Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Instalacja c.o na paliwo stałe

pele1710 26 Lip 2011 19:41 10733 26
  • #1 26 Lip 2011 19:41
    pele1710
    Poziom 8  

    Witam.
    Mam kilka pytań odnośnie instalacji c.o na paliwo stałe:
    zamierzam zainstalować instalacje c.o i c.w.u w domku jednorodzinnym. Szczegóły: jest to domek jednorodzinny jednopiętrowy bez piwnicy, ze strychem, bez ocieplenia z zewnątrz ale są wymienione wszystkie okna na plastikowe.
    Piec Zębiec 16KW znajduje się na parterze dom nie ma piwnicy.
    Na parterze jest stara instalacja na starych stalowych rurach i grzejnikach.
    Ja chcę zamontować c.o na piętrze od pieca zasilanie na stalowych rurach. Później od rozdzielaczy już na rurach PEX/AL/PEX.
    Bojler znajduje się na parterze wraz ze starą instalacja przesyłam schemat jaki mi zaproponował instalator (fachowiec).
    Bardzo proszę o radę czy takie zamontowanie na piętrze jest możliwe.
    Jeśli trzeba będzie wprowadzę poprawki wedle Waszych uwag i sugestii. W przyszłości do pieca będę chciał zamontować dmuchawę i sterownik do niej.
    Bardzo Dziękuję za pomoc.
    Schemat:

  • #3 27 Lip 2011 16:43
    Plumpi
    Specjalista - systemy grzewcze

    Układ zasadniczo jest prawidłowy, choć grzejniki w pokojach i ewentualnie w kuchni podłączyłbym niezależnie do rozdzielacza, bo może się okazać, że rurki AluPex mogą być zbyt cienkie, aby zasilić 2 duże grzejniki.
    Proponuję jednak wpiąć zasobnik przed zaworem mieszającym, dzięki czemu temperaturę wody CWU będziesz miał wyższą niż w grzejnikach. Ponadto jeżeli umieścisz zasobnik ponad kotłem to będziesz mógł grzać w nim wodę w okresie letnim bez użycia pompy obiegowej.
    Dokładając do całej instalacji sterownik pompy CO będziesz mógł załączyć centralne ogrzewanie w okresie zimowym ustawiając temperaturę startu pompy CO na 45stC, a w okresie letnim jak będziesz grzał wodę CWU po ustawieniu na 90-95stC wyłączasz CO. Ten sterownik podczas grzania CWU w lecie, jednocześnie będzie zabezpieczał kocioł przed zagotowaniem w nim wody. W razie osiągnięcia temperatury 90-95stC w kotle, uruchomi się na chwilę pompa CO wyrzucając nadmiar ciepła w grzejniki.

  • #4 27 Lip 2011 17:19
    pele1710
    Poziom 8  

    dzikie Ci
    czyli po poprawkach coś takiego jak na schemacie ?
    tylko teraz jak podpiąłem bojler przed zaworem 4-drożnym to nie wiem czy powrót z bojlera jest prawidłowo podłączony do rozdzielacza ? jeśli możesz napisać na jakich średnicach od rozdzielaczy na grzejniki puścić rury pex/al/pex i na jakich srednicach od pieca do rozdzielaczy miedziane lub stalowe... i jakie elementy musze jeszcze ewentualnie dokupić

  • #5 27 Lip 2011 17:52
    Plumpi
    Specjalista - systemy grzewcze

    Powrót bojlera też musi być przed zaworem. Równolegle do kotła.

