Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Trwałość oleju napędowego

Pascalt 29 Lip 2011 14:19 24577 30
  • #1 29 Lip 2011 14:19
    Pascalt
    Poziom 22  

    Witam,
    pytanie o trwałość oleju napędowego. Ile lat ON może być przechowywany bez utraty jakości, co dzieje się po długim czasie przechowywania (chodzi o reakcje chemiczne, wytrącanie składników itp.)?
    Najbardziej narażone na zbyt słabej jakości (stary) ON narażone są zapewne wtryskiwacze - mowa oczywiście o wtryskiwaczach elektrycznych. ON będzie zastosowany do nowoczesnego diesla z wtryskami C-R i turbiną.

    3 29
  • Pomocny post
    #2 29 Lip 2011 18:10
    kwok
    Poziom 39  

    Pewnie chodzi ci o olej napędowy a nie o ropę naftową więc popraw temat.
    W temacie to jeśli chcesz lać stare paliwo do diesla C-R to ja temu dieselkowi nie wróżę długiego przebiegu.
    Nie wiem tylko jak długo ropka sobie leżakowała - pewnie kilka miesięcy więc w starym klekocie pójdzie ale do nowego raczej bym nie lał.

    2
  • Pomocny post
    #3 29 Lip 2011 20:27
    decybel91
    Poziom 39  

    Po ok 3 miesiącach idzie już niezłe ilości wody z takiego oleju wyciągąć.

    2
  • Pomocny post
    #4 29 Lip 2011 20:39
    robokop
    Moderator Samochody

    decybel91 Objaśnij mi, jakimż to cudem? Jeśli naczynie zamknięte, to może stać - po etylinie po kilku latach zostawał osad, po ON nie zauważyłem nic niepokojącego po roku czy dwu w zbiornikach.

    3
  • #5 29 Lip 2011 20:41
    decybel91
    Poziom 39  

    Wilgoć zawsze dostanie się do nawet zamkniętego zbiornika.

    2
  • #6 29 Lip 2011 20:51
    robokop
    Moderator Samochody

    Po to masz separatory w filtrach.
    Zresztą o czym Ty mówisz - zapytaj kogoś kto miał do czynienia ze zbiornikami n stacjach paliw, powie ile w nich wody jest.

    0
  • #7 29 Lip 2011 20:53
    miler80
    Poziom 34  

    decybel91 napisał:
    Wilgoć zawsze dostanie się do nawet zamkniętego zbiornika.

    Zwłaszcza jak przechowywane jest metalowym zbiorniku.

    2
  • #8 29 Lip 2011 23:55
    Pascalt
    Poziom 22  

    Skoro woda, to nie tyle wtryskiwacze dostaną najwięcej, co łożysko wału jak mi się wydaje - woda w bardzo niewielkim stopniu ulega sprężeniu.
    Według tego, co piszecie - olej napędowy przechowywany ze 3 lata w metalowej beczce nie nadawałby się już do użycia.

    0
  • #9 14 Lut 2014 13:04
    DoktorB
    Poziom 11  

    Trwałość ON wynosi 6 miesięcy (gwarancja producenta na spełnianie wymagań normy EN 590).

    5
  • #10 14 Lut 2014 20:56
    Alfred_92
    Poziom 32  

    Pascalt napisał:
    Skoro woda, to nie tyle wtryskiwacze dostaną najwięcej, co łożysko wału jak mi się wydaje - woda w bardzo niewielkim stopniu ulega sprężeniu.

    Przecież tej wody będą niewielkie ilości a nie litry więc obecność takiej ilości wody w komorze spalania będzie nie zauważalna.
    Tak z ciekawości w komorze spalania woda pod wpływem temperatury zamienia się w prę wodną i ułatwia równomierne rozprowadzanie mieszanki w cylindrze w celu uzyskania równomiernego rozkładu temperatury. Takie rozwiązania stosuje się w silnikach okrętowych stosując oddzielne wtryskiwacze wody/pary lub stosując wtryskiwacze dwufunkcyjne.

    1
  • #12 10 Sty 2016 17:29
    Fidelis
    Poziom 16  

    Ciekawe jaki ON magazynuje wojsko? Zakładam, że w ilościach przemysłowych.

    0
  • #13 10 Sty 2016 17:45
    robokop
    Moderator Samochody

    Teoretycznie co określony okres powinno być badane, na zmiany fizykochemiczne zawartości i wymieniane. A magazynowane jest ekhmmm.. Zapasy wojenne w tzw. bunkrach - w zunifikowanych standardowych beczkach 200l, gotowych do dystrybucji na pojazdy, a większe ilości "na potem" w stalowych zbiornikach podziemnych. Taki zbiornik ma bodaj dwie warstwy stali, plus powłoka bitumiczna na zewnątrz.

    0
  • #14 10 Sty 2016 17:49
    Fidelis
    Poziom 16  

    robokop napisał:
    Taki zbiornik ma bodaj dwie warstwy stali

    Bardziej interesuje mnie skład/jakość magazynowanych przez wojsko ON.
    Jakoś trudno mi uwierzyć, że w tychże magazynach paliwo podmieniane jest po 6 miesiącach.

    1
  • #15 10 Sty 2016 18:43
    robokop
    Moderator Samochody

    Istnieje coś takiego, jak Ośrodek Badawczo - Rozwojowy Służby MPS, który trudni się właśnie badaniem zmagazynowanych paliw i smarów. W przypadku zakwalifikowania dostarczonej próbki jako nie spełniającej norm, paliwo zostaje w zbiorniku wymienione. A to nie tylko ON i benzyna - paliwo lotnicze, nafta, cała paleta środków smarnych (tzn. smary i oleje).

    1
  • #16 11 Sty 2016 10:53
    Fidelis
    Poziom 16  

    Po jakim czasie w praktyce paliwa (benzyna lub ON) są wymieniane ? Ma paliwo te newralgiczne biokomponenty ?

    -2
  • #17 11 Sty 2016 15:38
    manta
    Poziom 39  

    Paliwo nie jest wymieniane, do tego zmiany chemiczne, akurat w wypadku pojazdów wojskowych, to nie problem. Większość pojazdów, posiada silniki wielopaliwowe. Czyli mogą być zasilane wszystkim co się pali, pozostaje kwestia generowanej mocy. Większość jednostek, stara się używać magazynowanego paliwa na manewrach, dolewając świeżego jako uzupełnienie.
    Co do silników cywilnych, mają znacznie wyższe wymagania, co do jakości. Tu niestety producent określa faktycznie trwałość, na sześć miesięcy. Często uruchamiam auta na paliwie starszym niż ten okres i muszę stwierdzić że silniki nie pracują prawidłowo. Dolanie świeżego, znacznie poprawia sytuację.

    2
  • #18 11 Sty 2016 16:19
    Fidelis
    Poziom 16  

    manta napisał:
    Większość pojazdów, posiada silniki wielopaliwowe. Czyli mogą być zasilane wszystkim co się pali, pozostaje kwestia generowanej mocy.

    Słyszałem, że któryś z modeli czołgów (T-55 ?) może być zalewany ropą zupełnie nierafinowaną. Nie wiem, ile w tym prawdy.

    manta napisał:
    Co do silników cywilnych, mają znacznie wyższe wymagania, co do jakości.

    Przyszło mi do głowy, aby "zbuforować" 80-100l ON dla 1.9 SDI (skoda). I zastanawiam się, czy to bezpieczne... tzn. czy nie narobię silnikowi krzywdy (choć prosty w konstrukcji). Ewentualnie do kiedy maksymalnie (jak sukcesywnie) ów "bufor" zużyć/podmienić. Gdybym był konsekwentny (czyli nie leniwy), to bufor wymieniałbym po (góra) 3 miesiącach.

    manta napisał:
    tu niestety producent określa faktycznie trwałość, na sześć miesięcy

    Pytanie, skąd to wymaganie się bierze? Z powodu domieszek biokomponentów versus założone normą "wymagania" jakościowe ? Bo może to tylko widzimisię nakazane producentom przez wszechpotężną którąś z szukających uzasadnienia dla swojego istnienia komisji UE ?

    0
  • #19 11 Sty 2016 16:58
    manta
    Poziom 39  

    Przeczytaj ostatnie zdanie mojego postu, nie wiem czy chodzi o bio, ale to co napisałem, wynika z praktyki. SDI będzie pracowało, ale czy normalnie? Zapali, będzie jechać, mocy i przyspieszenia ... jak na lekarstwo. Do tego nie wiadome zmiany w układzie wtryskowym...

    1
  • #20 11 Sty 2016 17:10
    Fidelis
    Poziom 16  

    To SDI. Zatem mocy i przyspieszenia, to żona ma jak na lekarstwo i na świeżym paliwie :-) Nie narzeka.

    manta napisał:
    Przeczytaj ostatnie zdanie mojego postu, nie wiem czy chodzi o bio, ale to co napisałem, wynika z praktyki

    OK. Jasne. Zdanie wcześniej napisałeś też o uzytym paliwie STARSZYM niż 6 miesięcy ;-)

    1
  • #21 12 Sty 2016 14:20
    Stermotorzysta
    Poziom 12  

    Może nie do końca dokładnie to co w temacie ale myślę, że warto.
    Mieliśmy przypadek, że po letniej przerwie (ok 4 miesiące) nie chciał zapalić palnik kotła CO w firmie - mimo wyczyszczenia, zmiany filtra, dyszy nie zapalał. Dopiero po wymianie oleju opałowego w zbiornikach na "nowy" palnik odpalił. Firma która dostarcza olej stwierdziła, że taki olej najlepiej przechowywać max 3 miesiące... Ten odpompowany rozmieszali sobie w swoich zbiornikach z nowszym i sprzedali dalej ;) Patrząc na oleje w zbiornikach kompletnie niczym nie różniły się od siebie...

    0
  • #22 12 Sty 2016 14:37
    Fidelis
    Poziom 16  

    Ciekawe... czyli może miałem szczęście, że przez dwa lata, "bezawaryjnie" zużyłem 30l zbiornik benzyny (zwykłej 95ki) w agregacie prądotwórczym wystawionym na mróz i upał. Bez uzupełniania paliwa, dolewania jakichkolwiek "polepszaczy" czy mieszania ze świeżym paliwem.

    0
  • #23 12 Sty 2016 14:48
    andrzej20001
    Poziom 43  

    Przecież w ON żyją bakterie których to ładny grzybek potrafi skutecznie zatkać siti na wlocie pompy/smoka w zbiorniku. Ciekawe jak z tym walczą w resorcie?
    https://www.google.pl/search?q=bakterie+w+on&...AzAOIjqOYBw#q=bakterie+w+oleju+nap%C4%99dowym


    Rozwój mikroorganizmów w układach paliwowych wywołuje szereg procesów wpływających niekorzystnie na systemy zasilania oraz jakoś znajdującego się w nich paliwa. Należą do nich: zatykanie filtrów i przewodów paliwowych, zaczopowanie wtryskiwaczy, korozja zbiornika i przewodów paliwowych, rozkład węglowodorów i dodatków uszlachetniających, zwiększenie zawarto ci wody i siarki w paliwie, formowanie osadów i zawiesin cz&stek stałych w paliwie oraz wytwarzanie substancji powierzchniowo czynnych powodujących emulsyfikację paliwa. Występowanie tych zjawisk skutkuje spadkiem wydajności silnika oraz większym zużyciem jego podzespołów.

    0
  • #24 12 Sty 2016 23:30
    Ermax
    Poziom 7  

    Spokojnie, jeżeli szczelnie zamknięta to spokojnie 2 lata może sobie stać. Co do mieszania się diesla bądź benzyny z wodą to polecam cofnięcie się do podstawówki na Fizykę/Chemię i nie srać takich głupot. Jeżeli chodzi o olej nap. kupowany na stacjach to oczywiście ten który nie zawiera biokomponentów jest zdecydowanie lepszy i może leżakować nawet 5 lat (nie mętnieje i nie wytrącają sie żadne "lepiki"). Tak że kolego jeżeli masz czystego, tłustego diesla to lej i nie przejmuj się...

    0
  • #25 24 Sty 2016 15:52
    321ziko
    Poziom 2  

    Od kilku lat kupuję olej napędowy w okresie zimowym jako zapas na cały rok dla pojazdów z Common rail. Zauważyłem że od dwóch lat jest mniej osadu w formie podobnej do budyniu czekoladowego. Powodem mniejszej ilości osadu jest zmniejszony albo brak dodatków bio w okresie zimowym z powodu dużej ilości reklamacji firm transportowych na paliwa zimowe . Informację posiadam od pracownika firmy paliwowej.

    1
  • #26 28 Sty 2016 18:14
    Fidelis
    Poziom 16  

    321ziko napisał:
    Zauważyłem że od dwóch lat jest mniej osadu w formie podobnej do budyniu czekoladowego

    Na filtrze ? Na dnie zbiornika ?

    0
  • #27 29 Sty 2016 09:10
    321ziko
    Poziom 2  

    Na dnie zbiornika 1000 l po 8 miesiącach po zakupie ( zakup stacja benzynowa) rozpoczynam użytkowanie paliwa . Rocznie kopuje 3 tys l.

    1
  • #28 24 Lip 2017 18:46
    stasiekb100
    Poziom 23  

    Fidelis napisał:
    Ciekawe... czyli może miałem szczęście, że przez dwa lata, "bezawaryjnie" zużyłem 30l zbiornik benzyny (zwykłej 95ki) w agregacie prądotwórczym wystawionym na mróz i upał. Bez uzupełniania paliwa, dolewania jakichkolwiek "polepszaczy" czy mieszania ze świeżym paliwem.
    Benzyna może sie tak nie starzeje i nie wytrąca sie z niej parafina. ON tylko świeży, stary nic nie warty, można sobie w piecu ogień rozpalać. Starego pali 1.5 raza więcej i jeszcze problemy z wtryskami.

    0
  • #29 24 Lip 2017 22:34
    Fidelis
    Poziom 16  

    stasiekb100 napisał:
    Benzyna może sie tak nie starzeje,,.,,


    Nie wiem, czy to kwestia starzenia, ale zauważyłem, że spośród 6 kanistrów z tworzywa (20L) 2 wyraźnie spuchły. Okazało się, że zebrały się w nich (w odróżnieniu od pozostałych) opar pod ciśnieniem. Zagadka, bo paliwo było kupione w różnych okresach na tej samej stacji paliwowej...

    stasiekb100 napisał:
    ON tylko świeży, stary nic nie warty...


    Co to znaczy "świeży" i skąd taki wniosek?
    Zużywam ok. 8-9 miesięczny ON i nie widzę ŻADNEJ różnicy, również w stopniu zużycia (silnik SDI). Ale bez przesady z paleniem w ognisku...

    1
  • #30 25 Lip 2017 01:00
    stasiekb100
    Poziom 23  

    Może Ci się jakiś lepszy trafia. Zależy też jak się przechowuje tzn. przechowywany w stałej temperaturze, mieszany, bez narażania na mróz. Kupujesz zimowy i zużywasz w lato. Ja kupiłem późno jesienią, z poczatku wszystko ok, ale do wiosny samochód z 6,5 na 100 palił 10 na 100 i do tego przestał pracować na 1 cylindrze (przeszło mu samo).

    0