
Witam!
Kolejnym projektem, który chcę przedstawić jest moduł sterujący pracą szyberdachu trójpozycyjnego wraz z funkcją domykania. W aucie, które posiadam szyberdach sterowany był jednym przełącznikiem 2-pozycyjnym. Przechylenie przełącznika w lewo powoduje uchylenie szyberdachu, w prawo jego otwarcie. Silnik pracuje tak długo jak trzymam przycisk, chyba że szyberdach natrafi na krańcówkę. Krańcówki są 3 - każda typu NC (normalnie zwarta), wszystkie połączone w szereg. Pierwsza rozwiera, gdy szyberdach jest maksymalnie uchylony, druga - gdy szyber jest w pozycji środkowej (zamkniętej) i trzecia - gdy szyberdach jest maksymalnie otwarty.
Jakiś czas temu wykonałem moduł domykania szyb mojego autorstwa i chciałem mieć możliwość domykania również szyberdachu. W przypadku takiego 3-pozycyjnego nie jest to takie proste i trzeba było zastąpić całe oryginalne sterowanie (zbudowane na dość specyficznym przekaźniku). W trakcie projektowania doszło parę udogodnień, ale o tym niżej.
Założenia projektu:
- sterowanie pracą szyberdachu przy pomocy oryginalnych przycisków,
- wejście domykania aktywowane masą (np. z mojego modułu domykania szyb),
- otwieranie/uchylanie/zamykanie szyberdachu przy pomocy tylko impulsu z przycisków (nie trzeba trzymać),
- sygnalizacja pracy i błędów diodą LED,
- stała kontrola pozycji i czasów zamykania/otwierania i w razie błędu - przejście w stan alarmu aż do momentu autobazowania,
- autobazowanie po podłączeniu zasilania,
- możliwość sterowania szyberdachem jeszcze jakiś czas od wyłączenia stacyjki.
Opis układu:
Układ powstał podobnie jak poprzedni na dwustronnej płytce drukowanej (wykonanej w firmie).

Sercem układu jest ATMega8A (też na zasadzie kopiuj-wklej), reszta to właściwie drobnica w SMD. Są 4 wejścia reagujące na masę (2 przyciski, krańcówka, wejście domykania), jedno wejście +12V (12V po kluczyku), dwa wyjścia na silnik, wejście zasilające, wyjście OC na diodę LED i masa. W projekcie zastosowałem przekaźnik NEC EN2-B1N1S. Jest to podwójny przekaźnik w połączeniu mostkowym. Daje on spolaryzowane +12V i masę lub 2 z tych sygnałów naraz. Ma też sporą obciążalność prądową (35A) oraz certyfikat automotive.

Procesor w układzie pędzony jest wewnętrznym generatorem RC na 2MHz, całość pobiera ok. 6-7mA, z czego najwięcej tak naprawdę pobiera stabilizator 7805. Program pisany w WinAVR C i zajmuje dokładnie 7,98kB, tak więc niewesoło

Płytki zostały pokryte lakierem izolującym elektronikę od wody, a całość zamontowana w obudowie Z68 i umiejscowiona za podsufitką.
Instalacja:
Modyfikacja instalacji w samochodzie polegała właściwie na wywaleniu tego, co było oryginalnie i zrobieniu wszystkiego od początku. Doszły przewody ze stałym +12V (oryginalnie szyberdach zasilany był tylko po kluczyku), przewód od modułu domykania szyb oraz, np. dioda statusowa wmontowana w lampkę.

Kody błędów:
Po podłączeniu układu do zasilania i włączeniu stacyjki układ miga diodą LED sygnalizując błąd utraty danych o poprzedniej pozycji. Błędy sygnalizowane są poprzez jedno długie mignięcie diody i odpowiednią ilość krótkich:
1 długie, 0 krótkich - błąd 0 (brak danych o aktualnej pozycji po włączeniu zasilania),
* 1 długie, 1 krótkie - błąd 1 (za długi czas zjazdu z krańcówki),
* 1 długie, 2 krótkie - błąd 2 (za długi czas pracy w odcinku poz. uchylna - zamknięta),
* 1 długie, 3 krótkie - błąd 3 (za długi czas pracy w odcinku poz. zamknięta - otwarta),
* 1 długie, 4 krótkie - błąd 4 (reset z watchdog'a),
* 1 długie, 5 krótkich - błąd 5 (zbyt niskie napięcie zasilające).
Bazowanie szyberdachu:
W każdym z błędów układ czeka na zezwolenie na autobazowanie - wciśnięcie przycisku S1. W tym momencie zaczyna się ruch szyberdachu w stronę do uchylnej. Zależnie od sygnałów z krańcówek oraz ram czasowych, w których te sygnały się pojawiają układ odrzuca kolejne możliwości aktualnego położenia, a po jego ustaleniu przesuwa szyberdach do pozycji zamkniętej. Po "zbazowaniu" i zamknięciu szyberdach jest gotowy do pracy.
Obsługa szyberdachu:
Naciśnięcie przycisku S1 powoduje uchylenie szyberdachu do pozycji maksymalnej, chyba że wcześniej wciśniemy przycisk S2 (w takim razie szyber stanie w pozycji środkowej). Naciśnięcie przycisku S2 spowoduje otworzenie się szyberdachu do pozycji maksymalnej, chyba że wcześniej wciśniemy przycisk S1. W trakcie pracy, np. w stronę uchylną, ale jeszcze gdy szyberdach jest w pozycji otwartej, wciśnięcie przycisku S1 spowoduje przejechanie przez pozycję środkową i uchylenie się. Gdy jest uchylony, wciśnięcie przycisku S2 2 razy spowoduje otworzenie szyberdachu całkowicie. Podczas pracy napędu odliczany jest czas i w razie gdyby nie nastąpił wjazd/zjazd z krańcówki, układ zatrzyma silnik i przejdzie w stan błędu. Czasy pracy w obydwu kierunkach są programowalne i podobnie jak w moim układzie do domykania szyb zmienia się je poprzez podpięcie kabla RS232 do komputera i wydania komendy przez terminal (np. Putty).
Zrzut okna terminala (zapożyczone z mojego poprzedniego projektu - różni się tylko komendami.

Komendy terminala:
- timel=<czas> - czas zjazdu z krańcówki,
- time13=<czas> - czas pracy na odcinku poz. uchylna - zamknięta,
- time35=<czas> - czas pracy na odcinku poz. zamknięta - otwarta,
- srv=<0/1> - włączenie/wyłączenie trybu serwisowego (wyświetlanie w terminalu stanu wejść, napięcia zasilającego, pozycji zadanej i aktualnej, czasów),
- eread - odczyt ustawień z pamięci eeprom,
- ewrite - zapis ustawień do pamięci eeprom,
- edef - ustawienia domyślne,
- reset - reset układu,
- help - wykaz dostępnych komend oraz opis jak je stosować.
Układ umożliwia sterowanie szyberdachem przez 20 sekund po wyłączeniu zapłonu - poprzednio, gdy się zapomniało zamknąć "szybra", trzeba było włączyć stacyjkę i zamknąć go przez przytrzymanie przycisku. Teraz wystarczy tylko jedno tyknięcie przycisku i możemy wysiadać z auta. A jeżeli o tym zapomnimy, wystarczy domknąć szyby podwójnym impulsem z pilota - szybki i szyberdach się domkną.
Źródeł i projektu płytki zdecydowałem się nie publikować na tym portalu.
Schemat udostępniam w pliku PDF - nic odkrywczego, ale może komuś się przyda.
Koszty wykonania:
- płytka - ok. 30zł/1 szt.,
- procek - ok. 7zł,
- przekaźnik NEC EN2-B1N1S - 6zł,
- złącze molex, drobnica - 8zł,
- obudowa - 3zł
Razem: około 55zł.
Kilka fotek i film:



Dla ścisłości - impuls z modułu domykania szyb mam 30s i szyberdach domyka się tylko wtedy, kiedy ten impuls jest aktywny. Jeżeli w trakcie przestanę domykać (nacisnę guzik otwierania auta), to szyber również stanie. Gdy szyber jest już zamknięty, a impuls z "domykacza" nadal jest podawany, dioda statusowa świeci światłem ciągłym - oczywiście gaśnie, gdy moduł domykania szyb zwolni tę linię.
Pozdrawiam i czekam na ewentualną konstruktywną krytykę

Popracowałem troszkę nad gramatyką i składnią, lubię oglądać Kolegi projekty, ale na przyszłość proszę zwracać uwagę na pisownię, bo automatyczne sprawdzanie dotyczy tylko błędów ortograficznych.
CMS
Cool? Ranking DIY