  • #6 27 Lip 2011 18:19
    pele1710
    Poziom 8  

    czyli coś takiego:
    jeśli możesz napisać na jakich średnicach od rozdzielaczy na grzejniki puścić rury pex/al/pex i na jakich srednicach od pieca do rozdzielaczy miedziane lub stalowe... i jakie elementy musze jeszcze ewentualnie dokupić

  • #7 27 Lip 2011 21:46
    Plumpi
    Specjalista - systemy grzewcze

    Czytałeś moją wypowiedź, że rury plastikowe przy kotle zasypowym na paliwo stałe to nie jest zbyt dobry pomysł? Pamiętaj, że jak będzie się mocno paliło w tym kotle w okresie zimy i ulegnie awarii pompa CO lub będzie zanik prądu zasilającego tę pompę to rury plastikowe mogą ulec uszkodzeniu.
    To zabezpieczenie, o którym pisałem jest skuteczne tylko wtedy, kiedy pompa jest sprawna i jest prąd. W razie awarii pompy lub zaniku prądu w kotle zacznie się gotować woda, a wytworzona w nim gorąca para może uszkodzić plastikowe rury.
    Jeżeli chcesz się przed tym zabezpieczyć to lepiej jest zastosować wymiennik płytowy zamiast zaworu mieszającego. Niestety wiąże się to z dodatkowymi kosztami: wymiennik płytowy, druga pompa CO oraz naczynie przeponowe.

    Chyba, że Twój kocioł to kocioł retortowy z podajnikiem na ekogroszek?
    Wtedy możesz wykonać tak jak na tym ostatnim rysunku.
    Z kotła zapewne masz wyjścia 1" i takimi rurami stalowymi najlepiej jest się podłączyć do kotła. Po trójnikach 1" dajesz rurę do naczynia wzbiorczego 1"
    rozdzielając przy naczyniu na 2 rury po 3/4". Jedna rura od dołu naczynia jako rura wzbiorcza, a od góry do naczynia + syfon jako rura bezpieczeństwa.
    Co prawda zgodnie z obowiązującymi przepisami obydwa podłączenia do naczynia powinny być minimum 1", ale w sprzedaży trudno nawet kupić jest takie naczynie. Sprzedawane w hurtowniach naczynia zazwyczaj mają przyłącza 3/4", dlatego trzeba będzie zredukować średnicę przy naczyniu z 1" do 3/4"
    Dalej za kolejnymi trójnikami rozdzielasz obwód dla zasobnika i tu zależnie od przyłączy w zasobniku. Zazwyczaj jest to 1" lub 3/4"
    Zawór mieszający także 1" lub 3/4"
    Od zaworu mieszającego do rozdzielaczy także rury 1" lub 3/4"
    Zamiast rur stalowych możesz użyć rur miedzianych, adekwatnie:
    1" - rura miedziana 28mm
    3/4" - rura miedziana 22mm

    Jeżeli zasobnik ma pracować dobrze w grawitacji to trzeba go połączyć rurą 1"
    Obieg CO ze względu na to, że będzie pracował tylko i wyłącznie z pompą, można zrobić jako 3/4" - w zupełności wystarczy.

  • #8 27 Lip 2011 22:15
    pele1710
    Poziom 8  

    dzięki Ci bardzo
    a od rozdzielaczy puścić pex fi 16 na grzejniki tak ?

  • #9 27 Lip 2011 23:09
    Plumpi
    Specjalista - systemy grzewcze

    pele1710 napisał:
    dzięki Ci bardzo
    a od rozdzielaczy puścić pex fi 16 na grzejniki tak ?


    A jaki masz kocioł?

  • #10 28 Lip 2011 16:55
    pele1710
    Poziom 8  

    Kocioł 16KW Zębiec z 2002 roku na paliwo stałe

  • #11 28 Lip 2011 20:23
    Plumpi
    Specjalista - systemy grzewcze

    Bez podajnika?
    Tzn. kocioł zasypowy?

    Jeżeli tak to instalacja z rur plastikowych nie jest zbyt dobrym pomysłem, bo możesz ją uszkodzić.
    Lepiej będzie w tej sytuacji zrobić z miedzi, a może się okazać, że nie będzie dużo droższa. Od zaworu mieszającego wyjdziesz rurą 22 później zredukujesz do 18 , a następnie do 15
    Wszystko zależy od usytuowania.

