Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Seat Leon 1.9TDI ASV N18 i N75 normalnie zamknięte?

ociz 22 Lip 2011 10:40 12267 9
  • #1 22 Lip 2011 10:40
    ociz
    Moderator Samochody

    Seat Leon 2001r silnik 1.9TDI ASV.
    Zawory sterowania turbiny i EGR są cały czas otwarte, nawet po podaniu napięcia, zamykają się dopiero jak odwrócę do góry nogami i trząchnę.
    Chciałbym się upewnić że na 100% są uszkodzone, do tego jeszcze dojdzie czyszczenie turbiny bo kierowniczki opornie chodzą więc wydatek nie mały...

    0 9
  • Pomocny post
    #2 22 Lip 2011 13:29
    Sztomel
    Poziom 34  

    To zależy co rozumiesz przez określenie "otwarte". Normalnie czyli w stanie spoczynkowym te elektrozawory mają stałe przejście pomiędzy kanałem VAC a OUT a dopiero po podaniu sygnału sterującego (masą), przy podanym stale zasilaniu 12V, przełączają się impulsowo pomiędzy kanałem OUT a ATM. Przy podaniu na sztywno zasilania i masy z aku następuje stałe przejście pomiędzy kanałem VAC a ATM. Sprawdzisz je mierząc rezystancję pomiędzy ich stykami w gniazdku na wtyczkę : rezystancja dla sprawnego N18 i N75 powinna się zawierać w zakresie od 14 do 20 Ω.

    0
  • #3 22 Lip 2011 16:09
    ociz
    Moderator Samochody

    Czyli przykładowo EGR będzie cały czas otwarty jeśli nie będzie napięcia na elektrozaworze?

    0
  • Pomocny post
    #4 22 Lip 2011 18:47
    Sztomel
    Poziom 34  

    Otwarty ale na stałe podawanie podciśnienia na siłownik zaworu EGR.
    Łatwo sprawdzić jak zachowuje się N18 : na pracującym na wolnych obrotach silniku N18 nie jest sterowany tylko przez pierwsze 2 minuty od momentu uruchomienia silnika i wtedy mechaniczny zawór EGR jest uchylony, po tym czasie jest włączany impuls sterujący N18 co powoduje zamknięcie mechanicznego zaworu EGR zaś każda zmiana obrotów silnika poprzez krótkotrwałe tylko dygnięcie na pedał gazu, ponownie aktywuje mechaniczny zawór otwierając go a w tym kolejnym interwale czasu N18 nie dostaje impulsu sterującego (mimo, iż wskazania w ostatnim polu grupy 003 wynoszą wtedy 4,8%). Jeśli N18 nie będzie zasilany ani sterowany - odepniesz od niego wtyczkę to podczas pracy silnika cały czas uchylony będzie wtedy mechaniczny zawór EGR i silnik non stop będzie dostawał spaliny do dolotu nawet w trakcie zwiększania prędkości obrotowej silnika co spowoduje drastyczny spadek jego dynamiki w momencie ruszania i jazdy samochodem. Odepnij sobie wtyczkę od N18 na pracującym silniku a następnie zdejmij z jego króćca OUT wężyk idący do siłownika EGR i przytknij koniec palca do króćca OUT i miną 2 minuty a potem kolejne i tak bez końca będziesz czuł podciśnienie na palcu. N18 i N75 to są identyczne elektrozawory zarówno z wyglądu jak i z zasady działania. Różnią się tylko średnicą wewnętrznej dyszy podciśnieniowej - N18 ma mniejszą średnicę ale z powodzeniem można je zamieniać miejscami. Oczywiście odpięcie wtyczki od N18 spowoduje tylko i wyłącznie wygenerowanie w sterowniku silnika błędu ale nie spowoduje trybu awaryjnego a już odpięcie wtyczki od N75 spowoduje i jedno i drugie. Jedyną radą przy uszkodzeniu elektrycznym N18 gdzieś w trasie jest odpięcie wtedy wężyka dochodzącego do jego króćca VAC i zaślepienie tego wężyka.

    3
  • #5 22 Lip 2011 19:10
    ociz
    Moderator Samochody

    No to już prawie wszystko wiem, poza jednym, żeby zmniejszyć ciśnienie doładowania to ciągnie czy puszcza ten siłownik przy turbinie? Ogólnie to problem jest/był ze zbyt dużym ciśnieniem doładowania, kierowniczki były praktycznie zablokowane w takiej pozycji że siłownik był maksymalnie wciągnięty, trochę rozruszałem ale i tak się przycina.

    0
  • Pomocny post
    #6 22 Lip 2011 21:02
    Sztomel
    Poziom 34  

    Aby zmniejszyć ciśnienie doładowania to sztanga siłownika musi zostać wypchnięta w górę siłą sprężyny znajdującej się wewnątrz gruszki siłownika bo N75 wtedy zmniejsza podciśnienie wciągające sztangę w dół. Najlepiej jak zdejmiesz metalowy e-klips z dźwigienki kierownic spalin zmiennej geometrii, który zabezpiecza koniec sztangi przed zsunięciem się z niej, a następnie zsuniesz sztangę całkowicie z dźwigni w bok i wtedy osobno palcem sprawdź czy zacina się sama dźwignia kierownic spalin przy turbo czy tylko sztanga. Sztanga po mocnym wciśnięciu ją w gruchę samoczynnie i swobodnie bez przycięć powinna wybić z niej w górę. Może być tak, że i dźwignia jak i sztanga w gruszce będą miały opory a wtedy turbo do czyszczenia a siłownik albo do regeneracji albo wymiany.

    0
  • #7 22 Lip 2011 21:22
    ociz
    Moderator Samochody

    Czyli wszystko się zgadza, przeładowywał bo dźwignia nie chciała wracać do góry. Czyszczeniem i regulacją turbiny zajmie się już ktoś kto ma w tym doświadczenie i odpowiednie narzędzia.

    0
  • #8 14 Cze 2013 02:28
    okosoko
    Poziom 10  

    Sztomel napisał:
    Otwarty ale na stałe podawanie podciśnienia na siłownik zaworu EGR.
    Łatwo sprawdzić jak zachowuje się N18 : na pracującym na wolnych obrotach silniku N18 nie jest sterowany tylko przez pierwsze 2 minuty od momentu uruchomienia silnika i wtedy mechaniczny zawór EGR jest uchylony, po tym czasie jest włączany impuls sterujący N18 co powoduje zamknięcie mechanicznego zaworu EGR zaś każda zmiana obrotów silnika poprzez krótkotrwałe tylko dygnięcie na pedał gazu, ponownie aktywuje mechaniczny zawór otwierając go a w tym kolejnym interwale czasu N18 nie dostaje impulsu sterującego (mimo, iż wskazania w ostatnim polu grupy 003 wynoszą wtedy 4,8%). Jeśli N18 nie będzie zasilany ani sterowany - odepniesz od niego wtyczkę to podczas pracy silnika cały czas uchylony będzie wtedy mechaniczny zawór EGR i silnik non stop będzie dostawał spaliny do dolotu nawet w trakcie zwiększania prędkości obrotowej silnika co spowoduje drastyczny spadek jego dynamiki w momencie ruszania i jazdy samochodem. Odepnij sobie wtyczkę od N18 na pracującym silniku a następnie zdejmij z jego króćca OUT wężyk idący do siłownika EGR i przytknij koniec palca do króćca OUT i miną 2 minuty a potem kolejne i tak bez końca będziesz czuł podciśnienie na palcu. N18 I N75 TO SĄ IDENTYCZNE ELEKTROZAWORY ZARÓWNO Z WYGLĄDU JAK I Z ZASADY DZIAŁANIA. Różnią się tylko średnicą wewnętrznej dyszy podciśnieniowej - N18 ma mniejszą średnicę ale z powodzeniem można je zamieniać miejscami. Oczywiście odpięcie wtyczki od N18 spowoduje tylko i wyłącznie wygenerowanie w sterowniku silnika błędu ale nie spowoduje trybu awaryjnego a już odpięcie wtyczki od N75 spowoduje i jedno i drugie. Jedyną radą przy uszkodzeniu elektrycznym N18 gdzieś w trasie jest odpięcie wtedy wężyka dochodzącego do jego króćca VAC i zaślepienie tego wężyka.
    Witam, zamieniłem u siebie w pasku 1.9 AJM zaworki n75 z n18 i moje spostrzeżenie jest takie iż takiej mocy to ja od 7 lat jego posiadania jeszcze nie doświadczyłem.
    Może ten n18 wmontowany w miejsce n75 daje na gruchę jakieś inne podciśnienie lub też sterownik nie podaje impulsu do n75 aby ten zmniejszył ssanie (w rezultacie gruszka cały czas zassana maksymalnie) i wyżyłowuje prace turbiny nie dbając o jej żywotność?
    pozdrawiam i z niecierpliwością czekam na Wasze spostrzeżenia.

    0
  • #9 14 Cze 2013 16:44
    benyy1
    Poziom 17  

    ma być zassana dopiero jak dasz fest po gazie i gwałtownie puścisz to pójdzie do góry jak nie masz błędu przeładowania to jest dobrze

    0
  • #10 01 Sie 2018 10:17
    p3pik
    Poziom 9  

    POMOCY
    Tiguan 2.0 TDI CFFB
    EGR z chłodnicą
    już 3 egr przebieg auta 120 tyś (nie ważne bo jeździ po mieście)
    Zawór N18 - 34 rezystancja a
    N75 - 15 rezystancja

    wydaje mi się ze powietrze z N75 idzie do N18
    N75 nie ma za niskiej ?

    Komputer pokazuje błąd 403

    1