Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
OptexOptex
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Jak zapobiec fałszywym alarmom

11 Sie 2011 16:54 6153 15
  • Poziom 9  
    Mam alarm zamontowany przez SOLID (chyba matrix). Co roku powtarza się ten sam problem.
    W trakcie urlopu telefon z firmy budzi mnie w środku nocy z informacją o włamaniu (czasem z sabotażem)- regularnie co roku, czasem 2 razy w czasie 2 tygodniowego urlopu.
    W czasie gwarancji po każdej takiej akcji przyjeżdżał serwisant (ewentualnie czyścił czujki) i stwierdzał, że alarm działa poprawnie.
    Dzisiaj po powrocie z urlopu po raz kolejny rozmawiałem z serwisem Solidu. Uważają, że problemu nie ma, bo fałszywe alarmy występują sporadycznie tzn. 1-2 razy w roku. Mogą oczywiście przysłać serwisanta za jakieś 120 zł, ale podejrzewają, że to i tak nic nie da, bo wg nich system jest sprawny i nie da się nic z tym zrobić.
    W ciągu roku, kiedy system jest codziennie uzbrajany działa poprawnie.

    Czy jest jakiś sposób na likwidacje fałszywych alarmów w trakcie dłuższej (2-tygodnie) nieobecności w domu.
    Wolałbym uniknąć telefonów o włamaniu w czasie kolejnego urlopu, bo nawet jeżeli z założenia są fałszywe to odrobinę stresują, zwłaszcza jak nie można ich zweryfikować.

    Czy wymiana wszystkich czujek na dualne (na razie są w kotłowni i garażu) mogłaby pomóc?
    Darmowe szkolenie: Ethernet w przemyśle dziś i jutro. Zarejestruj się za darmo.
  • OptexOptex
  • Poziom 35  
    Nie tylko czujki są powodem fałszywych alarmów. W historii alarmów należy sprawdzić, czy jest on zawsze wywoływany przez ten sam element systemu. Jeżeli tak, wymienić go. Jeżeli system jest objęty pętlą antysabotażu z wykorzystaniem mikrowyłączników zamontowanych w każdym elemencie, to warto przemierzyć rezystancję pętli. Zdarza się, że śniedzieją zestyki tych mikrowyłączników, powodując wzrost rezystancji pętli do poziomu wyzwalania alarmu. Dzieje się to szczególnie w syrenach zewnętrznych. Powinno to być również odnotowane w historii alarmów.
    Wymiana czujek na pewno nie zaszkodzi, ale czy usunie problem - nie wiadomo. Czujki dualne są znacznie odporniejsze z racji swojej budowy na fałszywe wzbudzenie.
  • Poziom 9  
    W pamięci alarmu mam następujące wpisy:
    21.07 uzbrojenie alarmu
    3.08 01:45 Alarm (pomieszczenie 8)
    3.08 01:45 Powrót alarm (pomieszczenie 8)
    3.08 01:46 Koniec sygnału alarmowego
    05.08 23:41 Alarm (pomieszczenie 2)
    05.08 23:41 Powrót alarm (pomieszczenie 2)
    05.08 23:41 Alarm (pomieszczenie 2)
    05.08 23:41 Powrót alarm (pomieszczenie 2)
    05.08 23:41 Alarm (pomieszczenie 2)
    05.08 23:41 Powrót alarm (pomieszczenie 2)
    05.08 23:42 Koniec sygnału alarmowego
    05.08 23:50 Wejście/Wyjście (pomieszczenie 5 - garaż - jest w nim klawiatura alarmu, ale zasadniczo nieużywana) - zupełnie nie wiem co to może oznaczać
    05.08 23:51 Koniec sygnału alarmowego

    Czasem z centrum monitorowania powiadamiają o włamaniu (pierwszy alarm z 3.08), a czasem o włamaniu z sabotażem (alarm 5.08).

