Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Fiat Siena, 1.6 lpg, coś nie tak z obrotami lub przepustnicą

piolan1 14 Lip 2011 15:08 11571 34
  • #1 14 Lip 2011 15:08
    piolan1
    Poziom 9  

    Witam. Rozpiszę się ale chce Wam to wszystko z obrazować. Posiadam Siene 1.6 16v z LPG nowe świece filtr powietrza kable silniczek krokowy była czyszczona przepustnica i wymieniony sterownik ECU bo był zablokowany i na benzynie wcale nie dało się jechać.

    Na zagrzanym silniku wolne obr delikatnie falują i delikatnie poszarpuje silnikiem. Odpala bez problemu w każdych warunkach. Przy delikatnym trzymaniu pedału gazu na benzynie i na LPG silnik wkręca sie od razu na 2000 obr i wyżej. Nie da się go wkręcić płynnie od 800-2000 obr/min przy jeździe na pierwszym biegu nie szarpie przy wolnych obrotach a przy lekkim dodaniu gazu żeby troszkę przyspieszyć i utrzymać stało prędkość np. w granicy 1500 obr nawet jeśli pedał jest w tym samym położeniu NIE DA SIĘ auto albo przyspiesza albo hamuje silnikiem chyba że przekroczy te MAGICZNE 2000 OBR/min . Dzisiaj wywaliłem cały dolot powietrza przepustnica zachowuje się bez zmian czyli wolne obr w granicy 800 a potem płynnie od 2000. Lekkie uchylenie przepustnicy powoduje szarpanie silnikiem tak jak by nie wiedział czy ma wchodzić na obroty czy z nich schodzić. Po puszczeniu przez jakąś chwile słychać syczenie w przepustnicy obr delikatnie szaleją i syk ustaje. Nie ciągnie lewego powietrza bo po zatkaniu dłonią przepustnicy gaśnie po sekundzie. Po odpięciu krokowca również brak płynności z obrotami, po odpięciu potencjometru przepustnicy i tu dziwnie bo po przegazowaniu utrzymuje 2100 obr i nie spadają niżej dopiero po podpięciu wtyczki z powrotem. Na zagrzanym silniku wolne obr delikatnie falują.

    Pomóżcie bo już nie wyrabiam.

    0 29
  • #2 15 Lip 2011 09:53
    patryk3444
    Poziom 20  

    A może masz nieszczelność w układzie dolotowym ?

    0
  • #3 15 Lip 2011 12:50
    tzok
    Moderator Samochody

    Multimetr i sprawdzić ciągłość ścieżek potencjometru przepustnicy, można też na diagnostyce komputerowej.

    0
  • #4 17 Lip 2011 00:36
    piolan1
    Poziom 9  

    W poniedziałek biore się za mierzenie tego potencjometru. MAm co do tego 4 pytanka:
    1. Jakie powinny być wartości
    2. Mierzy sie je przy załączonym silniku czy wystarczy tylko zapłon włączony
    3. Potencjometr jest 3 pinowy. Wpina się go w skrajne piny?
    4. Jakich anomalii szukać

    0
  • #5 17 Lip 2011 01:07
    tzok
    Moderator Samochody

    Mierzy się go przy wyłączonym zapłonie i odłączonej wiązce... szukać nieliniowych zmian podczas wciskania i zwalniania pedału gazu. Które piny to pokombinuj ;)

    0
  • #6 17 Lip 2011 10:03
    robokop
    Moderator Samochody

    Potencjometr przepustnicy do wymiany najprawdopodobniej. Pomiar rezystancji to średni pomysł, lepiej mierz napięcie na pinie sygnałowym - w podobnych układach napięcie biegu jałowego to okolice 0,5-0,8V, powinno płynnie rosnąć w miarę otwierania przepustnicy.

    0
  • #7 08 Lis 2011 21:57
    Marko979
    Poziom 11  

    Witam
    Podepnę się do tematu z tym, że mam Fiata Sienę 1,2 8V EL z 2001 r. z LPG opartym na sterowniku Landi les 98.
    Problem jest taki, że wg wszystkich opisów znalezionych m.in. na forum może dochodzić do błędów w mapach wtrysku po jeździe na gazie. Mi jednak chodzi o samą przepustnicę - czy może ktoś wie jak powinna być ustawiona przepustnica?
    Jak kupiłem auto to była podkręcona (lekko otwarta). Na podstawie znalezionych informacji wyszło mi, że to może generować błędy. Wiec poluzowałem na lince do opornika i jest teraz zamknięta (chyba całkowicie), zresztą przy oporniku też ktoś grzebał. Stąd moje pytanie jakie jest prawidłowe ustawienie tzn. czy lekko uchylona (jaki kąt) czy całkiem zamknięta i o wolnych obrotach i początku obrotów przejściowych decyduje tylko i wyłącznie silnik krokowy. No i oczywiście jak to wszystko sprawdzić?

