Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Uszkodzona płyta główna po czyszczeniu komputera

donkonaresco 05 Sie 2011 22:07 4926 34
  • #1 05 Sie 2011 22:07
    donkonaresco
    Poziom 8  

    Witam serdecznie. Ostatnio postanowiłem rozebrać i wyczyścić całe wnętrze jednostki centralnej. Po złożeniu okazało się, że komputer nie chce się włączyć tzn. po wciśnięciu przycisku od zasilania nie dzieje się kompletnie nic. Przed rozebraniem, wszystko działało prawidłowo i nie było żadnych problemów. Do czyszczeniu używałem suszarki(tylko do wydmuchania kurzu), odkurzacza i wilgotnej ściereczki(oczywiście tylko do zebrania kurzu z obudowy). Mogę stwierdzić, że zasilacz jest sprawny, ponieważ jest on podłączony pod komputer, z którego aktualnie korzystam i wszystko działa należycie. Przycisk do uruchamiania i przewód, który wpina się w płytę główną również były sprawdzane w innym komputerze i są sprawne. Możliwe, że płyta główna została uszkodzona przeze mnie mechanicznie, bo nie stwierdziłem żadnych spalonych elementów. Dlatego chciałbym się dowiedzieć jak stwierdzić co jest uszkodzone oraz czy jest to usterka do usunięcia(np. wymiana kondensatora), czy też może nie ma już ratunku dla tej płyty głównej. Konfiguracja mojego komputera wygląda następująco:

    Zasilacz: IBOX 330U PFC 350W
    Płyta główna: GIGABYTE K8NE(ver 2.0)
    Pamięć: KVR400X64C3A/512 + GR400D64L3/512
    HDD: Seagate ST340014A + SAMSUNG SP0812N
    Procesor: AMD Sempron 3000+
    Karta graficzna: ASUS EAH4550

  • #2 05 Sie 2011 22:27
    Uzytkowinik19
    Poziom 37  

    Włącz komputer w minimalnej konfiguracji, płyta, procesor, głośniczek systemowy, napisz jakie dźwięki wydaje.

  • #3 05 Sie 2011 22:32
    donkonaresco
    Poziom 8  

    donkonaresco napisał:
    Po złożeniu okazało się, że komputer nie chce się włączyć tzn. po wciśnięciu przycisku od zasilania nie dzieje się kompletnie nic.

    Może doprecyzuję. Po wciśnięciu przycisku zasilania komputer w ogóle nie startuje, nie wydaje dźwięków, nie palą się żadne diody, nie działa żaden wiatrak.

  • #4 05 Sie 2011 22:36
    Uzytkowinik19
    Poziom 37  

    Nawet z odłączonymi dyskami, bez pamięci i grafiki? bez procesora też nic nie startuje? jeśli tak to wygląda to na uszkodzoną płytę główną, oczywiście nie wykluczam również uszkodzenia reszty podzespołów.

  • #5 05 Sie 2011 22:37
    beo
    Poziom 36  

    Upewnij się co do właściwego podłączenia przewodów power, na płycie głownej. Ewentualnie możesz spróbować zewrzeć piny ręcznie. Jeśli nic z tego, zdemontuj procesor, i ponów uruchomienie.

  • #6 05 Sie 2011 22:39
    donkonaresco
    Poziom 8  

    Zgadza się. Podpiąłem sam zasilacz oraz kabel od przycisku zasilającego i nie było żadnej reakcji.

    beo napisał:
    Upewnij się co do właściwego podłączenia przewodów power, na płycie głownej. Ewentualnie możesz spróbować zewrzeć piny ręcznie. Jeśli nic z tego, zdemontuj procesor, i ponów uruchomienie.


    Przewód na pewno jest podłączony prawidłowo. Jak pisałem wcześniej do płyty głównej nie jest podłączone nic oprócz zasilacza i w/w przewodu.

  • #7 05 Sie 2011 22:43
    Uzytkowinik19
    Poziom 37  

    Jak wyżej, spróbuj zewrzeć piny śrubokrętem, głośniczek systemowy pozostaw podłączony.

  • #8 05 Sie 2011 22:50
    bartosz789
    Poziom 30  

    Zasilacz: IBOX 330U PFC 350W - To zasilaczo podobne pudełko wymień na coś porządnego.

