Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Audi A4 B6 1,9 tdi 101 KM wymiana rozrządu

02 Sie 2011 20:40 30713 38
  • Poziom 12  
    Witam czy mógłby ktoś opisac wymianę rozrządu w Audi A4 B6 1,9 tdi 101 KM. Czy można to wymienic samemu czy lepiej oddac to profwsjonaliscie. Dodam że do tej pory w swoich samochdach wymieniałem sam jednak były w nich proste 8 zaworowe silniki
  • Poziom 31  
    Jak masz blokady, to dasz sobie radę.
  • Poziom 12  
    Nawet nie wiem od czego zacząc ?-zdiąc zderzak, wyjąc chłodnicę .Proszę o wszelkie możliwe podpowiedzi . Po nich sam zdecyduję czy się za to brac . Żadnych blokad nie mam, piszcie na co trzeba uważac za wszystkie odpowiedzi z góry dzięki-pozdrawiam
  • Moderator Samochody
    Andrzej771021 napisał:
    . Żadnych blokad nie mam, piszcie na co trzeba uważac za wszystkie odpowiedzi z góry dzięki-pozdrawiam

    Daj sobie spokój, taniej będzie zlecić to w warsztacie.
  • Poziom 29  
    Proszę zobacz przeczytaj i zdecyduj.
  • Poziom 39  
    Taniej i bezpieczniej dla silnika.
  • Poziom 29  
    Też mi się tak wydaje ale czarnej magii nie ma, tym bardziej że kolega już wymieniał rozrządy w innych autach.
    Czyli wie w czym rzecz.
  • Poziom 29  
    Podrzuciłem instrukcję myślę ze zrozumie.
  • Poziom 33  
    To ja dodam tylko, że po wymianie należy skorygować synchronizację wałka. Jeżeli nie ma blokad to jest prawdopodobne, że nawet nie odpali po wymianie.
  • Poziom 12  
    Dzięki koledzy za podpowiedzi myślę że na dzień dzisiejszy dam komuś zarobic
  • Poziom 6  
    witam, co to znaczy skorygować synchronizację wałka?
  • Moderator Samochody
    lukasz_ch1209 napisał:
    witam, co to znaczy skorygować synchronizację wałka?


    Ustawić na 0.
  • Poziom 33  
    Tzn. sprawdzić w parametrach, jaka wartość widzi sterownik i ew. skorygować do "0" lub jak najbliżej "0". Koryguje się luzując trzy śruby na kole zębatym wałka rozrządu i obracając o niewielki kąt względem wałka.
  • Poziom 6  
    A da sie to zrobic w warunkach domowego warsztatu bez komputera?
  • Poziom 33  
    W domowych tak, dysponując odpowiednimi narzędziami typu podstawowe klucze nasadowe oraz klucz dynamometryczny. Bez komputera - nie.
    Przy prawidłowej procedurze zmiany paska z blokadami i poluzowaniem śrub koła rozrządu przed napięciem nowego paska kąt nie powinien się za bardzo zmienić.
  • Moderator Samochody
    Macosmail napisał:
    Przy prawidłowej procedurze zmiany paska z blokadami i poluzowaniem śrub koła rozrządu przed napięciem nowego paska kąt nie powinien się za bardzo zmienić.


    Tez tak myślałem, lecz po ostatnim 1.9 BKC składanym na blokady, kontrolnie podłączyłem VCDS i wiesz jakie było moje zdziwienie kiedy to kąt synchronizacji wynosił -3.9 stopnia?
  • Poziom 33  
    Przed wymianą było dobrze? Ważne jest poluzowanie trzech śrub koła zębatego rozrządu aby pasek był napięty równomiernie po obu stronach po czym dokręcenie ich przed zdjęciem blokad. Po zdjęciu teoretycznie nie powinno się przestawić. Sam odczyt jest bardzo czuły wiec w praktyce różnie to bywa.
  • Moderator Samochody
    Wymiana rozrządu zgodna z procedurami, po dokręceniu śrub górnego koła, dwa obroty wałem, blokady wchodzą luźno, napinacz napięty na znak.

