Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Błąd lamdy na komputerze a pomiary napięcia OK

kontakt589 31 Lip 2011 03:10 4796 30
  • #1 31 Lip 2011 03:10
    kontakt589
    Poziom 7  

    Witam, mam problem z Laguną I 1.8 8V F3P (mono), otóż CLIPS (system diagnostyczny Renault) pokazuje, że jest błąd sondy lambda wyłącznie przy pracy na benzynie, na LPG błędu nie pokazuje.
    Mimo tego, gdy miernikiem sprawdzałem napięcia na sondzie to wychodzą poprawne, tzn wahają się od 0.1 do 0.97V maks.
    Więc komu wierzyć?
    Dodam, że samochód nie najlepiej jeździe na benzynie, konkretnie to jeździ bardzo kiepsko.
    Na gazie niby wszystko ok ale spalanie na benzynie i gazie jest podwyższone.

    Moderowany przez Przemo9826:

    Co to za wynalazek? Na pewno tak się nie nazywa.

  • #2 31 Lip 2011 08:50
    procekkk
    Poziom 24  

    problem pewnie leży po stronie emulacji, bądź przez nieprawidłowo ustawiona instalacje LPG mieszanka jest za uboga/bogata i ster silnika łapie błąd,
    -podaj konkretny nr błędu to łatwiej będzie można pomóc
    - podaj przebieg z sondy na benzynie i gazie pod obciążeniem i na jałowym względem obrotów i obciążenia

  • #3 31 Lip 2011 13:31
    kontakt589
    Poziom 7  

    Nie mam emulatora sondy lambda bo to prosta instalacja 2gen, instalacja nie jest również wpięta w kable od sondy.
    CLIP na benzynie pokazuje tylko błąd sondy lambda, po skasowaniu od razu znów łapie błąd (tylko w pracy na benzynie), dopóki samochód chodzi na gazie błąd nie wyskakuje ale zaraz po przełączeniu na benzyny łapie błąd.

    Jestem laikiem więc tylko tyle ile za pomocą miernika udało mi się sprawdzić piszę.

  • #4 31 Lip 2011 22:10
    procekkk
    Poziom 24  

    Jeżeli nie masz emulatora to może właśnie z tej przyczyny pojawia się błąd, którego symbolu/numeru dalej nie podałeś....

  • #5 31 Lip 2011 22:27
    kontakt589
    Poziom 7  

    Nie znam numeru błędu.
    Gdyby pojawiał się w winy emulatora lub z jego braku to pojawiał by się raczej przy pracy na gazie a nie na benzynie gdy instalacja jest całkowicie "odcięta"

  • #6 01 Sie 2011 03:02
    Pawel wawa
    Admin grupy Samochody

    Zapewne odcięta jest też lambda. Nie celowo oczywiście.

    Dodano po 36 [sekundy]:

    Dokonaj pomiarów przy sterowniku ;)

  • #7 01 Sie 2011 08:55
    procekkk
    Poziom 24  

    ma clipa moze w parametrach tez sprawdzic jak wyglada pomiar na gazie, a jak na benzynie, roznica miedzy parametrrami rzecz. a na zlaczu przy sondzie dalaby od razu odpowiedz dlaczego blad sie pojawia...

  • #8 01 Sie 2011 15:17
    kontakt589
    Poziom 7  

    Pomiary napięcia robię przy na kostce od komputera i na benzynie są OK.

  • #9 01 Sie 2011 15:59
    tzok
    Moderator Samochody

    Co to znaczy ok? Zmienia się częstotliwość przebiegu wraz ze zmianą obrotów? Zarówno na LPG jak i na benzynie? To nie ma prawa dobrze działać jak na podciśnieniowej instalacji LPG sygnał z sondy idzie do ECU.

    Przy instalacjach I i II generacji zakładanych do silników z elektronicznym wtryskiem musi być emulator sondy i w większości przypadków najlepiej aby emulował awarię sondy (zwarcie do masy) podczas pracy na LPG.

  • #10 04 Sie 2011 13:44
    kontakt589
    Poziom 7  

    Koledzy tak jak pisałem jeste laikiem, piszę to co mi powiedział gość od komputera i to co potrafiłem zmierzyć samemu.

