Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Filament
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Tester sondy lambda na LM3914N

Ele_Tronik 29 Lip 2011 19:46 15558 29
  • Tester sondy lambda na LM3914N
    Wykonanie testera sondy Lambda jest bardzo proste nawet dla osób które stawiają pierwsze kroki w elektronice. Dzięki zastosowaniu układu LM 3914 który w swojej strukturze zawiera wszystkie elementy niezbędne do wysterowania LED, jedynie parę elementów zewnętrznych i mamy gotowy przyrząd.




    Sercem układu jest LM3914 który w swojej strukturze zawiera wszystkie elementy niezbędne do wysterowania LED.Diody od D1-D10 są przeznaczone do testowania sondy, dioda D11 (LED) wskazuje nam czy układ działa, dioda prostownicza D11 jest diodą zabezpieczającą przed zmianą polaryzacji zasilania.Potencjometr 1 odpowiada za regulację jasności świecenia diod,potencjometrem 2 kalibrujemy całe urządzenie

    Tester sondy lambda na LM3914N

    DIODY WSKAŹNIKOWE

    LD1- (uboga mieszanka)
    LD2,3- (stan pośredni)
    LD4,5,6,7- (mieszanka ok.)
    LD8- (stan pośredni)
    LD9,10- (bogata mieszanka)

    Tester sondy lambda na LM3914N Tester sondy lambda na LM3914N Tester sondy lambda na LM3914N Tester sondy lambda na LM3914N Tester sondy lambda na LM3914N Tester sondy lambda na LM3914N Tester sondy lambda na LM3914N Tester sondy lambda na LM3914N Tester sondy lambda na LM3914N Tester sondy lambda na LM3914N Tester sondy lambda na LM3914N





    Co do kosztorysu to
    Diody 5zł
    I troszkę chęci ;)

    Strona domowa projektu Link

    www.diy-elektronik.pl




    Zapraszam też na www.elektronicznie.com!!


    Fajne!
  • Filament
  • #2 29 Lip 2011 20:29
    Ele_Tronik
    Poziom 13  

    oczywiście bardzo przydane urządzenie jeśli podepniesz to np. pod zasilanie akumulatora i kabel sygnałowy do sondy lambda to będziesz mógł sprawdzić czy sonda jest dobra (za pomocą diod )

  • Filament
  • #3 29 Lip 2011 21:43
    Ptolek
    Poziom 36  

    Ele_Tronik napisał:
    LD1- czerwona (uboga mieszanka)
    LD2,3- żółta (stan pośredni)
    LD4,5,6,7- zielona (mieszanka ok.)
    LD8- żółta (stan pośredni)
    LD9,10- czerwona (bogata mieszanka)

    Rozumiem, że kolory żółty oraz czerwony uzyskałeś poprzez odpowiednie zwiększenie wartości prądu zielonych diod? :D
    Przydałby sie opis bezpośrednio na obudowie, możesz np. wydrukować opis na folii.
    I wypadałoby jeszcze napisać, gdzie podajesz sygnał wejściowy - na schemacie jest tylko czarna kropka ale bez zaznaczenia, że to jest wejście.

  • #4 29 Lip 2011 21:55
    kevin
    Poziom 11  

    Ptolek napisał:

    Rozumiem, że kolory żółty oraz czerwony uzyskałeś poprzez odpowiednie zwiększenie wartości prądu zielonych diod? :D


    Przypominają się pierwsze lata zabawy z elektroniką :D

    Przy odłączonej sondzie od instalacji testowanie jej niema sensu, chyba że sie mylę lub to tak tylko na próbę.

  • #5 29 Lip 2011 22:21
    LA72
    Poziom 39  

    Na jakiej zasadzie odbywa się testowanie w praktyce?
    Ażeby było to możliwe, albo musisz wpinać się testerem szeregowo, bądź równolegle.
    Sonda musi być wpięta do obwodu pojazdu inaczej nici z testów.

  • #6 29 Lip 2011 22:35
    Ele_Tronik
    Poziom 13  

    Cytat:

    Przydałby sie opis bezpośrednio na obudowie, możesz np. wydrukować opis na folii.
    I wypadałoby jeszcze napisać, gdzie podajesz sygnał wejściowy - na schemacie jest tylko czarna kropka ale bez zaznaczenia, że to jest wejście.

    Co do obudowy to jak dla mnie napis jest zbędny lecz gdy będę miał czas to postaram się go zrobić ;) a schemat poprawię dzięki za zwrócenie uwagi ;]


    Cytat:

    Przy odłączonej sondzie od instalacji testowanie jej niema sensu, chyba że sie mylę lub to tak tylko na próbę.


    Cytat:
    Na jakiej zasadzie odbywa się testowanie w praktyce?
    Ażeby było to możliwe, albo musisz wpinać się testerem szeregowo, bądź równolegle.
    Sonda musi być wpięta do obwodu pojazdu inaczej nici z testów.


