Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Zelmer Aquos 829.0 ST - jak rozłożyć silnik DOMEL 467.3.403-3

marc07 18 Jul 2011 19:19 43311 37
  • #1
    marc07
    Level 12  
    Panowie mam problem z rozłożeniem silnika od odkurzacza Link Zelmer Aquos 829.0 ST
    w którym siedzi silnik firmy DOMEL 467.3.403-3 widoczny na poniższych zdjęciach
    Zelmer Aquos 829.0 ST - jak rozłożyć silnik DOMEL 467.3.403-3

    Problem z odkurzaczem jest taki że w trakcie pracy silnik jakby nie dostawał chwilami napięcia i jego praca wygląda jakby była przerywana. Obstawiam szczotki do wymiany, gdyż odkurzacz wciaga pył cekolowy na budowie. Po ostatnim wyczyszczeniu pod bieżącą wodą całego odkurzacza rozłożonego na części i wysuszeniu, odkurzacz działał dobrze, ale znowu problem powrócił, gdy znowu musiałem odkurzać celok i pył.

    Oczywiście wiem że nie jest on do tego stworzony, więc komentarze z pukaniem się w głowę proszę pominąć ;)

    Na zdjęciach zaznaczyłem strzałkami klipsy które prawdopodobnie w jakiś sposób są wciskane...tego właśnie nie wiem do końca i proszę Was o informację w tej sprawie.
    Zelmer Aquos 829.0 ST - jak rozłożyć silnik DOMEL 467.3.403-3

    Dodatkowo obie części obudowy z któych się on składa mają pewien luz (ok 5mm wzdłuż osi silnika) który być może ma wpływ na to że praca jego jest przerywana.
    Być może przy dużym obciążeniu elementy te nieco się rozchodzą i styk szczotek nie jest poprawny....ale to tylko moja hipoteza.
    Sprawa (nazwijmy to klipsów) oznaczona strzałkami to jedna sprawa, ale jest jescze sprawa odkręcenia aluminiowego wirnika widocznego na drugim zdjęciu. Jest to ta skorodowana nakrętka także oznaczona strzałkami.
    Zelmer Aquos 829.0 ST - jak rozłożyć silnik DOMEL 467.3.403-3
    Jak mam go odkręcić i rozłożyć aby nic nie uszkodzić? Jak rozebrać silnik aby go nasmarować na łożyskach i wymienić szczotki, które pewnie od cekolu nieco się zużyły?
  • #2
    stanislaw1954
    Level 43  
    Co do nakrętki ,to za mało .Żeby ją odkręcić ,to trzeba unieruchomić wirnik ,z drugiej strony. Jest to możliwe?Bo za turbinę nie radzę niczym trzymać ,bo się zegnie (skrzywi) i będzie "biła"
    A łożysk się nie smaruje ,tylko wymienia.
  • #3
    dzi_dziuś
    Home appliances specialist
    Lożysk nie wymienisz to sa silniki nierozbieralne .. Według producenta nawet zużycie szczotek kwalifikuje silnik do wymiany na nowy. Do szczotek będzie dostęp ale musisz zdjąć całą górę ze stojanem włącznie. Wtedy możesz zobaczyć czy szczotki nie sa zawieszone lub zużyte.
    Ps. Podłącz silnik bezpośrednio do prądu z pominięciem reszty odkurzacza i zobacz czy działa. może to być inna usterka a z pyłem zbieg okoliczności.
    pzdr

    Dodano po 1 [minuty]:

    Żeby zdjąć stojan musisz wycisnąc plastikową obudowę z zaczepów, które pokazałeś na zdjęciu.
  • #4
    marc07
    Level 12  
    Quote:
    Lożysk nie wymienisz to sa silniki nierozbieralne ..

    Rozumiem... pewnie są wciskane.