    Po powrocie z urlopu nie stwierdziłem jakichkolwiek śladów obecności kogokolwiek w domu.
  • OptexOptex
  • Poziom 27  
    adam_was napisał:
    ........Czy jest jakiś sposób na likwidacje fałszywych alarmów w trakcie dłuższej (2-tygodnie) nieobecności w domu...............


    Tak, montować profesjonalne urządzenia.
    Tanio, zazwyczaj oznacza kłopoty jak w tym przypadku.
  • Poziom 9  
    Tak alarm montował SOLID w oparciu o kable położone przez dewelopera.
    Wydawało mi się, że SOLID to profesjonalna firma, i wcale nie była to najtańsza oferta.

    Co to są profesjonalne urządzenia i jak laik może je rozpoznać ( bo jak widzę to nie można wierzyć instalatorom)?
  • Poziom 25  
    SOLIDna to firma nie jest za bardzo,kilka razy po nich poprawiałem,nie wspominając o taniości Solidu na "czarno". Lepiej ich wsiąść na czarno,wtedy jest lepiej,bo montują na Satelu . Niestety w większości to podwykonawcy.Nie wiem jak koledzy,ale dla mnie dobre są z Satela i Rokonet'a tak do domków,a coś lepsiejszego DSC :)

    Dodano po 3 [minuty]:

    Naszło mnie jeszcze na rozmieszczenie czujek w domu,może kolejny Czesio elektryk ?
  • Poziom 9  
    Ciężko opisać rozmieszczenie czujek, a nie mam żadnego projektu. Jak bym miał generalizować to są nad drzwiami do skierowane w strone pomieszczenia, możliwe że zasięgiem obejmują część okna.
    Gość z SOLIDA który montował przesunął dwie z nich z nich, w stosunku do położenia kabli.
    Jedną w kuchni zabrał z nad lodówki.
    Drugą (ponoć dualną - dioda swieci na zielono i czerwono) przesunął w garazu ze środka długiego boku do naroznika po prawej stronie bramy - jest chyba minimalnie przesłonięta rurą gazową.

    I tak sam poprawiał nie bedę bo sie nie znam.
    Zastanawiam się tylko czy jak zacznie poprawiac jaks inna firma to SOLID nie bedzie robił problemów?
  • Poziom 25  
    Przełużał,albo lutował kable??

    Dodano po 26 [sekundy]:

    Przedłużał
  • Poziom 22  
    I zapewne lutował zapalniczką, co jest standardem instalatorów tej firmy.
  • Specjalista - systemy grzewcze
    adam_was napisał:
    Tak alarm montował SOLID w oparciu o kable położone przez dewelopera.


    Najgenialniejszy układ, żeby właśnie mieć ciągłe problemy z fałszywymi alarmami.
    Ludzie to chyba już nigdy nie zrozumieją, że projektowanie systemu alarmowego to nie tylko podłączenie czujek i zaprogramowanie systemu. Projektowanie rozpoczyna się od analizy obiektu i usytuowania czujek. Każdy alarmowiec zaczyna robotę od rozlokowania czujek i poprowadzenia przewodów. Nawet sposób prowadzenia tych przewodów ma bardzo duże znaczenie. Od sposobu prowadzenia przewodów alarmowych zależy podatność systemu na zakłócenia elektryczne przenoszone przez instalację elektryczną oraz inne urządzenia.
    Natomiast czujki należy usytuować w taki sposób, żeby były jak najbardziej czułe na ruch włamywaczy, a jednocześnie jak najmniej podatne na zawirowania powietrza, ciepło urządzeń, grzejników, kominków itp.
    Jeżeli nie można umieścić czujki tak, żeby nie widziała urządzeń generujących ciepło to należy je częściowo przysłonić, ale żeby tego dokonać to trzeba wiedzieć jak taka czujka działa i jak reaguje.
    Umieszczanie czujek ponad drzwiami to totalny idiotyzm świadczący o całkowitym braku wiedzy na temat sposobu działania czujek PIR.
  • Specjalista - CCTV i Alarmy Stacjonarne
    adam_was napisał:
    Wydawało mi się, że SOLID to profesjonalna firma, i wcale nie była to najtańsza oferta.