    0
  • #8 08 Lis 2011 22:52
    tzok
    Moderator Samochody

    Przepustnica ma być całkowicie zamknięta z lekkim luzem na lince. Instrukcja opisuje regulację od drugiej strony - tj. 90° otwarcia przepustnicy przy pedale przyspieszenia "w podłodze" ale wtedy luz na lince i co za tym idzie jałowy skok pedału przyspieszenia jest spory.

    Przy tym silniku powinna już być instalacja IV generacji, przy II generacji emulacja sondy ma być na masę.

    0
  • #9 09 Lis 2011 07:55
    Marko979
    Poziom 11  

    Dzięki za informacje.
    Można więc powiedzieć, że ustawiłem tak jak powinno by. Ma w takim razie kolejne pytanie, przy sprawdzaniu silnika krokowego po przekręceniu zapłonu on ustawia się w zależności od parametrów z czujników, zauważyłem, że przy zamkniętej przepustnicy krokowy jest otwarty (i tak powinno być) natomiast przy w pełni otwartej przepustnicy krokowy nie zawsze zamyka się tzn. raz jest całkiem zamknięty a raz pozostaje otwarty (mimo że słychać iż pracuje). Oczywiście sprawdzanie przeprowadzałem w tych samych warunkach tzn. na nie pracującym zimnym silniku. Które zachowanie jest poprawne?

    Co do instalacji gazowej To wiem o co chodzi, lecz taką zastałem kupując auto a nie chce jej zmieniać, gdyż nie wiem czy tak długo będę jeździł tym autem by się zwróciła. A z ustawieniami tej instalacji też jest problem bo ciężko znaleźć gazownika, który obsługuje ten sterownik. Jedynego jakiego znalazłem to nie bardzo jest wstanie połączyć się komputerem za sterownikiem, a po za tym jak posprawdzał resztę parametrów to twierdzi że instalacja jest ok.
    Poradzono mi na innej stacji znaleźć kogoś kto jest ma możliwość połączenia się zarówno z komputerem wtrysku benzyny jak i sterownika gazu tak by zoptymalizować ustawienia dopasowując gaz najlepiej jak się da do benzyny. Problem w tym, że takiego warsztatu to nie ma w całym województwie. jedynie serwisy Fiata ale one odcinają się od regulacji tego sterownika gazu. Wychodzi na to że mam to sobie sam zrobić tylko ciekawe jak? Bądź wymienić instalację.

    0
  • #10 09 Lis 2011 09:49
    tzok
    Moderator Samochody

    Ale generalnie w czym jest problem? To jest instalacja II generacji więc nie tworzy się tu żadnych map, takie zgrywanie czasów wtrysku LPG i benzyny ma miejsce w instalacjach IV i V generacji. Najlepiej żeby sterownik wtrysku benzyny podczas pracy na LPG widział awarię sondy lambda (emulacja na masę) i nie próbował modyfikować map wtrysku benzyny.

    Pozycja nastawnika biegu jałowego przy otwartej przepustnicy nie ma większego znaczenia, powinna być taka, żeby przy nagłym zamknięciu przepustnicy nie musiał wykonywać nadmiernego ruchu ale nie znam dokładnego algorytmu sterującego silniczkiem nastawnika biegu jałowego w tym sterowniku.

    0
  • #11 09 Lis 2011 17:50
    Marko979
    Poziom 11  

    tzok napisał:
    Ale generalnie w czym jest problem? To jest instalacja II generacji więc nie tworzy się tu żadnych map, takie zgrywanie czasów wtrysku LPG i benzyny ma miejsce w instalacjach IV i V generacji. Najlepiej żeby sterownik wtrysku benzyny podczas pracy na LPG widział awarię sondy lambda (emulacja na masę) i nie próbował modyfikować map wtrysku benzyny.


    Dzięki
    Czyli jak rozumiem krokowy raczej nie powinien zamykać się do końca i coś tam lekko puszczać.