    Spróbuj zewrzeć piny w zasilaczu, ta najdłuższa kostka (zielony i czarny), zasilacz powinien odpalić.

  • #9 05 Sie 2011 23:48
    darkoparko
    Poziom 10  

    Może jakieś resztki kurzu pod procesorem zostały ??

  • #10 06 Sie 2011 14:34
    donkonaresco
    Poziom 8  

    Po restarcie BIOS-u, udało mi się uruchomić sprzęt w konfiguracji procesor + przewody z "F_PANEL", czyli zasilanie, reset i diody. Niestety po odpaleniu płyta nie wydaje żadnych dźwięków, działają jedynie wiatraki i diody. Następnie, aby wyłączyć sprzęt, muszę odłączyć zasilanie ręcznie odcinając dopływ prądu do zasilacza, ponieważ "Power Switch" nie reaguje. Po tym procesie muszę znowu restartować BIOS, aby móc odpalić sprzęt. Problemem jest z zasilacz, czy z płyta główna? Można to jakoś sprawdzić miernikiem?

  • #11 06 Sie 2011 14:39
    adamadi33
    Poziom 43  

    Problem to zasilacz do wymiany, możesz dokonać pomiaru napięć owego zasilacza.

  • #12 06 Sie 2011 15:42
    donkonaresco
    Poziom 8  

    Sprawdziłem zasilacz miernikiem i wyniki są zaskakujące:
    (3,3V) +3,4V
    (5V) +5,14-5,16V
    (12V) +12,28V

    Wygląda na to, że zasilacz nie jest zepsuty tym bardziej, że działa on prawidłowo w innym komputerze. Przy prawidłowych napięciach płyta główna powinna przynajmniej wydawać jakieś dźwięki, a tymczasem jest cisza i po każdym podłączeniu zasilacza trzeba restartować BIOS. Może jednak to płyta główna jest uszkodzona? Można to jakoś sprawdzić?

  • #13 06 Sie 2011 16:03
    wariato
    Poziom 43  

    Idź z tą płytą do najbliższego pewnego serwisu, sprawdzą ją dokładnie szczególnie czy tranzystory nie są ,,przypalone'' bo ostatnio miałem taki przypadek ze starym PC. Bo sam raczej nie sprawdzisz jeśli nie masz pod ręką drugiej płyty pod ten socket.
    Kondensatory całe w sekcji zasilania ?

  • #14 06 Sie 2011 17:28
    adamadi33
    Poziom 43  

    Sprawdź dokładnie komputer może coś ruszyłeś omyłkowo.Zobacz czy kable są wpięte do końca i kości ram itd.Zasilacz sprawny, pomyliłem się.

  • #15 06 Sie 2011 18:37
    anu
    Poziom 17  

    A czy ta płyta nie ma może jakichś dodatkowych wtyków do zasilania, jak np. 4-pinowa wtyczka pod Pentium?

    Zobacz też czy może jakiś pojedynczy pin nie wyskoczył przypadkiem z tej wtyczki ATX.

    Poszukaj, czy nie ma gdzieś śladów urwanych elementów na płycie. Mogą być na kantach oraz w miejscu, gdzie są śrubki.

    Na próbę sprawdź poprawność założenia wtyczki POWER_SWITCH lub zewrzyj piny POWER śrubokrętem, zamiast przyciskiem [UWAGA: NIE pomylić pinów].

    Ogólnie to jednak to wygląda nieciekawie :-(

    Jak wyglądają te kondensatory w sekcji zasilania CPU na płycie?

    BTW: Jestem ciekaw, jak im działają płyty po takim czyszczeniu http://www.youtube.com/watch?v=T5Nvq5pngls , skoro z samą suszarką jest problem...

  • #16 06 Sie 2011 19:18
    donkonaresco
    Poziom 8  

    anu napisał:
    A czy ta płyta nie ma może jakichś dodatkowych wtyków do zasilania, jak np. 4-pinowa wtyczka pod Pentium?

    Płyta posiada jedynie złącza zasilania ATX(24 pin) oraz ATX 12V.
    Cytat:
    Zobacz też czy może jakiś pojedynczy pin nie wyskoczył przypadkiem z tej wtyczki ATX.

