Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Potencjometry tone w gitarze

28 Lip 2011 01:21 8536 22
  • Poziom 9  
    Witam, posiadam kopię Stratocastera firmy Hondo. Potencjometry tone w gitarze dają mi ledwo słyszalną zmianę w dźwięku. Czy wymiana potencjometrów na jakieś lepsze (np. CTS) zmieni to? Może to kwestia ich oporności?
  • Specjalista - urządzenia lampowe
    witek92 napisał:
    Czy wymiana potencjometrów na jakieś lepsze (np. CTS) zmieni to?


    Nie.
    witek92 napisał:
    Może to kwestia ich oporności?


    Może, moze niewłaściwego układu albo niewłaściwych wartości elementów towarzyszących.
  • Poziom 9  
    Czyli kupienie drogich potencjometrów jest kompletnie bezsensowne? Dzisiaj otworzyłem gitarę i sporządziłem schemat okablowania(mam nadzieję, że będzie w miarę czytelny). Dodatkowo dorzucam jeszcze kilka fotek. Niestety nie byłem w stanie odczytać wartości potencjometru głośności. Czy ktoś jest w stanie mi coś doradzić?

    Potencjometry tone w gitarze Potencjometry tone w gitarze Potencjometry tone w gitarze
  • Poziom 12  
    No jakiś kowal tam grzebał lutownicą. Masz źle połączny przełącznik. Wejdź na stronę np. Ibaneza czy Fendera i masz tam prawidłowe schematy. Kondensator masz 47nF trochę ja bym zmniejszył na 22nF. Napisz w jakich położeniach switcha chcesz mieć wykorzystane dwa potencjometry tone to ci wszystko wytłumaczę.
  • Poziom 9  
    Wiem, że do singli najczesciej montuje sie 250K. Warto wymienić te, ktore tam mam na takie? Jak te potencometry tone dzialaja w oryginalnych Fenderach, w sensie który na jakiej pozycji. Ogolnie to póki co najcześciej korzystałem z 1 i 5 pozycji więc przetworniki przy mostku lub gryfie. Szczerze mówiąc to sam zlapalem sie za glowe jak zobaczyłem co tam się w środku dzieje.
  • Poziom 12  
    Jeżeli masz lutownicę to opisz na rysunku nóżki przełącznika 1....8 i postaram ci się wytłumaczyć.
  • Poziom 9  
    Tak mam lutownicę. Wiesz jak to jest z tymi opornościami potencjometrów? Dopisałem numerki na moim schemacie. O to chodziło? Potencjometry tone w gitarze
  • Poziom 12  
    Tak. Jutro wracamy do tematu.
  • Specjalista - urządzenia lampowe
    witek92 napisał:
    Czyli kupienie drogich potencjometrów jest kompletnie bezsensowne?


    Nie jest bezsensowne, ale to rada na problemy z gatunku: trzaski, nierównomierne opory przy obrocie, niska trwałość.
  • Poziom 12  
    Dla łatwiejszego jeszcze tłumaczenia odlutuj kabelki od przełącznika 6,7,8, i do potencjometrów tone. Pozostaw tylko kondensator . 1,2,3,4, jest dobrze. Opisz na nóżkach potencjometrów tone na jednym A,B,C, a na drugim D,E,F. Wstaw rysunek, bierz lutownicę i do roboty.
  • Poziom 9  
    jdubowski napisał:

    Nie jest bezsensowne, ale to rada na problemy z gatunku: trzaski, nierównomierne opory przy obrocie, niska trwałość.


    Źle napisałem, miałem na myśli, że w moim przypadku to nie m sensu jako, że ja nie mam podobnych problemów. W sumie to trochę mnie uratowałeś przed kupnem takiego drogiego potencjometru.

    Czy jest jakiś sens wymiany tamtych kabli, które są użyte w środku jest jakiś sens w wymienieniu ich na ekranowane? Jeśli tak to czy muszę uziemić o coś ten ekran? Pewnie głupie pytanie ale jeszcze średnio znam się na tym wszystkim. Chciałem też wyekranować sobie ta gitarę ale wgląda na to, że wiązało by się to z wymianą przełącznika, bo ten kowal który tam wcześniej grzebał zamontował za duży przełącznik ( cep wyorał w korpusie wgłębienie na niego).