  • #12 28 Lip 2011 20:41
    pele1710
    Poziom 8  

    tak zasypowy bez podajnika
    ale tak jak wczesniej pisaliśmy zamirzam zastosowac sterownik do pompy i i w przyszłości dmuchawe i sterownik pieca czy to zda egzamin na pex-ie bo obliczając miedź przy tej instalacji wychodzi mnie dużo dużo drożej a mój portfel nie jest aż tak bardzo gruby :)

  • #13 28 Lip 2011 21:38
    Plumpi
    Specjalista - systemy grzewcze

    Tylko Twój portfel może się stać bardzo chudy, kiedy zagotujesz wodę w kotle, a o to wcale nie jest tak trudno przy takim kotle.
    Wbrew pozorom nie będzie aż tak dużo drożej, może się okazać, że nawet będzie taniej.

    Rura 22 to koszt ok. 25-26zł/mb (potrzebne kilkanaście mb) + złaczki, kolanka i trójniki po kilka zł/szt.
    Rura miedziana 18 ok. 19-20zł/mb (potrzebne kilka-kilkanaście mb)+ trójniki i złączki po 3-5zł/szt.
    Rura miedziana 15 ok. 15-16zł/mb (potrzebne kilkanaście mb).+ trójniki i złączki po 2-3zł/szt.


    AluPex 25-26 (do podłączenia rozdzialaczy) to koszt ok. 15zł/mb (potrzebne kilka-kilkanaście mb)+ 4 złączki 1" po 25-40zł co razem daje nam dodatkowy koszt ok 100-160zł
    Rura Alupex 16 (firmowa) po ok. 4zł/mb (potrzebne kilkadziesiąt mb) + najtańsze złączki po 3zł x 22szt = 66zł + szafka z rozdzielaczem za ok. 250-350zł

    Czyli łącznie do AluPexa za rozdzielacz i złączki musisz dołożyć koszt ok. 450-500zł.

    W przypadku miedzi złączki będą Cię kosztować ok. 200-300zł wraz z kosztami lutowania.
    W przypadku podłączenia rozdzielacza czy rura miedziana czy też AluPex 25/26 koszt wyjdzie prawie ten sam, bo musisz doliczyć do AluPexa złączki za 100-160zł.
    Resztę musisz sobie policzyć sam, bo nie znam ustawienia i przebiegu instalacji.

  • #14 28 Lip 2011 21:51
    pele1710
    Poziom 8  

    dzięki Ci
    ja od pieca do rozdzielacza nie mam dalekiej drogi planuje jakiej 1,5m od pieca pociągnąć w miedzi a poźniej już od rozdzielaczy pex-em
    mam jeszcze ważne pytanie od rozdzielaczy prowadząc pex musze (najlepiej) każde zasilanie i powrot go grzejnika i z grzejnika puścic osobno.. a w przypadku gdybym robił w miedzi mogłbym puścić np. jedno zasilanie i jeden powrót tylko to rozdzielic trójnikami dobrze mysle czy jestem w błędzie ?

  • #15 28 Lip 2011 22:10
    Samuraj
    Poziom 34  

    Rozdzielić trójnikami jak mówisz. Od kotła 22 i im bliżej grzejnika schodzisz do 15.
    Do pokoi dwie rurki 18 i po trójniku, tak samo w łazience. Podobnie możesz zrobić na jednym odcinku przedpokój i kuchnie. Przemyśl raz jeszcze wszystko i zwróć uwagę na to co piszą inni - alupex i kocioł zasypowy to nie najlepsze połączenie, chyba że z dodatkowym wymiennikiem. Miało by to wszystko sens gdybyś w przyszłości zamierzał rozbudować CO o ogrzewanie gazowe.
    Instalator ("fachowiec") nie przejmuje się jak zagotujesz wodę, co najwyżej przyjdzie i drugi raz weźmie pieniądze za robotę. A Ty zostaniesz z dziurą w kieszeni i zalaną chałupą.

  • #16 28 Lip 2011 22:11
    Plumpi
    Specjalista - systemy grzewcze

    Narysuj pomieszczenia, usytuowanie grzejników oraz kotła w rzucie pionowym z góry tak, żeby można było zobaczyć gdzie znajduje się kocioł pod pod rzutem piętra.

