Sprawdzałeś zawór upustowy turbiny - czy nie przytarty? Odłącz sztangę od dźwigni i sprawdź, czy chodzi płynnie, lekko i bez zacięć. Jeżeli jest ok, sprawdź szczelność gruchy i wężyka.
Sprawdź szczelność układu podciśnieniowego począwszy od pompy vacu, elektrozaworów sterujących, gruszki EGR-a i przepustnicy. EGR - mimo, że zaślepiony - musi pracować, bo ma czujnik.
Niejasno piszesz o gruszce zaworu POWIETRZA z potencjometrem (?). W Epicu są trzy gruchy - jedna ciśnieniowa turbiny bez czujnika, podciśnieniowa EGR-a z czujnikiem i podciśnieniowa przepustnicy bez czujnika (przynajmniej w wersji 86KM tak jest). Te dwie podciśnieniowe sterowane są przez ten sam wspólny elektrozawór. Więc nie bardzo kumam o czym piszesz...
Jeżeli masz IC, to chyba jest to wersja 100KM lub 115KM - bardzo rzadkie...
Jedyną pełną informację o Epicu - łącznie z kodami błędów i danymi do pomiaru poszczególnych obwodów - znajdziesz pod linkiem:
http://forum.fordclubpolska.org/showthread.php?t=112144
Jak radził kolega wyżej - warto sprawdzić kąt statyczny wyprzedzenia wtrysku na pompie (też masz w linku jak).