    A no właśnie... "Profesjonalizm" tej firmy to dobrzy handlowcy, to trzeba przyznać. I na tym koniec.
    Niektórzy twierdzą że woleli by zrobić system na przekaźnikach i zamku szyfrowym niż na matriksie.
    By może to wina czujek, być może ich umiejscowienia, być może wina połączeń bądź samego okablowania.
    Niestety instalacja "alarmu" w domu to nie zakup pralki i bez wizyty na miejscu ciężko cokolwiek doradzić.
    W czasie alarmów nie przechodziła burza w okolicy?
  • Specjalista - systemy grzewcze
    Panowie nie podniecajcie się tak niezdrowo i nie uogólniajcie tak na temat firmy Solid. Dla tej firmy pracują przeróżni instalatorzy, także i tacy, którym wielu z Was uważających się za super fachowców nawet nie dorasta do pięt.

    Ja natomiast zwracam uwagę, że ludzką głupotą jest zlecać montaż okablowania jednej firmie, a innej firmie montaż systemu.

    Podkreślam jeszcze raz, że "projekt" instalacji alarmowej zaczyna się od zapoznania z obiektem oraz usytuowaniem osprzętu, urządzeń oraz mebli w pomieszczeniach. Ponadto potrzebne są też informacje o zwyczajach domowników/użytkowników oraz hodowanych zwierzętach.
    Dopiero do tego obiektu typuje się odpowiednie czujki ruchu znajdując najbardziej optymalne miejsca usytuowania tych czujek. Wiedząc gdzie czujki będą funkcjonowały najlepiej i jak będą prowadzone inne instalacje, zwłaszcza instalacje elektryczne, dopiero projektuje się ułożenie okablowania czujek i innych urządzeń systemu alarmowego.
    Niestety deweloperzy zatrudniają najtańszych wykonawców, którzy zazwyczaj nie mają najmniejszego pojęcia o instalacjach alarmowych. Utworzone przez nich okablowanie to wielka loteria.
    Co zatem ma zrobić instalator, który skazany jest na złe rozlokowanie czujek?
    Ma pruć otynkowane i pomalowane ściany, bo czujka powinna być w innym rogu ściany? Czy inwestor będzie gotów zapłacić za tę robotę? Zazwyczaj inwestor przegoni takiego instalatora i znajdzie lepszego, który przyzna, że instalacja jest OK. Mówiąc najprościej inwestor będzie szukał pseudofachowców, którym będzie obojętne gdzie znajdują się czujki i jak one są usytuowane.
    Niestety taka jest prawda. Sam wielokrotnie odchodziłem z przysłowiowym kwitkiem, bo raczyłem zakwestionować idiotyczne usytuowanie czujek.
    Dla przykładu kiedyś w jednej firmie miałem poprawić alarm, który wywoływał fałszywe alarmy. Był założony przez inną firmę, bliżej mi nieznaną.
    Zakwestionowałem umieszczenie zwykłych czujek PIR ponad oknem, pod którym dodatkowo był grzejnik.
    Pomijając fakt, że czujka wzbudzała się od ciepła grzejnika to jeszcze była kompletnie bezużyteczna, gdyż znajdowała się w zasięgu ręki włamywacza dostającego się do pomieszczenia przez okno.
    Właściciel firmy uparł się, że nie ma mowy o zmianie umiejscowienia czujki i zażądał ode mnie wymiany czujki na taką, która nie będzie wywoływać fałszywych alarmów i do tego ma być tanio. Zaproponowałem mu wtedy zastosowanie bariery w oknie, niestety w cenie, na którą się nie chciał zgodzić lub przeniesienie czujki w inne miejsce na co też nie wyraził zgody, bo pomieszczenie biurowe było wykończone i nie mógł sobie pozwolić na ponowny remont. Rozwiązanie bezprzewodowe także było dla niego zbyt drogie.
    Niestety czujki nie dało się wymienić na dualną, ponieważ umiejscowienie czujki ponad oknem powodowało, że była ona skierowana na ściankę działową, za którą znajdowała się kotłownia z kotłem podajnikowym, który po prostu wzbudzałby czujkę mikrofalową. Trudno mi było gościowi wytłumaczyć, że czujka mikrofalowa będzie "widziała" to co znajduje się za tą ścianką i będzie reagowała na ruch silników podajnika i wentylatora.
    Skończyło się tym, że klient nie zlecił mi tej roboty, bo miałem odmienne zdanie od niego oraz jego doradcy, który stwierdził, że wystarczy tylko wymienić czujkę na inną i nie powinno to kosztować więcej jak 100zł wraz z wymianą czujki :)
  • Poziom 9  
    Dziekuję za wszystkie uwagi. Dowiedziałem się sporo o systemach alarmowych i instalatorach.

