Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Podłączenie silnika Besel jednofazowego klatkowy.

07 Sie 2011 10:24 4423 11
  • Poziom 15  
    Wie może ktoś z forumowiczów jak podłączyć ten silnik. Ma cztery przewody .
    Dwa czerwone i dwa czarne. Na którym uzwojeniu ma być kondensator a na których zasilanie 240V. Nadmienię że zasilanie na czerwonych (mniejsza rezystancja) a kondensator zasila cewkę czarną to pobiera 5A. Odwrotnie 2A cewka na czarnych przewodach wyższa rezystancja.Silnik tak i tak się grzeje i głośno pracuje (słychać indukcję mocno).
    Czy te uzwojenia powinny być identyczne?
  • Poziom 34  
    wiesgaj napisał:
    Nadmienię że zasilanie na czerwonych (mniejsza rezystancja) a kondensator zasila cewkę czarną to pobiera 5A. Odwrotnie 2A cewka na czarnych przewodach wyższa rezystancja.Silnik tak i tak się grzeje i głośno pracuje (słychać indukcję mocno).

    Kombinuj tak dalej, a pewno wyrzucisz silnik na złom, o ile już go nie spaliłeś.
    Do czerwonych przewodów dołączasz zasilanie, jeden czarny do jednego czerwonego, drugi czarny do kondensatora, drugie wyprowadzenie kondensatora z drugim przewodem czerwonym. Aby zmienić kierunek obrotów należy zamienić między sobą miejscami przewody czerwone bądź czarne.
  • Poziom 15  
    To nie mój .Gościu mi przyniósł bo mu się grzeje. No i był źle podłączony. Schemat jest na dekielku tylko bez kolorów. Tylko tam kombinowali wcześniej "fachowcy" i prawdopodobnie wypalili go.Bo 2A na biegu jałowym to za dużo jak na taki motorek.

    Dodano po 2 [godziny] 2 [minuty]:

    Rozebrałem ten silniczek i wygląda ok. uzwojenia nie naruszone bez przegrzań i przebarwień .Ciekawi mnie co się stało że pobiera tak dużo prądu na jałowym.
    No i trzęsie nim, buczy bardzo głośno.Z autotransformatora tak do 100V chodzi znośnie ale powyżej to jak pisałem.
  • Poziom 25  
    Może napisz o jakim silniku tutaj mowa. Besel to nazwa firmy. Podaj dane z tabliczki znamionowej. Niektóre silniki pobierają większy prąd na biegu jałowym niż 2A. Wszystko zależy od mocy silnika i paru innych drobiazgów. Bez konkretnych danych dalsze gdybanie nie ma sensu.
  • Poziom 15  
    Besel
    1.3KW
    SEh90-4L
    Ale grzeje się na jałowym i głośno buczy i trzęsie.
  • Poziom 35  
    Jakiej pojemności kondensator masz wstawiony.
  • Poziom 15  
    Na tabliczce pisze 40uF.
    Ja mam 20uF.
  • Poziom 25  
    W takim razie na początek musisz podłączyć właściwy kondensator o pojemności 40µF. Prąd znamionowy tego silnika to 9A. http://www.qnisz.pl/silniki-elektryczne/besel-silniki-zkp-h-1-faz-90
    Do jakiej temperatury nagrzewa się ten silnik? Te silniki szybko osiągają dość wysoką temperaturę, która stabilizuje się na pewnym poziomie. Drgania będą występowały na nieobciążonym silniku. Jest to efektem tzw. nadbiegu.
  • Poziom 35  
    wiesgaj napisał:
    Na tabliczce pisze 40uF. Ja mam 20uF.
    No właśnie, jeżeli na tabliczce jest zaznaczone 40µ to dlaczego wstawiasz 20µ. Na stronie firmy BESEL (która to należy do Cantonigroup) są dane tego silnika, wystarczyło zajrzeć.
  • Poziom 15  
    Wstawię 40uF i zobaczę. Taki motor z takim kondensatorem ten gostek mi dostarczył.Dopiero teraz przeczytałem o pojemności. Sugerowałem się uśrednieniem gdzie zazwyczaj stosuje się pojemność 1/10 mocy motorka.
    Za pomoc ogromnie dziękuję.
  • Poziom 25  
    Jednak zamontowanie kondensatora o właściwej pojemności nie zlikwiduje Ci nagrzewania uzwojeń, drgań i hałaśliwej pracy silnika. Zwiększy za to jego sprawność.
  • Poziom 15  
    Włożyłem 40uF .Silnik pracuje bez zmian. Pobiera 5A na jałowym po 30 min. ręką nie do dotknięcia i czuć go już trochę. Albo ma zwarcie w uzwojeniach bo uzwojenia bez przebarwień albo jeszcze źle podłączony. Chodzi mi o te czerwone kabelki czy na pewno to zasilanie a czarne przez kondensator. Jak by z forumowiczów miał możliwość pomierzyć rezystancje tych uzwojeń bo inaczej to kiepska sprawa.
    Zmieniając zasilanie na czarne a czerwone przez kondensator motorek pobiera 2A i znacznie mniej się grzeje.
    A wygląda mi na to że oby dwa uzwojenia są takie same tylko czerwone mają zwarcie a czarne nie i dlatego są takie kłopoty.
    Zostawię na czarnych zasilanie i niech gościu go wykończy do końca.
    No cóż!