Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Texa PolandTexa Poland
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Dobór kotła - pytanie po raz kolejny

07 Sie 2011 13:42 6699 34
  • Poziom 9  
    Witam Państwa i bardzo proszę o pomoc - dodam, że w temacie jestem zielony.

    Zakupiliśmy dom jednorodzinny (stary gierkowski klocek) o powierzchni ok. 120m2. Dom jest docieplony styropianem o grubości 10cm. W domu jest stary (ok. 15 letni) piec gazowy jednofunkcyjny c.o. + Junkers do ciepłej wody użytkowej. Zaplanowałem sobie, że wyrzucimy obydwa piece i postawimy piec dwufunkcyjny. No i pojawia się pytanie - jaki piec ? Przeglądnąłem już chyba wszystkie tematy z tym związane i mam duuuuży mętlik w głowie i masę pytań. Najważniejsze z nich:
    1. Czy z pieca kondensacyjnego można odprowadzić spaliny "przez ścianę", czy muszą iść kominem ?
    2. W domu jest "stara" instalacja grzewcza - są stare żeliwne kaloryfery - w jaki sposób wyliczyć, czy ich ilość wystarczy na "nominalną" pracę pieca kondensacyjnego ?
    3. W przyszłości chciałbym pobawić się w zrobienie, lub zakupić solary - więc potrzebny mi będzie jakiś baniak na podgrzanie - czy warto go już wstawiać, czy dopiero jak dojdzie drugie źródło ?

    Dodam, że zaprosiłem do siebie jednego instalatora dwukrotnie (w odstępie 2 miesięcy) i za każdym razem miał inną "wizję" różniącą się znacznie (np. raz zaproponował wyrzucenie Junkersa, za drugim razem mówił, że powinien zostać)

    Z góry dziękuję.
  • Texa PolandTexa Poland
  • Pomocny post
    Poziom 30  
    Proponuję montaż kotła kondensacyjnego 1f z możliwością wysterowania w przyszłości grzaniem CWU [po montażu solarów ]. Oczywiście pozostawisz do tego czasu podgrzewacz CWU zakup zasobników pod solary w tej chwili wydaje mi się przedwczesne. Jeżeli chodzi o ilość grzejników to wystarczy odpowiedzieć na pytanie jak często przekraczałeś temperaturę 60 stopni na grzejnikach.
  • Poziom 9  
    Po tym mętliku w głowie i Twojej informacji (zybie) jeszcze raz przeglądnąłem fora, no i faktycznie, do tego co mam (dom z 2 łazienkami) w celu komfortu lepiej 1f z zasobnikiem.

    Dzwoniłem do producenta kotłów (Termet) i powiedzieli, że w starej instalacji bez dokładniejszych wyliczeń można przyjąć 1 żeberko na 1m2 powierzchni - kondensat będzie się wtedy sprawdzał - czy ktoś to potwierdzi ?

    Odradzili mi również póki co zakupu wymiennika pod Solary - zbyteczne grzanie tak dużej ilości wody.

    Pytanie: dlaczego doradzasz pozostawienie podgrzewacza ?
  • Poziom 16  
    Kup kocioł jednofunkcyjny kondensacyjny i zasobnik max. 150l. Kondensat potrzebuje właśnie takiej instalacji i takich grzejników aby osiągnąć max. kondensację.Po zakupie solarów wstawisz drugi zasobnik 300l z odpowiednią automatyką. Takie rozwiązanie daje najbardziej optymalne wykorzystanie kotła gazowego i solarów.
  • Poziom 9  
    Dzięki - podsumowując wybrałem Termet Ecocondens 25 + zasobnik 140l (jest taki zestaw w ofercie) - dobrze wybrałem ? Drugim wyborem jest Ecocondens 30 - większa moc, ale teoretycznie 25 ma moc do 23kW, więc powinno mi wystarczyć - może lepiej kupić 30 (moc do 29kW) ?
    Z sugestii zasobnik na 140l dla trzech osób (i psa :D) powinien wystarczyć (2 dorosłe i 1 dziecko).
    Druga sprawa - była sugestia pozostawienia Junkersa - czy to ma jakieś konkretne uzasadnienie ?
    Kolejne pytanie - mój serwisant, ani sklep w Rzeszowie nie da mi takiej ceny jaką znajdę w Internecie - czy rozsądny jest zakup w internecie ? - mowa cały czas o tym samym zestawie.