  • #17 28 Lip 2011 22:35
    pele1710
    Poziom 8  

    kocioł jest na parterze a c.o i kanalizacje chce poprowadzić na 1 piętrze domku te szare elementy to grzejniki tylko nie wiem nadal czy w łazience wystarczy sama drabinka jeżeli tak to jakiej mocy ? czyli kociol i bojler znajdują sie w takim samym pomieszczeniu wys (2,8m) co łazienka na piętrze tylko ze kocioł, bojler, rozdzielacze, pompa, zawór 4-drożny chce zainstalowac na parterze i zbiornik wyrównawczy na strychu

  • #18 29 Lip 2011 07:11
    Plumpi
    Specjalista - systemy grzewcze

    Czy instalacja CO na parterze może pracować w grawitacji tj. bez pompy?
    Żeby była taka możliwość to rury muszą być odpowiednio prowadzone, a kocioł nieco niżej niż grzejniki.

    Mam też pytanie w jaki sposób chcesz prowadzić rury na piętrze?
    Czy po podłodze, bo będzie robiona wylewka?
    Czy w ścianach?
    Czy po ścianach?
    Czy też rozprowadzenie parterem i podejście poprzez strop do grzejników?

  • #19 29 Lip 2011 16:44
    pele1710
    Poziom 8  

    instalacja c.o na parterze pracuje w grawitacji bo obecnie nie ma pompy to chyba jest grawitacyjnie....
    na piętrze chce poprowadzić rury pod deskami podłogowymi a pózniej zabić deski i chce położyć na te deski panele i w odpowiednich miejscach tj turz przy grzejnikach wyjść do góry i połączyc grzejniki... czyli moge tą starąinstalacje zostawic tak jak jest a tą na pietrze po prostu wpiąć sie do zasilania i poprowadzic rury do rozdzielaczy i od rozdzielaczy pexem ?

  • #20 29 Lip 2011 19:17
    Plumpi
    Specjalista - systemy grzewcze

    Jak masz na dole poprowadzone rury?
    W ścianach, czy po wierzchu?
    Czy są gdzieś w rogach pomieszczeń jakieś piony?
    Gdzie obecnie jest naczynie? Czy tak jak na rysunku ponad pokojem?
    Jakiej średnicy rura dochodzi do tego naczynia?
    Czy instalacja na dole jest spawana, czy też skręcana?
    Czy usytuowanie grzejników na górze jest podobne jak na dole?

    Uważam, że jeżeli masz na dole instalację z rur stalowych i jest ona w dobrym stanie to lepiej będzie dociągnąć do góry rury stalowe i niech całość pracuje w grawitacji. Zaoszczędzisz na pompie, zaworze mieszającym oraz na energii elektrycznej zasilającej pompę.

    Jeżeli na dole instalacja jest bardzo stara, wtedy lepiej jest zrobić już całościowo nową instalację i wtedy możesz wymienić wszystkie rury na plastikowe.
    W tym celu możesz zrobić gdzieś na górze na środku domu rozdzielacz, od którego wyjdziesz rurami AluPex do wszystkich grzejników na parterze i na piętrze.
    Wtedy możńa by było zrobić instalację w układzie zakniętym, a kocioł w układzie otwartym. Wtedy naczynie wzbiorcze kotła mógłbyś przenieść na dół, chroniąc je tym samym przed zamarznięciem.
    AluPex bez pompy nie pójdzie w grawitacji.

    Jeszcze raz powtarzam, że łączenie bezpośrednie AluPexa z instalacją kotła zasypowego jest złym pomysłem. Może się okazać, ze zagotujesz wodę i zniszczysz rury AluPex, a wtedy będziesz miał ponowne koszty.