    Co do "generalnego problemu" to po prostu jazda na gazie rozregulowuje mi mapę wtrysku co objawia się trudnym zapalaniem auta, nierównymi obrotami biegu jałowego, a z czasem w ogóle do braku wolnych obrotów oraz brakiem możliwości jazdy na benzynie. Wystarczy wyjąć na kilka min. bezpiecznik wtrysku i po włożeniu właściwie na benzynie jest z powrotem prawie ok. Co do wcześniejszego postu to nie chodziło mi o zgranie map wtrysku bo to co napisałeś to wiem, ale o ustawienie takie sterownika gazu by silnik przy pracy na gazie miał podobne parametry do pracy na benzynie i nie jest to mój pomysł tylko faceta z serwisu.

    No a największy problem to to, że juz wydałem kilka setek u gazowników, a wynik to wymieniony filtr gazu naprawiony jeden z elektrozaworów, kilka prób podłączenia do komputera i wyjaśnienie, że przełączniki są poprawnie ustawione (te na sterowniku).

    Kolejnym problemem jest "pierdzenie" auta przy hamowaniu silnikiem jedyne sensowne wyjaśnienie jakie otrzymałem ze to efekt włączonego "cut off" które można też tylko wyłączyć przy pomocy komputera. Inni twierdzili że to kable, świece itp., ale to wszystko mam po wymianie i nie ma żadnych podobnych efektów na benzynie i przy przyspieszaniu.

    Co do sondy lambda to swego czasu miałem rzeczywista jej awarię (brak wskazań), a samochód zachowywał sie podobnie zarówno przed jak i po jej wymianie. No i pytanie jak przestawić jej emulację ewentualnie.
    Jak ktoś może zna przepis na zrobienie (ustawienie) tego samemu (we własnym zakresie ) to poproszę.

    0
  • #12 09 Lis 2011 18:10
    tzok
    Moderator Samochody

    Emulacje sondy ustawia się przez oprogramowanie diagnostyczne na sterowniku lambda. Instalacji II generacji się nie zgrywa, to jest elektroniczny gaźnik i nigdy nie będzie trzymać takich parametrów mieszanki, żeby sterownik wtrysku benzyny nie widział, że coś jest nie tak. Więc albo emulacja sondy na masę (wtedy ECU nie będzie korygowało map wtrysku, bo nie będzie miało na podstawie czego) albo przekaźnik restartujący ECU przy każdym włączeniu/po każdym wyłączeniu zapłonu.

    0
  • #13 10 Lis 2011 08:02
    Marko979
    Poziom 11  

    Ok rozumiem.
    Nie rozumiem natomiast skąd brało się rozregulowanie mapy wtrysku przy awarii sondy lambda. Wg powyższego opisu powinien chodzić cały czas na standardowej mapie bo nie nastąpi autoadaptacja.

    Mam jeszcze jedno pytanie czy jest możliwość regulacji wolnych obrotów (biegu jałowego) w silniku chodzi szczególnie o minimalne podniesienie. Jeśli tak to w jaki sposób, jak rozumiem to nie jak w gaźniku poprzez regulacje otwarcia przepustnicy (o czym wcześniej pisaliśmy)

    A jeszcze jedno ostatnio byłem na komputerze po przeczyszczeniu przepustnicy i silnika krokowego (na tych elementach wcześniej były błędy) teraz jest wszystko ok. tzn. nie generują się nowe błędy. Natomiast pozostaje problem nie do końca równych obrotów biegu jałowego lekkie poszarpywanie np. na światłach (lecz nie zawsze występuje ten efekt). Dotyczy to zarówno jazdy na gazie jak i benzynie, z tym że w miarę jazdy na gazie zmniejsza się (nie do końca), a na benzynie powiększa.

    0
  • #14 10 Lis 2011 14:03
    tzok
    Moderator Samochody

    Awaria awarii nie równa, przy niektórych awariach odczyt albo "lata" zupełnie losowo, albo tylko jest przesunięty (zazwyczaj w stronę ubogiej mieszanki) albo permanentnie wskazuje na ubogą/bogatą mieszankę ale mieści się w skali, więc komputer nie łapie błędu.

    Poszarpywanie na wolnych obrotach to raczej wypadanie zapłonów lub przywieszające się wtryskiwacze.

    0
  • #15 16 Lis 2011 23:21
    Marko979
    Poziom 11  

    Mam jeszcze takie jedno pytanie czy brak katalizatora może mieć znaczenie i wpływ na jakość pracy silnika??

    0
  • #16 17 Lis 2011 13:43
    tzok
    Moderator Samochody

    Może mieć ale niewielki - będzie trochę głośniejszy i w przypadku wyeksploatowanego silnika może się nieco zmienić rozkład momentu obrotowego (może być minimalnie słabszy "z dołu").