    Morał z tego raki iż producent przewidział możliwość skorygowania rozrządu, posługując się testerem na PD jak i na VP co za tym idzie, prawidłowa wymiana rozrządu jest bardziej prawdopodobna bez blokad niż bez testera.
  • Poziom 6  
    Witam, jakis czas temu pytalem o wymiane rozrzadu, w domowych warunkach i teraz moge sie pochwalic, zevtego dokonalem, bez komputera i wszystko dziala tak jak powinno:-)

    Dodano po 2 [minuty]:

    A teraz jeszcze jedno pytanie, gdzie znajde czujnik otwacia klapy bagaznika. W takim audi wersja kombi czekam na jakas podpowiedz.
  • Moderator Samochody
    Jeśli jesteś pewien ze jest dobrze to podaj wartość czwartego bloku grupy 004, wtedy będziesz pewien :)

    Dodano po 53 [sekundy]:

    Czujnik jest w klapie w zamku.
  • Poziom 6  
    Zrobilem to bez specjalnych blokad i bez komputera, na farbke:-)
    Dzieki za info o tym czujniku.
  • Moderator Samochody
    lukasz_ch1209 napisał:
    Zrobilem to bez specjalnych blokad i bez komputera, na farbke:-)


    Dobrze, jeśli jesteś pewien to udowodnij że kąt synchronizacji jest poprawnie ustawiony, skoro twierdzisz ze się da.

    Blokady są po to aby nie powielać błędów poprzednich takich jak ty którzy twierdzą że blokady rozrządu wymyślają księgowi, bo bez blokad poluzować górnych srub wałka się nie zaleca, a bez poluzowania, poprawnie paska napiąć się nie da, i daj Ci szczęście aby tez rozrząd z 50 tyś wytrzymał :)
  • Poziom 11  
    Witam kolegów

    Zauważyłem, ze temat trochę stary. Szukałem na forum odpowiedniego miejsca do zadania pytań i wydaje mi się, że ten post jest najlepszy. Proszę moje posta nie traktować jako hejt, szukam dodatkowej wiedzy. Spędziłem około 5h na szukaniu instrukcji do wymiany rozrządu, teraz poszukuję odpowiedzi na kilka dodatkowych pytań.

    Samochód: Skoda Octavia I tour, 1,9 TDI 74kW AXR, przebieg 113 tys

    Szykuję się do wymiany rozrządu. Korzystam z pomocy mechanika. Ten sam mechanik wymieniał rozrząd przy samochodzie mojego brata. W samochodzie mojego brata rozrząd został wymieniony bez blokad (sam zaznaczył tymczasowe znaki na silniku) oraz bez sprawdzenia kąta synchronizacji wałka - nie poluzował wałka rozrządu na tych sławnych 3 śrubach. Chcę wspomóc Pana Krzysztofa, to dobry mechanik, aczkolwiek niekiedy przyda mu się dodatkowa wiedza.

    Kupiłem blokady do silnika, niby powinny pasować. W zestawie są dwa typy blokad na wał rozrządu. Dołączyłem zdjęcie. Używam dość starego softu VWtool i chcę wykorzystać ten program do sprawdzenia kąta synchronizacji. O VWtool zapytam trochę później gdy kolega odda mi kabel i zrobię kilka screen'ów z podłączenia mojego auto pod oprogramowanie.

    Audi A4 B6 1,9 tdi 101 KM wymiana rozrządu

    Widziałem też świetny film z wymiany rozrządu:
    https://www.youtube.com/watch?v=8bZj2yZyYzg

    Istota sprawy: czy przy wymianie rozrządu należy luzować koło wałka rozrządu? Czy nie wystarczy założyć nowego rozrządu, a następnie sprawdzić i ewentualnie skorygować kąt zapłonu? Oczywiście po korekcji kąta zapłonu jeszcze raz sprawdzę napinacz paska rozrządu. Nigdy nie ma luzu na pasku rozrządu po stronie prawej, czyli wałek rozrządu - pompa wody - wał korbowy, bo nie może go być tam. Zawsze pasek jest napięty i nie ma napinania paska w tym miejscu. Napinanie paska odbywa się po stronie lewej: wałek korbowy - napinacz paska - wał korbowy. Więc po co luzować i zmieniać kat synchronizacji zapłony? Nie lepiej założyć pasek i później sprawdzić i skorygować kąt synchronizacji? Nie widzę co daje poluzowanie koła zębatego od wałka rozrządu, więc nie rozumiem argumentów: "jeśli koło zębate wałka rozrządu to pasek nie zostanie dobrze napięty i rozrząd nie wytrzyma nawet 50 tys. km". Nawet jeśli zmienimy delikatnie (w mm !) długość paska po stronie prawej to pasek zostanie prawidłowo napięty przy pierwszym (jeszcze ręcznym) obrocie wału korbowego. Identyczna sytuacja ma miejsce przy każdej regulacji kąta synchronizacji. To wał korbowy ciągnie pasek w kierunku zgodnym z ruchem wskazówek zegara (?). Jak najbardziej rozumiem sens korekty kąta synchronizacji.

    Wydaje mi się, że każda serwisowa instrukcja zmusza do odkręcenia śrub wałka rozrządu z powodu ryzyka przestawienia rozrządu o jeden ząbek jeśli wcześniej odbywała się regulacja kąta synchronizacji. Zabieg bazowania koła rozrządu spowoduje, że regulacje kąta synchronizacji po wymienia rozrządu będziemy rozpoczynać z punktu bazowego, który odpowiada określonej wartości kąta. Innego pomysłu na to nie mam.

    Audi A4 B6 1,9 tdi 101 KM wymiana rozrządu
  • Moderator Samochody
    msk85 napisał:
    Innego pomysłu na to nie mam.


    Już Ci tłumaczę.

    Powód jest prosty, napinając pasek na poluzowanych śrubach górnego koła, wybierasz luz na pasku z przodu i z tyłu, natomiast napinając ze skręconymi śrubami, tylko z tyłu i nie wywierasz zbędnej siły na napinacz, który aby wybrać luz, musi przestawić wałek głowicy.

    Pamiętaj, że pasek pracuje, grubość zębów nowego i starego jest inna i wałek nigdy nie będzie w tej samej pozycji co na starym rozrządzie, poza tym, nie musisz się siłować i szarpać z paskiem, a znając jego budowę każde inne naprężanie niż wzdłużne, bardzo mu szkodzi :)
  • Poziom 11  
    Witam ponownie.


    Audi A4 B6 1,9 tdi 101 KM wymiana rozrządu


    Kupiłem "dumny" zestaw SKF. Każda część pochodzi z innego kraju.
    pompa wody - wybity znak SKF, pochodzenie nieznane
    napinacz: made in Canada, ale łożysko chińskie
    pasek: włoski
    rolka: francuska

    Widziałem kilka instrukcji wymiany rozrządu. Każda z nich potwierdziła Twoje domex32 zdanie. Należy luzować koło zębate wałka rozrządu. Oczywiście zrobię zgodnie z wytycznymi, nie będę stawał okoniem, gdy wszyscy mówią inaczej niż ja, poluzuję koło zębate wałka rozrządu.

    Koło zębate wałka rozrządu niepoluzowane
    Zgadzam się, jeśli nie poluzujemy koła zębatego wałka rozrządu będziemy poprzez napinacz przepychać właśnie wałek rozrządu. Nie jest to zdrowe. Jednak stanie się tak tylko przy naciąganiu paska. Po jego naciągnięciu i obrocie wału korbowego napięcie paska i z lewej i z prawej strony będzie identyczne. Dlaczego? Bo poprzez obroty wału korbowego wałek rozrządu zostanie prawidłowo "przestawiony" czyli równo rozłoży się naciąg po jego lewej i prawej stronie. Wał korbowy jest wałem ciągnący, tutaj pojawia się siła napędowa. Wałek rozrządu jest wałkiem wleczonym, tutaj jakakolwiek siła jest do pierwszych kilku obrotów wału korbowego, czyli do momentu różnych naciągów paska po lewej i prawej stronie wałka rozrządu. Ważne jest, aby po kilku obrotach wału korbowego sprawdzić i ewentualnie ponownie naciągnąć pasek rozrządu.

    Korekcja kąta synchronizacji: luzując wałek rozrządu doprowadzamy do identycznej sytuacji, jak podczas zakładania nowego paska rozrządu bez luzowania koła zębatego wałka rozrządu. Zmienia się naciąg po lewej i prawej stronie koła zębatego wałka rozrządu. Różnica w napięciach znów zniknie po kilku obrotach wału korbowego.

    Zostawmy teoretyczne dywagacje. Lepiej zająć się robotą :).

    Problem numer 1:
    W zestawie SKF widzę nowe szpilki do napinacza i rolki. Wymienić te dwie szpilki? Czy nakrętki od napinacza i rolki dać na klej? Tak, aby mieć pewność, że się nie odkręci? Ktoś gdzieś wspomniał, że komuś zerwały się szpilki ....

    Miałem problemy z moim VWtool, przestał działać .... Mój kolega mnie poratował VCDS'em. Pożyczyłem od niego kabel i mam soft. Kąt mam -2,7 skacze do wartości -2,2. Ustawię po zmianie paska.

    Audi A4 B6 1,9 tdi 101 KM wymiana rozrządu

    Problem numer 2:
    Czytałem instrukcje wymiany rozrządu. Może to tylko błahostka i drobna pomyłka. Napisali, że podczas obracania wałem korbowy czop ma być włożony. Poniżej zaznaczyłem dokładnie fragment. Rozumiem to tak: podczas obracania wału korbowego blokujący wał korbowy na blokować wał rozrządu :). Czy mój tok rozumowanie to paranoja :D. Mam kręcić zablokowanym wałem korbowym :). Wybaczcie, ale nie czaję tego. W załączniku dodałem pełną instrukcję.

    Audi A4 B6 1,9 tdi 101 KM wymiana rozrządu
  • Poziom 11  
    Koledzy proszę o pomoc. Jestem po wymienia rozrządu. Silnik ustawiany na znakach z blokadami. Najważniejsze czynności były przeprowadzone przez mechanika z dużym doświadczenie. Ja rozbierałem drobne rzeczy. Samochód miał luzowane koło rozrządu, tak jak wspomniałem po założeniu nowego rozrządu pojawił się błąd:

    19464 - Camshaft Position Sensor (G40): Signal Out of Range
    P3008 - 00-00 - -

    i samochód nie odpala. Próbowałem przestawiać rozrząd i nic to nie dało. Przestawianie robiłem kawałek po kawałku. Jutro jeszcze raz sprawdzę znaki silnika, czy na pewno się zgadzają.

    Macie jakieś pomysły? Będę wdzięczny. Jestem w podbramkowej sytuacji. Do dyspozycji mam VCDS, dziwne jest to, że kąt synchronizacji to 0, ale zakładem, że ze względu na błąd czujnika w ogóle ką synchronizacji nie został policzony.
  • Moderator Samochody
    msk85 napisał:
    Jutro jeszcze raz sprawdzę znaki silnika, czy na pewno się zgadzają.


    Tam nie ma żadnych znaków.

    Możliwe jest uszkodzenie czujnika wałka, czujnika wału lub użycie złej blokady wału.
  • Poziom 11  
    domex32 napisał:

    Tam nie ma żadnych znaków.


    Wybacz kolego, trochę nie zrozumiałem, dlatego wolę dopytać. Miałem na myśli cechy, które mają się zgadzać po włożeniu blokad:
    - wałek rozrządu: włożony kołek
    - wał korbowy pokrywające się strzałki pomiędzy blokada, a nacięciem na kole zębatym.
    Dla mnie ustawienie silnika na znakach to włożenie blokad i sprawdzenie, czy strzałki na blokadzie wału korbowego pokrywają się. Tutaj przedstawiam sytuację, gdy kołek blokujący jest włożony w wałek rozrządu.


    1. Właście blokady?
    Wczoraj przeszukałem allegro. Zwracałem uwagę na sprzedaż blokad do silnika 1,9TDI PD AXR. Też myślałem, że mam złą blokadę. Sprzedawcy do tego silnika oferują blokady takie jak załączyłem na zdjęciu. Mam identyczną blokadę. Strzałka znajduje się na drugim zębie licząc od lewej strony. Jeszcze przed kołkiem ustalający, który wkłada się w blok silnika. Strzałka znajduje się nie na zębie koła zębatego, ale pomiędzy zębami. W ten sposób je rozróżniam/ Innych blokad nie znalazłem. W moim zestawie są dwie blokady, jedna taka jak Wspomniałem. Druga blokada na srebrny uchwyt i strzałka znajduje się w prawej części, za kołkiem ustalającym, który wkłada się z blok silnika.

    Poniższe zdjęcie jest z allegro, ale przedstawia "typ" blokady, który jest identyczny do mojego, strzałka na drugi zębie licząc od lewej strony, jeszcze przed kołkiem wchodzącym blok silnika. . W razie potrzeby mogę wstawić moją blokadę. Dodam, że moja blokada idealna nie jest, może trzy pierwsze zęby idealnie dolegają do koła zębatego, a pozostałe raczej słabo przylegają. Tak jak mówiłem, samą wymianą zajął się mechanik z dużym doświadczeniem, ja robiłęm za asystenta. Nie chciałem ryzykować.
    Audi A4 B6 1,9 tdi 101 KM wymiana rozrządu

    Na starym pasku znaki na blokadach się pokryły. Koła zębate został zablokowane. Według mnie rozrząd nie powinien się przestawić choćby z tego powodu. Mam blokady, które zaznaczyłem na czerwono na poniższym zdjęciu (numer 2). Choć zastanawia mnie dlaczego numer 1 zaznaczyli na samym dole koła zębatego, u mnie numer 1 jest po prawej stronie, tak jak wskazałem to strzałką:

    Audi A4 B6 1,9 tdi 101 KM wymiana rozrządu

    2. sprawdzenie czujnika:
    Dzisiaj miernikiem będę sprawdzał sygnał z czujnika. Będę ręcznie kręcił wałem korbowym i będę mierzył napięcie, które będzie się pojawiać. Będę sprawdzał, czy czujnik podaje sygnał do ECU.

    3. Kąt synchronizacji.
    Zastanawia mnie jedno. Podczas zakładania nowego paska rozrządu koło paska rozrządu zostało poluzowane. Koło zostało przykręcone na "dowolnej" pozycji, oczywiście w ramach regulacji, które umożliwiają fasolkowate otworu na kole wałka rozrządu. Czy to jest możliwe, że mam TUTALNIE rozjechany kąt synchronizacji i jest w punkcie, gdzie ECU cały czas mi mów, że sygnał, który podaje czujnik z wałka rozrządu (G40) jest poza tolerancją? Czy jest jakiś punkt startowy, od którego powinienem zacząć regulację? Taki punkt, w którym silnik zawsze odpali, choć kąt synchronizacji jest do dalszej regulacji?

    Mam na myśli sytuację, gdy otwór w okienku koła wałka rozrządu z nacięciami jest np. na samym środku, proszę zobaczcie zdjęcie poniżej:

    Audi A4 B6 1,9 tdi 101 KM wymiana rozrządu

    Albo może zaczynać regulację kąta synchronizacji, gdy na blokadach sinika koło wałka rozrządu znajduje się na pozycji 4Z?

    Audi A4 B6 1,9 tdi 101 KM wymiana rozrządu

    Po każdej zmianie kąta synchronizacji i przy kolejnej próbie na nowym kącie synchronizacji pewnie powinienem kasować błąd czujnika wałka rozrządu? Czy mogę odłączyć czujnik i spróbować odpalić samochód bez czujnika? Trochę nie wierzę w teorie z uszkodzonym czujnikiem, bo przecież był sprawny, ale wątek też sprawdzę. Już dorabiam dziwne teorie: może przypadkiem czujnik wałka rozrządu odsunął się od blaszek (choć według mnie to nie jest możliwe), albo przypadkiem wykrzywiłem blaszki na kole rozrządu, które odpowiadają za sygnał do czujnika .....

    4.Gdzieś wyczytałem, że ten błąd pojawia się, gdy rozrząd jest przedstawiony o jeden / dwa ząbki. Tak jak wspomniałem, dzisiaj jeszcze raz zdejmę osłony i założę blokady na rozrząd. W niektórych 1,9TDI jest nacięcie na kole zamachowym, które też mówi o prawidłowym ustawieniu wału korbowego z pozycji GMP. Czy tutaj też jest coś takiego? Wczoraj znalazłem okienko dostępowe do koła zamachowego.