    O wiele lepszym rozwiązaniem jest zastosować rury stalowe lub miedziane, a instalację wykonać tak, żeby pracowała w grawitacji.
    Być może wystarczy tylko w rogach pomieszczeń parteru podciągnąć odcinki rur stalowych 1/2" do góry przez strop i już masz podłączone na górze grzejniki.
    Fakt, ze musi to ktoś pospawać lub poskręcać. Ewentualnie zamiast rur stalowych to rury miedziane lub jeżeli się boisz lutowania to rury karbowane ze stali nierdzewnej. Rura stalowa karbowana obecnie wyjdzie kosztowo podobnie jak miedź, a przy tym jest bardzo estetyczna.
    Gdzieś nawet przeczytałem, że kto raz spróbował takich rur już nigdy nie spojrzy na miedź i ja się z tym w pełni zgadzam.
    http://www.artom.com.pl/Przewody/001.htm
    Wyginasz jak chcesz, bez montowania kolanek, trójników, złączek.

  • #21 29 Lip 2011 20:18
    pele1710
    Poziom 8  

    na dole rury sąprowadzone po wierzchu

    w rogach pomieszczeń nie ma pionów

    naczynie wyrównawcze jesr nad łazienką ale jeśli bedę ciągnął instalacje to naczynie zamontować chce na strychu gdzies w rogu czyli nad pokojem lub kuchnią

    do naczynia idzie rura 1" albo 3/4" nie wiem bo obecnie przebywam w innym mieście i zamierzam się tam przeprowadzić (do dziadkó)

    instalacja na dole jesr skręcana

    tak grzejniki na gorze jak i na dole będą usytuowane podobnie

    .... pytanie czy instalacja na parterze moze zostać tak jak jest w grawitacji a do piętra zrobić trójnik i pociągnąć tak jak na schemacie na rozdzielaczach ?

  • #22 29 Lip 2011 21:33
    Plumpi
    Specjalista - systemy grzewcze

    pele1710 napisał:

    instalacja na dole jesr skręcana

    tak grzejniki na gorze jak i na dole będą usytuowane podobnie


    To tylko się podłączać krótkimi odcinkami pionowymi w rogu pomieszczeń.
    Zapewne w wielu pomieszczeniach w rogach są jakieś kolana. Wystarczy tylko rozkręcić, wkręcić trójnik i od trójnika krótkimi odcinkami po 3-4m podłączyć grzejniki na górze. Jeżeli nie ma trójnika to uciąć rurę, nagwintować, wkręcić trójnik i pionowa rura do góry.
    Te pionowe odcinki możesz wykonać rurami stalowymi, miedzianymi lub karbowanymi.
    Rurami stalowymi wykonasz to najtaniej. Taniej nawet jak AluPexem.
    Do tego możesz zrobić tak, że będzie wszystko działało w grawitacji.

    pele1710 napisał:
    .... pytanie czy instalacja na parterze moze zostać tak jak jest w grawitacji a do piętra zrobić trójnik i pociągnąć tak jak na schemacie na rozdzielaczach ?


    Zasadniczo tak, tylko po co sobie komplikować?
    Przypuszczam, że podłogę też będziesz rozbierał tylko ze względu na CO?
    W tym układzie, który Ci proponuję wystarczy tylko przewiercić się przez strop bez rozbierania podłogi.

  • #23 29 Lip 2011 21:50
    pele1710
    Poziom 8  

    aha... czyli moge całość pociągnąć w stali bez zadnej pompy, zawory 4-drożnego i rozdzielaczy tylko trójnikami wyjść na pietro ?

    tylko czy to mi odpowiednio nagrzeje pietro ? a nie jakio pierwsze parter a później piętro... i jeśli juz to jak to zrobić zeby wszystko działało w grawitacji ?

    chce zeby to było prawidłowo i tak jak sie należy bez wiekszych komplikacji

    Proszę bezwzględnie poprawić błędy pisowni we wszystkich postach
    3.1.13. (10.9, 15) Zabronione jest publikowanie wpisów naruszających zasady pisowni języka polskiego, niedbałych i niezrozumiałych.
    mod - mirrzo

  • #24 29 Lip 2011 22:24
    Plumpi
    Specjalista - systemy grzewcze

    pele1710 napisał:
    aha... czyli moge całość pociągnąć w stali bez zadnej pompy, zawory 4-drożnego i rozdzielaczy tylko trójnikami wyjść na pietro ?


