Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Sklep HeluKabel
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Próbuję zrobić regulator wentylatora chłodnicy do motocykla

21 Lip 2011 19:31 4938 22
  • Poziom 9  
    Próbuję zrobić regulator wentylatora chłodnicy do motocykla sportowego.
    Cała instalacja sprowadza się do modułu cdi i wentylatora.
    Obydwa urządzenia są zasilane z alternatora jednak cdi bezpośrednio a wentylator przez regulator, który się spalił.
    Alternator jest samowzbudny (koło magnesowe).
    Chyba wszystkie regulatory motocyklowe działają na zasadzie zwarcia do masy. Jednak w tym motocyklu to nie zadziała ponieważ 14,2V to za mało dla cdi. Napięcie na wyjściu alternatora to 20-70 V.
    Ktoś ma jakiś pomysł jak to zrobić?
  • Sklep HeluKabel
  • Poziom 39  
    Pewno to co nazywasz alternatorem to jest zespół cewek. Jeśli jest CDI to jest cewka ładująca oddzielna a jej napięcie nie podlega regulacji. Zatem trochę nie rozumiem dlaczego zamiast wymienić regulator napięcia szukasz rozwiązań zastępczych. Także nie wiem o jakim regulatorze wentylatora traktujesz. Trochę więcej informacji.

    Z grubsza tak przewidywałem i nie jest prawdą teoria o jednej cewce. Widać wyraźnie trzy przewody i do tego masa pojazdu. Trochę nie wiadomo jaka jest funkcja żółtego przewodu od regulatora do CDI przy braku akumulatora. Nic nie wiemy o mocy tej instalacji (prądzie). Na pierwszy rzut próbowałbym użyć regulatora startnego od skuterków. Jeśli moce są wielkie to najwyżej 40 PLN rozgrzeje się do płynności (ale nie sądzę). Jest jeszcze możliwość, że przewód szary charakteryzuje się innym napięciem (wartością). Ale podejrzewam, że będzie na nim po prostu prąd jednokierunkowy, czyli wyprostowany co zapewnia regulator skuterka. I tutaj obawa o wielkość prądu, ponieważ taki wentylator może potrzebować ponad 10 A. Czyli jakąś alternatywą będzie mostek prostowniczy na gałęzi oświetlenia. Tutaj trochę widać własności regulatora, który musi podczas spoczynku wentylatora pochłonąć moc wytwarzaną dla jego potrzeb.
  • Poziom 9  
    Jest jeden zespół cewek który zasila moduł zapłonowy (bezpośrednio) i reszte instalacji (przez regulator napięcia). Nie moge dać zwykłego regulatora ponieważ on ogranicza napięcie w calej instalacji i motocykl traci iskrę. Potrzebuje zaslić tylko wentylator chłodnicy a oryginalny regler kosztuje 950zł dlatego próbuje coś wykombinować.
    Próbuję zrobić regulator wentylatora chłodnicy do motocykla
  • Poziom 42  
    Wyjaśnij: bez regulatora napięcia moduł zapłonu pracuje? , czy ten schemat jest na pewno od tego motorku? , do czego służy / co to jest / żółty przewód pomiędzy reg.napięcia a mod.zapłonowym? , czy bez regulatora żarówki się nie palą / nie mylić z "świecą"/?.
    Jak oświetlenie tego wynalazku jest zbędne , to z drugiego odczepu cewki mostek grezta i po nim regulator napięcia.
  • Sklep HeluKabel
  • Poziom 9  
    Żółty przewód to zasilanie całej elektryki. Biały i zielony to impulsator. Bez regulatora motocykl pracuje po zwarciu w kości żółtych przewodów (gruby i cienki). Oryginalny regulator nie ogranicza napięcia na żółtym przewodzie tylko podaje ok 12v na wentylator. Nie ma problemu z wyprostowaniem napięcia tylko z jego stabilizacją. Na wolnych obrotach na żółtym przewodzie jest ok ~20V na wysokich dochodzi do ~80V. Wentylator pobiera ok 4A. Zwykły stabilizator typu 7812 poprostu nie wydoli.
  • Poziom 35  
    Jakie napięcie dają cewki magneta?

    Jaki to silnik?
  • Poziom 9  
    "Na wolnych obrotach ok ~20V na wysokich dochodzi do ~80V." To 250 w dwusuwie.
  • Poziom 39  
    A teraz dowiadujemy się o "całej elektryce". Czyli co? Według mojej dedukcji to przewód biały-impulsator, Zielony-zasilenie (ładowanie) CDI, żółty-reszta instalacji. Z dalszych wniosków cieni żółty zasilenie elektroniki/sterowania CDI. Ciekawe, że jeszcze nie uwaliłeś modułu CDI zwierając te żółte przewody w istniejącej sytuacji. I chyba nie ma odwrotu od regulatora stratnego, lub jeśli nie masz faktycznie innych urządzeń elektrycznych, prostownika i regulatora szeregowego/stabilizatora. Oczywiście nie 7812. Przypadkiem znalazłem ofertę regulatora do motocykli być może odpowiednią w sieci. Cena niestety znacząco większa o ceny 7812, ale mniejsza od 950 PLN. Szukaj w zasilaczach, przetwornicach, stabilizatorach.
  • Poziom 42  
    Dedukcję mczapski popieram w zakresie układu zapłonowego. Z resztą łatwo to sprawdzić mierząc rezystancje względem masy dla kabli zielonego i białego.
    Jak pojawi się 50 - 200 om na białym i 150 - 500 om na zielonym to jesteśmy "w domciu".
    Podejrzewam że kabel żółty w CDI nie jest do niczego podłączony, ale lepiej sprawdzić!
    Typowy gotowy regulator szeregowy trzeba sobie wybić z głowy. Główny tranzystor sterujący musiałby być na min 200 V. Ew. można zrobić jakiś prosty regulator "na piechotę", choć to też ryzykowne. Straty mocy na tym tranzystorze mogą być też olbrzymie a przez to będzie się mocno grzał i musi być odpowiedni.
    Proponuję diodę prostującą (cewka/i sa umasowione) + kondensator elektrolit na 200V + szeregowy rezystor (jakie R, to zależy od mocy wentylatora) mocy + stratny regulator od skutera o max mocy jaki uda się zdobyć.
    Można też wykorzystać elektronikę sterującą z gotowego regulatora lub zrobić ją samodzielnie i dołożyć potężny tyrystor z radiatorem.
    Schematy regulatorów na: Link
  • Poziom 9  
    Panowie ale dlaczego nie chcecie uwierzyć w to co piszę. Z impulsatora który jest na zewnątrz magneta wychodzą 2 przewody: zielony i biały. Stojan ma 6 cewek połączonych szeregowo. jeden koniec to masa drugi do żółtego przewodu. Żółty przewód zasila moduł zapłonowy i regulator. Ja potrzebuje zasilić tylko wentylator. Mierzyłem napięcie na żółtym przewodzie w sprawnym motocyklu i to nie jest regulator stratny. Tam napiecie zmienne skacze od 20 do 80v .Regulator to poprostu stabilizator napięcia który ma 2 wyjścia. Jedno do świateł , drugie do wentylatora. Ja potrzebuje tylko to drugie. Problem w tym, że nie wiem jak to wykonać.
  • Pomocny post
    Moderator Samochody
    Jeśli moduł jest zasilany napięciem niestabilizowanym, a na światła i wentylator idzie regulowane to można zrobić albo regulator liniowy np. na LM317 z dodatkowym tranzystorem mocy (robiłem taki stabilizator z prądem max. 30A) tylko tu problemem jest te 80V... albo zrobić regulator impulsowy i to jest chyba najlepsze wyjście, można zaadaptować części z zasilacza AT/ATX.
  • Poziom 9  
    No właśnie takie coś mi chodzi po głowie. Jest jeszcze regulator fazowy ale nie bardzo wiem jak zrobić stabilizacje.
  • Moderator Samochody
    Nie potrzebujesz stabilizacji... wystarczy regulować wypełnienie przebiegu na podstawie uśrednionej wartości napięcia wyjściowego. Taki regulator na tyrystorze (sterowany prostownik) to faktycznie dobry pomysł.
  • Poziom 9  
    Czy takie coś ma prawo zadziałać?

    Próbuję zrobić regulator wentylatora chłodnicy do motocykla
  • Poziom 39  
    To jest motocykl Gas Gas?
    Proponuję rozebrać oryginalny regulator napięcia, przerysować z niego schemat i go naprawić.
    Nie ma co kombinować przy zapłonie, ponieważ jestem prawie pewien że ma zmienny kąt wyprzedzenia i ingerencja może skończyć się uszkodzeniem silnika.
  • Poziom 35  
    Na jakie napięcie masz wentylator i jakiej mocy?


    Przecież jak byk pisze zielony cienki i żółty gruby.
    Mase mają wspólną.
    Normalne że takm sie pojawiają takie napięcia rzędu 50v.
  • Poziom 9  
    Napięcie 12V prąd ok 4A. Przy rozruchu wiadomo, że więcej. Zielony cienki i biały cienki to impulsator i żaden z tych przewodów nie jest połączony z masą.
    Tak to gasgas i ma mapę zapłonu, ale ja nic nie kombinuje z zapłonem. Ja potrzebuje tylko +12V do zasilenia wiatraka.
  • Poziom 39  
    Tak, tyle że moduł zapłonowy korzysta z uzwojenia alternatora, prawdopodobnie do zasilania mikrokontrolera sterującego kątem wyprzedzenia zapłonu.
  • Poziom 12  
    Tak jak mówi Banan, rozebrać stary regulator i na jego podstawie zrobić nowy, lub znaleźć schemat w sieci czy tam w service manual. To, że nowy regler kosztuj 950 zł nie znaczy że zrobienie go samemu wyniesie tyle samo lub podobną kwotę. A jak nie, to jest taka firma naprawiająca moduły, pewnie i regulatory to mogliby podjąć się tego zadania tylko, że nie mam żadnego namiaru na nich, gdzieś w sieci grasuję ich strona internetowa...
  • Poziom 39  
    Skoro taka jest sytuacja to co innego. Należy rozumieć, że oświetlenia zwyczajnie brak. W miarę fachowo to tylko przetwornica impulsowa. Tyle, że gotowych na rynku dla takiego zakresu raczej brak. Warto zbadać jak zachowuje się napięcie przy obciążeniu tymi 4-5 A. Zapewne spadnie. Jest coś takiego jak LM1084-ADJ, ale deklaruje na wejściu 29 V. Może by pokombinować z dzielnikiem napięcia i odpowiednim transilem.
    Napięcia szczytowe to można obciąć transilami lub diodami Zenera. Ale trudne a chyba nawet niemożliwe zbudowanie przetwornicy pracującej stabilnie w zakresie napięć 20 - 80 V. Prosi się zastosowanie przetwornicy 60/13 V a przynajmiej dokonanie prób.
  • Poziom 42  
    Autor tematu się nie odzywa. Nie wiadomo co zdecydował.
    Ja napiszę tylko ku potomności.
    Panowie! Żadne regulatory szeregowe o pracy ciągłej nie wchodzą w grę! Wybijcie sobie to z głowy! I nie chodzi o prądy tylko o napięcia. Przecież autor tematu pisał o napięciach rzędu 80 V. Pewnie są to napięcia przemienne RMS, czyli napięcia szczytowe rzędu 120 V to normalka, a rzędu 150V się pojawiają w niekorzystnych warunkach. O przepięciach przy zrzucie obciążenia (wyłącznik termostatyczny+silnik komutatorowy!) lepiej nie wspominać.
    Pozostaje regulator równoległy czyli "grzałka" o mocy (nie jest znana!) prądnicy lub ... zasilacz komputerowy. Problemem będą tylko wymiary i ew. trudność pracy przy obrotach biegu jałowego.
  • Poziom 9  
    a ja zrobiłem takie coś:
    Próbuję zrobić regulator wentylatora chłodnicy do motocykla

    i nawet działa. Napięcie trochę skacze ale nie ma to większego znaczenia. Nie przekracza 16v. Wiem , że nie są to wyżyny elektroniki , ale to poprostu działa.
    Jest małe i tanie a tak jak pisałem, to ma tylko zasilać wentylator.

    Dziękuje wszystkim za rady i pozdrawiam.