Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Volkswagen Golf II, 1991 - Podłączenie radia i brak podświetlenia zegarów

ŁukiSzczecin 31 Lip 2011 20:03 19140 30
  • #1 31 Lip 2011 20:03
    ŁukiSzczecin
    Poziom 26  

    Witam. Dwa pytania z zakresu elektryki i elektroniki. Posiadam Golfa II 1991r, potrzebuję podłączyć radio Kenwood KDC-WF431 które ma oryginalne kostki, jednak w miejscu na radio, wystają gołe kabelki z poucinanymi końcówkami, czy ktoś posiada może jakiś schemat, lub potrafiłby podpowiedzieć jak można połączyć poszczególne kable z takim radiem? Trochę pusto jeździ mi się bez muzyki, a radyjko leży i czeka na montaż. Jeśli będą potrzebne zdjęcia tych kabli to zrobię i dorzucę.

    Kwestia druga, przy światłach mijania nie podświetla w ogóle zegarów, całkowicie ciemno. Czy problem leży w stronie żarówek, czy też bezpiecznika? Wszystkie światła działają bezproblemowo, tylko z tym oświetleniem zegarów problem, nie świecą kompletnie. Próbowałem zajrzeć do bezpieczników, ale cały schemat wybity jest tam w języku niemieckim i nie bardzo wiem który bezpiecznik i czy w ogóle odpowiada za to. Ewentualnie jeśli nie to, a diody w zegarach, to czy ciężko jest wymontować taki licznik, i je wymienić oraz jakie zastosować ? Zależy mi na nie po uszkadzaniu plomb ponieważ ma on oryginalny przebieg (sprowadzany z niemiec, z książką serwisową) i zależałoby mi na zachowaniu tego stanu. Pozdrawiam

    Załączam zdjęcia, z rozpiski bezpieczników, może tam się coś znajdzie od tego podświetlenia bo u mnie niemiecki cięzko.

    Volkswagen Golf II, 1991 - Podłączenie radia i brak podświetlenia zegarów Volkswagen Golf II, 1991 - Podłączenie radia i brak podświetlenia zegarów Volkswagen Golf II, 1991 - Podłączenie radia i brak podświetlenia zegarów Volkswagen Golf II, 1991 - Podłączenie radia i brak podświetlenia zegarów

    1 29
  • Pomocny post
    #2 31 Lip 2011 22:21
    Zico63
    Poziom 37  

    Bezpiecznik numer 3 - jeśli nie ma też podświetlenia tablicy rejestracyjnej.
    A jeśli tablica świeci to regulator jasności na włączniku: prąd z bezp. 3 wchodzi szarym a wychodzi szaro-niebieskim i na nim musi być napięcie.
    W razie uszkodzenia, doraźnie, można pobrać z zacisku włącznika 58L lub 58R.
    Radyjko w Golfie 2 nie jest jeszcze sterowane kluczykiem i posiada: czerwony - stały plus; brązowy - minus; szaro-niebieski - podświetlenie. Można zrobić sterowanie kluczykiem z zapłonu.
    Przykładowy link, bo jest o tym na necie mnóstwo - wystarczy wpisać np. Golf 2 oświetlenie licznika - i wyskakuje:
    http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?t=181005
    lub:
    http://mk2.vwgolf.pl/porada1a.html
    oraz wiele innych.
    Zrywanie plomb NIE JEST KONIECZNE!

    2
  • #3 31 Lip 2011 22:47
    ŁukiSzczecin
    Poziom 26  

    Witam. Byłem właśnie nie dawno i okazuje się, że podświetlenie faktycznie działa - w dzień było zbyt jasno by to stwierdzić, bo dodatkowo było wyciemnione pokrętłem. Niestety żarówka przy prędkościomierzu jest przepalona, działa strona obrotomierza ale na chwilę obecną lepsze to niż nic. Czy orientujesz się może, czy lewą żarówkę da się wymienić bez naruszania plomby przebiegu ?

    Co do radyjka, jak odnajdę jakoś schemat kabli w moim radiu (zaraz będę szukał) to jutro będę łączył z kabelkami w Valweju :) Dziękuję za pomoc, jutro dopiszę co i jak, bo być może komuś się to przyda :) Dziękuję raz jeszcze

    EDIT:

    Nie doczytałem Twojej edycji. Zaraz zabieram się za Twoje linki, i będę walczył jeszcze z tą żarówką, dziękuję.