    Wie ktoś może dlaczego z moich przetworników wychodzą 3 kable kiedy standardowo są 2?

    Uzupełniony obrazek.
    Potencjometry tone w gitarze
  • Poziom 12  
    Jeżeli chodzi przystawki twoje i przewody to są to single. Oczywiście czasami są to dwa kabelki, czasami jeden i ekran a czasami trzy jak u ciebie .jeden to masa/ekran/ i do niego przylutowany jeden kabelek od cewki i trzeci kabelek od cewki. Ale do rzeczy. Jeżeli odlutowałeś jak pisałem kabelki od 5,6,7,8, i potencjometrów to powinno wyglądać tak
    1.W potencjometrze Volume zamień miejscami kabelki /na rysunku zielone/ gdyż teraz masz to nie tak, gdyż przy ściszaniu /potencjometr na zera/ obciążasz we wzmacniacza opornością potencjometra.
    2.Połącz 4-5
    3.Połącz A-F / teraz masz trochę źle B-F/
    4.Połącz B-6
    5.Połącz E-8
    To wszystko. Będziesz miał teraz w pozycji przełącznika 1-2 jeden Tone a przy połążeniu 4-5 drugi Tone.Bez regulacji Tone pozycja 3 będzie singiel środkowy. Jeżeli będziesz miał nadal problem to spróbuj zmienić kondensator na 22nF. Powodzenia.
  • Specjalista - urządzenia lampowe
    witek92 napisał:
    Czy jest jakiś sens wymiany tamtych kabli, które są użyte w środku jest jakiś sens w wymienieniu ich na ekranowane? Jeśli tak to czy muszę uziemić o coś ten ekran? Pewnie głupie pytanie ale jeszcze średnio znam się na tym wszystkim. Chciałem też wyekranować sobie ta gitarę ale wgląda na to, że wiązało by się to z wymianą przełącznika, bo ten kowal który tam wcześniej grzebał zamontował za duży przełącznik ( cep wyorał w korpusie wgłębienie na niego).


    Sens jest w wykonaniu ekranu z folii wklejonego w korpus i podklejonego pod pickguard. Oczwiście ekran łączysz z masą, choćby przy gnieździe.
  • Poziom 9  
    Udało się! Kontrola barwy działa ponownie. Gdy przełącznik jest na pozycjach 4 i 5 to bez problemowo mogę uzyskać to grube brzmienie. Jednak zmiana barwy dla pozycji 1 i 2 jest dość subtelna, w sumie to musiałem się dobrze przysłuchać żeby usłyszeć różnicę. Ogólnie mam wrażenie, że cała gitara brzmi trochę jaśniej. Kolejną zmiana jest brak zgrubiania się dźwięku po skręceniu potencjometru od głośności, co działo się przed zmianą. Zauważyłem też, że teraz mam małe trzaski pod czas przechodzenia z 5 pozycji na 4 i jak poruszam przełącznikiem gdy jest ustawiony na 4 pozycji to też czasem trochę trzeszczy. Swoją drogą zauważyłem, że jeden z potencjometrów tone zwierał do ekranu na pickguardzie... Przy okazji pozbyłem się części tych tragicznych kabli :D. Wymiana kondensatora poprawi mi zmianę dźwięku dla pozycji 1 i 2?

    jdubowski napisał:

    Sens jest w wykonaniu ekranu z folii wklejonego w korpus i podklejonego pod pickguard. Oczywiście ekran łączysz z masą, choćby przy gnieździe.


    Żeby to uziemić wystarczy dolutować kabel do tej folii i połączy go z masą? Folia powinna być miedziana jak się domyślam. Taką folie mogę kupić w normalnym sklepie z elektroniką czy będę zmuszony to specjalnie zamawiać skądś?

