Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Z jaką skrzynią biegów kupić samochód Automatyczną czy Manualną?

mateo1b 08 Sie 2011 20:17 14222 68
  • #31 08 Sie 2011 20:17
    Tojtas
    Poziom 20  

    Miałem okazje jezdzić i na automacie i na manualu. I przyznać musze ze do miasta automat jest bardzo wygodny, ale jakoś wole manualną skrzynie. Poprostu dla mnie to jest przyjemność z jazdy.

  • #32 10 Sie 2011 10:03
    ^ToM^
    Poziom 32  

    revolt napisał:
    Manuale powoli zaczną w Europie ginąć śmiercią naturalną. .


    Absolutnie się z tym nie zgodzę. Za kilkanaście lat będą samochody wyłącznie z automatyczną zmianą biegów lub nawet bezstopniową. Mechaniczna skrzynia z konieczną obsługa jej za pomocą dwóch kończyn jest anachronizmem. W końcu mamy 21 wiek i możliwość wyprodukowania automatycznej skrzyni z precyzyjnym sterowaniem elektronicznym. Nie ma od tego odwrotu.
    Zauważcie, że jest tendencja aby wszystko było wspomagane dla wygody. Są automatycznie sterowane fotele, lusterka, skrzynie biegów, wspomagania kierownicy, zawieszenia, etc.
    Idąc waszym rozumowanie, czyli przyjemność w zmianie biegów - to jest nielogiczne. Przecież w każdym nowoczesnym automacie da się zmieniać biegi ręcznie za pomocą przycisku +/- czy jechać na każdym biegu do końca obrotomierza. Automat nie wyklucza takich możliwości.
    (W zasadzie to nie jest problem w ręcznym zmienianiu biegów, problem jest w tym, że do tej czynności konieczne jest precyzyjne operowanie dodatkowym pedałem czyli sprzęgłem, a to już jest nonsens. Przecież da się tak zrobić, że w momencie ruszenie lewarka biegów sprzęgło samo się włącza i po zmianie biegów wyłącza. Natomiast czemu takich nie produkują - to już zupełnie inna historia.)
    Poza tym, równie dobrze można powiedzieć, że dla mnie przyjemność to ręczne regulowanie lusterek czy ręczne regulowanie fotela, czy ręczne regulowanie czasu pracy wycieraczek. Przecież to dokładnie taka sama "przyjemność" jak ręczne zmienianie biegów!
    Dla mnie jest jasne, nikt w tym kraju nie doceni nowoczesnej, automatycznej skrzyni biegów dopóki nie przejedzie się samochodem, który w takową jest wyposażony. Ponieważ takich aut na rynku jest niewiele, więc mało kto ma taką możliwość. Myślę, że stąd się biorą mity i zabobony związane z automatami. Z niewiedzy po prostu i braku możliwości zapoznania się z tą techniką.

  • #33 10 Sie 2011 10:37
    Adiryba1989r
    Poziom 1  

    auta z manualnymi skrzyniami mniej palą,i dawają lepsze przyspieszenie ,ja bym się tym kierował...

  • #34 10 Sie 2011 11:28
    Duduś74
    Moderator - Na Wesoło HydePark

    ^ToM^ napisał:

    Idąc waszym rozumowanie, czyli przyjemność w zmianie biegów - to jest nielogiczne.


    Idąc Twoim rozumowaniem: Po co kupować rower za 3K zł, skoro za te pieniądze można kupić skuter? Szybciej i wygodniej. Jeżeli ja lubię zmieniać biegi ze sprzęgłem bo mam taki gust, to jest to mój gust i wara innym od tego.

  • #35 10 Sie 2011 13:10
    29001500
    Poziom 12  

    ^ToM^ napisał:
    Poza tym, równie dobrze można powiedzieć, że dla mnie przyjemność to ręczne regulowanie lusterek czy ręczne regulowanie fotela, czy ręczne regulowanie czasu pracy wycieraczek. Przecież to dokładnie taka sama "przyjemność" jak ręczne zmienianie biegów!