    Quote:
    Wtedy możesz zobaczyć czy szczotki nie sa zawieszone

    Masz na myśli sytuację w której szczotki nie stykają się z komutatorem w wyniku...... no właśnie.... w wyniku czego?
    -Tego że sprężynki dociskające szczotki nie są w stanie właściwie docisnąć szczotek?
    -Tego że prowadnica szczotki (szczotkotrzymacz) jest tak zabrudzony że szczotki nie są w stanie docisnąć się do komutatora?

    Czym mozna nasmarować prowadnicę szczotek aby łatwiej się przemieszczały?

    Quote:
    Żeby zdjąć stojan musisz wycisnąc plastikową obudowę z zaczepów, które pokazałeś na zdjęciu.


    Ok tylko wyciśnięcie to jedna z dwóch części która uniemożliwia demontaż.
    Drugi element to ta skorodowana nakrętka od strony "turbinki".

    Czy ją nornalnie w lewo da się odkręcić?
    No i jak wycisnąć obudowę z zaczepów?
    Czy te zaczepy są jednorazowe - ze jak je wycisnę to będę musiał je później kleić?

    Generalnie odkrzacz jest na gwarancji i chciałbym do minimum ograniczyć ślady ingernecji.

    Quote:
    Podłącz silnik bezpośrednio do prądu z pominięciem reszty odkurzacza i zobacz czy działa.

    Działa, działa (choć hałas jest niemiłosierny) ale się zawiesza po jakimś czasie i falują obroty, aż w końcu przestaje działać jak tylko się za mocno zabrudzi.
  • #5
    dzi_dziuś
    Home appliances specialist
    1. Łożyska są normalnie zamontowane, ale ta część przy turbince, która uważasz za nakrętkę w rzeczywistości nią nie jest. Jest to jakby podkładka wciśnięta/zaprasowana na osi wirnika. Praktycznie niemożliwe jest jej zdjęcie.

    2. Szczotki zawieszone np. z powodu dostania sie sporej ilości pyły lub kurzu. Wtedy nie poruszają się swobodnie w prowadnicach, występuje iskrzenie i przerwy w pracy.

    3. Te zaczepy nie sa jednorazowe i górę zdejmiesz bez zdejmowania turbinki, jednakże skoro sprzęt jest na gwarancji, to bez śladów naprawy sie nie obejdzie.


    Jak pisałem wcześniej nawet w przypadku zużycia szczotek, silnik ten kwalifikuje sie do wymiany na nowy (na gwarancji). Tylko wyczyść wszystko ładnie z tego pyłu i może serwis to chwyci :) W instrukcji masz adnotację, że pyłu zbierać nie należy.
    W ramach własnej naprawy możesz jeszcze spróbować zruszyć zardzewiałe sprężyny od szczotek. Być może ta rdza uniemożliwia sprężynie docisk szczotki.
  • #6
    marc07
    Level 12  
    Po wyczyszczeniu silnik znowu działa.

    Quote:
    Szczotki zawieszone np. z powodu dostania sie sporej ilości pyły lub kurzu. Wtedy nie poruszają się swobodnie w prowadnicach, występuje iskrzenie i przerwy w pracy

    Spradziłem docisk szczotek i stosunkowo porządnie są one dociskane, ale faktycznie może jak prowadnice są zapylone to docisk jest utrudniony.

    Niepokoi mnie ten luz na zaczepach. Praktycznie jest on tak duży że po przeciwnej stronie (tam gdzie jest bordowy wentylator studzący silnik) przy max odchyleniu to wentylator obciera o obudowę.

    Wydaje mi się ze te uchwyty są firmowo przyklejone na jakiś klej typu tytan i z czasem w wyniku temperatury i drgań zaczyna się to rozklejać....
    W serwisówce innego odkurzacza wodnego zelmera widziałem ze używają kleju do uszczelnienia osłony silnika.

    Narazie dziękuję za pomoc... póki co będe go obserwował i nie odkurzał pyłów, a na wymianę silnika który przecież kosztuje ok 200zł wstrzymam się do końca prac budowlanych ;)
  • #7
    rally156
    Level 10  
    Witam,
    szukając rozwiązania w związku z hałaśliwą pracą tego silnika (odkurzacz Zelmer Aquawelt 919.0) okazało się, że rzeczywiście silnik jest "jedorazowy". Rzecz niby prosta, aby wymienić łożyska należy rozmontować cały silnik. I tu zaczynają się chody związane z tym aluminiowym wentylatorem turbiny ponieważ została ona wciśnięta na wcisk na oś wirnika. Nie jest on (jak w większości) przykręcany tylko wciśnięty.
    Ponieważ nie miałem wyjścia postanowiłem go zdemontować. Jak się uda to wymienię łożyska a jak nie to i tak cały silnik do wymiany. Zaryzykowałem.
    Po sprawdzeniu (bo wcześniej nie wiedziałem jak jest montowana turbina) jak sobie to Domel wymyślił okazało się, że trzeba będzie spróbować wybić wirnik silnika od strony turbiny. Oczywiście należy zdemontować spód silnika ze stojanem i szczotki. "kapelusz" obudowy turbiny podparłem na drewienkach jak najbliżej wirnika i kilkoma zdecydowanymi ale bez przesady uderzeniami młotka udało się przekonać wirnik do wycofania się. Aluminiowy wirnik turbiny nie uległ deformacji więc nadawał się do ponownego użycia.
    A skoro wirnik silnika wyszedł to dalej już łatwo. Dwa łożyska nr 608 i po kłopocie. 10 zł za łożyska w porównaniu ze 180 zł za silnik - warto było zaryzykować.
    Silnik pracuje codziennie od tygodnia i ma się dobrze.

    Pozdrawiam i liczę, że komuś to pomoże.
  • #8
    marc07
    Level 12  
    O to gratuluję
    Ja niestety Dremelem próbowałem zeszlifować tą nakładkę która trzyma aluminiowy wirnik i niestety uległ on częściowemu zniszczeniu.
    Ale mam jeszcze drugi tak sam do naprawy więc tez zaryzykuję.
  • #9
    rally156
    Level 10  
    Tam nie ma żadnej podkładki. Tam jest coś w stylu tulejko stalowej wywiniętej z obu stron (od góry sporo więcej, od dołu mniej). to stanowi coś w rodzaju pasty dla tego wirnika. łożysko od spodu nie jest mocowane-blokowane tylko swobodnie wychodzi. Przy wybijaniu najpierw ten alu-wirnik oprze się o "kapelusz grzyba" a potem powinna się wybijać oś wirnika silnika. Trzeba tylko zwrócić uwagę, żeby nie rozklepać końca wirnika bo będzie problem z ponownym nałożeniem.
  • #10
    marc07
    Level 12  
    Ja mam taki silnik w częściach wiec wiem jak on wygląda...niestety Domel mocno się postarał aby demontaż jego był bardzo destrukcyjny...

    A powiedz mi jak sobie poradziłeś z turbinką bordową która studzi silnik- jak ją zdjąłeś bezinwazyjnie, czy destrukcyjnie?
  • #11
    rally156
    Level 10  
    Bordowe poszło bez problemu. Szczerze mówiąc zeszło podczas ściągania tej osłony silnika. Ten wiatraczek nie jest jakoś specjalnie mocowany, na wirniku są tylko drobne "skaleczenia" wzdłuż osi wirnika.
  • #12
    Mer_86
    Level 16  
    Koledzy,

    zabrałem się za rozbieranie Domel 467.3.403-3 i stanąłem w opisywanym miejscu. Do wymiany jest łożysko pod turbiną, ale nie mogę w żaden sposób wydostać wirnika. Macie jeszcze jakieś pomysły jak go stamtąd wyciągnąć? Dodatkowo obudowa z tworzywa zaczęła już pękać koło wirnika, więc jeśli ktoś dysponuje zbędną, to chętnie się do niego odezwę:)

