Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
flexghzflexghz
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Włącznik akustyczny, brak reakcji

lodziak12 29 Lip 2011 20:43 10262 73
  • #31
    fotonn
    Poziom 28  
    Cytat:
    Kieruj się zasadą aby Rd>=2*R8

    Przyznam, że z emocjami obserwuję temat.
    Mógłbyś uzasadnić ten wymóg?
  • flexghzflexghz
  • #32
    lodziak12
    Poziom 15  
    Dolutowałem Rd 22k do 2 pinu IC1 (555) i masy zasilania. Żadnego efektu nie uzyskałem. Układ zachowuje się tak jak poprzednio. A jak dotknę czymś nóżkę Rd dochodzącą do 2 pinu 555 to czerwona LEDa się zapala na ok. 1s.

    A wzór Rd>=2*R8 to R8 oznacza rezystor w tym układzie czy jakiś inny? Ponieważ tam widzę że jest 1k czyli 1k*2=2k (2,2k) a nie jak piszesz 22k. A Rd ma być większe od 2*R8 czyli by można dać ok. 4,7k. Mogę być w błędzie więc jeżeli tak jest to proszę popraw mnie :)
  • flexghzflexghz
  • #33
    ed-ek
    Poziom 34  
    Lodziak12: rzeczywiście mój błąd, powinno być Rd>=2* R6, ale nie za bardzo większe. Odpowiem fotonn'owi, ta odpowiedź Ci się przyda.
    fotonn: Przedstawiam schemat i wykonane symulacje w Orcad v10.5. Układ 555 w prawym dolnym rogu nie należy do właściwego układu, służył tylko do sprawdzenia warunku wyzwolenia układu 555. Przedstawione są dwa wyniki symulacji z dodatkowym rezystorem Rd=22k i bez niego. Warunkiem wyzwolenia 555 jest aby napięcie opadającego zbocza impulsu wyzwalającego spadło poniżej 1/3 Uzasilania. Rozwiązując równanie :
    Uzas(Rd/(R+Rd))=Uzas/3; otrzymamy warunek: Rd=2R;
    Jeżeli masz jakąś odmianę Pspice'a przeprowadż symulację. Dodatkową ciekawą sprawą jest załamanie w dół charakterystyki dla t=4.7msec. Jeżeli napięcie w tym pkcie opadłoby poniżej Uzas/3, 555 wyzwolił by się powtórnie. Dając większy rezystor zapobiegniemy temu. Wg mnie układ jest niedopracowany również względem zerowania układu CD4017.
    Lodziak12: warunkiem działania układu jest prawidłowe działanie mikrofonu. Jeżeli zwierasz mikrofon czy dioda się zapala? Pisałeś że w jakiś warunkach dioda się zapala. Dodanie rezystora powinno poloepszyć działanie układu. Czy jeżeli wylutujesz rezystor dioda się zapala, a jak wlutujesz gaśnie? Niezrozumiałe.
    Włącznik akustyczny, brak reakcji
    Włącznik akustyczny, brak reakcji
    Włącznik akustyczny, brak reakcji
    Zielona linia to interesujący nas przebieg.
  • #34
    fotonn
    Poziom 28  
    Cytat:
    Uzas(Rd/(R+Rd))=Uzas/3; otrzymamy warunek: Rd=2R

    Nie bierz tego do siebie, sam się często "kopnę", a jak ktoś zauważy, porpawiam i ok. Tutaj chodziło mi tylko o to, że 2R/R+2R=2R/3R=2/3.

    Natomiast dołek po 4,7ms wynika z charakteru impulsu, którym układ wysterowujesz. Po opadającym zboczu przebiegu wejściowego, napięcie na C1 blokuje tranzystor, wskutek czego pokazuje się "górka" na jego koletorze, a mała stała czasowa przeładowuje C2. Po ponownym odblokowaniu Q1, C2 rozładowauje się przez niego i "ściąga" trochę napięcie na wejściu NE.
    Nie przejmowałbym się tym za bardzo, bo jeśli na wejściu pokaże się klaśnięcie, które będzie miało kilka okresów (ciężko mówić o okresach dla przebiegu o takim charakterze, ale - przyznasz - nigdy nie będzie to jeden impuls o dodatniej wartości) to i tak odliczanie czasu do drugiego klasku rozpocznie się od ostatniego ujemnego kawałka przebiegu na wejściu trigger NE555, który będzie miał swój "szczyt ujemny" niżej niż 1/3 napięcia zasilania.
    Bardziej bałbym się szpili wykraczającej ponad napięcie zasilania, w tym miejscu, a tę do bezpiecznego dla NE555 poziomu ograniczy dopiero zmniejszenie Rd do wartości równej R6. I taki podział uważałbym za najbardziej optymalny. Kwestię zmniejszenia czułości - pierdółkę, jak piszesz - można oczywiście przeprowadzić na wiele sposobów - choćby przez zaklejenie mikrofonu. :)

    Co do zerowania CD4017, masz rację. Ktoś tu na Elektrodzie sprawdzał (w innym układzie, ale w ten sam sposób podłączone) i niektóre egzemplarze licznika nie działały prawidłowo.
  • #35
    lodziak12
    Poziom 15  
    Gdy zewrę mikrofon to czerwona LED mignie. Po dodaniu rezystora Rd układ jest bardziej czuły ale jeszcze nie reaguje na klaśnięcie, lecz tylko na dmuchnięcie lub puknięcie w niego.
    Co do CD4017 to 2 nowe miałem oryginalnie zepsute :(. Tego co teraz używam jest sprawny. Nie wiem czy to coś zmienia ale zamiast T1 BC549 mam BC546, i zamiast R3- 3.9M mam 3,7M ponieważ o takich wartościach obecnie nie mieli .

    Ja się wzoruje tym schematem
    Włącznik akustyczny, brak reakcji

    I mam jeszcze dołożone 2 elementy o których pisali żeby dołożyć
    Włącznik akustyczny, brak reakcji
  • #36
    lodziak12
    Poziom 15  
    Pomożecie mi go dokończyć do stanu gotowości?
  • flexghzflexghz
  • #37
    ed-ek
    Poziom 34  
    fotonn: masz rację.
    lodziak12: pomierz i podaj napięcia stałe na kolektorze i bazie T1, na mikrofonie. Potem wróć do wartości rezystorów jak na oryginalnym schemacie i powtórz pomiary.
  • #38
    lodziak12
    Poziom 15  
    Pomiary robiłem na oryginalnych elementach. Z rezystorem Rd: kolektor 6,41V , baza -0,50V, emiter 0V. Bez rezystora Rd: kolektor 6,30V, baza -0,53V, emiter 0V.
  • #39
    ed-ek
    Poziom 34  
    lodziak12 napisał:
    Pomiary robiłem na oryginalnych elementach. Z rezystorem Rd: kolektor 6,41V , baza -0,50V, emiter 0V. Bez rezystora Rd: kolektor 6,30V, baza -0,53V, emiter 0V.

    Napięcia mierzysz w stosunku do masy. Emiter jest połączony z masą, napięcie musi być=0V. Ale skąd bierze się minus dla napięcia bazy? Czy to Twój dziwny zapis, czy pomiar wykazuje Ub=-0.5V? Jakie jest napięcie na mikrofonie.
    Napięcie na kolektorze przy zmierzonym przez Ciebie Ub jest nieprawidłowe. Tranzystor powinien dla Ub=0.5V być w stanie odcięcia (nie przewodzić). Dla jakiego napięcia zasilania wykonałeś pomiary? Sprawdź tranzystor.
  • #40
    lodziak12
    Poziom 15  
    Zrobiłem nowy układ i tak jest ten sam problem. Napięcia na tranzystorze i mikrofonie podaje z oryginalnymi elementami i zasilaniem 12V. Napięcia podane wcześniej są z Rd- 22k, teraz podam z z Rd-10k (przepraszam ze dopiero teraz ale zapomniałem zmienić). Napięcia mierze w stosunku do masy. Tranzystory BC546 (na nich napisane jest C546B) dałem nowe. Napięcia z Rd- 10k kolektor=6,52V baza=-0,41V emiter=0V, mikrofon=9,36V. Napięcia bez Rd- 10K kolektor= 6,33V baza=-0,62V emiter=0V, mikrofon= 9,36V. Gdy dołączam Rd do minusa zasilania to czerwona LEDa cały czas świeci. Czyli 2 nowe tranzystory były by od razu "walnięte"?, czy z układem jest coś nie tak?
  • #41
    ed-ek
    Poziom 34  
    lodziak12 napisał:
    Zrobiłem nowy układ i tak jest ten sam problem. Napięcia na tranzystorze i mikrofonie podaje z oryginalnymi elementami i zasilaniem 12V. Napięcia podane wcześniej są z Rd- 22k, teraz podam z z Rd-10k (przepraszam ze dopiero teraz ale zapomniałem zmienić). Napięcia mierze w stosunku do masy. Tranzystory BC546 (na nich napisane jest C546B) dałem nowe. Napięcia z Rd- 10k kolektor=6,52V baza=-0,41V emiter=0V, mikrofon=9,36V. Napięcia bez Rd- 10K kolektor= 6,33V baza=-0,62V emiter=0V, mikrofon= 9,36V. Gdy dołączam Rd do minusa zasilania to czerwona LEDa cały czas świeci. Czyli 2 nowe tranzystory były od razu "walnięte"?, czy z układem jest coś nie tak?

    Na schemacie masą okładu jest minus zasilania. Podałem, że Rd=22k. Skąd bierze się Ub ujemne !!!. Dołączenie Rd nie może zmieniać napięć stałych na T1. Od kolektora T1 oddziela go kondensator 10n i Rd jest dołączony do pinu 2 układu 555. Masz jakiś błąd w układzie. Nie mogę zrozumieć jak wykonujesz pomiar. Szczególnie złe są pomiary napięć na T1. Baza T1 jest spolaryzowana rezystorami 2.2meg i 270k, kondensator 10n oddziela ją od pozostałego układu dla napięć stałych. Kolektor T1 jest połączony z + zasilania przez 3.3k i oddzielony dla napięć stałych od reszty układu kondensatorem 10n. Masą układu jest minus zasilania. Kierując się tymi wskazówkami dołącz przewód ujemny multimetru do masy układu (minus zasilania) a dodatni przewód multimetru dołącz do bazy T1. Zanotuj wynik. Teraz plusowy przewód multimetru dołacz do kolektora T1 i zanotuj wynik. Już pisałem że jeżeli napięcie na bazie będzie < od +0.5V, tranzystor będzie odcięty. Wyciągnij wnioski z pomiarów i podaj wyniki.
    Zmierz wartość rezystora 2.2meg. Aby zmierzyć, wylutuj go z układu.
  • #42
    lodziak12
    Poziom 15  
    Mierze względem masy czyli dodatnia elektroda do T1 a ujemna do minusa zasilania. Z kąt się bierze Ub ujemne nie mam pojęcia. Zamiast R3 2.2M na schemacie jest poprawione na 3,9M a ja w układzie mam dokładnie 3,14M. Po ponowny pomiarze napięci 2 miernikami i tak jest Ub na minusie. Pomiary wyszły następująco:

    1 multimetrem UNI-T M880BUZ:
    Z Rd 22k: baza= -0,33V/ -0,15V emiter= 0V/0V kolektor= 6,51V/ 6,34V, mikrofon 9,26V/ 9,70V.
    Z Rd 10k baza= - 0,47V/ -0,13V, emiter= 0V/0V, kolektor= 6,44V/6,14V mikrofon 9,30V/ 9,80V.
    Bez Rd: baza= -0,52V/ 0,10V, kolektor= 6,32V/ 6,14V emiter 0V/ 0V, mikrofon 9,14V/ 9,80V.

    2 multimetrem UNI-T M890G
    Z Rd 22k: baza= -0,56V/ -0,08V, kolektor= 6,47V/ 6,14V, emiter 0V/ 0V, mikrofon 9,36V/ 10V
    Z Rd 10k: baza=- 0,39V/ 0,08V, kolektor= 6,56V/ 6,45V, emiter 0V/ 0V, mikrofon 9,40V/ 9,90V
    Bez Rd: baza 0,61V/ 0,20V, kolektor= 6,37V/ 6V, emiter 0V/ 0V mikrofon 9,62V/ 10V.

    Pomiary po ukośniku to są wartość gdy dmucham w mikrofon i czerwona LED mrugnie.
    Zauważyłem że gdy dmuchnę w mikrofon to czerwona LED mruga, a zielona LED lekko przygasa, przy starym układzie tak nie było.
  • #43
    ed-ek
    Poziom 34  
    Ujemne napięcie na bazie nigdy nie może wystąpić. Zmontuj układ wg obrazka. Możesz go zmontować w postaci pająka w powietrzu. Przed zmontowaniem sprawdź wartości rezystorów. Pomierz napięcia Ub i Uc.
    Włącznik akustyczny, brak reakcji
    Sprawdź ciągłość ścieżek na płytce należących do T1.
  • #44
    lodziak12
    Poziom 15  
    Po zmontowaniu powyższego schematu i sprawdzeniu elementów R17- 273k (składak), R18- dokładnie 2,12M, R19- 3,3K, i tranzystorze z układu napięcia mam następujące: Baza: 0,58V emiter- 0V kolektor- 6,96V. Ścieżki na płytce są dobre, mają przejścia.
  • #45
    ed-ek
    Poziom 34  
    lodziak12 napisał:
    Po zmontowaniu powyższego schematu i sprawdzeniu elementów R17- 273k (składak), R18- dokładnie 2,12M, R19- 3,3K, i tranzystorze z układu napięcia mam następujące: Baza: 0,58V emiter- 0V kolektor- 6,96V. Ścieżki na płytce są dobre, mają przejścia.

    Raz na zawsze zapomnij o podawaniu napięć używając myślnika: kolektor- 6,96V. Ma być: kolektor=6,96V lub kolektor=-6.96V. Teraz, po wmontowaniu w układ tych samych elementów z "pająka" musisz otrzymać te same wyniki.
  • #46
    lodziak12
    Poziom 15  
    Przepraszam za wyniki i zapomnę o myślnikach. Po wmontowaniu wszystkich elementów z "pająka" do układu nie otrzymałem tych samych wyników. Mianowicie Bez Rd: kolektor= 6,20V, baza= -0,27V, emiter= 0V. Z Rd 10k: kolektor=6,39V, baza= -0,18V, emiter= 0V. Z Rd 22k: kolektor= 6,30V baza= -0,22V, emiter= 0V.
  • #47
    ed-ek
    Poziom 34  
    lodziak12 napisał:
    Przepraszam za wyniki i zapomnę o myślnikach. Po wmontowaniu wszystkich elementów z "pająka" do układu nie otrzymałem tych samych wyników. Mianowicie Bez Rd: kolektor= 6,20V, baza= -0,27V, emiter= 0V. Z Rd 10k: kolektor=6,39V, baza= -0,18V, emiter= 0V. Z Rd 22k: kolektor= 6,30V baza= -0,22V, emiter= 0V.

    Mierzysz napięcia w stanie ustalonym, czyli żadne napięcia się nie zmieniają. Przez kondensator nie przepływa prąd stały. To chyba wiesz z fizyki. Wszelkie dołączenia Rd, jak również jego zwarcie do masy nie może wpływać na zmianę napięcia kolektora T1, bo jest za kondensatorem. To taka uwaga. Sam widzisz, że wystąpienie na bazie ujemnego napięcia jest niemożliwe w tym układzie. Masz jakiś błąd prawdopodobnie na płytce. Sam musisz znaleźć przyczynę, ale musisz pomyśleć. Rozłącz przewody +- od zasilacza. Wylutuj T1 i z pktu bazy rezystory 270k i 2,2meg i omomierzem od końcówki przewodu minusa zasilania do końca rezystora 270k zmierz oporność. Powinno być 273k. Od końca + przewodu zasilania do końca 2.2meg: 2.12meg, a do pktu kolektora 3.3k. Podaj jaki masz zasilacz. Przy wylutowanym T1 i odłączonych od bazy rezystorach oporność z pktu bazy do + i - zasilania musi być nieskończona.
  • #48
    lodziak12
    Poziom 15  
    Przepraszam za długą nie obecności ale trochę pogody było więc żniwa były.

    Płytka jest dobra, wszędzie przejścia są. Wszystkie elementy są takie jak powinny.
    Po całkowitym wylutowaniu T1 miedzy przewodami zasilającymi jest 5,27k. Rezystorów nie wylutowałem i po między plusem zasilania a rezystorem 270k pokazuje 247k. Między plusem a rezystorem 2,2M również pokazuje 247k. Między plusem a rezystorem 3,3k pokazuje 3,3k.

    Między minusem a rezystorem 270k pokazuje 242k. Między minusem a rezystorem 2,2M również pokazuje 242k. Między minusem a rezystorem 3,3k pokazuje 8.60k.

    Po wylutowaniu końcówek rezystorów dochodzących do T1 multimetr pokazuje:

    Względem minusa zasilania: rezystor 270k pokazuje 273k. Rezystor 2,2M pokazuje 2,13M. Rezystor 3,3k pokazuje 8,57k.

    Względem plusa zasilania: Rezystor 270k pokazuje 278k. Rezystor 2,2M pokazuje 2,13M. Rezystor 3,3k pokazuje 3,3k.

    Układ zasilam prostownikiem 12V i ustawionym prądzie 0,8A.
    Przy wylutowanym T1 i wylutowanych od T1 rezystorach oporności między bazą a minusem i plusem zasilania jest poza zakresem mojego multimetra więc przypuszczam że jest nieskończona.
  • #49
    lodziak12
    Poziom 15  
    Odświerzam, bo widzę że po tylu dniach jeszcze nikt nie odpowiedział.
  • #50
    fotonn
    Poziom 28  
    Prostownik do ładowania akumulatorów z reguły nie posiada filtracji napięcia i jako taki nie nadaje się do zasilania elektroniki. Zapamiętaj to równie dobrze, jak sposób podawania napięć dodatnich bez kresek! :)

    Filtrację możesz osiągnąć na kilka sposobów:
    1. Podłączyć do prostownika akumulator, włączyć minimalny prąd ładowania i z tego tandemu zasilać układ.
    2. Zamiast akumulatora, do prostownika podłączyć kondensator elektrolityczny o pojemności kilku tysięcy mikrofarad i małą żaróweczkę oraz woltomierz, po czym zmierzyć i ustawić na prostowniku napięcie wyjściowe nie więcej niż 16V (tyle wytrzymuje NE555) - np. 10 do 13V. Dopiero po ustawieniu napięcia żaróweczkę możesz usunąć, a podłączyć układ.
    Jeżeli według p. 2 nie da się "zejść" z napięciem do 16V lub mniej, zamiast prostownika musisz użyć innego zasilacza. Jeżeli będzie stabilizowany, nie trzeba przy nim żadnego kondensatora. Przy niestabilizowanym lepiej go podłączyć, bo Chińczycy ładują zazwyczaj do środka malutkie elektrolity, które filtrują nieskutecznie.

    Niezależnie od kondensatora przy zasilaczu, w układach - szczególnie cyfrowych - powinno się filtrować impulsy możliwie blisko scalaków, które je wytwarzają. Nie zaszkodzi wpięcie kondensatora ceramicznego 100 do 220 nF w miejscu podłączenia przewodów zasilania do płytki drukowanej.

    To ujemne napięcie na bazie T1, wskazywane przez multimetr, może być właśnie skutkiem "przetwarzania" zakłóceń wnoszonych przez prostownik.

    Kiedy już zasilisz układ czymś porządnym, podaj jeszcze raz, co się dzieje, tzn. co z LED-ami po jednym klaśnięciu (stuknięciu, czy też dmuchnięciu), a co po dwóch?
    Czerwona, patrząc na wartości R7 i C3, powinna nie tylko krótko mignąć, ale świecić przez kilka sekund po pierwszym klaśnięciu (względnie innym - spośród ww. - rodzaju impulsu wyzwalającego).
    Przez te kilka sekund, to jest ok. 3, bo t=1.1*R*C, układ IC1 stanem wysokim na wyjściu (napięciem prawie równym napięciu zasilania - wszystko podajemy względem masy) zasila IC2 i w tym czasie IC2 oczekuje na drugi impuls. Jeżeli on się pojawi, na wyjściu IC2 również pojawia się impuls napięcia, czyli stan wysoki, który wyzwala IC3.

    Czyli tak: LED1 zaświeca jak należy, czy za krótko?
    Wcześniej pisałeś o 1 sekundzie - może po prostu nie zdążyłeś podać drugiego impulsu?
    Jezeli nadal tak jest, sprawdź dokładnie wartości R7 i C3, ew. dolutuj do C3 dodatkowy kondensator i zobacz, czy czas świecenia zwiększa się.

    Kiedy już uzyskasz kilkusekundowy impuls na wyjściu IC1, sprawdź IC2.
    Najprościej jest dołączyć próbnik świetlny z jeszcze jednej LED z rezystorem, albo po prostu przełączyć końcówkę R12, jak na rysunku:
    Włącznik akustyczny, brak reakcji
    Zielona dioda, po pierwszym klasku powinna zaświecić, a po drugim zgasnąć na ok. sekundę lub na dobre. Wszystko to w czasie świecenia czerwonej, oczywiście. Dlatego do testów IC1 i IC2 warto wydłużyć ten czas zwiększając C3.

    Działaniem CD4017, podczas tej próby, się nie przejmuj.
    Co do obecności i wartości Rd - zrób układ w, tej spośród wcześniej sprawdzonych konfiguracji, która najłatwiej zaświeca LED1.
  • #51
    jony
    Specjalista elektronik
    Układ dosyć marny, brak jakiekolwiek filtracji zasilania no i nóżka 13 Clock Enable układu CD4017 wisi w powietrzu co może zablokować zliczanie jakiegokolwiek impulsu.
    Dlatego nóżka 13 układu 4017 musi być podłączona do masy.
  • #52
    lodziak12
    Poziom 15  
    Napięcie przefiltrowałem kondensatorem 15tyś uF połączonym równolegle do zasilania. Napięcie wynosi 14V. Również dałem 100nF przy zasilaniu. Teraz na T1 jest napięcie dodatnie 0.63V. Po uruchomieniu układu z filtracją zielona LEDa cały czas świeci, i nie reaguje na żadne klaśnięcia klaśnięcia (itp.), próbowałem na 3 mikrofonach. Jedynie mrugnie gdy zewrę przewody, ale słabiutko mrugnie. 2 impuls na pewno podałem ale nie reagował. Dodatkowy kondensator dodać równolegle do tego co jest czy szeregowo?

    jony 13 pin CD4017 jest do masy podłączony.
  • #53
    fotonn
    Poziom 28  
    15 tysięcy!!!!???? :shocked!:
    No, to teraz wiem, dlaczego mi światło w domu przygasa :)

    Nie, no żart oczywiście.
    Ale, na wszelki wypadek, nic już nie dodawaj, tylko gdyby ci się chciało, to - też na wszelki wypadek - przelutuj te 100 nF do płytki, w miejscu gdzie dochodzą przewody z prostownika - będzie bliżej źródła ew. zakłóceń.
    Równolegle, ma się rozumieć.