    Nie czujesz tematu po prostu, w zwykłej manualnej skrzyni ze zwykłym sprzęgłem masz pełną kontrolę nad samochodem, nad podażą mocy robisz co Ci się podoba. W jakimkolwiek automacie tego nie ma. Przykładowo w hucznym DSG w audi chcesz pojechać na wyższych obrotach w trybie manualnym, a i tak zmieni bieg na wyższy :D
    Po za tym nie istnieje skrzynia biegów o większej sprawności niż najzwyklejsza manualna.

    Nie wspominam już o klasycznych skrzyniach automatycznych z przekładnią hydrokinetyczną, bez sprzęgła ją blokującego - to jest archaizm dopiero, pseudo wygodny.

  • #36 11 Sie 2011 16:36
    mosfet
    Poziom 25  

    Po za tym nie istnieje skrzynia biegów o większej sprawności niż najzwyklejsza manualna.

    I to chyba podstawowy argument. Pewnie w mieście się tak tego nie odczuwa, bo i tak wszystko idzie w hamulce, ale w długiej trasie, nie ma konieczności częstej zmiany biegów a oszczędność jest wymierna.

  • #37 11 Sie 2011 16:56
    wowka
    Poziom 28  

    Manualna skrzynia nie zniknie z rynku chociazby z tego powodu ze jest tansza w produkcji niz jakikolwiek automat, mniej awaryjna, a w przypadku awarii mozna tanio kupic inna, no i moze auto mniej pali, chociaz spalanie glownie zalezy od kierowcy. na tym zalety manualnej sie koncza. Mialem 2 auta w manualu, pozniej automat i teraz znowu manual. Pierwszy samochod mial 75km, drugi 122, automat 170, i ten manual co teraz mam tez 170. Co do dwoch pierwszych i przyjemnisci z jazdy to niebardzo jest o czym mowic bo moc nie taka, dopiero te co maja po 170 koni to juz mozna powiedziec ze daja przyjemnosc z jazdy (chociaz te 170 koni i tak uwazam za takie minimum zeby mozna bylo mowic o przyjemnoisci z jazdy). Moje "wrazenia" z uzytkowania sa takie ze automat byl najlepszy, chociaz byla to stara skrzynia - auto z 1997 roku, obecny manual 6 biegowy bez wachania zamienilbym na automat. Automatem jezdzi sie o wele wygodniej i to wcale nie prawda ze zamula, "bokiem" oba auta ida podobnie z tym ze automatem jezdzilo sie o wiele przyjemniej. Jeszcze raz przypomne ze przyjemnosc z jazdy daje silnik, jezeli jezdzisz autem ponizej 150koni to niebardzo mozna tu mowic o przyjemnosci z jazdy niezaleznie jaka tam skrzynia siedzi, no chyba ze to auto niestandardowe cos jak clio czy 206 z taka moca. Bardziej miarodajny byl by tu stosunek mocy do masy, przy autach wyzej wymienionych - tych 170 konnych wychodzi niecaly 1KM/1KG masy auta


    Wracajac do tematu - naucz sie na manualnej zeby wiedziec jak tym jezdzic i miec prawo jazdy bez dziwnych ograniczen, a kup automat. Chcesz spokojnie jezdzic kup z malym silnikiem, chcesz poszalec kup z duzym, to nie prawda ze skrzynia ogranicza silnik (moze tylko poslizg na sprzegle hydrokinetycznym, ktory to jest bardzo przyjazny przy ruszaniu).

    Jesli jednak masz malo kasy na auto to bezpieczniej kupic manual zeby sie nie wpakowac w zajechany automat ktorego trzeba bedzie remontowac lub wymieniac na inny. Przed zakupem warto zorientowac sie tez ile kosztuje uzywana skrzynia jakby co

  • #38 12 Sie 2011 06:46
    Faces
    VIP Zasłużony dla elektroda

    wowka napisał:
    ...dopiero te co maja po 170 koni to juz mozna powiedziec ze daja przyjemnosc z jazdy (chociaz te 170 koni i tak uwazam za takie minimum zeby mozna bylo mowic o przyjemnoisci z jazdy).


    wowka napisał:
    jezeli jezdzisz autem ponizej 150koni to niebardzo mozna tu mowic o przyjemnosci z jazdy niezaleznie jaka tam skrzynia siedzi...


    Kolega chyba sobie żarty robi. O jakiej kolega przyjemności mówi, bo bardzo nie rozumiem. Zapewniam, że przyjemność z jazdy można także mieć jadąc samochodem o mocy 31KM.

  • #39 12 Sie 2011 10:11
    ^ToM^
    Poziom 32  

    mosfet napisał:
    Po za tym nie istnieje skrzynia biegów o większej sprawności niż najzwyklejsza manualna.
    I to chyba podstawowy argument. Pewnie w mieście się tak tego nie odczuwa, bo i tak wszystko idzie w hamulce, ale w długiej trasie, nie ma konieczności częstej zmiany biegów a oszczędność jest wymierna.


    To nie jest żaden argument. Większość użytkowników (tak myślę że 99% kobiet i 88% mężczyzn) wolałaby się uwolnić od ręcznej zmiany biegów, ale nie ma takiej możliwości, gdyż samochody takie nie są powszechnie w ofertach producentów.
    Już pisałem, w nowoczesnych samochodach nie ma żadnej różnicy w zużyciu paliwa albo jest pomijalnie mała. Miałem dwa fordy mondeo oba z takimi samymi silnikami a różniły się praktycznie tylko kolorem nadwozia i rodzajem skrzyni biegów. Żadnej uchwytnej dla mnie różnicy w zużyciu ON nie było w ramach codziennej eksploatacji.
    Owszem, różnice w zużyciu były, ale może ze 20 roków temu - jednak to były inne generacje automatów. Postęp spowodował że teraz bym już nie kupił auta z wajchą do zmiany biegów.

    Dodano po 34 [minuty]:

    29001500 napisał:

    Nie czujesz tematu po prostu, w zwykłej manualnej skrzyni ze zwykłym sprzęgłem masz pełną kontrolę nad samochodem, nad podażą mocy robisz co Ci się podoba. W jakimkolwiek automacie tego nie ma. Przykładowo w hucznym DSG w audi chcesz pojechać na wyższych obrotach w trybie manualnym, a i tak zmieni bieg na wyższy :D


    Myślę, że sam nie czujesz, gdzieś Ci dzwoni, ale nie wiesz dokładnie w którym kościele. Przy nowoczesnej skrzyni biegów masz dokładnie taką samą, pełną kontrolę nad samochodem i robisz sobie z podażą mocy co chcesz. Z tego co piszesz, wnioskuję, że nigdy nie jechałeś nowoczesnym automatem. W Hondzie mam przycisk sport, który powoduje, że silnik kręci do końca i dopiero wtedy przerzuca bieg na wyższy. Przy manualnej musisz zrobić to Ty.

    29001500 napisał:

    Po za tym nie istnieje skrzynia biegów o większej sprawności niż najzwyklejsza manualna.


    Sprawność ma większą, ale niekoniecznie powoduje to od razu, że pojazd mniej pali gdyż automaty w przeciętnej jeździe lepiej optymalizują przełączanie biegów niż człowiek i to powoduje, że zużycie paliwa mimo mniejszej sprawności przekładni nie jest większe. Producent tak zoptymalizował silnik - przekładnię, że napęd pracuje za to zawsze na optymalnych obrotach oszczędzając paliwo.

    29001500 napisał:

    Nie wspominam już o klasycznych skrzyniach automatycznych z przekładnią hydrokinetyczną, bez sprzęgła ją blokującego - to jest archaizm dopiero, pseudo wygodny.

    No a i jak o takich nie mówię, bo cały czas podkreślam zwrot - nowoczesne skrzynie automatyczne a nie stare złomy sprzed 20 lat.

  • #40 12 Sie 2011 12:39
    Taenia_Saginata
    Poziom 31  

    ^ToM^ napisał:

    Zauważcie, że jest tendencja aby wszystko było wspomagane dla wygody. Są automatycznie sterowane fotele, lusterka, skrzynie biegów, wspomagania kierownicy, zawieszenia, etc.
    Idąc waszym rozumowanie, czyli przyjemność w zmianie biegów - to jest nielogiczne. Przecież w każdym nowoczesnym automacie da się zmieniać biegi ręcznie za pomocą przycisku +/- czy jechać na każdym biegu do końca obrotomierza. Automat nie wyklucza takich możliwości.


    Próbujesz ludziom wmówić, że im się tylko zdaje, że odczuwają z czegoś przyjemność bo ty wiesz lepiej co ma prawo dawać przyjemność?

  • #41 12 Sie 2011 13:06
    63404
    Użytkownik usunął konto  
  • #42 12 Sie 2011 21:53
    632256
    Użytkownik usunął konto  
  • #43 12 Sie 2011 22:14
    lysy1980
    Poziom 30  

    Mistrzunio1991 napisał:


    Nie wiem czy wiesz ale huczne DSG Audi posiada kick down, jak dasz gazu do oporu to zredukuje bieg

    Kolega napisał w trybie manualnym, jak ciągniesz do oporu na danym biegu i tak zmieni na wyższy.

  • #44 13 Sie 2011 11:02
    wowka
    Poziom 28  

    Jeszcze jest taka kwestia ze w automacie cale swoje skupienie kierujesz na droge i jazde, nie rozprasza cie wrzucanie biegu i operowanie sprzeglem (ryzyko zaduszenia silnika), hamulec reczny, obie rece masz na kierownicy, ogolnie interesuje cie tylko to co sie dzieje na drodze i poswiecasz temu wieksza uwage. Szczegolnie w miescie na skrzyzowaniach jak jeszcze jest pod gorke

  • #45 13 Sie 2011 14:57
    andrzej lukaszewicz
    Poziom 38  

    wowka napisał:
    Jeszcze jest taka kwestia ze w automacie cale swoje skupienie kierujesz na droge i jazde, nie rozprasza cie wrzucanie biegu i operowanie sprzeglem (ryzyko zaduszenia silnika), hamulec reczny, obie rece masz na kierownicy, ogolnie interesuje cie tylko to co sie dzieje na drodze i poswiecasz temu wieksza uwage. Szczegolnie w miescie na skrzyzowaniach jak jeszcze jest pod gorke


    Już o tym pisałem i potwierdzam w całości. Jest dużo bezpieczniej, auto nie stacza sie przy ruszaniu pod górę i nigdy silnik mi nie zgasł (z automatem jeżdżę od 7 lat) podczas gwałtownej próby ruszenia ( np przy zjeździe ze skrzyżowania), co sie zdarza , szczególnie przy autach z małymi silnikami.

  • #46 13 Sie 2011 18:43
    63404
    Użytkownik usunął konto  
  • #47 14 Sie 2011 11:52
    wowka
    Poziom 28  

    Cytat:


    Wybaczcie ale nie zgodzę się. Jeżdżę już 7 lat manualem i zmianę biegów robię w taki sposób że nawet nie zwracam na to uwagi.


    To ze robisz to w sposob automatyczny nie znaczy ze nie ma to wplywu na ciebie, po prostu czesc "mocy obliczeniowej" mózgu jest zajeta operacjami zmiany biegow a mogla by byc bardziej wykorzystana do analizy sytuacji na drodze. To tak samo jak rozmowa przez telefon w samochodzie - niby normalna, naturalna rzecz, nawet mniej skomplikowana niz operowanie noga(sprzeglo) i reka (biegi) a zabroniona prawnie bo ktos udowodnil ze jednak zajmuje czesc uwagi kierowcy.

  • #48 15 Sie 2011 01:48
    63404
    Użytkownik usunął konto  
  • #49 15 Sie 2011 09:40
    arekb81
    Poziom 25  

    Ludzie co wy z tym opóźnieniem przy ruszaniu, albo wyprzedzaniu? Ruszenie samochodem spod świateł z manualną skrzynią biegów zajmuje dużo więcej czasu niż nawet starszym automatem. Oczywiście mam na myśli ruszanie z N, a nie stanie z wciśniętym sprzęgłem. Przy wyprzedzaniu też trzeba bieg zredukować i to też zajmuję czas.
    Przy automacie to wasze opóźnienie jest tylko subiektywne, bo w tym czasie nic nie robicie i te 0,5 sekundy to wieczność, a tak musicie nacisnąć sprzęgło, bieg, gaz, puścić sprzęgło i nie zwracacie uwagi ile to czasu zajmuje.

  • #50 15 Sie 2011 10:21
    63404
    Użytkownik usunął konto  
  • #51 15 Sie 2011 11:49
    malpek
    Poziom 17  

    Temat przypomina dyskusje nad wyższością Świat Bożego Narodzenia nad Wielkanocą. Niech każdy jeździ czym lubi, jak mu wygodniej.

  • #52 15 Sie 2011 12:28
    c4r0
    Poziom 36  

    Są jeszcze skrzynie bezstopniowe. Niedawno takim czymś jeździłem, jest dość dziwnie ale może i lepiej. Tylko naprawy chyba w naszym kraju są koszmarnie drogie albo niemożliwe.

  • #53 15 Sie 2011 12:32
    wowka
    Poziom 28  

    Cytat:

    To kolega się skupia na oddychaniu przez cały czas i zabiera to moc obliczeniową? Niestety taki argument mnie nie przekonuje, bo w taki sam sposób jak się oddycha czy połyka ślinę to ja zmieniam też biegi przez co mogę się w pełni skupić na drodze.
    Oddychanie to czynnosc wrodzona a nie wyuczona. A jesli rozmowa przez telefon w czasie jazdy powoduje obnizenie sprawnosci kierowcy (juz nie chodzi o telefon, bo to to samo co rozmowa z pasazerem, w autobusach sa naklejki "zakaz rozmowy z kierowca w czasie jazdy") to zmiana biegow tez. I nikt mi nie wmowi ze jest inaczej bo jak juz wczesniej mowilem mialem auta z automatem i manualem. I nie chodzi o to ze ktos sie raz przejechal, ja sie do automata przyzwyczajalem chyba ze 3 dni, pozatym takiej skrzyni trzeba sie nauczyc, wtedy samym operowaniem gazem mozna sobie latwo wrzucic nizszy lub wyzszy bieg

  • #54 15 Sie 2011 12:34
    c4r0
    Poziom 36  

    Cytat:
    Rozpatrując wyprzedzanie manualem (w skrócie):
    a)widzimy wolniejszy samochód i zbliżając się do niego redukujemy bieg na taki, który pozwoli nam na wyprzedzenie
    b) włączamy kierunkowskaz
    c) wciskamy gaz i auto się rozpędza

    Automat:
    a) dojeżdżamy do wolniejszego samochodu
    b) włączamy kierunkowskaz
    c) wciskamy gaz i czekamy.. ;)
    W automacie też można zredukować bieg... Sam też się zredukuje jak odpowiednio pociśniesz gazu.

    Moim zdaniem wady automatu to kosztowniejsze naprawy (o ile się zepsuje) i praktyczna niemożliwość odpalenia samochodu na pych. Zalety to wygoda jazdy (mniej do obsługi) i brak sprzęgła (nie zużywa się). Z tą wygodą jazdy to kwestia gustu i stylu jazdy - to jak dyskusja nad wyższością manualnych aparatów fotograficznych i kompaktów tak zwanych "małp".

  • #55 15 Sie 2011 13:13
    63404
    Użytkownik usunął konto  
  • #56 15 Sie 2011 17:02
    c4r0
    Poziom 36  

    Cytat:
    c4r0: dojeżdżając do wolno jadącego samochodu raczej bym nie dodawał gazu ;)
    Chodzi mi o to, że jak już zjedziesz na lewy pas i go dobrze depniesz to od razu zredukuje i przyspieszy, może nawet z piskiem opon. Przynajmniej te, którymi jeździłem tak robią.

  • #57 15 Sie 2011 19:56
    saskia
    Poziom 38  

    c4r0 napisał:
    napisał:
    c4r0: dojeżdżając do wolno jadącego samochodu raczej bym nie dodawał gazu ;)
    Chodzi mi o to, że jak już zjedziesz na lewy pas i go dobrze depniesz to od razu zredukuje i przyspieszy, może nawet z piskiem opon. Przynajmniej te, którymi jeździłem tak robią.


    Wasnie w tym sek ze jest zbyt wiele roznych typow skrzyn automatycznych i sa rozbieznosci w ich regulacji tak ze lepiej miec manualna bo kazda dziala tak samo.

  • #58 15 Sie 2011 20:07
    1805777
    Użytkownik usunął konto  
  • #59 15 Sie 2011 20:23
    63404
    Użytkownik usunął konto  
  • #60 15 Sie 2011 20:32
    1805777
    Użytkownik usunął konto