    Pozdrawiam,
    Marcin
  • #13
    slawomek
    Level 11  
    Rozmowa ta toczyła się dawno temu, a ja dziś miałem taki kłopocik, że odkurzacz wyłączał się co chwilę. Wyjąłem silnik, przystawiłem śrubokręt do wirnika od drugiej strony (tj. od przeciwnej strony do tego aluminiowego "wiatraczka") i punknąłem kilkakrotnie młotkiem.
    Następnie chwyciłem za plastikową obudowę i potrząsnąłem kilkakrotnie i wirnik sam z tego wypadł. Nie było żadnych uszkodzeń.

    Wyczyściłem wnętrze, szczególnie łożysko, dogiąłem blaszki łączące komutator? ze szczotkami, zmontowałem i hula jak ta lala.

    Pozdrawiam.
  • #14
    Mer_86
    Level 16  
    Miło, że Ci się udało go z powrotem odpalić;) Największy problem w tym silniku stanowi wydłubanie łożyska znajdującego się po stronie turbiny, a właściwie pod nią. Silnik jest tak pomyślany, żebyś po zajechaniu tego łożyska musiał go całego wymienić. Da się to obejść, ale zabawy trochę jest. Niedługo postaram się wstawić instrukcję dotyczącą naprawy silnika, tzn. wymiany obu łożysk.
  • #15
    kamilx
    Level 2  
    Witaj , dałbyś radę zrobić jakiś opis wymiany tych łożysk , jestem w stanie się nawet jakoś za taką pracę odwdzięczyć :)
  • #16
    Mer_86
    Level 16  
    Wrzucam zdjęcia rozebranego silnika z drobnym komentarzem, będziesz wiedział czego się spodziewać. Możesz porobić też jakieś zdjęcia podczas Twojej naprawy. Jak będę miał trochę więcej czasu, to postaram się zrobić z tego jakiś tutorial. Podczas rozbierania odkurzacza oznacz sobie przewody. Jeśli masz starą płytkę elektroniki, można pomylić się przy montażu i ją spalić. W nowej dali jedną większą wsuwkę, więc nie ma takiego problemu.

    Celowo nie proponuję rozbrajania silnika na imadle, bo można pokruszyć obudowę z tworzywa. Niemniej, jeśli któryś z kolegów rozbierał silnik w imadle, albo jeszcze innym sposobem, fajnie, jeśli by się tym pochwalił. Na pewno skorzystają na tym następni. Wszelkie komentarze i uzupełnienia tej wiadomości mile widziane.

    Zelmer Aquos 829.0 ST - jak rozłożyć silnik DOMEL 467.3.403-3 Zelmer Aquos 829.0 ST - jak rozłożyć silnik DOMEL 467.3.403-3 Zelmer Aquos 829.0 ST - jak rozłożyć silnik DOMEL 467.3.403-3 Zelmer Aquos 829.0 ST - jak rozłożyć silnik DOMEL 467.3.403-3 Zelmer Aquos 829.0 ST - jak rozłożyć silnik DOMEL 467.3.403-3 Zelmer Aquos 829.0 ST - jak rozłożyć silnik DOMEL 467.3.403-3 Zelmer Aquos 829.0 ST - jak rozłożyć silnik DOMEL 467.3.403-3 Zelmer Aquos 829.0 ST - jak rozłożyć silnik DOMEL 467.3.403-3 Zelmer Aquos 829.0 ST - jak rozłożyć silnik DOMEL 467.3.403-3 Zelmer Aquos 829.0 ST - jak rozłożyć silnik DOMEL 467.3.403-3

