Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Jak wyciszyć siłowniki centralnego zamka

akm97 24 Lip 2011 19:02 1704 9
  • #1 24 Lip 2011 19:02
    akm97
    Poziom 12  

    Witam. Zamontowałem do Arosy centralny zamek. Model z allegro, ale taki droższy z większą siłą otwierania, obrotowymi głowicami i wbudowanym sprzęgiełkiem). Niestety przedobrzyłem, gdyż moc siłowników jest taka, że podczas zamykania i otwierania omal nie wyrywa boczków drzwi, czemu towarzyszą niezapomniane efekty dźwiękowe. Boję się, że jak będę otwierał samochód na ulicy, to na chodniku ktoś zawału dostanie. To oczywiście żart i problem przejaskrawiłem, ale chciałbym wyciszyć te siłowniki. Wydaje się, że trzeba zmniejszyć napięcie prądu na drodze z centralki do siłowników. Tylko co zastosować? Rezystor? Regulator napięcia? Najtaniej rezystor, tylko jak go dobrać. Oczywiście nie wiem jaką moc pobierają siłowniki, więc trzeba dobierać na oko. Bezpiecznik przy centralce ma 15A, ale wydaje mi się to mocno przesadzone. Wątpię, aby 3 siłowniki pobierały więcej niż 5A.
    I takie pytania?
    1. Czy ktoś już rozwiązał tego typu problem?
    2. Czy opornik 5W, powinien wystarczyć? Może ktoś zaproponuje jakieś wartości rezystancji (oczywiście nie jest problemem kupić kilka oporników)
    3. Czy obniżenie napięcia będzie działało w obie strony, tzn. i przy zamykaniu i przy otwieraniu? Siłowniki sterowane są dwoma kabelkami, na których prawdopodobnie zmienia się biegunowość.

    0 9
  • #2 24 Lip 2011 19:13
    Ireneo
    Poziom 39  

    Zastosowałeś siłowniki o "krótkim"-ok 16mm czy "długim"-ok 21mm skoku?

    0
  • #3 24 Lip 2011 19:24
    akm97
    Poziom 12  

    Ireneo napisał:
    Zastosowałeś siłowniki o "krótkim"-ok 16mm czy "długim"-ok 21mm skoku?

    Dokładnie 16 mm.

    0
  • #4 24 Lip 2011 19:25
    CameR

    Moderator Zabezpieczeń Pojazdów

    Zamontuj siłownik nie bezpośrednio do "blachy" w drzwiach, tylko do paska mocnej gumy, która zostanie przykręcona do szkieletu drzwi. Siłownik nie będzie dotykał szkieletu drzwi - będzie to rodzaj tłumika drgań.

    Jeżeli myślisz o obniżeniu napięcia, to musisz obniżyć napięcie zasilające centralkę centralnego zamka.

    1
  • #5 24 Lip 2011 19:36
    akm97
    Poziom 12  

    CameR napisał:
    Zamontuj siłownik nie bezpośrednio do "blachy" w drzwiach, tylko do paska mocnej gumy, która zostanie przykręcona do szkieletu drzwi. Siłownik nie będzie dotykał szkieletu drzwi - będzie to rodzaj tłumika drgań.

    Jeżeli myślisz o obniżeniu napięcia, to musisz obniżyć napięcie zasilające centralkę centralnego zamka.


    Myślałem o tym, ale czy to nie zakłóci pracy samej centralki? Czy nie lepiej samych siłowników. Co do paska gumy, to pomysł dobry, ale po kolejnym demontażu boczków, to mi już chyba żadna spinka tapicerki nie zostanie:cry:

    0
  • #6 24 Lip 2011 20:39
    carrier
    Specjalista - Alarmy Samochodowe

    Dołóż w szereg do każdego z siłowników rezystor ceramiczny 3-4 Ohm 5W jakbyś postawił rezystor przed centralką to przekaźniki mogą wariować

    0
  • #7 24 Lip 2011 20:44
    akm97
    Poziom 12  

    carrier napisał:
    Dołóż w szereg do każdego z siłowników rezystor ceramiczny 3-4 Ohm 5W jakbyś postawił rezystor przed centralką to przekaźniki mogą wariować

    A czy wystarczy tylko na jednym, z przewodów i będzie działać i przy otwieraniu i przy zamykaniu?

    0
  • #8 24 Lip 2011 21:18
    Ireneo
    Poziom 39  

    akm97 napisał:
    A czy wystarczy tylko na jednym, z przewodów i będzie działać i przy otwieraniu i przy zamykaniu?


    Wystarczy.

    0
  • #10 18 Sie 2011 08:13
    akm97
    Poziom 12  

    A więc temat rozwiązany. Zakupiłem szereg oporników 5W o rezystancji 1-12 Om i testowałem je po kolei wpinając oporniki w kabel pomiędzy centralką, a zasilaniem siłowników. Tak więc dla trzech siłowników, jako optymalny uznałem opornik 5 Om. Opornik 3 Om, powodował praktycznie nie zauważalny spadek mocy siłowników, a 1 Om - żaden. Z kolei przy oporniku 8 Om siłowniki ledwo się zamykały i była możliwość, że któryś z zamków w ogóle by się nie zamknął. Będę musiał tylko uważać, czy te 5 Om wystarczy w zimie, bo wtedy opory mogą być większe. Na chwilę obecną głośność pracy spadła mniej więcej o połowę i przypomina rozwiązania fabryczne. Nie wiem jak z trwałością samych siłowników, ale cały układ zamykania/ otwierania na pewno dłużej posłuży. Zauważyłem też, że o ile jednokrotne zamknięcie jest ok, to już np. pięciokrotne otwarcie/ zamknięcie zamków powoduje dosyć mocne rozgrzanie opornika (nie gorący, ale bardzo ciepły). Jednak chyba taka jego natura, a i w praktyce nie używamy zamka wielokrotnie. Nie wiem tylko, czy opornik kiedyś się nie przepali.
    Dziękuję wszystkim za pomoc i pozdrawiam.

    0
TME logo Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
TME Logo