    Nic nie wyskoczyło.
    Cytat:
    Poszukaj, czy nie ma gdzieś śladów urwanych elementów na płycie. Mogą być na kantach oraz w miejscu, gdzie są śrubki. Jak wyglądają te kondensatory w sekcji zasilania CPU na płycie?

    Nie ma żadnych urwanych ani przepalonych elementów. Generalnie płyta wygląda jak nowa.
    Cytat:
    Na próbę sprawdź poprawność założenia wtyczki POWER_SWITCH lub zewrzyj piny POWER śrubokrętem, zamiast przyciskiem [UWAGA: NIE pomylić pinów].

    Robiłem to wielokrotnie. Efekt opisałem wcześniej.

  • #17 06 Sie 2011 20:25
    anu
    Poziom 17  

    Cytat:
    Płyta posiada jedynie złącza zasilania ATX(24 pin) oraz ATX 12V.

    Zakładam, że wszystkie wymagane złącza podstawowe i dodatkowe zostały wpięte prawidłowo.

    Hm. Niestety szczerze mówiąc to skończyły mi się już pomysły ;-/

    Poniższe wskazówki proszę traktować nieco z przymrużeniem oka jako desperacką propozycję.

    Skoro sprzęt i tak do naprawy, to może warto wyjąć tą płytę i spróbować uruchomić na biurku. Tylko żeby na biurku NIE było nic metalowego pod spodem, czy z boku!!!

    UWAGA: Zachować ostrożność przy wyjmowaniu płyty, tym bardziej jeśli nie montowało się tego komputera od zera. CPU ZAWSZE MUSI mieć dobre chłodzenie przed włączeniem. PRZED WYJĘCIEM PŁYTY wyjąć wszystkie karty i opcjonalnie bateryjkę CMOS 3V [NIE "latać" nią po płycie przy wyjmowaniu, bo zrobi zwarcie/spięcie]. Przy wyjmowaniu zwrócić uwagę na wszystkie śrubki, plastikowe kołki dystansowe i wszelakie zaczepy, haczyki do płyty i mocowania chłodzenia. Każda płyta może mieć inne "cuda". NIC na siłę! Mogą być potrzebne różne dziwne narzędzia, lampka oraz drobny zapas pasty pod CPU [do testów może być "byle co"].

    Jeśli płyta główna i zasilacz na stole nie odpalą [bateryjkę CMOS wkładamy PRZED podłączeniem wtyczki 230V], a na płycie nic się nie objawi, to i tak trzeba będzie tą wyjętą płytę zanieść do sprawdzenia np. do sklepu komputerowego/serwisu [inni Forumowicze już wiedzą lepiej, gdzie to zanieść] lub sprawić sobie inną i na niej testować. Warto wziąć płytę + CPU [a może i więcej] ze sobą.

    Warto zrobić tzw. reconnect, czyli wypinamy wszystko, co się tylko da i wpinamy z powrotem. Jeśli takie podstawy nic nie objawią, to trzeba wrócić do punktu z testowaniem płyty w sklepie komputerowym.

    Warto też zastosować się do rad innych Forumowiczów, np. z tym zasilaczem. Jedna platforma pójdzie na zasilaczu 100W, a dla innej 500W to mało.

    Ogólnie to przy takim czyszczeniu powietrzem nic się nie powinno stać. Jedyne, co mi przychodzi do głowy to jakieś zwarcie np. zagubioną śrubką lub zwarcie ze względu na bateryjkę CMOS, choć to też mało prawdopodobne. Ewentualnie przegrzanie, ale suszarka to nie opalarka...
    Przykro słyszeć, że tak się stało.

  • #18 07 Sie 2011 14:53
    donkonaresco
    Poziom 8  

    Wyjąłem płytę główną, sprawdziłem dokładnie czy nie ma żadnych widocznych uszkodzeń. Wszystko wydawało się być w porządku. Poprawiłem tylko luty w sekcji "F_PANEL". Po odpaleniu w konfiguracji CPU(z chłodzeniem)+RAM+grafika(z monitorem) wszystko działa normalnie, czyli jest jeden krótki sygnał z płyty głównej i na monitorze wyświetla się "memory testing" i sprawdzenie podłączonych dysków. Niestety po obciążeniu zasilacza dyskiem twardym i podłączeniu do płyty, ta jeszcze startuje, ale już nie wydaje żadnych dźwięków i nie daje sygnału na monitor. Następnie po kilku próbach włączenia z podłączonym dyskiem twardym płyta już nie chce odpalić i znów trzeba resetować BIOS. To się zdarzyło nawet jak chciałem dodatkowo podłączyć diody z "F_PANEL" bez dysku twardego(wcześniej podłączony był tylko "PW SWITCH"). Szczerze mówiąc nie wiem co o tym myśleć.

  • #19 07 Sie 2011 15:13
    Remeknapr
    Poziom 33  

    bartosz789 napisał:
    Spróbuj zewrzeć piny w zasilaczu

    Przecież pisze, że zasilacz w innym komputerze pracuje.

  • #20 07 Sie 2011 16:46
    beo
    Poziom 36  

    Dysk podłączasz z taśmą? Spróbuj bez niej, tylko samo zasilanie dysku i daj znać.

  • #21 07 Sie 2011 23:52
    donkonaresco
    Poziom 8  

    Bez taśmy jest to samo. Generalnie wariuje ta płyta. Raz podłącze wszystko oprócz dysku i się odpala, a raz nie chce odpalić w ogóle.

  • #22 08 Sie 2011 17:41
    anu
    Poziom 17  

    Cytat:
    Przecież pisze, że zasilacz w innym komputerze pracuje.

    Proszę podać orientacyjną choć konfigurację tego drugiego komputera.
    High-endowemu 486 wystarczy zasilacz 75W, ale średni Intel i7 z dobrą grafiką, to i 500W potrafi przeciążyć.

    Czy ta płyta na INNYM zasilaczu też tak świruje?
    Proponuję wyjąć bateryjkę i zobaczyć, czy coś luźnego [śrubka, etc.] nie robi czasem zwarcia.
    Można też wyjąć i włożyć CPU z pastą.

  • #23 08 Sie 2011 18:00
    Ruzby
    Poziom 19  

    A odkurzaczem płyty głównej przypadkowo nie dotknąłeś? Bo jeśli tak to mogło dojść do czegoś na linii wyładowań elektrycznych. Jak tak to płyta do wymiany

  • #24 08 Sie 2011 22:06
    donkonaresco
    Poziom 8  

    anu napisał:
    Proszę podać orientacyjną choć konfigurację tego drugiego komputera.

    Zasilacz: Codegen 300X1 300W
    Płyta główna: ECS N2U400-A
    Pamięć: KVR400X64C3A/512 + GR400D64L3/512(z pierwszego zestawu)
    HDD: Seagate ST340014A + SAMSUNG SP0812N(z pierwszego zestawu)
    Procesor: AMD Athlon XP, 1144 MHz
    Karta graficzna: nVIDIA GeForce4 Ti 4200 with AGP8X
    Cytat:
    Czy ta płyta na INNYM zasilaczu też tak świruje?

    Niestety mam jedynie możliwość sprawdzenia zasilacza z drugiego zestawu(Codegen 300X1 300W). Różnica polega na tym, że płyta z pierwszego zestawu posiada gniazdo ATX 20+4 pin, a z drugiego 20 pin. Zasilacz podłączałem do płyty bez przejściówki i płyta nie odpalała w ogóle.
    Cytat:
    Proponuję wyjąć bateryjkę i zobaczyć, czy coś luźnego [śrubka, etc.] nie robi czasem zwarcia.

    Wszystko sprawdzałem wielokrotnie.
    Cytat:
    Można też wyjąć i włożyć CPU z pastą.

    Zrobiłem to już wcześniej.
    Ruzby napisał:
    A odkurzaczem płyty głównej przypadkowo nie dotknąłeś? Bo jeśli tak to mogło dojść do czegoś na linii wyładowań elektrycznych. Jak tak to płyta do wymiany

    Pewności nie mam, ale raczej nic takiego się nie stało.

  • #25 09 Sie 2011 08:17
    anu
    Poziom 17  

    Ten drugi zestaw - spoglądając na GPU i GPU - wygląda na mniej prądożerny.

    Cytat:
    Dysk podłączasz z taśmą? Spróbuj bez niej, tylko samo zasilanie dysku i daj znać.
    -----
    Bez taśmy jest to samo.