    Pozdrawiam,
    Marcin
  • #17
    Mer_86
    Level 16  
    Może któryś z kolegów przechowuje w domu części do tego silnika albo stary uszkodzony? Jeśli tak, prosiłbym o informację na PW.
  • #18
    CinekGA
    Level 1  
    A może ktoś reflektuje na inne części tego odkurzacza?
    Z silnika ostał się stojan, górny i dolny wirnik, szczotkotrzymaczki że szczotkami, pompka do prania, zwijarka do przewodu, płytka główna, wszystkie plastiki. Generalnie wszystko poza górną częścią silnika (tą z tworzywa - pokrywa aluminiowego wirnika również cała) no i kompletna wiązka przewodów :)

    A przepraszam odkurzacz to ZELMER 919.0 ST ale silnik taki sam.
  • #19
    Artss
    Level 2  
    Witam. Jakie wymiary mają szczotki użyte w tym silniku?
    Dziękuję i pozdrawiam.
  • #20
    model3100
    Level 12  
    Witam, przepraszam z góry za odgrzewanie starego tematu, lecz nie mogę sobie poradzić z naprawą mojego Aquos Zelmer. Czy ktoś może posiada instrukcję rozbierania silnika od tego sprzętu?
    Pozdrawiam
  • #22
    peter falk
    Home appliances specialist
    dejfit wrote:
    Czy silniki DOMEL 467.3.403-3 oraz 467.3.402-5 można stosować zamiennie?

    Można. Różnią się tylko mocą nieznacznie.
  • #23
    dejfit
    Level 21  
    Oddałem przegrzane, uszkodzone łożysko do "speca" celem wyjęcia. Rozwalił całą turbinę, uszkodził trzpień wirnika i połamał plastikową podstawę silnika :). Innymi słowy więcej uszkodzić się nie da. Powiedział, że zrobione. Teraz wystarczy kupić to co zepsuł, wymienić i będzie działać :) Chce ktoś części do Aquawelta 919.0 SP?
  • #24
    ansagaj
    Level 1  
    Czy może mi ktoś powiedzieć gdzie i jak dokładnie jest usytuowana metalowa powyginana podkładka? Jakie ona ma zadanie? Wyżej w opisie napisane, że znajduje się pod bordowym wiatraczkiem. Czy jest wkładana razem z nim od góry. Czy płaską stroną do wirnika. Wcześniej włożyłem ją bezpośrednio na łożysko i łożysko szlag trafiło.
  • #25
    jahty
    Level 2  
    Opiszę sytuację jaka zdarzyła się u mnie z tym silnikiem DOMEL 467.3.403-3 w odkurzaczu Zelmer Aquawelt 919 SP.
    Otóż, niedawno po uruchomieniu odkurzacza poszedł swąd. Odkurzacz został szybko wyłączony i później jak jeszcze raz uruchomiłem słychać było jak silnik dziwnie pracuje tj. głośniej, inaczej niż do tej pory.
    No i pierwsze co, to wziąłem rozkręciłem odkurzacz, żeby dobrać się do silnika.
    Po wyjęciu okazało się że w turbinie tej aluminiowej znalazłem pół uszczelki (zdjęcie nr 4), a drugie pół było zmielone przez turbinę i stąd ten swąd :)
    Zamieszczam kilka zdjęć mojego rozmontowanego silnika. Turbinę zamiast wybijać to spiłowałem wiertłem i kilka delikatnych puknięć i wyszła (bardziej trzymało to łożysko, które jest wciśnięte w ten biały plastik z klejem zd. 2).
    Zelmer Aquos 829.0 ST - jak rozłożyć silnik DOMEL 467.3.403-3Zelmer Aquos 829.0 ST - jak rozłożyć silnik DOMEL 467.3.403-3Zelmer Aquos 829.0 ST - jak rozłożyć silnik DOMEL 467.3.403-3Zelmer Aquos 829.0 ST - jak rozłożyć silnik DOMEL 467.3.403-3

    Generalnie łożyska mam po dwóch latach użytkowania i wyglądają bardzo dobrze. Szczotki zużyte może w 1/3. W sumie silnik oceniam po 2 latach na stan bardzo dobry. Jedyny mankament to ta uszczelka pod turbiną(zd. 4), a tym białym okrągłym plastikiem w który wchodzi łożysko (zd. 2). Zdaje się, że bez tej uszczelki powstają większe luzy co wpływa na pracę silnika.
    We wcześniejszym poście Mer_86 i relacji zdjęciowej nie widzę tej uszczelki. Ciekawe czy komuś też ją wciągnęło i się spaliła ? I czy używał dalej odkurzacza mimo że zaczął inaczej chodzić ? Może to jest przyczyną szybszej degradacji łożysk ?
    Podsumowując silnik da się rozebrać w domu dwoma śrubokrętami, młotkiem i wiertarką.

    Quote:
    Czy może mi ktoś powiedzieć gdzie i jak dokładnie jest usytuowana metalowa powyginana podkładka? Jakie ona ma zadanie? Wyżej w opisie napisane, że znajduje się pod bordowym wiatraczkiem. Czy jest wkładana razem z nim od góry. Czy płaską stroną do wirnika. Wcześniej włożyłem ją bezpośrednio na łożysko i łożysko szlag trafiło.

    Owa podkładka ma się znajdować pod tym plastikiem z czerwonym wiatraczkiem. Płaską stroną do plastiku wypustkami do łożyska.
  • #26
    dejfit
    Level 21  
    jahty wrote:
    We wcześniejszym poście Mer_86 i relacji zdjęciowej nie widzę tej uszczelki. Ciekawe czy komuś też ją wciągnęło i się spaliła ?

    Nie miałem raczej tej uszczelki, ale nie pamiętam jaki to był silnik.
    Tych silników jest trochę:
    Domel 467.3.402-5
    Domel 467.3.403-3
    Domel 467.3.404-2
  • #27
    charlesu
    Level 2  
    Witam, panowie mam ten sam problem z wyzej wymienionym silnikiem i chcialbym sie zabrac za jego rozebranie. Jestem na 99% ze mam w tym silniku uszkodzone lozyska plus mozliwe ze cos sie dostalo do wnetrza gdyz silnik na osi ma straszne opory. Jednakze przed rozbiorka: czy ktoś z was moglby mi podac jakie łozyska (parametry, średnica zew./wew.) kupować na wymiane? Z gory dziekuje za odpowiedz.
  • #28
    stanislaw1954
    Level 43  
    charlesu wrote:
    czy ktoś z was moglby mi podac jakie łozyska (parametry, średnica zew./wew.) kupować na wymiane?
    Spytam troszkę ironicznie, czy ten odkurzacz potrzebny jest Ci na dzisiejszy wieczór? Przecież możesz spokojnie rozebrać cały odkurzacz, potem silnik, zobaczyć jakie są tam łożyska, kupić a później spokojnie poskładać.
    Jeśli masz takie wymagania, to co będzie jak nie poradzisz sobie ze zdjęciem łożysk, a tu wymagany jest nie tylko odpowiedni ściągacz, ale i trochę doświadczenia( patrz #23).
  • #29
    charlesu
    Level 2  
    Alez skad, dzis wieczor mam inne plany. Co do twojego zmartwienia @stanislaw1954 czy aby sobie poradze z wymiana lozysk, to spiesze z odpowiedzia, iz powinienem sobie poradzic...zmienialem w motocyklach, rowerach, zdarzylo sie raz i w piascie samochodu. Narzedzia tez sie znajda. Chcialem natomiast sprawdzic, z pomoca doswiadczonych uzytkownikow forum, bede w stanie nabyc, droga kupna rzeczone lozyska lokalnie, zanim rozbije ten silniczek na pol. Ale dziekuje za troske.

    W kazdym razie jakby ktos przypadkiem te wymiary mial to bym bym niezmiernie wdzieczny, szkoda mi tych 150 peelenow za nowy motor i zrobie co moge we wlasnym zakresie zeby go reanimowac.