    Dziękuję bardzo za całą dotychczasową pomoc i taki już mi się udało wiele osiągnąć dzięki wam. :)
  • Poziom 12  
    W obecnej chwili masz ten kondensator WSPÓLNY dla obydwu potencjometrów tone. Jeżeli chcesz aby i drugie Tone ładnie reagowało to musisz
    1.Usunąć połączenie A-F
    2.Kondensator z F-do obudowy potencjometra /masa/
    3.Kondensator z A-do obudowy potencjometra /masa/
    W pozycji 1 i 2 musisz dobrać kondensator doświadczalnie.
    Trzestrzenie przełącznika podczs przełączania to kwestia już zużycia i starości. Nie raz pomaga psiknięcie kontaktronem. Jeżeli chcesz aby elektronika była poprawna to musisz mieć potencjometry 250k i o odpowiedniej charakterystyce, liniowe i logarytmiczne.
  • Poziom 9  
    Te które mam zamontowane są chyba logarytmiczne. Fender zasadniczo używa logarytmicznych prawda?

    No to obecnie kondensator mam uziemiony tylko do 1 potencjometru, a czy to nie jest obojętne do którego potencjometru kondensator jest uziemiony skoro i tak oba są połączone kablem uziemiającym?

    Właściwie to czemu powiedziałeś mi, żebym zamienił podłączenie kondensatora z B do A? Z tego co widziałem na schematach fenderowskich to oni to łączą tak jak było u mnie.

    Teraz jestem w tym wszystkim trochę zagubiony. Czy skoro kondensator jest wspólny to nie powinien działać na oba potencjometry, a nie tylko na jeden? Czy normalnie w fenderach ten potencjometr dla pozycji 1 i 2 też daje takie słabe efekty(nie mam doświadczenia z prawdziwymi fenderami wiec nie wiem)? Możesz mi jakoś wytłumaczyć jak to wszystko działa?
  • Specjalista - urządzenia lampowe
    witek92 napisał:
    jdubowski napisał:

    Sens jest w wykonaniu ekranu z folii wklejonego w korpus i podklejonego pod pickguard. Oczywiście ekran łączysz z masą, choćby przy gnieździe.


    Żeby to uziemić wystarczy dolutować kabel do tej folii i połączy go z masą? Folia powinna być miedziana jak się domyślam. Taką folie mogę kupić w normalnym sklepie z elektroniką czy będę zmuszony to specjalnie zamawiać skądś?


    Folia miedziana moze być, ale tu źródło nabycia to firma handlujaca metalami kolorowymi (może być problem), dlatego można zastosować zwykłą kuchenną aluminiową a przewód dołaczyć przez zastosowanie oczka lutowniczego i wkręta, miedzy oczko a folię włozyć koniecznie podkładkę ząbkowaną.
  • Poziom 12  
    witek92 napisał:
    Te które mam zamontowane są chyba logarytmiczne. Fender zasadniczo używa logarytmicznych prawda?

    No to obecnie kondensator mam uziemiony tylko do 1 potencjometru, a czy to nie jest obojętne do którego potencjometru kondensator jest uziemiony skoro i tak oba są połączone kablem uziemiającym?

    Właściwie to czemu powiedziałeś mi, żebym zamienił podłączenie kondensatora z B do A? Z tego co widziałem na schematach fenderowskich to oni to łączą tak jak było u mnie.

    Teraz jestem w tym wszystkim trochę zagubiony. Czy skoro kondensator jest wspólny to nie powinien działać na oba potencjometry, a nie tylko na jeden? Czy normalnie w fenderach ten potencjometr dla pozycji 1 i 2 też daje takie słabe efekty(nie mam doświadczenia z prawdziwymi fenderami wiec nie wiem)? Możesz mi jakoś wytłumaczyć jak to wszystko działa?

    Przeczytaj dokładnie mój przedostatni post i postaraj się go zrozumieć. Musisz mieć dwa kondensatory inny dla każdego z potencjometrów tone.
  • Poziom 22  
    Rozumiem ,że to co widać to potencjometr-Volume i przełącznik-przystawek. Czyli chcesz wywiercić dziurę i wstawić potencjometr-Tone.
  • Poziom 22  
    To barbarzyństwo z tym otworem. Daj maila to ci narysuję . Nie umiem wkleić tu rysunku.