    Wróżką nie jestem, ale wygląda na to, że zasilacz "ciągnie" płytę, ale zestaw płyta+HDD już nie...

    Proponuję zmierzyć napięcia MIERNIKIEM podczas pracy zestawu płyta+HDD.
    Najlepiej +5V, +12V, +3,3V, choć im więcej, tym lepiej.

    UWAGA: NIE zrobić zwarcia podczas mierzenia!

    Jeśli naprawdę nie ma miernika i o ile ten PC wstaje choć czasami z HDD, to można się posługiwać wartościami numerycznymi z BIOSu dla zestawu *płyta* ORAZ *płyta+zasilanie HDD*. Interesuje mnie jakakolwiek większa różnica napięć dla tych dwóch zestawów.

  • #26 09 Sie 2011 15:17
    donkonaresco
    Poziom 8  

    3,3V; 5V; 12V

    1. 3,4V; 5,21V; 12.04V - bez obciążenia
    2. 3,4V; 5,19V; 12,15V - CPU z fanem (bez fana takie same pomiary)
    3. 3,4V; 5,2V; 12,17V - CPU+RAM
    4. 3,37V; 5,19V; 12.26V - CPU+RAM+GRAFIKA
    5. 3,4V; 5,18V; 12,15V - CPU+RAM+GRAFIKA+HDD(bez taśmy)
    6. 3,38V; 5,18V; 12,23V - CPU+RAM+GRAFIKA+HDD(z taśmą)

    Przed wykonaniem pomiarów prawdopodobnie znalazłem przyczynę usterki, ale chcę usłyszeć Wasze zdanie. Przy wyjmowaniu procesora z płyty głównej, ten "przykleił" się do radiatora pod wpływem pasty i "wyszedł" razem z radiatorem zostawiając w gnieździe 2 piny, które wypadły z rdzenia. Podczas stosowania wszystkich porad poleconych przez Was, procesora nie wyjmowałem praktycznie w ogóle i mogłem nie zauważyć wcześniejszych uszkodzeń. Pytaniem jest czy procesor jest winny wszystkim objawom tzn. płyta raz działała i wydawała dźwięki, a raz nie "wstawała" w ogóle, ale to z kolei mogło być spowodowane tym, że uszkodzone piny raz się stykały z rdzeniem, a raz nie. Do uszkodzenia procesora mogło też dojść po rozpoczęciu wszelkich napraw, ale w to wątpię, ponieważ jak pisałem wcześniej - nie wyjmowałem procesora prawie w ogóle. Czekam na sugestie.

  • #27 09 Sie 2011 21:18
    compix
    Poziom 17  

    Witam,

    Dołączę się do dyskusji, tak jest wielkie prawdopodobieństwo że tu tkwi problem. Często zdarzył mi się taki przypadek przy procesorach z stajni AMD, iż przyklejały się do radiatora.
    Prawie na pewno to jest wina tego. Naprawić procesor, średnio widzę.

  • #28 09 Sie 2011 21:36
    bartosz789
    Poziom 30  

    Można spróbować przylutować piny.

  • #29 09 Sie 2011 22:06
    donkonaresco
    Poziom 8  

    Tych już raczej się nie uratuje. Jeden jest chyba ułamany i została tylko jego część. Wracając do mojego pytania. Czy uszkodzony procesor lub jego brak powoduje takie objawy? Mam na myśli to, że po jednym bądź kilku uruchomieniach trzeba restartować BIOS, bo płyta nie chce odpalić? Wybaczcie, że tak wałkuje ten problem, ale chcę się upewnić, że jak kupie nowy procesor to nie będę musiał też wymieniać płyty głównej. Kupienie 1 elementu jeszcze można znieść, ale już wymiana kilku podzespołów w tak starym komputerze jest nieopłacalna.

  • #30 09 Sie 2011 22:07
    klobukos
    Poziom 11  

    Problem zapewne rozwiązany. Z ciekawości przejrzałem. Na przyszłość rada dla wszystkich. Po wypięciu radiatora CPU od AMD nie podnosimy go do góry, tylko najpierw 'kręcimy' - tak jakbyśmy odkręcali 'ogórki'. Robimy to oczywiście delikatnie - unikniemy w ten sposób uszkodzenia pinów procesora - który w AMD wyjątkowo lubi przywierać do radiatora.

 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME