Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Prosty układ do podtrzymania pracy silnika (chłodzenie turbiny).

16 Lip 2011 14:15 3149 6
  • Poziom 19  
    Witam.
    Temat był już poruszany ale bardzo dawno temu i w sumie nic konkretnego z tamtych dyskusji nie wynikło.
    Ja poszedłem o krok dalej i wykonałem prosty układ a raczej na razie sam schemat układu do podtrzymania pracy silnika po wyłączeniu stacyjki w celu schłodzenia rozgrzanej turbiny w silnikach diesla jak i benzynowych.
    Układ jest bardzo prosty, czas podtrzymania ustawia się trzema włącznikami które włączają do układu szeregowo podpięte kondensatory.
    Po załączeniu stacyjki ładują się kondensatory C1...C4 a po wyłączeniu stacyjki napięcie z kondensatorów poprzez oporniki R3 i R4 otwiera bramki tranzystorów Q1, Q2, Q3 (BC548B).
    Tranzystor Q1 służy tylko do włączania diody D2 wskazującej pracę "na kondensatorach" czyli podtrzymanie zasilania. Natomiast tranzystory Q2 oraz Q3 (spięte równolegle) służą do włączenia zasilania cewki przekaźnika która załącza zasilanie do ECU (komputer silnika).
    Dioda D5 sygnalizuje włączony zapłon (ładowanie kondensatorów).
    Dioda zenera służy do zatrzymania prądu by po wyłączeniu stacyjki dioda D5 nie rozładowała kondensatorów oraz by prąd z nich nie wrócił się na instalacje samochodu.
    Dioda D4 sygnalizuje załączenie przekaźnika.
    Dioda D3 sygnalizuje uruchomione urządzenie (zasilanie z akumulatora).
    Całość zabezpieczona jest bezpiecznikiem 3,15A.

    Teraz małe pytanie, czy ten układ będzie działać ?
    Zrobiłem wstępny "pajączek" i tranzystory załączają cewkę na około 64sekundy.
    Pozostaje tylko kwestia by ktoś z doświadczeniem wypowiedział się czy taki układ będzie pracować poprawnie.

    Pozdrawiam i czekam na wszelkie sugestie.

    Prosty układ do podtrzymania pracy silnika (chłodzenie turbiny).

    P.S.
    Tak wygląda turbina po "ostrej" jeździe.
    Prosty układ do podtrzymania pracy silnika (chłodzenie turbiny).
  • Poziom 37  
    Co do układu się nie wypowiadam. Temat podobny był nie tak dawno:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic2023254.html
    a tu zwróciłbym jedynie uwagę na sprawę bezpieczeństwa: powinien być wyraźnie oznakowany przycisk omijający układ, do natychmiastowego zatrzymania silnika (a przede wszystkim pompy paliwa!) w razie niebezpieczeństwa.
  • Specjalista - oświetlenie sceniczne
    Nie sugeruj sie tym fajnym zdjęciem, a jeśli chcesz naprawdę pomóc turbinie to daj układ który sprawdza jej temperature. Układ na timerze to bez sensu rozwiązanie. W dodatku to twoje jest mocno udziwnione.
  • Poziom 19  
    Pomyślałem i wykonałem układ.
    Działa bez zarzutu. Czas podtrzymania od 30 sek do około 2minut.

    Poniżej zamieszczam schemat działającego układu:

    Prosty układ do podtrzymania pracy silnika (chłodzenie turbiny).
  • Poziom 29  
    Przydało by się jeszcze jakies zabezpieczenie np. układ działa tylko jeśli jest zaciągnięty hamulec ręczny a najlepiej było by gdyby sprawdzał czy skrzynia biegów jest w pozycji neutralnej.
  • Poziom 12  
    Absurd, nie potrafisz w ostatnie fazie jazdy spokojnie dojechać do celu przez tą minutę ? Z ciekawości zapytam cóż to za bolid ?
    Co do zdjęcia to w seryjnej taczce nigdy takiej sytuacji nie zobaczysz, chyba że w niesprawnej.
  • Poziom 39  
    Układ działa to dobrze - ale dlaczego dałeś dwa rezystory w bazach zamiast jednego 4,7k? I dlaczego dwa tranzystory zamiast jednego mocniejszego? Poza tym, gdybyś to zrobił w układzie wspólnego kolektora to nie musiałbyś tam dawać takich potwornych kondensatorów na RC. No i ten przekaźnik na początku to też moim zdaniem jest zbędny.