    Dokładnie tak.

    pele1710 napisał:

    tylko czy to mi odpowiednio nagrzeje pietro ? a nie jakio pierwsze parter a później piętro... i jeśli juz to jak to zrobić zeby wszystko działało w grawitacji ?

    chce zeby to było prawidłowo i tak jak sie należy bez wiekszych komplikacji


    Oczywiście, że pociągnie w grawitacji. Na górze nawet lepiej jak na dole, bo im większa różnica poziomów grzejników ponad kotłem tym lepiej pracuje grawitacja :)
    Jakie rury masz na dole?
    Przypuszczam, że to będą 1" lub jako dojścia do grzejników 3/4" bo takie się robiło przy grawitacji.
    Do góry możesz pociągnąć stalowe lub karbowane 3/4"
    Jeżeli miedź to 22, a nawet powinna wystarczyć 18
    Żeby wszystko pracowało w grawitacji to poza większymi przekrojami rur trzeba zachować odpowiednie spadki.
    Żeby nie mieć problemów z odpowietrzaniem możesz zastosować odpowietrzniki automatyczne na każdej z rur zasilających górne grzejniki.

    Tak to powinno wyglądać:

    Instalacja c.o na paliwo stałe

  • #25 30 Lip 2011 11:04
    Plumpi
    Specjalista - systemy grzewcze

    Naczynie możesz umieścić wysoko przy suficie w łazience na piętrze. Można je elegancko zabudować płytą gipsowo-kartonową. Będziesz miał pewność, że nie zamarznie w zimie.
    Dobrze też będzie docieplić strop pomiędzy piętrem, a strychem.
    Jeżeli strych jest tylko strychem i nie zamierzasz go zabudowywać i robić poddasza użytkowego to najtaniej i najprościej jest położyć płyty styropianowe lub o wiele lepiej, ale drożej twarde płyty z wełny mineralnej, a na nich bezpośrednio płytę OSB 8-10mm, aby mieć podłogę i nie niszczyć ocieplenia. Zazwyczaj w takich starych budynkach najwięcej energii ucieka tą drogą, bo mury zapewne są grube.
    W przyszłości możesz docieplić ściany na zewnątrz i będzie dobrze.

  • #26 31 Lip 2011 12:14
    pele1710
    Poziom 8  

    jak na razie nie będe miał możliwości rozbudowania strychu ze względów finansowych... w przyszłości bym chciał tak zrobić... na dole przy piecu mam rury chyba 1" a do grzejników 3/4"

    czyli same trójniki w rogach i troszke rury wystarczy... a czy mogę dać tą pompę i zawór ?? czy mi to coś usprawni instalacje czy nie ?

  • #27 01 Sie 2011 15:45
    Plumpi
    Specjalista - systemy grzewcze

    pele1710 napisał:
    jak na razie nie będe miał możliwości rozbudowania strychu ze względów finansowych... w przyszłości bym chciał tak zrobić... na dole przy piecu mam rury chyba 1" a do grzejników 3/4"

    czyli same trójniki w rogach i troszke rury wystarczy... a czy mogę dać tą pompę i zawór ?? czy mi to coś usprawni instalacje czy nie ?


    Dokładnie.
    Możesz dodać pompę i zawór mieszający. Tylko pamiętaj, że w ten sposób stracisz możliwość pracy układu w grawitacji.
    Pompa i zawór mieszający zapewne poprawi wydajność grzejników oraz zwiększy żywotność kotła, ale w przypadku kotła zasypowego, który jest tani, oszczędności będą bardzo małe, bo dojdzie koszt pompy, zaworu, dodatkowych elementów instalacji oraz energii elektrycznej.

    Osobiście proponowałbym sprawdzić jak to będzie funkcjonować bez pompy. Jeżeli wydajność grzejników będzie zbyt mała wtedy dopiero dołożyć zawór różnicowy oraz pompę.
    Zamiast wentylatora i sterownika przy kotle można zamontować miarkownik ciągu.

 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME