Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Stabilizator napięcia w układzie kierunkowskazów?

matrix528 20 Lip 2011 14:50 3597 29
  • #1 20 Lip 2011 14:50
    matrix528
    Poziom 8  

    Witam. Pierwsza sprawa jest taka, że nie wiem czy to odpowiedni dział. Jeżeli nie, to proszę moderatora o przeniesienie, a teraz do rzeczy:

    zrobiłem przerywacz kierunkowskazów na ne555 oparty o jedną z jego standardowych aplikacji. Problem jednak jest taki, że dopóki nie odpalę silnika to kierunkowskazy działają z odpowiednią częstotliwością, zaś jak silnik pracuje to częstotliwość jest sporo większa. Sprawdziłem ładowanie akumulatora i coś mi nie pasuje. Mianowicie przy wolnych obrotach na (około 900) ładowanie wynosi 12,75V kiedy zwiększam obroty to napięcie rośnie. Po osiągnięciu ponad 15V ładowania przerwałem pomiar. Czy to wina stabilizatora napięcia? Motocykl to Yamaha DT 80 LC2 53V.
    Pozdrawiam

    0 29
  • #2 20 Lip 2011 14:55
    arkwyl
    Poziom 23  

    Czy zastosowałeś stabilizację zasilania tego układu z ne555?

    0
  • #3 20 Lip 2011 14:59
    matrix528
    Poziom 8  

    Właśnie nie zastosowałem, ale myślałem żeby dać jakiś stabilizatorek na LM317. To nie jest wielki problem, zastanawia mnie bardziej fakt iż światła świecą "dobrze" dopiero na wyższych obrotach, ładowanie wg mnie jest jakieś dziwne, no i ta częstotliwość migania kierunków. Skoro w motocyklu jest stabilizator napięcia to powinno chyba działać? Zrobię stabilizator na LM317, ale to rozwiąże jedynie problem kierunkowskazów. A co z resztą?

    0
  • #4 20 Lip 2011 15:33
    Zico63
    Poziom 37  

    Napięcie ładowania nie powinno (nie może) przekroczyć 14,5V, licząc już na alternatorze! To raz.
    A dwa, to taki efekt zawsze będzie bez stabilizacji, bo nawet ze sprawnym regulatorem napięcie się zmienia, choć nie w aż takim zakresie. Najlepszą analogią jest praca przerywacza bimetalowego w np. fiacie 126p :D , jak bardzo zmienia się "miganie".

    0
  • #5 20 Lip 2011 16:06
    matrix528
    Poziom 8  

    W takim razie wystabilizuje przerywacz i kierunki w głowy. Teraz pozostała sprawa ładowania. Co może być przyczyną zbyt dużego napięcia na akumulatorze?

    0
  • #6 20 Lip 2011 16:20
    Zico63
    Poziom 37  

    Regulator napięcia - najczęściej lub uszkodzenie przewodów do regulatora, alternatora.

    0
  • #7 20 Lip 2011 16:40
    arkwyl
    Poziom 23  

    A co jest elementem wykonawczym żarówka czy diody? Ja polecałbym LM7805 ale LM317 też niczego sobie.

    0
  • #8 20 Lip 2011 20:12
    matrix528
    Poziom 8  

    :arrow: Zico
    Akurat przewody sprawdziłem i wszystko jest ok.
    :arrow: arkwyl
    żarówki, ale zastosowałem tranzystor BDP285 więc to nie w tym rzecz. LM7805 jest tańszy, ale LM317 leży akurat pod ręką więc zostanie użyty. Regulator znalazłem używkę za 10zł więc wymienię i powiadomię o efektach.

    0
  • #9 21 Lip 2011 17:30
    matrix528
    Poziom 8  

    Lipa.

    Regulator już sprzedany... spóźniłem się... wpadłem na taki pomysł, żeby samemu zrobić regulator napięcia i podłączyć go od razu za tym oryginalnym. Co wy na to? myślicie, że to jest realne? jeżeli tak to czy to trudna sprawa?

    0
  • #10 21 Lip 2011 17:32
    arkwyl
    Poziom 23  

    A jaką wydolność prądową tamten posiadał?

    0
  • #11 21 Lip 2011 18:15
    matrix528
    Poziom 8  

    Nie mam pojęcia jaka jest jego wydajność prądowa. Jeżeli chodzi o pobór prądu to nie jest duży, bo nie ma rozrusznika, a najwięcej pożera chyba 50Watowa żarówka z przodu, pozostałe to 4x12W Kierunkowskazy i 5x3W kontrolki. No i nie wiem ile na ładowanie, ale to chyba nie dużo bo akumulator jest malutki.

    0
  • #12 22 Lip 2011 09:11
    mczapski
    Poziom 38  

    Jeśli chodzi o regulator to dokumentacja mówi tak:
    Stabilizator napięcia w układzie kierunkowskazów?

    0
  • #13 22 Lip 2011 11:11
    matrix528
    Poziom 8  

    @up
    A nie tak? I tak nie wiele rozumiem ale rzućcie okiem ;)

    Stabilizator napięcia w układzie kierunkowskazów?

    0
  • #14 22 Lip 2011 11:52
    tzok
    Moderator Samochody

    Właściwy regulator jest tu zaznaczony jako "czarna skrzynka"... to bardzo prymitywny układ, bez sterowania prądem wzbudzenia, jego działanie ogranicza się do zwierania cewki prądowej alternatora do masy gdy chwilowa wartość napięcia przekracza ustalony próg. Napięcie idące na światła jest mniejsze niż to ładujące akumulator i jest napięciem zmiennym. Do zasilania zapłonu CDI są jeszcze osobne cewki.

    Nie masz co kombinować, jak chcesz elektroniczny przerywacz do kierunkowskazów to musisz zrobić coś takiego:
    Stabilizator napięcia w układzie kierunkowskazów?

    Napięcie które mierzysz miernikiem odbiega od wartości skutecznej, więc nie masz się co przejmować - ten układ nigdy nie zapewni rewelacyjnej sprawności i zawsze na wolnych obrotach będzie "brakowało prądu", jedynie co możesz zrobić to sprawdź połączenia masowe, bez oscyloskopu raczej nie sprawdzisz tego regulatora, chyba że wymontujesz i podłączysz przez żarówkę do zasilacza regulowanego - po przekroczeniu pewnego napięcia zacznie zwierać zasilacz i żarówka zaświeci.

    0
  • #15 22 Lip 2011 13:22
    matrix528
    Poziom 8  

    :arrow: tzok

    Jak wstawić te diody i kondensator w moim przypadku?
    Stabilizator napięcia w układzie kierunkowskazów?

    To jest bardzo uproszczony schemacik. Nie wiem czy ten tranzystor, który narysowałeś mam dać za tym który już mam, czy ten jeden wystarczy?

    Emiter to wyjście, nie zaznaczyłem. A co do sprawdzenia regulatora, to + z zasilacza podłączam w miejsce podłączenia cewki alternatora, a minus przez żarówkę do obudowy regulatora tak? i jak napięcie przewyższy pewien próg to żarówka zaświeci tak? Dobrze to wszystko rozumiem?

    0
  • #17 22 Lip 2011 14:12
    matrix528
    Poziom 8  

    Zasilam z akumulatora i działa poprawnie na zgaszonym silniku, problem pojawia się gdy silnik jest odpalony wiec myślę, że jest sens wstawienia diod. Tylko w którym miejscu? A gdybym wstawił mostek prostowniczy, powiedzmy na 10A, na wyjściu z cewki ładowania?

    0
  • #18 22 Lip 2011 14:31
    jdubowski
    Specjalista - urządzenia lampowe

    matrix528 napisał:
    Zasilam z akumulatora i działa poprawnie na zgaszonym silniku, problem pojawia się gdy silnik jest odpalony wiec myślę, że jest sens wstawienia diod.


    Diody nie zmienią działania układu. Przyczyny problemu upatrywałbym w uszkodzonym regulatorze, ewentualnie w bardzo zuzytym akumulatorze który ma za dużą rezystancję wewnętrzną, bo napięcie wyższe niż 14,2V na zaciskach akumulatora trzeba raczej uznać za nieprawidłowe.
    BTW - sprawdź swój miernik, bo może oszukiwać.


    matrix528 napisał:
    A gdybym wstawił mostek prostowniczy, powiedzmy na 10A, na wyjściu z cewki ładowania?


    Tam już jest dioda wewnątrz regulatora napięcia, a wstawić mostek - to nie takie proste bo wymagałoby odizolowania od masy obydwu końcówek cewki ładowania, co raczej niewykonalne jest, zwłaszcza że w tym motocyklu masz cewki ładowania i oświetlenia połączone w jedną z odczepem.

    Co do rozwiązania problemu zmienności częstotliwości - możesz stabilizować napięcie zasilania 555 na poziomie na przykład 8V przy pomocy stabilizatora 7808 albo LM317, upewnij się jednak najpierw czy szpilki napięciowe w punkcie podłączenia stabilizatora nie przekraczają jego maksymalnego napięcia wejściowego.

    0
  • #19 22 Lip 2011 14:34
    matrix528
    Poziom 8  

    tzok napisał:
    Właściwy regulator jest tu zaznaczony jako "czarna skrzynka"... to bardzo prymitywny układ, bez sterowania prądem wzbudzenia, jego działanie ogranicza się do zwierania cewki prądowej alternatora do masy gdy chwilowa wartość napięcia przekracza ustalony próg.


    Skoro mój stabilizator jest niesprawny, a działa on na zasadzie opisanej wyżej, to czy warystor nie rozwiązałby mojego problemu?

    0
  • #20 22 Lip 2011 14:53
    jdubowski
    Specjalista - urządzenia lampowe

    matrix528 napisał:

    Stabilizator napięcia w układzie kierunkowskazów?

    To jest bardzo uproszczony schemacik.

    Emiter to wyjście, nie zaznaczyłem.


    Lepiej dać tranzystor w układzie WE (emiter na masę, obciążenie w kolektorze, między 555 a bazą rezystor ograniczający prąd bazy).

    0
  • #21 22 Lip 2011 14:55
    tzok
    Moderator Samochody

    Dioda ma za zadanie odseparować kondensator od reszty obwodu. Tranzystor masz źle włączony, on nie ma działać jako wtórnik, tylko jako klucz! Emiter do masy a żarówka między + a kolektor.

    Stabilizator napięcia w układzie kierunkowskazów?

    0
  • #22 22 Lip 2011 14:59
    jdubowski
    Specjalista - urządzenia lampowe

    tzok napisał:
    Dioda ma za zadanie odseparować kondensator od reszty układu. Tranzystor masz źle włączony, on nie ma działać jako wtórnik, tylko jako klucz! Emiter do masy a żarówka między + a kolektor.

    Stabilizator napięcia w układzie kierunkowskazów?


    Rezystora między bazą a wyjściem 555 brak!

    1
  • #24 22 Lip 2011 15:53
    matrix528
    Poziom 8  

    Koledzy jeżeli podłączę tranzystor tak jak mówicie to wtedy NE555 nie będzie miało w ogóle sensu. Do przerywacza wchodzą 3 przewody nazwijmy je 1 2 3.
    1- plus
    2- minus
    3- wyjście na żarówki
    Jeżeli na pinie nr 3 pojawi się + zasilania, to żarówki migają zgodnie z częstotliwością ustawioną na timerze. Jeżeli zaś pin nr3 podłączę w miejsce gdzie zaznaczyliście, to żarówki będą świeciły światłem ciągłym. Przynajmniej tak mi się wydaje. Jeżeli nie to mnie poprawcie, ale przy takim połączeniu tranzystora niezbędna byłaby przeróbka instalacji w motocyklu.

    Tymczasem wróćmy do tego regulatora napięcia. Gdybym zamiast niego dał mostek prostowniczy i warystor? Czy można go w ogóle zastąpić czymś innym niż tym oryginalnym?

    0
  • #25 22 Lip 2011 16:06
    tzok
    Moderator Samochody
  • #26 22 Lip 2011 16:35
    matrix528
    Poziom 8  

    mczapski napisał:
    Jeśli chodzi o regulator to dokumentacja mówi tak:
    Stabilizator napięcia w układzie kierunkowskazów?


    A gdyby regulator zrobić zgodnie z tym schematem? Jak dobrać elementy?

    Jeżeli chodzi o przerywacz to nie chcę go już rozbierać i przerabiać, więc niech zostanie tak jak jest, a jak uporam się z regulatorem to będę myślał wtedy o kierunkach.

    0
  • #27 22 Lip 2011 22:39
    matrix528
    Poziom 8  

    Podpowiecie jak dobrać tyrystory do tego układu?

    0
  • #28 22 Lip 2011 23:06
    jdubowski
    Specjalista - urządzenia lampowe

    matrix528 napisał:
    A gdyby regulator zrobić zgodnie z tym schematem? Jak dobrać elementy?


    Możesz się wzorować na tym:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=931475#931475
    Oczywiście trzeba zaadaptować do jednofazowego alternatora twego szerszenia (realizujesz 1/3 układu).

    0
  • #29 23 Lip 2011 01:24
    matrix528
    Poziom 8  

    Wielkie dzięki za link. Jutro zabieram się do roboty. Jest tylko pewien problem: w oryginale do regulatora dołączona jest jeszcze cewka dająca prąd na światła. Czy do niej zrobić osobny układ? Czy lepiej zastosować tylko zenerke?

    0