    W skrócie błąd sondy lambda komputer pokazuje tylko w pracy na benzynie i wtedy wg. komputera sonda nie wysyła żadnego "impulsu/napięcia", lecz gdy podpinam miernik przy sterowniku to sonda lambda daje zmienne napięcie 0.1 do 0.9V przy obrotach jałowych (mierzyłem sam więc nie miał kto mi pododawać gazu aby sprawdził jak na innych obrotach pracuje).

    Na gazie niestety miernikiem nie mierzyłem napięcia ale w pracy na gazie komputer nie wykrywa błędu sondy lambda.

    Samochód pali duuużo, dusi się przy tym przy jeździe na benzynie do 3k obrotów, potem jakoś idzie.

    Napięcia na czujniku położenia wału również są nie właściwe wg. miernika ale komputer nie pokazuje błędu tego czujnika.

    Dodano po 13 [minuty]:

    procekkk napisał:
    a na zlaczu przy sondzie dalaby od razu odpowiedz dlaczego blad sie pojawia...
    Kolego możesz mi wytłumaczyć o co chodzi w tej części zdania? Mam się wpiąć w kable przy sondzie z miernikiem czy o co chodzi?
    CLIPa osobiście nie mam, tylko byłem na podłączeniu ostatnio.
    Zależy mi na rozwiązaniu tego problemu.

  • Pomocny post
    #11 05 Sie 2011 22:29
    procekkk
    Poziom 24  

    kontakt589 napisał:
    procekkk napisał:
    a na zlaczu przy sondzie dalaby od razu odpowiedz dlaczego blad sie pojawia...

    Kolego możesz mi wytłumaczyć o co chodzi w tej części zdania? Mam się wpiąć w kable przy sondzie z miernikiem czy o co chodzi?
    CLIPa osobiście nie mam, tylko byłem na podłączeniu ostatnio.
    Zależy mi na rozwiązaniu tego problemu.

    chodzi o to zeby sprawdzic roznice miedzy tym co widzi sterownik w wartosciach rzeczywistych a tym co jest faktycznie na mierniku, czyli na zlaczu sondy

  • Pomocny post
    #12 05 Sie 2011 23:02
    panam
    Poziom 29  

    Sprawdź przede wszystkim instalację na sondę ( przy instalacji gazowej jest emulacja czy jak to się tam nazywa, czyli przecięty przewód sondy i jeden idzię z sondy do emulatora a drugi z emulatora do kompa wtrysku bo jeden i drugi chce wiedzieć jak sonda pracuje), sprawdź czy nie podaje gazu przy pracy na benzynie (poprostu zagłij przewód gazowy przy pracy na benzynie i sprawdź czy będzie jepiej), i jeszcze jedna sprawa, sprawdź sterownik do gazu, może są kostki pognite. A na koniec ten silnik nie lubi gazu i wypala gniazda zaworowe, sprawdź luzy zaworowe. pozdrawiam

  • #13 24 Sie 2011 19:07
    kontakt589
    Poziom 7  

    Witam ponownie. Wymieniłem wczoraj sondę lambda, praca silnika bez zmian.
    Na komputerze wyskakuje błąd sondy lambda, chociaż przy pomiarach napięcia na komputerze przy pracy na benzynie sonda pracuje dobrze, napięcia się wahają 0.1-0.85 V,
    przy pracy na gazie jest stałe napięcie 0.35V.

    Za sondą są podpięte kable od instalacje gazowej, wydają się ok, zmieniłem na nich izolację i wyczyściłem lecz bez poprawy.

    Po odpięciu sondy lambda silnik pracuje na benzynie tak samo jak z sondą.

  • #14 24 Sie 2011 19:46
    tzok
    Moderator Samochody

    kontakt589 napisał:
    przy pomiarach napięcia na komputerze przy pracy na benzynie sonda pracuje dobrze, napięcia się wahają 0.1-0.85 V,
    przy pracy na gazie jest stałe napięcie 0.35V.
    Napięcie mierzone miernikiem na przewodach sondy czy widziane przez sterownik wtrysku benzyny - jeśli to drugie - nic dziwnego, że świeci check.