    Nie piszesz, co z czerwoną? Czy- i jak długo trwa impuls?
    Ponadto, opis zachowania zielonej dotyczy oryginalnej konfiguracji, czy przełączyłeś ją do wyjścia IC2?
    Jeżeli oryginału, to sprawdź napięcie na bazie T2 - wyjdzie, czy jest wysterowany przez IC3, czy uszkodzony.
    I podłącz cokolwiek świecącego do tego drugiego NE555. Warto by wiedzieć, czy daje coś na wyjściu.
  • #54
    lodziak12
    Poziom 15  
    Odświeżam
    Przepraszam ze dopiero teraz ale nie miałem dostępu do komputera (naprawa).

    Tylko 15 tyś uF, miało byś 22 tyś uF. :)
    Przylutowałem równolegle do zasilania 100nF.

    Wszystko podaje w oryginalnej konfiguracji.

    Wszystkie scalaki dałem nowe i prawie jest dobrze, tzn. bez rezystora Rd jedynie reaguje przy zwarciu przewodów i zapala się na 3s. Z rezystorem Rd (obojętnie który) reaguje na dmuchnięcia, puknięcia itp. i również zapala się na 3s.
    Zauważyłem że po podaniu 2 impulsów zielona LED przygasa, i po ponownym podaniu tych samych impulsów się rozjaśnia. To chyba dobrze.

    Napięcia na T2:
    - gdy LED jest rozjaśniona- baza: 0,74V, kolektor: 3,10V, emiter: 0V
    - gdy LED jest przyciemniona- baza: 0.62V, kolektor: 7,30V, emiter: 0V

    Po dodaniu LED na 3 pin IC2 cały czas świeci, a jak podaje 2 impulsy to gaśnie na ok 1s. i zapala się z powrotem. A oryginalna zielona LED cały czas się świeci i jedynie przygasa.
  • #55
    fotonn
    Poziom 28  
    No to całkiem ok.
    Pozostaje doprowadzić stopień końcowy do ładu.

    3,10V, gdy tranzystor T2 jest otwarty, to dużo - nie nasyca się. Rezystancja podłączona do jego kolektora jest za mała. Masz tam przekaźnik? Jeśli tak, to zmierz jaką ma rezystancję cewki.
    Pomocne może być zmniejszenie R13 do np. 4,7k, albo jeszcze trochę mniej (np. 3,3k).
    Napięcie na kolektorze nie powinno być tutaj wyższe niż kilka dziesiątych wolta.

    Z kolei 7,3V to skutek "niedomknięcia" tranzystora przez resztkowe napięcie na wyjściu CD4017 w stanie niskim.
    Możesz dolutować "czerwony" rezystor o wartości gdzieś 1/3 - 1/4 wartości R13 (już po jego ustaleniu według ww. kryterium nasycenia).
    Innym, alternatywnym do rezystora, rozwiązaniem może być dioda zenera włączona jak na rysunku.

    Włącznik akustyczny, brak reakcji
  • #56
    lodziak12
    Poziom 15  
    Przekaźnika jeszcze nie lutowałem.
    Zapomniałem dodać że zamiast T2 BC107 ja mam BC546.

    Rezystor R13 zmieniłem na 3,9k. I gdy LED jest rozjaśniona to na kolektorze jest 0.05V, gdy jest przyciemniona to jest 7,62V.

    Teraz dołożyłem czerwony rezystor 1k. I napięcia na kolektorze też się zmieniły. Na rozjaśnionej LED jest 0,07V, a na przyciemnionej LED jest 8,44V.

    Dałem diodę zenera 3v3 i nie ma zbyt dużej równicy zielona LED przestała przygasać i jest napięcie 7,22V i po zwarciu mikrofonu spada do 6,74V (to są pomiary z czerwonym rezystorem).

    Bez czerwonego rezystora i z diodą zenera oraz przyciemnionym LED jest 7,16V, na rozjaśnionym jest 0,07V.
  • #57
    ed-ek
    Poziom 34  
    Przy logicznym zerze na wyjściu Q CD4017 nie może wystąpić napięcie zdolne wysterować tranzystor. Jeżeli takie by wystąpiło, cała kość daiałała by źle.
    Również blokowanie wyjścia IC2 kondensatorem 0.1u ze względu na małą oporność wyjściową IC2 nie ma sensu.
    Dodawanie na wyjściu IC3 dzielnika lub diody Zenera jest błędne.
    http://elenota.pl/pdf/Texas_Instruments/schs104.pdf
    W końcu się zgubiłem. Przedstaw schemat wg którego wykonałeś ostatni układ, wtedy mogę coś sensownego poradzić. Zaproponuję również układ poprawnego zerowania CD4017. A ponieważ się zgubiłem, podaj jaki stosujesz zasilacz.
  • #58
    fotonn
    Poziom 28  
    Cytat:
    Przy logicznym zerze na wyjściu Q CD4017 nie może wystąpić napięcie zdolne wysterować tranzystor. Jeżeli takie by wystąpiło, cała kość daiałała by źle.(...)
    Dodawanie na wyjściu IC3 dzielnika lub diody Zenera jest błędne.

    Niby masz rację, ale sam wiesz - wynalazki mejden kitaj...
    Kilkanaście postów wstecz lodziak podał napięcia na kilku egzemplarzach scalaka i mimo, że nie były właściwe - co sam stwierdziłeś (np. na n. 7) - jeden działa, więc pomyślałem, że kupił jakieś badziewie. Stąd pomysł dzielnika lub ew. diody zenera.

    No ale skoro nie pomogło, przyczyn musi szukać dalej.
    Przy założeniu, że montaż jest poprawny, wydaje się, że mogą być dwie:

    1. CD4017 się wzbudza i wysyła na wyjście krótkie szpilki - nie bardzo pasuje do tego fakt, że jednak reaguje na dwa klaśnięcia.
    Dla sprawdzenia można chyba wylutować ten faktycznie niepotrzebny kondensator 0.1u, równoległy do R11 i podlutować go na chwilę między bazę i emiter T2? Jeśli są tam jakieś szpile, powinien wystarczyć do ich zwarcia do masy.

    2. Tranzystor T2 uwalony, co jest - patrząc na wyniki "najświeższych" testów - bardziej prawdopodobne.

    Chyba, że jednak uczepić się montażu...
    Lodziak, możez podać, jak giąłeś nóżki tego tranzystora (zakładam, że masz go wlutowanego po tej samej stronie płytki, co resztę elementów)?
    Włącznik akustyczny, brak reakcji
    Sprawdź też kierunek podłączenia D1. Jeśli jeszcze nie wstawiłeś przekaźnika, wylutuj ją też dla próby.

    Ed-ek, o zasilaniu parę postów wzwyż - prostownik i "parę" faradów.
  • #59
    lodziak12
    Poziom 15  
    Wybrałem rozwiązanie 2.

    Tranzystor dałem nowy, i jest lutowany tak jak reszta elementów, i tak taki sam efekt jest :(. Środkową nóżkę mam wygiętą do przodu. Katoda (-) diody zenera jest skierowana do rezystora R13, a anoda (+) do tranzystora. Przekaźnika jeszcze nie wlutowałem ponieważ nie kupiłem, a w sklepie obecnie nie mają (za 2 dni będą).

    ed-ek schemat wygląda tak jak teraz.

    Włącznik akustyczny, brak reakcji
  • #60
    fotonn
    Poziom 28  
    Panie kolego, BC546 gnie się odwrotnie!!!
    Patrząc na płytkę z góry, musi być widoczny tak:
    Włącznik akustyczny, brak reakcji
    Nie pamiętam, co masz za T1, ale jeśli to samo - też popraw.
    Zenerkę i ten czerwony rezystor możesz usunąć.
    Usuń też kondensator równoległy do R11 - jak pisał Ed-ek, jest on faktycznie niepotrzebny.

    Chodziło mi o sprawdzenie kierunku wlutowania D1 - tej podłączonej do kolektora tranzystora T2 i plusa zasilania, a nie zenerki.