    0
  • Pomocny post
    #4 31 Lip 2011 23:41
    polonez15
    Poziom 33  

    Jaka plomba przebiegu?Oświetlenie zmieniasz bez rozkręcania szafy, Kolego wyciągaj licznik i sam dojdziesz co i jak, za bardzo niepotrzebnie kombinujesz. Co do podłączenia radia to standardowe kolory, w necie jest tego MASA.

    0
  • #5 01 Sie 2011 06:47
    grala1
    Specjalista grupy V.A.G.

    Zico63 napisał:
    Radyjko w Golfie 2 nie jest jeszcze sterowane kluczykiem

    Na 3 golfy mk2 jakie były w rodzinie tylko mój nie posiadał sterowania radia z kluczyka.

    0
  • #6 01 Sie 2011 13:55
    ŁukiSzczecin
    Poziom 26  

    polonez15 być może kombinuję za bardzo, ale jest to pierwszy samochód i poważniejszych rzeczy wolałbym nie rozbierać bez poradzenia się kogoś bardziej ogarniętego w temacie, aby nic nie usypać :) Idę niedługo walczyć z tym radiem ;)

    0
  • Pomocny post
    #7 01 Sie 2011 14:03
    emeryt2
    Poziom 42  

    Wejdź na "studio 24" , tam wszystko jest napisane!

    0
  • Pomocny post
    #8 01 Sie 2011 14:18
    Zico63
    Poziom 37  

    Studio 24 to niewyczerpalna kopalnia wiedzy.
    Natomiast od strony samochodu wygląda to tak, że w założeniu, "oficjalnie" ogromna większość Golfów 2 nie miała takiego sterowania. Jednak zdarzały się egzemplarze mające je a wówczas plusem jest czerwono-biały a sterowaniem z kluczyka cieniutki brązowo-czerwony - instalacja opracowywana do Golfa 3 a wkładana do "2" (jakiś czas były produkowane równolegle).

    2
  • #9 01 Sie 2011 22:22
    ŁukiSzczecin
    Poziom 26  

    Witam serdecznie. Dziś pewien siebie pojechałem montować radio i... i niestety nic z tego nie wyszło. Kabli w moim Golfie MK2 jest znacznie więcej (znalazłem dwie odcięte wiązki które zaraz opiszę)

    Wiązka pierwsza (swoją drogą strasznie krótka, zupełnie jak by ktoś odcinał ją po złości :|

    Czerwony (grubszy)
    Brązowo-biały (grubszy)
    Niebiesko-brązowy
    Niebieski

    Próbowałem wziąć zasilanie z czerwonego i brązowo białego jako + i masę, niestety nic ani na zapłonie, ani też bez niego.

    Wiązka druga: Ta jest już dość długa, w każdym razie wystarczająco aby się w nią wpiąć.

    Czerwony (Grubszy)
    Brązowy
    Brązowo-czerwony
    Biały
    Żółto-biały
    Niebiesko-szary

    Również tutaj próbowałem wziąć napięcie z kabla Czerwonego i brązowego i niestety brak jakiejkolwiek reakcji.

    Dodatkowo znalazłem kabel głośników z lewej strony, pozostanie mi do niej zamontować czincz, ponieważ taki wtyk ma radio, kable głośników lewych niestety nie znalazłem nigdzie w kieszeni i nie wiem czy nie będzie trzeba ciągnąć nowego (Od głośnika w drzwiach kabelek idzie)


    Natomiast przewody w radiu mogę opisać, lecz myślę że ktoś bardziej w tym ogarnięty po wpisaniu nazwy Kenwood KDC-WF431 znajdzie schemat który da radę podpasować pod moje radio.

    Pytanie dodatkowe, który za to odpowiada bezpiecznik? Zaglądałem tam dziś i coś związanego z radiem wyglądało mi na bezpiecznik 22, niestety nie miałem przy sobie na podmianę.

    P.S radio dostałem od siostry, swoje wymieniła jakiś czas temu i to był spóźniony prezent urodzinowy, pare miesięcy leżało i czekało na montaż.

    1
  • #10 01 Sie 2011 23:14
    Zico63
    Poziom 37  

    Wiązka druga, to wersja "wypasiona" ála Golf 3! Bezpiecznik 22, to nowsza wersja skrzynki.