  • #15 24 Sie 2011 21:06
    kontakt589
    Poziom 7  

    Napięcie widziane przez sterownik wtrysku benzyny, check mi nie świeci ale samochód jeździ kiepsko i komputer wywala błąd. Napięcie mierzone na przewodach a w zasadzie na wtyczce sterownika silnika są takie same.

  • Pomocny post
    #16 25 Sie 2011 00:19
    tzok
    Moderator Samochody

    Jak przy jeździe na LPG sterownik wtrysku widzi 0.35V to nie ma cudów - musi wejść w tryb awaryjny, ale najpierw zrobi wszystko (adaptacje) żeby uzyskać poprawny (w/g sondy) skład mieszanki. Dlatego przy jeździe na LPG I/II generacji konieczny jest emulator sondy i najlepiej żeby emulował... awarię sondy (zwarcie do masy). Check również się zaświeci ale błąd będzie ewidentny i sterownik nie będzie próbował się adaptować. Emulacja na 0,5V / 50% nie zaświeci Checka (przynajmniej nie od razu) ale na dłuższą metę również "rozjedzie" adaptacje sterownika wtrysku benzyny.

  • Pomocny post
    #17 25 Sie 2011 10:47
    cojac1
    Poziom 11  

    hm... ciekawy przypadek, a może ciśnienie paliwa nie takie(regulator lub pompa) i dlatego zamula, tworzenie mieszanki na złym poziomie, to niekoniecznie wina lambdy. W tym silniku lambda ma mały wpływ na moc silnika, po prostu wywala złe parametry spalin bo ma nie taką mieszankę. Emulacja inst. gaz. nie ma nic do sterowania silnikiem przy zasilaniu benzyną.

    I wróć do tego co pisze wcześniej "panam"

  • #18 25 Sie 2011 14:39
    kontakt589
    Poziom 7  

    Więc gazu nie podaje napewno przy pracy na benzynie bo zakręcałem zawór przy butli i odłączałem kabel od elektrozaworu wczoraj na komputerze i bez zmian.
    Sterownik gazu i jego wtyczka wyglądają jak nowe bo również go odpinałem żeby sprawdzić jak to wygląda.
    Gniazda zaworowe raczej nie są wypalone bo wiosną miałem wymienioną uszczelkę pod głowicą i zawory były całe.
    Co do luzów, były mierzone i nie są idealne ale jeszcze tragedii nie ma, różnice rzędu 0,05.

  • #19 25 Sie 2011 20:35
    tzok
    Moderator Samochody

    Wypalonych gniazd nie widać po zdjęciu głowicy - można je sprawdzić mając zdjętą głowicę, ustawić wałek tak by zawory były zamknięte lub go wymontować i nalać do komory każdego cylindra (głowicy) trochę benzyny.

  • #20 27 Sie 2011 16:32
    kontakt589
    Poziom 7  

    tzok napisał:
    Jak przy jeździe na LPG sterownik wtrysku widzi 0.35V to nie ma cudów - musi wejść w tryb awaryjny, ale najpierw zrobi wszystko (adaptacje) żeby uzyskać poprawny (w/g sondy) skład mieszanki. Dlatego przy jeździe na LPG I/II generacji konieczny jest emulator sondy i najlepiej żeby emulował... awarię sondy (zwarcie do masy). Check również się zaświeci ale błąd będzie ewidentny i sterownik nie będzie próbował się adaptować. Emulacja na 0,5V / 50% nie zaświeci Checka (przynajmniej nie od razu) ale na dłuższą metę również "rozjedzie" adaptacje sterownika wtrysku benzyny.
    Kolego możesz mi napisać jaką wartość powinna dawać sonda przy pracy na LPG? Czy stałe 0.35V to źle?

    Oraz jak mechanicznie sprawdzić silniczek krokowy LPG??
    Gdzieś wyczytałem aby wstawić zamiast krokowca tymczasowo rurkę i odpalić samochód na LPG i wtedy obserwować pracę trzpienia??