    Na jednym zdjęciu widać jak podpiąłem tester pod sonde ale jest to złe podpięcie
    faktycznie aby test był udany musi sonda musi być wpięta do obwodu pojazdu.

  • #7 30 Lip 2011 00:03
    236759
    Użytkownik usunął konto  
  • #8 30 Lip 2011 02:05
    Krzysztof Kamienski
    Poziom 42  

    Faktycznie coś tu nie tak......Drogi Koleżko Konstruktorze, pomijając bzdurność takiego pomiaru, o czym Koledzy powyżej już wyrazili swe zdanie, to mam pytania dodatkowe :

    - Jaka jest wewnetrzna rezystancja źródła prądu, jakie sobą reprezentuje sonda λ ?
    - Jaka jest wartość rezystora X ( :D ) na wejściu tego niczego innego jak
    woltomierza ,,cyfrowego), czyli testera ? (O ile zostanie zafalszowany sygnal po podpieciu ,,tego urzadzenia" przekazywany z sondy do ECU ?
    - Gdzie tu układ stałej czasu ? (pulsacja przeplywu gazow)
    Tragedia :cry:
    Prawdziwy TESTER polegał by na mierzeniu (i to metodą kompensacyjną lub elektrometryczną) SEM wytwarzane przez badaną sonde umieszczoną w np. rurze, przez którą przepływał by gaz składający sie z tlenu ( o znanej koncentracji ) i jakiegoś gazu-nośnika (np. N2) w określonej temperaturze (np 300 °C typowo)

  • #9 30 Lip 2011 03:01
    Paolo1976
    Poziom 24  

    Zasada działania sondy λ i układów elektronicznych z nią współpracujących, a także pomiaru jej parametrów pracy, jest na tyle skomplikowana, że przydatność zaprezentowanego urządzenia jest po prostu ZEROWA, żeby nie powiedzieć szkodliwa. Szkoda było tylko czasu i włożonej w konstrukcję pracy.

  • #10 30 Lip 2011 05:18
    671797
    Użytkownik usunął konto  
  • #11 30 Lip 2011 08:22
    grala1
    Specjalista grupy V.A.G.

    suse1 napisał:
    Kompletnie nie rozumiem po co komu wiedza o chwilowych stanach współczynnika nadmiaru powietrza?

    Wiedza ta jest przydatna przy wystąpienie jakiejś usterki w układzie ssącym lub paliwowym.
    Montowanie tego w kabinie i patrzenie w czasie jazdy raczej bez sensu.
    Dla mnie szkoda czasu na zrobienie takiego układziku skoro można to sprawdzić miernikiem.
    Plus dla autora że nie zbija bąków i coś tam sobie tworzy.

  • #12 30 Lip 2011 10:40
    Ele_Tronik
    Poziom 13  

    Witam ponownie.
    Poczytałem wasze komentarze i faktycznie urządzenie może nie jest tak bardzo przydatne nie wiem nie robiłem go dla siebie. Wujek który jest mechanikiem poprosił i zrobienie takiego układu według tego schematu i mnie już tu raczej nie obchodzi czy lepiej jest mu sprawdzić stan sondy tym (z tego co piszecie to niby testerem) czy jakimś innym urządzeniem.
    Z tego co czytałem na tym forum to użytkownicy bardzo sobie chwalą ten tester.

  • #13 30 Lip 2011 11:08
    sulis1600
    Poziom 2  

    jaka jest prawidłowa pozycja w potencjometry R4 R3

  • #14 30 Lip 2011 15:48
    236759
    Użytkownik usunął konto  
  • #15 31 Lip 2011 08:58
    671797
    Użytkownik usunął konto  
  • #16 01 Sie 2011 12:35
    236759
    Użytkownik usunął konto  
  • #17 07 Sty 2012 22:35
    darek25.
    Poziom 10  

    Witam wszystkich mam pytanie odnośnie testowana sondy lambda mając podłączony miernik pod sondę bez dodawania gazu to czy miernik powinien pokazywać jakieś na piecie

  • #18 08 Sty 2012 19:26
    pitersik74
    Poziom 10  

    Tak powinien jeśli dobrze podłączone i sprawna Lambda to miernik wykaże jakieś tam napięcie

  • #19 08 Sty 2012 21:12
    darek25.
    Poziom 10  

    czyli z tego co rozumiem napięcie powinno wzrastać tylko po dodaniu gazu

  • #20 09 Sty 2012 16:28
    gondoljerzy
    Poziom 23  

    darek25. napisał:
    czyli z tego co rozumiem napięcie powinno wzrastać tylko po dodaniu gazu


    Niekoniecznie. To zależy jak masz rozwiązane podawanie paliwa. Sonda pokazuje tylko zawartość tlenu w spalinach, i to w wąskim zakresie. Stąd nazwa: sonda wąskopasmowa. Jeśli podawaniem paliwa zarządza elektronika w oparciu o wskazania tej sondy to także bez dodawania gazu napięcie sondy będzie oscylować góra-dół (po rozgrzaniu silnika).

  • #21 14 Sty 2012 19:56
    darek25.
    Poziom 10  

    zrobiłem sobie tester po podłączeniu świeci się pierwsza dioda po do daniu gazu dochodzi do 9 diody i po spuszczeni gazu schodzi ponownie do pierwszej i teraz moje pytanie czy tak powinna wyglądać sprawna sonda

  • #22 14 Sty 2012 21:37
    gondoljerzy
    Poziom 23  

    Na 99% jest sprawna, bo w ogóle coś się dzieje, no i daje z siebie 0,9V. Moja sonda nigdy więcej nie dała. Teraz podstawowe pytania, bo szklanej kuli nikt tu nie ma: jakie paliwo i co steruje podawaniem paliwa?

  • #23 15 Sty 2012 10:39
    darek25.
    Poziom 10  

    posiadam seata toledo 93 r silnik 1,6 na wtrysk jednopunktowy instalacja gazowa

  • #24 15 Sty 2012 15:55
    pitersik74
    Poziom 10  

    darek25. napisał:
    instalacja gazowa

    Która generacja gazowa? bo sonda powinna oscylować także na wolnych obrotach, ale to już temat na inny dział mechaniczny :)

  • #25 15 Sty 2012 20:09
    darek25.
    Poziom 10  

    Gaz 2 generaci.Czyli sonda do wymiany?

  • #26 15 Sty 2012 21:41
    gondoljerzy
    Poziom 23  

    Wskazania sondy stoją na gazie? Czy na benzynie też stoją , po nagrzaniu silnika, na postoju i podczas jazdy? Bo na gazie to może być po prostu instalacja do regulacji lub serwisu.

  • #27 17 Sty 2012 17:26
    darek25.
    Poziom 10  

    Wskazania sondy stoją na gazie, tylko po dodani gazu napięcie wzrasta i po spuszczeniu gazu spada, na benzynie napięcie cały czas pracuje od 0,3 do 0,6 wszystko testowane na rozgrzanym silniku

  • #28 17 Sty 2012 20:34
    gondoljerzy
    Poziom 23  

    Czyli sonda sprawna, a instalacja gazowa do przeglądu.

  • #30 15 Lut 2012 22:48
    piotrunio11
    Poziom 10  

    Szczerze to opierając się na inżynierskiej wiedzy w dziedzinie fizyki technicznej i magisterskiej w dziedzinie elektrotechniki w pojazdach, uważam projekt , którym się podzielił kolega za dobry, o znacznej praktycznej przydatności.
    Cała rzesza teoretyków w temacie może sobie wymyślać podważające to głupotki ale, - Obawiacie się że obciążenie znacznym prądem zfałszuje pomiary i wpłynie negatywnie na pracę ecu? zastosujcie sobie i tak zbędny wysokoimpedancyjny wzmacniacz operacyjny chroniący czujnik tlenu przed takim obciążeniem. Zobaczcie notę katalogową układu scalonego, popatrzcie na rezystor łączący wejście z masą. To rezystancja 1*10 do szóstej potęgi ohma.Samo mówi za siebie. Czemu to przydatne? bo po naszych drogach wciąż jeździ ogrom vw, renówek mercedesów, opli , bmw i innych pojazdów z instalacją gazową generacji pierwszej i drugiej, których regulacja jest znaczne łatwiejsza dzięki takim dziecinnym zabawkom. Potrzebujecie liczb na dowód? Polecam literaturę fachową autorstwa Panów Majerczyka i Tauberta. Po prostu przebijasz przewód lambdy igłą, zabierasz testerek do środka auta i jeździsz patrząc jak zachowuje się linijka a w przypadku potrzeby dokonujesz regulacji. Instalacje w.w. są skazane na dosyć częste czynności regulacyjne, chociażby związane ze zmianą udziału procentowego gazów w LPG latem i zimą. W czym to lepsze niż multimetr? Człowiek widząc świecące diodki łatwiej, szybciej i trafniej interpretuje wskazanie jak przeskakujące cyferki na wyświetlaczu,teoretyków mających zawsze wiele do powiedzenia odsyłam znów do literatury fachowej- pisali o tym T. Baum i wielu innych. Drogie multimetry również mają linijki do wskazań analogowych, ale nie widziałem żeby ktoś chciał sprzedać taki miernik za cenę wykonania omawianego projektu a nawet za dziesięciokroć ceny - Temat wyczerpany i zamknięty!