    0
  • #11 01 Sie 2011 23:30
    ŁukiSzczecin
    Poziom 26  

    Zico63 a więc powinienem szukać schematu pod Golfa MK3 aby to połączyć ? Jakie roczniki ewentualnie ? Prosiłbym o pokierowanie mnie we właściwym kierunku...

    0
  • #12 01 Sie 2011 23:48
    kwok
    Poziom 39  

    Kolega bierze żarówkę i szuka plusa (minus to brązowy) Znajduje kolega plusa stałego i już wie który to kabelek, potem kolega wkłada kluczyk w stacyjkę i szuka drugiego plusa i jak już znajdzie to może podłączyć radyjko. oczywiście radyjko ktoś tak wymyślił żeby na jednym plusie nie chodziło więc kolega musi podłączyć obydwa kabelki (zwykle czerwony i żółty) do plusa i myślę że właśnie tu jest problem że radyjko nie zagadało. Żółto-biały nie jest do niczego potrzebny (kiedyś dociekałem po co jest i znalazłem drugi jego koniec przy bezpiecznikach nigdzie nie podłączony) Niebiesko-szary to podświetlenie stosowane w fabrycznych radyjkach. Brązowe z paskami to raczej głośniki (zawsze możesz sprawdzić jakie idą do drzwi)

    0
  • Pomocny post
    #13 01 Sie 2011 23:54
    Zico63
    Poziom 37  

    Tak, ale nie trzeba aż tak dogłębnie.
    Jak pisałem: bezpiecznik musi być sprawny;
    Czerwony to stały plus i łączy go Kolega z przewodem od radia z napisem w rodzaju "Batery", "+12V", "Permanent";
    Brązowo-czerwony - z "Igniton";
    Czarny - z "Ground".
    No a gdyby coś nie pasowało - to musi być fotka przewodów od radia.
    Możliwe, że to radio "nie umie" reagować na kluczyk, wówczas pozostaje przewody napięciowe radia złączyć razem i dopiąć do czerwonego z samochodu.

    0
  • #14 01 Sie 2011 23:55
    ociz
    Moderator Samochody

    Zico63 napisał:
    to wersja "wypasiona" ála Golf 3

    Coś mi się zdaje że wszystkie po 89 roku tak miały, bez żadnego wypasu, a co do brązowo-czerwonego to zazwyczaj kostki stacyjki powymieniane na tanie zamienniki i już nie działa.

    0
  • #15 02 Sie 2011 00:07
    Zico63
    Poziom 37  

    Znalazłem o tym radyjku na niemieckim forum i:
    Czerwony samochodu z żółtym radia a cienki brązowo-czerwony z czerwonym radyjka.

    ociz napisał:
    Coś mi się zdaje że wszystkie po 89 roku tak miały, bez żadnego wypasu,

    Róznie bywało ale w bardzo nielicznych znajdzie Kolega sygnał GAL a tu jest (tak coś ten żółto-biały mi się kojarzy)! Jest więc to czymś wyjątkowy ten Golf.

    0
  • #16 02 Sie 2011 00:21
    ŁukiSzczecin
    Poziom 26  

    Dziękuję za wszystkie odpowiedzi, jutro będę z tym walczył bo dziś niestety już za ciemno. Co do radyjka to niestety ani kostka, ani bezpośrednio przy kablach brak opisów. Zdjęcie oczywiście mogę zrobić i wrzucić, choćby jeszcze dziś. Powiedzcimi jeszcze, jak znaleźć antenę? Kabla nigdzie nie znalazłem, a antenka jest oryginalna wysuwana. Niestety nigdzie nie mogłem się do niej dostać i wyszukać przewodu, ani od komory silnika, ani od strony bezpieczników :(


    Volkswagen Golf II, 1991 - Podłączenie radia i brak podświetlenia zegarów Volkswagen Golf II, 1991 - Podłączenie radia i brak podświetlenia zegarów

    Tak wygląda radyjko z tyłu, niestety brak jakichkolwiek opisów poza tymi trzema doklejonymi na etykietach. Przypuszczam trzeba będzie znaleźć schemat tego radia, niestety nie udało mi się to do tej pory ale będę próbował.

    P.S Głośniki mogę zrobić na czincz, i wpiąć lewą/prawą strone w widoczne gniazda, czy też muszą być połączone gdzieś w tej wiązce ?

    0
  • Pomocny post
    #17 02 Sie 2011 02:04
    Zico63
    Poziom 37  

    Skoro kostki z samochodu już nie ma a są takie ładne złącza przy radyjku - wystarczy kupić w necie lub sklepie radiowym czy elektronicznym "Wtyki ISO (zasilający i głośnikowy)" - tak należy to nazwać. Po złączeniu go z instalacją samochodu, będzie miał Kolega połączone jak należy.
    Te przewody przy radiu są w idealnym stanie, nie ma co tam rwać!

    0
  • Pomocny post
    #18 02 Sie 2011 05:20
    grala1
    Specjalista grupy V.A.G.

    ŁukiSzczecin napisał:
    Tak wygląda radyjko z tyłu, niestety brak jakichkolwiek opisów poza tymi trzema doklejonymi na etykietach. Przypuszczam trzeba będzie znaleźć schemat tego radia, niestety nie udało mi się to do tej pory ale będę próbował.

    Widzę że kolega lubi sobie życie utrudniać.
    Po co Ci opis przewodów na tym radiu? Przecież masz tu kostki ISO a to jest standard i nie da się tego inaczej podłączyć. Wejdź na stronę studio 24 i tam masz te kostki opisane. Jedyny problem jaki wiedzę to przewody w aucie - ale to 10 min z miernikiem i wszystko będzie jasne a temat zaraz będzie miał 2 strony.
    Kup wtyczki ISO do zasilania i do głośników - przewody na nich są opisane więc nawet opis ze studio 24 będzie Ci niepotrzebny - chyba że masz problem z podstawami angielskiego.

    0
  • #19 02 Sie 2011 06:42
    ŁukiSzczecin
    Poziom 26  

    Witam, dziękuję za podpowiedź z tą kostką, myślałem że musi być dopasowana konkretnie do radia. Jak tylko otworzą elektryczny to skoczę to kupić. A głośniki można wpiąć w wyjścia widoczne na radiu, czy też łączyć w zakupioną kostkę w opisane miejsca?

    EDIT: Ostatni post nie aktualny, przestudiowałem jeszcze raz dokładnie wszystkie podane tu strony i wiem już, że głośniki tył przód mają odpowiednie okablowanie również w kostce, zmyliły mnie wtyki czincz, myślałem że wystarczy tam. Zostanie mi pociągnąć na nowo kablki, bo w kieszeni wystają od prawych głośników, drzwi, gwizdek, w bagażniku (a więc spięte są na jednym kablu zapewne, oraz odnaleźć i pociągnąć z lewej strony ponieważ nie mogę ich nigdzie odnaleźć. Dam znać co i jak

    0
  • Pomocny post
    #20 02 Sie 2011 07:53
    ociz
    Moderator Samochody

    Co do anteny to przewód z nadkola idzie na podszybie, pod sterownikiem, stamtąd do środka obok linki prędkościomierza.

    0
  • #21 03 Sie 2011 22:14
    ŁukiSzczecin
    Poziom 26  

    Witam. Serdecznie dziękuję za wszystkie podpowiedzi - dziś radyjko w końcu zagrało. Mam jednak kolejny problem, kabel głośnikowy o którym mówiłem, był od tylnego lewego głośnika. Niestety nie znalazlem kabli od głośnika tylnego-prawego, oraz lewego i prawego z przednich drzwi. W szufladzie na radio jest tylko jeszcze druga krótko ucięta wiązka kabli o której wspominałem już wyżej. Ponieważ się ściemniło już dziś, jutro będę chciał doprowadzić do tych głośników nowe okablowanie i tu moje pytanie - czy ktoś robił to w Golfie MK2 ? Którędy najlepiej te kable puścić ? Tylne myślę że środkiem lub w prograch - z tym sobie jakoś poradzę, ale te z drzwi... hmm, jak się w ogóle dostać do tej kieszonki od radia? Którą stroną puścić te przewody ? Mam nadzieję, że deski rozdzielczej nie trzeba demontować w tym celu... chociaż, i tak kiedyś będę musiał dokopać się do anteny.

    0
  • Pomocny post
    #22 03 Sie 2011 22:28
    ociz
    Moderator Samochody

    Przewody prawym progiem bo tam dużo wolnego miejsca, środkiem nie bo zostaną zadeptane, przygniecione kanapą itp. Do anteny dostaniesz się jak wyjmiesz licznik żeby wymienić żarówkę podświetlenia.

    1
  • #23 04 Sie 2011 00:00
    ŁukiSzczecin
    Poziom 26  

    Okej dzięki, jutro się za to wezmę i przeciągne (o ile gdzieś się nie zawieruszył) prawym progiem tylny głośnik, jednak jak przeciągnąć je już od progu bezpośrednio do podłączenia z radiem ? Który element należy zdjąć żeby był dostęp do wnęki z zegarami ? Żeby był jakiś lepszy dostęp tam w okolice radia, bo być może wszystkie kable głośnikowe są gdzieś tam pociągnięte tylko spadły w jakieś nie widoczne miejsce z kieszeni radia...

    0
  • Pomocny post
    #24 04 Sie 2011 08:11
    ociz
    Moderator Samochody

    Wystarczy dolne półki po bokach i masz dostęp prawie pod cały kokpit.

    0
  • #25 04 Sie 2011 10:15
    ŁukiSzczecin
    Poziom 26  

    Witaj. Dziękuje za info, czekałem tylko na to żeby wybrać się i sprawdzić - bo kable prawdopodobnie są doprowadzone, ale ostatnio jak już się sciemniło, zastanawiałem się i ostatecznie nie wiedziałem jak to "ugryźć" i co zdemontować aby się tam jakoś dostać. Dzięki raz jeszcze, napiszę jak efekty.

    P.S jeśli w zegarach siedzą żarówki typu T5/R5 to dziś wymieniam je na LED'y :)

    0
  • #26 04 Sie 2011 11:53
    emeryt2
    Poziom 42  

    Zwróć uwagę na polaryzacje diod!

    ps. na jaki kolor wymalujesz kuchnię , też nam napiszesz?

    0
  • #27 04 Sie 2011 12:05
    ŁukiSzczecin
    Poziom 26  

    Hmm, nie mówiłem nic na temat koloru owych ledów, bo wiem że mało Was to tutaj interesuje. Aczkolwiek uważam Twoją wypowiedź za nieco iroczniczną, owszem jeśli chcesz, masz czas i ochotę to czytać, to owszem powiem Tobie jakiego koloru zrobię kuchnie, korytarz, łazienkę, oraz pokoje :) Pytaj śmiało ;)

    A mówiąc poważnie te diody biorę oryginalne takie jakie są w sprzedaży także wystarczy wyjąć spalone żarówki i włożyć w ich miejsce te diody - tym się nie martwie.

    0
  • #28 04 Sie 2011 13:23
    Zico63
    Poziom 37  

    Proste zastosowanie diod zamiast żarówek może nie dać oczekiwanego, ładnego efektu rozsył światła w LED-ach jest inny niż w żarówkach.
    Lepiej w takim wypadku poczytać tematy o zmianie podświetenia na diodowe na forach Golfów, także niemieckich - są tzw. manuale.

    0
  • #29 04 Sie 2011 18:46
    ociz
    Moderator Samochody

    Raz wsadziłem na próbę diody RGB 180° i było całkiem przyzwoicie, ale to też nie były jakieś buble z allegro bo kupione po 5zł sztuka w tme. Jednak naturalne światło żarówki i tak jest zawsze przyjemniejsze dla oka.

    0
  • #30 04 Sie 2011 22:54
    kwok
    Poziom 39  

    Tam jest żarówka świecąca przez zielony filtr. Ja kiedyś też pokusiłem się na ledy i .... właśnie, lipa była. W tym liczniku swiatło pada na zegary od strony kierownicy i trzeba szerokiego kąta świecenia i sporej ilości światła, tym bardziej że źródeł światła jest tylko dwa i ogólnie dałem sobie spokój ale po czasie (czytaj wk...ało mnie wymienianie tandety) postanowiłem zastosować ledy - zakończyło się na chińskich zielonych diodach 350mA z rezystorem 150Ω. Orginalnie miały chyba 110° ale zdjąłem z nich plastikowe soczewki i zrobiło się 180°. Wadą było słabe działanie ściemniacza ale jakoś się przyzwyczaiłem.

    0