  • Pomocny post
    #21 27 Sie 2011 20:32
    tzok
    Moderator Samochody

    Przy pracy na podciśnieniowej (gaźnikowej) instalacji LPG rzeczywisty sygnał z sondy w ogóle nie powinien trafiać do sterownika wtrysku benzyny, zamiast niego powinien tam trafiać sygnał z emulatora i tu już zależy od samochodu jaki on powinien być, najczęściej jest to masa (0V), ale niekiedy może to być 0,5V lub sygnał prostokątny z wypełnieniem 50% o częstotliwości ok 0,5Hz i napięciu 0,1V - 0,9V. Rzeczywisty sygnał z sondy przy pracy na LPG powinien natomiast trafiać do sterownika LPG. Średnie napięcie zawsze powinno wynosić ok 0,5V, a chwilowe oscylować między 0,1V a 0,9V. Sonda wąskopasmowa nie ma stanu stanu ustalonego, ona praktycznie zawsze pokazuje, że mieszanka jest albo zbyt bogata albo zbyt uboga i optymalna regulacja jest wtedy gdy przez 50% procent czasu pojedynczego okresu wskazuje bogatą, a przez drugie 50% ubogą. To jest oczywiście spore uproszczenie ale w ten sposób łatwiej to zrozumieć.

  • #22 28 Sie 2011 12:03
    adresfizyczny
    Poziom 16  

    kontakt589 napisał:
    Witam, mam problem z Laguną I 1.8 8V F3P (mono), otóż CLIPS (system diagnostyczny Renault) pokazuje, że jest błąd sondy lambda wyłącznie przy pracy na benzynie, na LPG błędu nie pokazuje.
    Mimo tego, gdy miernikiem sprawdzałem napięcia na sondzie to wychodzą poprawne, tzn wahają się od 0.1 do 0.97V maks.
    Więc komu wierzyć?]


    Panowie szklanke zimnej wody proponuje i raz jeszcze przeczytać dokładnie co autor pisze. Tak mu doradzacie że aż żal d... ściska.
    Przecież pisze wyrażnie że błąd pojawia się wyłącznie przy pracy na benzynie, a więc wtedy kiedy emulator nie działa (pokłon w strone kolegi Pawel wawa który wspomniał że niecelowo sonda odcięta :D ). Na LPG emulator działa to i błąd się nie pojawia.
    Sprawa druga pomiar napięć jakie wychodzą to jedna sprawa, A druga to szybkość z jaką te napięcia się zmieniają. I tu przydało by się zobaczyć co oscyloskop pokazuje. Bo pomiar multimetrem cyfrowym będzie miarodajny tylko wtedy jeśli multimetr ma funkcję obrazowania zmian częstotliwości.

    kontakt589 napisał:

    Dodam, że samochód nie najlepiej jeździe na benzynie, konkretnie to jeździ bardzo kiepsko.
    Na gazie niby wszystko ok ale spalanie na benzynie i gazie jest podwyższone.


    Silniki Renówki LPG znoszą raczej nienajlepiej. Co 20 tys km zalecana jest regulacja luzu zaworowego. Gazu ten silnik w tej budzie może połykać nawet i 11L w zależności od stylu jazdy.

    Pozdrawiam

  • #23 28 Sie 2011 15:41
    kontakt589
    Poziom 7  

    Przepraszam ale to ja wprowadziłem na początku wszystkich w błąd, na LPG błąd też się pojawia co sprostowałem w którymś z późniejszych postów.

  • #24 28 Sie 2011 15:57
    adresfizyczny
    Poziom 16  

    kontakt589 napisał:
    Przepraszam ale to ja wprowadziłem na początku wszystkich w błąd, na LPG błąd też się pojawia co sprostowałem w którymś z późniejszych postów.

    A to w takim razie niedoczytałem - Mój błąd.

  • #25 28 Sie 2011 16:40
    Pawel wawa
    Admin grupy Samochody

    Tak czy inaczej, pomiar na sterowniku. Prześwietlenie wiązki też nie byłoby błędem.

  • #26 28 Sie 2011 19:28
    panam
    Poziom 29  

    Sprawdź te luzy zaworowe, bo na gazie bierze impuls tylko z sondy i potencjometra przepustnicy, przy benzynie + czyjnik ciśnienia w kolektorze ssącym( jak go ma). Jeżeli przy gazie sonda ma stałe napięcie to wygłada że gaz jest źle wyregulowany( 0.35 to mieszanka ubogai się nie zmienia), przy benzynie jeżeli jest zbyt wysokie ciśnienie kolektora to dodaje paliwa i wywala błąd. Sprawdź też szczelność kolektora ssącego,( jak często strzelał ci na gazie/?), to też jest częsta przyczyna tych niesprawności. Pozdrawiam

    Dodano po 3 [minuty]:

    a i jeszcze jedno, błąd wyskakuje natychmiest czy po jakimś czasie. Bo jak natychmiast to złe połączenie jak po jakimś czasie to szukaj jak wyżej

  • #27 28 Sie 2011 23:18
    kontakt589
    Poziom 7  

    Bład wyskakuje natychmiast, na gazie nigdy mi nie strzelił w dolot, dolot jest cały, dzisiaj go właśnie przeglądałem od miejsca gdzie zasysa powietrze do samej przepustnicy, nie ma prawa nigdzie lewe powietrze się dostawać, opaski pozaciskane bardzo dobrze. Puszka filtra dobrze założone i klamerki trzymające górną pokrywę pozamykane.
    Aktualnie na benzynie samochód jeździ nieco lepiej ale dławi się nadal przy niskich obrotach, na gazie pali masakryczne ilości gazu oraz nie ma wolnych obrotów.
    Może jeszcze wymienię filtr powietrza ale nie wiem czy to jest konieczne, bo był wymieniane wiosną.

    Nie wiem czy pisałem ale czujnik położenia wału wg. instrukcji na jałowym powinien mieć napięcie od 1.1-2.1V a u mnie stale waha się poniżej 1.1V. Ale mechanik stwierdził, że czujnik albo działa albo nie więc jeżeli mi nie gaśnie i iskra jest to popsuty nie może być.

  • #28 29 Sie 2011 11:13
    tzok
    Moderator Samochody

    Kolektor dolotowy to jest OD przepustnicy DO głowicy... i stamtąd idą wężyki z podciśnieniem do serwa i innych miejsc. Masz tam co prawda przepływomierz więc szczelność układu między przepływomierzem a przepustnicą też jest dość istotna, ale i tak ważniejsze jest to co jest za przepustnicą.

    Poprawność działania czujnika wału sprawdza się na oscyloskopie, a nie multimetrem...

  • #29 29 Sie 2011 20:47
    panam
    Poziom 29  

    tzok napisał:
    Kolektor dolotowy to jest OD przepustnicy DO głowicy... i stamtąd idą wężyki z podciśnieniem do serwa i innych miejsc. Masz tam co prawda przepływomierz więc szczelność układu między przepływomierzem a przepustnicą też jest dość istotna, ale i tak ważniejsze jest to co jest za przepustnicą.

    Poprawność działania czujnika wału sprawdza się na oscyloskopie, a nie multimetrem...
    . Przepraszam tzok, chyba odpisałeś na zły post, bo laguna 1,8 8V nie ma przepływomierza. Wracając do tematu, czy sprawdzone zostały przewody od sondy do kompa, bo jak bład wywala od razu to jest błąd połączenia a nie parametrów podczas pracy.

    Dodano po 5 [minuty]:

    Sprawdź masy z tyłu silnika, na głowicy po lewej stronie, i sprwadź czy nie góbi iskry

  • #30 30 Sie 2011 00:11
    tzok
    Moderator Samochody

    Odpisałem na dobry post ale nie sprawdziłem zbyt dokładnie (przepływomierz jest w 1.8 16V) - jeśli nie ma przepływomierza to tym bardziej to co przed przepustnicą w ogóle nie jest istotne, powinna normalnie jeździć nawet bez węża łączącego przepustnicę z obudową filtra powietrza.

    Błąd lamdy na komputerze a pomiary napięcia OK

TME logo Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
TME Logo