Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Światła LED do jazdy dziennej w Fordzie Scorpio MKII by DaKKi

DaKKi 14 Lip 2011 03:15 9249 24
  • Światła LED do jazdy dziennej w Fordzie Scorpio MKII by DaKKi

    Witam,
    Przedstawiam moją ostatnią konstrukcje - Światła LED do jazdy dziennej w Fordzie Scorpio MKII.
    Projekt zrobiłem w formie tunningu (ciekawy efekt wizualny), a także aby zaoszczędzić nieco paliwa i żarówek podczas jazdy w dzień.
    Wykorzystałem "super jasne białe diody" kupione na allegro (około 50zł z przysyłką za 100szt). Łączone w grupki po 4 szeregowo, następnie równolegle. Po włączeniu silnika i alternatora napięcie na akumulatorze wzrasta do około 14V, przypada po 3,5V na diodę, dlatego zastosowałem jeszcze 4 równolegle połączone rezystory po 47 ohm, aby napięcie na pojedynczej diodzie wynosiło około 3V (wtedy pobiera ona około 20mA). Oba pierścienie pobierają łącznie około 2,5W mocy.

    Po wymierzeniu soczewek w reflektorach zaprojektowałem wzór płytki PCB na której miały być rozmieszczone diody i wyciąłem z laminatu odpowiednie pierścienie:

    Światła LED do jazdy dziennej w Fordzie Scorpio MKII by DaKKi Światła LED do jazdy dziennej w Fordzie Scorpio MKII by DaKKi Światła LED do jazdy dziennej w Fordzie Scorpio MKII by DaKKi Światła LED do jazdy dziennej w Fordzie Scorpio MKII by DaKKi Światła LED do jazdy dziennej w Fordzie Scorpio MKII by DaKKi

    Następnie metodą termotransferu wykonałem i wytrawiłem płytki i pocynowałem ścieżki za pomocą roztworu cynującego (aby zwiększyć odporność na czynniki atmosferyczne):

    Światła LED do jazdy dziennej w Fordzie Scorpio MKII by DaKKi Światła LED do jazdy dziennej w Fordzie Scorpio MKII by DaKKi Światła LED do jazdy dziennej w Fordzie Scorpio MKII by DaKKi Światła LED do jazdy dziennej w Fordzie Scorpio MKII by DaKKi Światła LED do jazdy dziennej w Fordzie Scorpio MKII by DaKKi Światła LED do jazdy dziennej w Fordzie Scorpio MKII by DaKKi

    Po wywierceniu otworów i wlutowaniu diód co zajęło łącznie około 3h światła były gotowe (są bardzo jasne, zdjęcia robione na włączonym przyciemnieniu w aparacie):

    Światła LED do jazdy dziennej w Fordzie Scorpio MKII by DaKKi Światła LED do jazdy dziennej w Fordzie Scorpio MKII by DaKKi Światła LED do jazdy dziennej w Fordzie Scorpio MKII by DaKKi Światła LED do jazdy dziennej w Fordzie Scorpio MKII by DaKKi Światła LED do jazdy dziennej w Fordzie Scorpio MKII by DaKKi Światła LED do jazdy dziennej w Fordzie Scorpio MKII by DaKKi Światła LED do jazdy dziennej w Fordzie Scorpio MKII by DaKKi

    Przyszedł czas na montarz w reflektorach (część odbłyśników trzeba było delikatnie przyciąć). Uprzedzając uwagi - czarny klej jest odporny na temp. panującą w świecącym się reflektorze:

    Światła LED do jazdy dziennej w Fordzie Scorpio MKII by DaKKi
    Światła LED do jazdy dziennej w Fordzie Scorpio MKII by DaKKi Światła LED do jazdy dziennej w Fordzie Scorpio MKII by DaKKi Światła LED do jazdy dziennej w Fordzie Scorpio MKII by DaKKi Światła LED do jazdy dziennej w Fordzie Scorpio MKII by DaKKi Światła LED do jazdy dziennej w Fordzie Scorpio MKII by DaKKi

    Zrobiłem jeszcze prosty układ sterujący na kawałku laminatu, który akurat był pod ręką - światła włączają się już po przekręceniu kluczyka w stacyjce, natomiast wraz z włączeniem świateł mijania wyłączają się - jak firmowe światła do jazdy dziennej. W dzień jeździmy jakby bez świateł.

    Światła LED do jazdy dziennej w Fordzie Scorpio MKII by DaKKi

    Po podłączeniu, które wbrew pozorom zajęło mi pół nocy ujrzałem upragniony efekt końcowy. Niestety światła świecą zbyt mocno, abym moim aparatem mógł uchwycić pojedyncze jasno świecące na biało diody, w rzeczywistości wygląda to o wiele lepiej:

    Światła LED do jazdy dziennej w Fordzie Scorpio MKII by DaKKi Światła LED do jazdy dziennej w Fordzie Scorpio MKII by DaKKi Światła LED do jazdy dziennej w Fordzie Scorpio MKII by DaKKi Światła LED do jazdy dziennej w Fordzie Scorpio MKII by DaKKi Światła LED do jazdy dziennej w Fordzie Scorpio MKII by DaKKi Światła LED do jazdy dziennej w Fordzie Scorpio MKII by DaKKi

    Fajne! Ranking DIY
    Potrafisz napisać podobny artykuł? Wyślij do mnie a otrzymasz kartę SD 64GB.
    O autorze
    DaKKi
    Poziom 16  
    Offline 
    DaKKi napisał 229 postów o ocenie 656, pomógł 0 razy. Mieszka w mieście Olsztyn/3miasto. Jest z nami od 2006 roku.
  • Relpol przekaźniki
  • #2
    Duch__
    Poziom 31  
    DaKKi napisał:
    Po podłączeniu, które wbrew pozorom zajęło mi pół nocy ujrzałem upragniony efekt końcowy.


    Fakt, efekt fajny, ale czy oszczędny?

    Usunąłem część postu. Odpowiedź na post poprzedni, który poleciał do kosza.
    /Faces/
  • #3
    janek1815
    Poziom 38  
    Brak homologacji a co za tym idzie światła kompletnie nie przydatne do użytku na naszych drogach. Plus za pomysł . Niestety nie odważyłbym się tego włączać na drogach publicznych a na polnych możesz dorobić jeszcze przerywacz aby migały w rytm muzyki
  • #4
    DjExit
    Poziom 23  
    Od razy wszyscy negatywnie nastawieni. O niebo lepiej to wygląda niż te śmieszne "listwy" czy "paski" ledowe jako światła do jazdy dziennej, z którymi przynajmniej w moim mieście jeździ co drugie auto, paskudne i nie pasuje do żadnego auta.. Tutaj mamy przykład "szycia na miarę" i efekt jest w porządku. A homologacja, ja bym kupił najtańsze światła z homologacją, rozebrał je na części i legitymował się papierkiem od nich.
  • #5
    djoy
    Poziom 15  
    Bardzo fajne światełka, również jestem przeciwny temu durnemu przepisowi o jeździe na światłach w dzień, który niedawno wprowadzono. Auto więcej pali (EKO) i trzeba żarówki kupować częściej ;/ Sam przymierzam się do zrobienia świateł dziennych ale na 3W diodach.
    Jak ktoś się orientuje jak to wygląda w świetle przepisów i kwestii zarejestrowania to będę wdzięczny za objaśnienia.
    DaKKi:
    Zrób zdjęcia w dzień i pokarz jak to świeci...
  • #6
    Piglet11
    Poziom 11  
    Bardzo ładnie wyszły ringi :) plus za pomysł i wykonanie, tylko strach jeździć trochę z takimi.

    Ja mam lepsze rozwiązanie bardziej prądożerne. Słyszałem (nie wiem czy to prawda), że wystarczy jak jeździ się na samych światłach przednich, czyli pozycyjne mogą być wyłączone, dodatkowo można zrobić tak, żeby dość znacznie ściemniać włókna świateł drogowych, których prawie w ogóle się nie używa, światła mijania wyłączone. Co za tym idzie? Rzadsza wymiana żarówek, o homologację nikt niema prawa się przyczepić bo żarówki je posiadają.
  • #7
    poorchava
    Poziom 18  
    Ja tego nie widzę z jednego powodu: nie wiem na jaki zakres temperatur kupiłeś diody, ale ja im nie wróżę długiego życia. Po sąsiedzku masz chłodnicę i silnik oraz trochę innych grzejących się bebechów. Jak postoisz w korku pół godziny to możesz mieć pod maską 80 stopni temperatury POWIETRZA (mierzyłem kiedyś z ciekawości).

    Jeżeli chodzi o wykonanie to mi się podoba, ale samo zastosowanie chybione. Poszukaj, ile koncern VAG pracował nad zastąpieniem świateł konwencjonalnych diodami.

    Jeżeli chodzi o przepisy, to może i nie zabiorą dowodu tak od razu. Ale będziesz miał jakiegokolwiek dzwona, nawet nie z twojej winy a drugi uczestnik zdarzenia powie 'ale on mnie oślepił' to masz pozamiatane. Nie dość że automatycznie jest z twojej winy (no chyba że gościu wjechał ci w kufer :) ) to jeszcze dowodzik paszoł won.

    Tak btw, ciekawe za ile czasu ci się to zwróci, jakby tak policzyć różnicę w spalaniu w stosunku do ceny wykonania układu. Ja naprawdę nie rozumiem ludzi, którzy biadolą jak im auto spali 10.3 zamiast 10.1 na 100 km. Moim zdaniem oszczędność jeżeli chodzi o spalanie będzie o rząd mniejsza niż normalne wahania spalania wynikające z warunków na drodze czy też humoru kierowcy. A konwencjonalne żarówki halogenowe kosztują jakieś 3 zł sztuka.
  • Relpol przekaźniki
  • #8
    SIEKIERA_666
    Poziom 21  
    Fajne światła ale chyba do jazdy dziennej ... ??
    Więc dlaczego kolega nie zrobił fotek w dzień ? W nocy widać fajnie - lecz wtedy kiedy mają pracować być może ich nie widać :|
    Prosimy o fotki w dzień !!

    Pozdrawiam SIEKIER'A
    :twisted:
  • #9
    me_super
    Poziom 29  
    DjExit napisał:
    Od razy wszyscy negatywnie nastawieni. O niebo lepiej to wygląda niż te śmieszne "listwy" czy "paski" ledowe jako światła do jazdy dziennej, z którymi przynajmniej w moim mieście jeździ co drugie auto, paskudne i nie pasuje do żadnego auta.. Tutaj mamy przykład "szycia na miarę" i efekt jest w porządku. A homologacja, ja bym kupił najtańsze światła z homologacją, rozebrał je na części i legitymował się papierkiem od nich.


    Oj, Boguszów-Gorce to raczej nie jest zagłębie myślicieli. Kombinujesz jak typowy polaczek, jak tutaj obejść prawo - najlepiej legitymować się papierkiem - nie rozumiesz o co tak na prawdę chodzi. Koleś w stodole polutował do jakiegoś rzęcha ledy i wyjeżdża na drogę. Bez zastanowienia czy to rozwiązanie techniczne jest bezpieczne, czy trwałe i czy nie stanowi zagrożenia na drodze. Nie masz żadnej gwarancji że taka przeróbka instalacji nie wywoła pożaru pod maską na środku autostrady czy stacji benzynowej. Nad tym co jest w samochodzie pracował ktoś 10 razy mądrzejszy od was i mający 1000 razy więcej doświadczenia - właśnie po to aby uniknąć różnych niespodzianek - i dlatego producent samochodu odpowiada dupą za swój produkt. Tobie i jemu się wydaje, że wie co i jak - ale tak na prawdę nie macie pojęcia o projektowaniu samochodów.
  • #10
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #11
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #12
    ladamaniac
    Poziom 38  
    me_super napisał:
    DjExit napisał:
    Od razy wszyscy negatywnie nastawieni. O niebo lepiej to wygląda niż te śmieszne "listwy" czy "paski" ledowe jako światła do jazdy dziennej, z którymi przynajmniej w moim mieście jeździ co drugie auto, paskudne i nie pasuje do żadnego auta.. Tutaj mamy przykład "szycia na miarę" i efekt jest w porządku. A homologacja, ja bym kupił najtańsze światła z homologacją, rozebrał je na części i legitymował się papierkiem od nich.


    Oj, Boguszów-Gorce to raczej nie jest zagłębie myślicieli. Kombinujesz jak typowy polaczek, jak tutaj obejść prawo - najlepiej legitymować się papierkiem - nie rozumiesz o co tak na prawdę chodzi. Koleś w stodole polutował do jakiegoś rzęcha ledy i wyjeżdża na drogę. Bez zastanowienia czy to rozwiązanie techniczne jest bezpieczne, czy trwałe i czy nie stanowi zagrożenia na drodze. Nie masz żadnej gwarancji że taka przeróbka instalacji nie wywoła pożaru pod maską na środku autostrady czy stacji benzynowej. Nad tym co jest w samochodzie pracował ktoś 10 razy mądrzejszy od was i mający 1000 razy więcej doświadczenia - właśnie po to aby uniknąć różnych niespodzianek - i dlatego producent samochodu odpowiada dupą za swój produkt. Tobie i jemu się wydaje, że wie co i jak - ale tak na prawdę nie macie pojęcia o projektowaniu samochodów.



    Me-super : faktycznie nie ma pojęcia, ale chyba ty też przy autach wiele nie robisz, bo wiedziałbyś, ile kretyńskich rozwiązań i rażących błędów jest w niektórych autach. Samo choćby rozwiązanie wymiany żarówek w większości nowych aut, czy to jest podniesienie bezpieczeństwa, jeśli zwykły użytkownik nie jest w stanie sam wymienić żarówki, tylko musi jechać z tym do serwisu/ niezależnego warsztatu/ posiadać specjalistyczne narzędzia. I nie mów mi, że to nabijanie kasy serwisowi, bo oni też nie mają czarodziejskiej różczki do wymiany żarówek.
  • #13
    myrcioch
    Poziom 18  
    poorchava napisał:

    Tak btw, ciekawe za ile czasu ci się to zwróci, jakby tak policzyć różnicę w spalaniu w stosunku do ceny wykonania układu. Ja naprawdę nie rozumiem ludzi, którzy biadolą jak im auto spali 10.3 zamiast 10.1 na 100 km. Moim zdaniem oszczędność jeżeli chodzi o spalanie będzie o rząd mniejsza niż normalne wahania spalania wynikające z warunków na drodze czy też humoru kierowcy. A konwencjonalne żarówki halogenowe kosztują jakieś 3 zł sztuka.


    Wszystkie żarówki biorą ok. 150W (krótkie, postojówki, podświetlenia) sprawność alternatora 50%, silnika 30%, olej napędowy 10kWh/l.
    Wychodzi 0,50zł/h. Przy średniej szybkości 50km/h i 10tys. km w porze dziennej rocznie - daje to 100zł na rok.
  • #14
    DaKKi
    Poziom 16  
    Zwróćcie uwagę na jedną rzecz...tak jak ktoś wcześniej napisał pół miasta jeździ już na paskudnych "listwach led" z allegro za 30zł, a te z homologacją zaczynają się dopiero od bodajże 100zł i jeszcze trzeba je odpowiednio zamontować...
    Podobne rozwiązania stosuje fabrycznie BMW, wizualnie wygląda to chyba identycznie.
  • #15
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #16
    myrcioch
    Poziom 18  
    Motronic napisał:
    myrcioch napisał:
    sprawność alternatora 50%.

    No czego na elektrodzie można się dowiedzieć!


    Czyżbym skorzystał z niesprawdzonej głupoty znalezionej w internecie?
    Wydawało mi się to rozsądną wartością, jeśli np. Bosch chwalił się średnią sprawnością 72% dla nowoczesnego alternatora.

    Jaka wartość powinna być ?

    Wikipedia podaje 50-62%.
  • #17
    gufer-posepny
    Poziom 12  
    Konstrukcja dziennych jest taka że mają świecić w oczy kierowcy z nad przeciwka. Zatem oślepianie to marna wymówka .

    Sam pomysł i wykonanie bardzo dobre, sam chciałem takie coś wykombinować. Nie wiem jak z ringami CCFL.

    Dodatkowo w Scorpio można łatwo wykonać dzienne typu świecą same soczewki. I jest to fabryczne rozwiązanie. Kwestia przekaźnika w dużej skrzynce bezpieczników oraz mostka z kawałka kabla w tym dużym złączu. Plusy takie, że nigdy nie zapomnisz o włączeniu tych świateł, z przodu w ogóle nie widać różnicy czy są włączone pozycyjne. Zyskujemy jakieś 70 W. Całe oświetlenie pobiera nawet 170 W.

    W miejsce mostka fabrycznie wpinany jest właśnie rezystor "oszczędzający" żarówki. Około 0,5 oma 20 W. Bywały egzemplarze, co miały to fabrycznie zamontowane.

    Ja zapodałem typowe lampy LED i też jest nieźle.
  • #18
    lowin55
    Poziom 12  
    Mam światła długie połączone szeregowo i używam ich jako dzienne.Na przeglądzie pokazałem je diagnoście, powiedział- aby coś świeciło.Nie miałem z nimi dotychczas problemów przez 3 lata (ford mondeo mk1)
  • #19
    gufer-posepny
    Poziom 12  
    niektóre pojazdy używają długich właśnie jako dzienne . do takich rozwiązań mało kto się przyczepia . najprędzej do przyklejanych listw ledowych ozdobnych lub palników ksenonowych w lampach nie przystosowanych do tego . przy rozwiązaniach wyglądających jak fabryczne musiałbyś trafić na mega dociekliwego służbistę co będzie znał oznaczenia na kloszach .
  • #20
    gaspaccio
    Poziom 17  
    Napisz jak wyciąłeś okrągły kształt? Dobrze widzę, że to zamontowana do góry nogami wyrzynarka?

    Efekt i wykonanie jest super, ale zawsze będą wątpliwości prawne, jeżeli nie ma homologacji.
    Prawda jest taka, że lepiej o to dbać, bo w przypadku stłuczki, jeżeli ktoś będzie cwany i zobaczy, że jechałeś na tych światłach to uwięź mi jak to nawet będzie ewidentnie jego wina to może powiedzieć, że ich nie zauważył i w ciebie wjechał.
    A żelaznym dowodem będzie twój brak homologacji na te światła.

    Szerokości :)
  • #21
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #22
    Freddy
    Poziom 43  
    Podobno na forum nie dyskutuje się na tematy prawne, lecz wyłącznie na temat projektu ! Tak zdecydował administrator Gulson. Proszę więc się tego trzymać !
  • #23
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #24
    gufer-posepny
    Poziom 12  
    Zamiast oporników zapodać drivery led albo równolegle za opornikiem kondensator zapodać . Bo mogą pulsować od alternatora albo zmieniającego się napięcia w instalacji .
  • #25
    DJ Max
    Poziom 30  
    Wykonanie OK, ale prostszym i bardziej sensownym rozwiązaniem wydaje się po prostu włożenie niebieskiego przekaźnika w miejscu zwory do BJB, co włącza fabryczne światła do jazdy dziennej.