    Dzięki za odpowiedzi
  • Poziom 16  
    Na co ci 25 kW.Całkowicie wystarczy Ferroli Econcept tech.18A w zestawie z zasobnikiem 150l , czujnikiem zewnętrzym i regulatorem pokojowym. Zapotrzebowanie na c.o. u ciebie nie będzie większe niż 12kW. Na wodę 18kW z kotła wystarczy w 100%.W Rzeszowie jest bardzo dobry serwis.Poszukaj dobrego instalatora i kup przez niego z 8% vat.
  • Texa PolandTexa Poland

  • Poziom 24  
    Jeśli kolega planuje w przyszłości zakup solarów, to po co sugerujecie zestaw kocioł + zasobnik 140-150L? Podwójne wydawanie pieniędzy, szczególnie gdy aktualnie ma działający gazowy podgrzewacz c.w.u.....

    Ja bym sugerował zakup kotła jednofunkcyjnego kondensacyjnego z możliwością przyszłościowej współpracy z systemem solarnym. Moc nie będzie potrzebna większa niż 20kW.

    Sugeruję zakup w porządnej firmie, najlepiej z montażem. Jak coś nie będzie działało przynajmniej wiadomo do kogo się zwrócić...
  • Poziom 30  
    Sugerowałem pozostawienie podgrzewcza ze względu na póżniejszy zakup solarów i zbyteczny jest zakup zasobnika na chwilę obecną [ będzie zbędny przy solarze ] niepotrzebne generowanie kosztów.
  • Poziom 26  
    Do 120m2 wystarczy kocioł 10kW. Nie piec.
    Oczywiście tylko jednofunkcyjny z zasobnikiem, najlepiej warstwowym, wbudowanym, np. WOLF CGW 11/100.
  • Poziom 9  
    Dziękuję wszystkim za odpowiedź. Zdecydowałem się na wariant z kotłem Termet 25 z zasobnikiem 140l. W razie gdybym zaczął się bawić z solarami, to dokupuję drugi zasobnik.

    Jak ktoś ma jeszcze jakieś uwagi krytyczne, to proszę o informacje - wątek zamknę jutro.
  • Pomocny post

    Poziom 24  
    Wszystkie ważne "uwagi krytyczne" były już opisane. Zrobiłeś i tak po swojemu, więc po co te pytania???
  • Pomocny post
    Poziom 34  
    Zapotrzebowanie Twojego budynku dla potrzeb c.o. to ok. 10 kW. Średnia moc w czasie sezonu grzewczego nie przekracza 5 kW. Kocioł będzie pracował krótkimi cyklami i z niską sprawnością. Nie kupuj autobusu przegubowego jak wystarczy osobówka :D . Analogii z samochodem jest zresztą więcej :D
    Nie kupuj tak ogromnego kotła - to duży błąd , choć często spotykany , a wynikający z niewiedzy i zastosowania zamiast niej wysokiego "współczynnika strachu "
    Lepiej kupić za mały kocioł niż za duży. Każde tego typu urządzenie ( i wiele innych) osiąga maksymalna sprawność w 75% obciążenia. Jak kocioł jest za mały to można nałożyć ciepłe gacie lub dogrzać z najdroższego źródła a i tak będzie taniej niż montaż zbyt wielkiego kotła. Nie słuchaj handlowca bo on ma rozbieżny z Twoim interes :D
    Z tych samych powodów nie warto uwzględniać potrzeb ciepłej wody w doborze kotła w lokalu mieszkalnym .
  • Poziom 9  
    Ok - wstrzymałem się z zakupem.
    Prosiłbym o propozycję jaki kocioł (konkretny model) kupić. Jedna już propozycja padła - może jakaś inna ?
  • Poziom 34  
    a to już wedle uznania i zasobów pieniężnych :D, w każdym razie o mocy w najbliższych okolicach 10 kW - rozsądny dobór mocy gwarantuje zakładane parametry . Popytaj co się montuje w Twojej okolicy, kto serwisuje , jaka awaryjność itd. Zadzwoń do działu technicznego dystrybutora gazu - też mogą mieć wyrobione zdanie o awaryjności i żywotności poszczególnych marek i typów , często też zajmują się projektowaniem i wykonawstwem
  • Poziom 9  
    Piszesz o 10kW, a wyżej jest info, że jeżeli z c.w.u, to 18kW - czy z tym się zgadzasz ? - sam już nie wiem jaka ma być moc :cry:

    Jeżeli ma być 18kW, to zaproponowali mi:
    Saunier Duval Thema Condens F AS + zasobnik Biwar, są 2 rodzaje 100l i 150l - wybrałbym za Waszymi radami 100l. Serwis w Rzeszowie tej marki jest - jeszcze nie zdążyłem przeszukać fora na temat tych kotłów.

  • Poziom 24  
    Wytłumacz mi, po co Ci dzisiaj zasobnik (wymiennik???) 100-150L jeśli w niedalekiej przyszłości zamierzasz zakup i montaż systemu solarnego?

    10kW biorąc pod uwagę podgrzewanie c.w.u. to trochę mało. Dla samego c.o. oczywiście jak najbardziej wystarczy. Kocioł o mocy 10kW poprostu długo będzie nagrzewał 100 czy 150 (albo 300L w przypadku wspomagania zasobnika solarnego) litrów wody.

    Wszystkie aktualnie produkowane kotły mają spory zakres modulacji (już od 19% mocy). Automatyka pogodowa z czujką temperatury zewnętrznej + najlepiej jeszcze czujnik temperatury wewnętrznej będzie tak sterować pracą kotła (modulacją mocy) aby pracował jak najbardziej ekonomicznie i zarazem komfortowo.

    Nie ukrywam, że jestem handlowcem w firmie zajmującej się sprzedażą przede wszystkim urządzeń marki Wolf, ale wyróżnienie "Wolf Showrooms" (które otrzymaliśmy) jest przyznawane wyłącznie firmom, dla których KLIENT jest najważniejszy. Domeną Wolf jest „Klasse statt Masse” (jakość nie ilość) i zgodnie z tą zasadą nie zależy nam na sprzedawaniu wszystkiego wszystkim. Oczywiście nie zamykamy się wyłącznie na urządzeniach Wolfa - każdego klienta traktujemy indywidualnie i pomagamy mu dokonać wyboru najlepiej dopasowanego do jego potrzeb i zasobności portfela.

    Nie będę proponował na odległość konkretnych urządzeń, z resztą są tu lepsi znawcy. Wybór należy i tak do Ciebie. Proszę, abyś jedynie przemyślał czy chcesz wydawać 2x pieniądze na to samo...
  • Poziom 9  
    Póki co odkładam zakup solarów - jeżeli będę się z tym bawił (sam chciałbym coś w tym temacie podziałać), to dokupię drugi drugi wymiennik - większe koszty - trudno już się z tym pogodziłem - z hobby nie da rady :D

    Jeżeli chodzi o moc, to nadal jestem głupi - czy modulacja mocy zapewni, że większy kocioł będzie działał ze sprawnością mniejszego kotła (czyli największa sprawność przy ok. 75% mocy) i tak naprawdę, to nie ma znaczenia że będzie większej mocy ?

    Temat doboru kotła, to naprawdę magia :D
  • Poziom 34  
    Kocioł o mocy ok.10 kW ( w połączeniu z zasobnikiem ciepłej wody)w zupełności wystarczy na potrzeby c.o. i ciepłej wody domu mieszkalnym. Bezwładność budynku jest tak wielka , że zaangażowanie kotła tylko na potrzeby produkcji ciepłej wody i brak w tym czasie ogrzewania z pewnością nie zostanie zauważone przez domowników.
    Nie jestem handlowcem , lecz praktycznie zajmuję się projektowaniem ,instalacją , eksploatacją urządzeń i systemów ciepłowniczych , wentylacyjnych , pomp ciepła itd. więc nie teoretyzuję :D .
    Solary to dość wątpliwa inwestycja w budynku mieszkalnym właśnie z powodu stosunkowo małego zapotrzebowania na wodę. Nieco inaczej sprawa wygląda jak mamy inny duży pobór ciepła - np basen , lub budynek mieszkalny ale wielorodzinny. Wystarczy policzyć ile kosztuje instalcja solarna , a ile kosztuje ciepła woda z klasycznego źródła w okresie np 10 lat - bo dłużej solar nie pożyje.
    Jak się uwzględni , że przez niemal pół roku solar nie produkuje ciepła , to wychodzi że taniej będzie prądem. Takie jest zestawienie mitu o darmowym cieple z solara z praktyką :D
    Ekologia nie ma jak na razie przełożenia na ekonomię , ale marketing czyni cuda .
    Zakup zasobnika nie zamyka pomysłu z solarami bo może być równie dobrze elementem obiegu solarnego , a w inteligentnym skojarzeniu z kotłem znakomicie wydłuży okres wykorzystywania solarów i oszczędzi gazu.
  • Poziom 9  
    No dobra proponuję coś takiego: Kocioł Junkers Cerapur Smart ZSB 14-3C + ST 120-1 Z kompromis między tym wszystkim co pisaliście: moc 14kW, zasobnik 120l.

    Obdzwoniłem też różnych serwisantów i wszyscy twierdzą, że ceny rocznego przeglądu ok. 100-150 zł większe, części ok 20-25% droższe, ale większość części dostępna jest "od ręki", w przypadku kotłów innych firm niestety na większość części czeka się do 48 godzin.

    Kolejne pytanie dot. kondensatów - w przypadku zamkniętej komory spalania spaliny można odprowadzić na zewnątrz "przez ścianę" - moje pytania:
    1. Ile za ścianę ma wystawać "rura".
    2. Czy nie przeszkadza to, że "rura" wychodzi obok skrzynki gazowej (odległość 20cm).
    3. Czy wystająca "rura" może być "kolankiem" (czyli po wyjściu ze ściany idzie od razu do góry) ?

    Dzięki za odpowiedzi

    Dodano po 4 [godziny] 3 [minuty]:

    Jeszcze raz podnoszę kwestię mocy kotła: w archiwum ( https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1929816.html#9754061 ) znalazłem informację, że przy kondensatach większa moc, to nie wada, ale zaleta (oczywiści większa moc z umiarem). Tamten temat sprowadza się do:

    "Ujmę to tak kocioł 24 kW
    pobór mocy 7 kW - większa sprawność kotła
    pobór mocy 14 kW - mniejsza sprawność

    Oczywiście przy założeniu że instalacja niskotemperaturowa czyli piec kondensuje. "

    I tu pytanie - to jak to w końcu jest z kondensatem ?
  • Poziom 34  
    Prawda i fałsz , jak to w życiu bywa : prawda bo większy kocioł to większa powierzchnia wymiennika gdzie następuje kondensacja spalin ( dochładzanie skroplin to już perwersja bez znaczenia technicznego ) , ale to tylko jeden z elementów kotła . Zbyt duża komora spalania i palnik pracujący na minimum mocy to warunki niskiej sprawności spalania - tego nie naprawi kondensacja - co łatwo wykazać analizą spalin - podobnie jak w silniku samochodowym . Można wprawdzie pokombinować z regulacją palnika aby optimum jego sprawności było na minimum mocy , ale wtedy będzie gorzej przy maksymalnej - więc po co duży, droższy kocioł ?
  • Poziom 9  
    Dobra, dzięki za wytłumaczenie,logiczne - mnie przekonuje.

    A jak się ma ten Junkers do Wolf CGW 11/100 ? Oprócz ceny - bo Wolf jednak droższy :D - ale opinie też "zachęcające" ?

    Czy ktoś by mi jeszcze odpisał coś na moje pytanie dot. odprowadzenia spalin ?
  • Poziom 34  
    Odprowadzenie spalin z kotła zamkniętą komorą spalania "przez ścianę" to również doprowadzenie powietrza do spalania gazu ogrzanego przez wywiewane spaliny , a więc i dodatkowa wymiana ciepła związana z dochłodzeniem spalin, im zimniej tym więcej spalin i więcej ciepła odebranego spalinom. Warto zawalczyć , choć też kosztuje. Sposób doprowadzenia powietrza to też istotny element sprawności i żywotności palnika.
  • Poziom 26  
    manio123 napisał:
    m zimniej tym więcej spalin i więcej ciepła odebranego spalinom.

    Czyli jak? Lepiej komin przez ścianę (w którym zaciągane powietrze praktycznie nie zdąży sie nagrzać od i tak zimnych spalin bo to kondensat) czy normalny?

  • Poziom 24  
    W każdej dokumentacji technicznej konkretnych urządzeń są rozpisane możliwe sposoby odprowadzenia spalin i doprowadzenia powietrza do spalania. Generalnie (pewnie już doczytałeś) każdy kocioł kondensacyjny jest zarazem kotłem z zamkniętą komorą spalania więc podłączenia "kominowe" są podobne (różnią się wyłącznie tym, ze w kondensie skropliny spływają do kotła a w zwykłym spływają do kanalizacji).
    Ale na wyprowadzenie spalin w odległości 20cm od skrzynki gazowej nikt się nie zgodzi, pomijając już czy jest to bezpieczne czy nie.....
    Co do cen Wolfa. Popytaj dilerów :-). Od ceny katalogowej zawsze można sporo urwać... A kociołek naprawdę godny polecenia.

    Dodano po 3 [minuty]:

    Przez ścianę stosuje się raczej w sytuacji, gdy nie ma możliwości podłączenia się do komina, albo chcemy znacznie ciąć koszty. Producenci nigdzie nie określają "co jest lepsze", ale ja jestem osobistym zwolennikiem normalnych kominów...
  • Poziom 26  
    kabee84 napisał:
    ale ja jestem osobistym zwolennikiem normalnych kominów

    I ja tez taki planuje. Tylko czy można zastosować rurę PCV zamiast kwasówki?
    Dodatkowo zamierzam puścić samą rurę 60mm a kanałem dolotowym powietrza będzie część zewnętrzna tejże rury w kanale kominowym (często tak się robi jak zauważyłem).

  • Poziom 24  
    Brencik napisał:
    kabee84 napisał:
    ale ja jestem osobistym zwolennikiem normalnych kominów

    I ja tez taki planuje. Tylko czy można zastosować rurę PCV zamiast kwasówki?
    Dodatkowo zamierzam puścić samą rurę 60mm a kanałem dolotowym powietrza będzie część zewnętrzna tejże rury w kanale kominowym (często tak się robi jak zauważyłem).

    Sama idea OK, ale wyjdzie na pewno kolejne rzeźbiarstwo, które wyląduje w temacie "radosna twórczość...".

    Wolf ma kompletne systemy kominowe oraz bardzo fajną dokumentację techniczną dostępną na stronie internetowej. Ich zestawy są drogie, ale charakteryzują się naprawdę bardzo wysoką jakością wykonania. Generalnie w 90% przypadków klient decyduje się na montaż wkładu ze stali kwasoodpornej, bo jest po prostu znacznie taniej.
    O kominach z PCV było już pisane dużo. Wolf swoje robi z PCV ale jest to plastik atestowany, z certyfikatami do stosowania jako przewód spalinowy do urządzeń Wolf! W żadnym wypadku nie wolno stosować rur kanalizacyjnych, co już tutaj na forum niejednokrotnie magicy sugerowali (nie ważne czy będzie działać czy nie!!!) !!!

    Mam coraz większy niesmak do tego forum. Niby forum techniczne, a w co drugim (albo nawet co pierwszym...) wątku czyta się o propozycjach wykonywania prac niezgodnie z jakimikolwiek przepisami i normami! Ludzie, zajmijcie się tym co potraficie robić najlepiej, a ogrzewanie dajcie wykonać Firmom, które się w tej branży specjalizuje! Niech każdy robi to na czym się zna!

    Pozdrawiam!
  • Poziom 26  
    kabee84 napisał:
    Generalnie w 90% przypadków klient decyduje się na montaż wkładu ze stali kwasoodpornej, bo jest po prostu znacznie taniej.

    Taniej od PCV? Nie sądze.
    Oczywiście można zastosować system sugerowany przez producenta kotła, gdzie 1m rury kosztuje np. 300zł ale jako problem jest założyć rurę kwasoodporną innego, np. polskiego producenta której 1m kosztuje 80zł i też ma atesty, certyfikaty i dopuszczenia?
    PCV z rur kanalizacyjnych odpada, wiadomo. Ale są PCV specjalnie do kominów.
  • Poziom 9  
    Witam ponownie

    Zaprosiłem instalatora i zaproponował: Kocioł Junkers Cerapur ACU - co Wy na to ?
    Kocioł 28kW z zasobnikiem. Z tego co pisaliście moc jest za duża, człowiek na pytanie że może zbyt duży powiedział, że nie przeszkadza, w skrócie: nowa technologia powoduje, że efektywność pieca jest i tak bardzo dobra. Rozwiązanie Kocioł+zasobnik powoduje, że nie ma strat przy połączeniu Kocioł-zasobnik.

    Ja naprawdę osiwieje.

    Czekam na Wasze opinie.
  • Poziom 25  
    Witam
    Nie jestem specjalistą ale jestem na etapie wyboru kotła gazowego....mam 185m2 instaluje kocioł 24KW Immergasa jednofunkcyjny. Na twoim miejscu zainstalowałbym kocioł około 15-18KW.
  • Poziom 26  
    roo napisał:
    Kocioł Junkers Cerapur ACU - co Wy na to ?

    Od jakiej mocy jest modulacja? Jak od 3-4kW to ok, ale jak od 6 to już lipa, 28kW kocioł to do budynków 400-500m2.