkie w normie, będę go jeszcze raz przeglądał. Na drugim, sprawnym sterowniku te same objawy, na oscyloskopie widoczne szpile od czujnika detonacji. Do mnie trafił z prawie pustą chłodnicą, podejrzewałem uszczelkę i była uszkodzona.

    0
  • #23 01 Wrz 2011 06:48
    emeryt2
    Poziom 42  

    Paweł , odepnij całkowicie knock sensor , był gorący , polany wodą pękł. Szpile masz pewnie przy każdej detonacji na każdym cylindrze!
    Ten silnik ma TRZY cylindry?

    0
  • #24 01 Wrz 2011 09:46
    lukpal19
    Poziom 10  

    To nie był knock sensor, najpierw zmieniłem na używkę opla, potem na oryginał Bosch, zawsze to samo. (oczywiście dokręcany odpowiednim momentem)

    0
  • #25 01 Wrz 2011 20:39
    lukpal19
    Poziom 10  

    Teraz to już nic z tego nie rozumiem !!!!!!
    Dzisiaj odebrałem samochód od mechanika i powiedział, że się poddaje grzebał tam kilka tygodni i nie znalazł problemu, mówi że drugi raz w życiu mu się nie udało znaleźć przyczyny, a mechanik dobry, serwis duży na 6 stanowisk. Żeby nakreślić dodatkowo sytuację napiszę, że miał straszne problemy z wymiana rozrządu, składał go wiele razy i wywalało za każdym razem błędy temperatury powietrza zasysanego lub błąd położenia wałka wydechowego. Sprawdzał długo i doszedł do wniosku że jest uszkodzone koło pasowe na wału wydechowym z wariatorem faz rozrządu.

    Jak to sprawdził: (żeby zmienne fazy działały potrzebne jest ciśnienie oleju plus sygnał z komputera). Żeby to zasymulować podłączył pod centralny układ sprężone powietrze i dawał sygnał 12V tak jakby z kompa i patrzył czy koła pasowe ssące i wydechowe się poruszą lekko. Ssące się poruszało a wydechowe ani drgnęło, wymieniliśmy wić koło pasowe z wariatorem na używane i problem tych 2 czujników zniknął ale spalanie stukowe dalej wywalało. Wyciągnął więć czujnik spalania stukowego przymocował na silniku a nie w bloku, podłożył gumę żeby nie wpadał w drgania, ale co by nie robił jak przekroczył 2800 obrotów i tak wywalało błąd czyjnika spalania stukowego. Złożył samochód, czujnik dał z powrotem do bloku i mi oddał. Samochód oddał mi na migającej rezerwie, wracając zatankowałem 12 litrów Pb98 i po 500 metrach błąd zniknął. Przejechałem jakieś 25km wchodząc na wysokie obroty, dociskając i nic, błąd nie wraca.

    Zaraz napiszecie, że benzyna była chrzszczona ale jak wyjaśnić to:
    a) Zanim umyłem silnik i wszystko się z tym zaczęło przejechałem na tej benzynie 200km i nic, dopiero jak umyłem samochód to to wystąpiło
    b) Zanim mu oddałem samochód dotankowałem na innej stacji Pb98 do pełna i spalanie stukowe też występowało
    c) Teraz trzecie tankowanie i zniknęło, może to przypadek?, nie wiem jutro przejadę jakieś 100km i dam znać, ale jak dla mnie to niezła zagadka.

    Ze swojej strony mam jeszcze jedno podejrzenie:
    Po zalaniu silnika naprawiali mi też klimatyzację (wymienili jakąś cewkę w klimie + sprzęgiełko). Tak się zastanawiam, że skoro klima jest napędzana z silnika może coś tam przyhamowuje np wałki/rozrząd i wywala wtedy błąd. Na razie jeżdżę żeby też to sprawdzić z wyłączonym nawiewem i bez klimy. Za jakieś 500 km włączę i zobaczę co się będzie działo.

    P.S. W temacie jest mały błąd: silnik to Z16XER a nie XEP, czyli ten ze zmiennymi fazami rozrządu.

    0
  • #26 05 Wrz 2011 09:09
    lukpal19
    Poziom 10  

    Nie wiem czy ktoś jeszcze czyta, ale walczę dalej. Na Pb98 przejechałem 150km i nic, samochód jeździ jak burza, zero błędów. Wczoraj zatankowałem znowu 30l Pb 95 i po 40km znowu błąd, co dziwne nie jest to w ogóle odczuwalne, zapala się tylko tryb serwisowy, ale samochód dalej idzie jak burza. Przejechałem kolejne 20km i błąd zgasł.

    Czy ktoś wie może jak w tych oplach działa komputer odnośnie błędów. Tzn. czy tryb serwisowy gaśnie np. po przejechaniu jakiejś odległości bez błędu?

    0
  • #27 05 Wrz 2011 12:10
    emeryt2
    Poziom 42  

    Czy na pewno masz dobry knock sensor? " Obwąchaj go dobrze" !!! Zobacz w live data jak w czasie jazdy na stałych obrotach zmienia się kąt zapłonu i jego korelacja z pikami na knock sensorze. Tak na 95 jak i na 98 .

    0