    0
  • #17 17 Lis 2011 22:41
    Marko979
    Poziom 11  

    To akurat to nie problem, raczej obawiałem się że łatwiejszy przepływ spalin będzie powodował mniejsza ich "kondensację" w obrębie sondy lambda a co za tym idzie zafałszuje jej odczyty.

    0
  • #18 12 Kwi 2012 18:49
    piolan1
    Poziom 9  

    Przypomnę może na początku mój problem Witam. Rozpiszę się ale chce Wam to wszystko z obrazować. Posiadam Siene 1.6 16v z LPG nowe świece filtr powietrza kable silniczek krokowy była czyszczona przepustnica i wymieniony sterownik ECU bo był zablokowany i na benzynie wcale nie dało się jechać.

    Na zagrzanym silniku wolne obr delikatnie falują i delikatnie poszarpuje silnikiem. Odpala bez problemu w każdych warunkach. Przy delikatnym trzymaniu pedału gazu na benzynie i na LPG silnik wkręca sie od razu na 2000 obr i wyżej. Nie da się go wkręcić płynnie od 800-2000 obr/min przy jeździe na pierwszym biegu nie szarpie przy wolnych obrotach a przy lekkim dodaniu gazu żeby troszkę przyspieszyć i utrzymać stało prędkość np. w granicy 1500 obr nawet jeśli pedał jest w tym samym położeniu NIE DA SIĘ auto albo przyspiesza albo hamuje silnikiem chyba że przekroczy te MAGICZNE 2000 OBR/min . Dzisiaj wywaliłem cały dolot powietrza przepustnica zachowuje się bez zmian czyli wolne obr w granicy 800 a potem płynnie od 2000. Lekkie uchylenie przepustnicy powoduje szarpanie silnikiem tak jak by nie wiedział czy ma wchodzić na obroty czy z nich schodzić. Po puszczeniu przez jakąś chwile słychać syczenie w przepustnicy obr delikatnie szaleją i syk ustaje. Nie ciągnie lewego powietrza bo po zatkaniu dłonią przepustnicy gaśnie po sekundzie. Po odpięciu krokowca również brak płynności z obrotami, po odpięciu potencjometru przepustnicy i tu dziwnie bo po przegazowaniu utrzymuje 2100 obr i nie spadają niżej dopiero po podpięciu wtyczki z powrotem. Na zagrzanym silniku wolne obr delikatnie falują.

    Wymieniłem dodatkowo sondę lambda i czujnik temp powietrza dolotowego. Zero poprawy. Zauważyłem że jak wypne werzyk z map sensora silnik zaczyna bardziej kuleć ale za to obroty przy delikatnym trzymaniu pedału gazu obroty się idealnie utrzymują w każdym zakresie obrotów. Wymieniłem więc ten czujnik. Niestety zero reakcji.

    0
  • #19 12 Kwi 2012 20:07
    tzok
    Moderator Samochody

    piolan1 napisał:
    Przy delikatnym trzymaniu pedału gazu na benzynie i na LPG silnik wkręca sie od razu na 2000 obr i wyżej.
    Podłącz się pod komputer i przetestuj płynność działania potencjometru przepustnicy. Bez komputera możesz to zrobić omomierzem... jak nie wiesz jak - oddaj auto do mechanika. W tym aucie ten program nie zadziała (ale FIAT ECU Scan - powinien o ile masz sterownik silnika IAW-49F jak w Palio 1.6 CF3), więc raczej materiał poglądowy jak to ma wyglądać:

    Link

    0
  • #20 12 Kwi 2012 23:50
    piolan1
    Poziom 9  

    Dziękuję za szybką odpowiedź. Jak będę miał wolny czas to ją sprawdzę. Ten potencjometr już wcześniej podejrzewałem. Dzisiaj na zagrzanym silniku delikatnie trzymałem pedał gazu, wskazówka zatrzymała się na 4000 obr/min i po delikatnym dociśnięciu pedału wskazówka zatrzymała się na 4200. Zadaje mi się że początek ścieżki potencjometru jest walnięty.

    0
  • #21 18 Kwi 2012 15:54
    piolan1
    Poziom 9  

    Witam ponownie. Aura sprzyjała i mogłem podłubać w aucie żeby sprawdzić ten potencjometr. Wymontowałem całą przepustnicę żeby mieć lepszy dostęp do potencjometru.Według książki rezystancja między pinami A i B miała być 1200 O i tu sie zgadza aleee między A i C powinna zmieniać się od 0 do 1200 O. W moim przypadku jest tak że między A i C przy zamkniętej przepustnicy rezystancja wynosi 1361 O i w miarę uchylania przepustnicy do połowy dochodzi do 2010 O i na mierniku wyskakuje 1 aż do całkowitego otwarcia przepustnicy.
    Proszę Was o potwierdzenie że ten potencjometr jest zepsuty i TRZEBA go wymienić.[/img]

    0
  • #22 18 Kwi 2012 20:27
    tzok
    Moderator Samochody

    Nie wiem czy dobrze patrzysz na te piny. Wskazanie "1 " na mierniku to przekroczenie zakresu pomiarowego - trzeba przełączyć na wyższy, jeśli jednak dobrze mierzysz to potencjometr jest uszkodzony.

    0
  • #23 18 Kwi 2012 22:03
    piolan1
    Poziom 9  

    tzok napisał:
    Nie wiem czy dobrze patrzysz na te piny. Wskazanie "1 " na mierniku to przekroczenie zakresu pomiarowego - trzeba przełączyć na wyższy, jeśli jednak dobrze mierzysz to potencjometr jest uszkodzony.


    Mierzyłem według książki. Same to że rezystancja nie może przekroczyć 1200 O a tu przy zamkniętej przepustnicy zamiast 0 było 1360 O

    0
  • #24 01 Maj 2012 13:01
    piolan1
    Poziom 9  

    Jestem po wymianie potencjometru wraz z przepustnicą kupiłem używaną. Dalej to samo. Telepie silnikiem na wolnych obrotach i nie ma płynności przy dodawaniu gazu (przy delikatnym trzymaniu gazu sam sie wkręca na 2000 obr

    0
  • #25 30 Lip 2012 15:45
    vitass78
    Poziom 8  

    witam, posiadam sienke 1,6, z gazem stag4. ostatnio mialem podobne problemy (tzn telepało silnikiem, falowały obroty, bądz obroty trzymały się powyżej 3 tyś i kopcił). wymieniłem świece, kable WN, nic. pojechałem do zaufanego mechanika, zalecił podmienić czujnik ciśnienia bezwzględnego, ku zdziwnieniu pomogło, obroty mam około 860, silnik pracuje równo. nawet można pojechać na szrot i podmienić na i zobaczyć czy cos to da.

    0
  • #26 10 Wrz 2012 00:00
    piolan1
    Poziom 9  

    Czujnik Map-sensor wymieniałem na używkę z allegro. Bez zmian.

    0
  • #27 10 Wrz 2012 18:54
    vitass78
    Poziom 8  

    piolan1: zobacz czy przewodzik idący z czujnika ciśnienia bezwzględnego do przepustnicy jest zalożony, czy nie popękany jego usytuowanie znajduje się z dołu przepustnicy. albo możesz spróbować podmienić czujnik położenia przepustnicy.

    0
  • #28 15 Wrz 2012 00:38
    piolan1
    Poziom 9  

    vitass78 napisał:
    piolan1: zobacz czy przewodzik idący z czujnika ciśnienia bezwzględnego do przepustnicy jest zalożony, czy nie popękany jego usytuowanie znajduje się z dołu przepustnicy. albo możesz spróbować podmienić czujnik położenia przepustnicy.

    Wężyk sprawdziłem i jest szczelny. Map-sensor podmieniłem i bez zmian tzn. poprawy

    0
  • #29 15 Wrz 2012 20:08
    vitass78
    Poziom 8  

    sonda lamda, wtryskiwacze, filt paliwowy, pompa paliwa. sprawdz ciśnienienie w cylindrach, być może wina rozrządu, czy czujnika położenia wału korbowego.

    0
  • #30 21 Paź 2012 22:14
    piolan1
    Poziom 9  

    vitass78 napisał:
    sonda lamda, wtryskiwacze, filt paliwowy, pompa paliwa. sprawdz ciśnienienie w cylindrach, być może wina rozrządu, czy czujnika położenia wału korbowego.


    Czy uszkodzony czujnik wału korbowego może mieć wpływ na wypadanie zapłonu (tylko na wolnych obrotach) przez co komputer źle odczytuje dane i obroty są na poziomie 550 - 600 a nie 850 obr/min. Na zagrzanym silniku jest problem z ponownym odpaleniem po chwilowym postoju np.wypad do sklepu. Trzeba długo kręcić rozrusznikiem a jak załapie to obr koło 400 i muszę lekko przegazować żeby wskoczył na te durne 550

    0