    Widzę, że rozwiązanie musi poczekać kilka lat do nastepnego remontu, wtedy wszystkie rzeczy o których pisza autor ostatniego postu będą wiadome.
    Jak człowiek odbiera klucze do mieszkania w stanie deweloperskim (z zamontowanym okablowaniem, na które nie miał wpływu) to ani nie wie jakie będzie miął zwyczaje w nowym domu, ani jakie będzie miał meble itd.
    Nie nazwałbym z założenia głupotą tego, że ludzie nie akceputją montowania alarmu i prucia ścian po urzadzeniu i umeblowaniu mieszkania. Jakkolwiek rozumiem, że z punktu widzenia instalatora takie rozwiązanie ma pewne zalety.

    Na razie widzę,że nie pozostaje mi nic innego, jak w czasie urlopu wyłączać telefon (prezynajmniej w nocy) i pozostawić SOLIDA z problemem fałszywych alarmów podczas mojej nieobecności.
  • Specjalista - systemy grzewcze
    To nie jest tak.
    Te wszystkie informacje można zdobyć wcześniej.
    Po pierwsze umeblowanie. Tu nie chodzi gdzie będzie stało krzesło, a gdzie taboret.
    Z reguły budując dom wiesz gdzie będą zabudowy szaf, telewizor, kuchnia czy lodówka. Gdzie będzie kominek i kanały rozprowadzające ciepło, kanały wentylacyjne oraz grzejniki. Czyli wszelkie urządzenia generujące ciepło.
    Te informacje można zdobyć w fazie projektowania i budowania domu. Od tych informacji zależy rozlokowanie czujek oraz ich dobór.
    Przyzwyczajenia domowników także można poznać wcześniej, a wręcz nawet trzeba.
    Tu bowiem chodzi o to czy domownicy lubią zwierzęta i rośliny i czy planują je hodować. Ponadto czy wolą w okresie letnim zostawiać otwarte okna czy też jednak są zwolennikami rekuperatorów i klimatyzacji. Gdzie będą sypialnie na parterze czy na pietrze. Czy w czasie snu chcą zazbrajać strefy zewnętrzne. Czy śpiąc na piętrze chcą na noc zazbrajać strefę parteru.

    Tak więc jak widzisz są to informacje, które się pozyskuje przed projektowaniem i montażem instalacji alarmowej.

    Co do Twoich problemów to trudno jest cokolwiek powiedzieć nie widząc całości i nie mając wglądu do całej historii alarmów.
    Nie wiemy jak są podłączone czujki. Czy są one podłączone jako parametryczne czy też bez parametryzowania (EOL) linii? Jak jest podłączony antysabotaż czy jako linia dwuparametryzowana (2EOL) czy też w szeregu jako NC?
    Z jakimi czujkami mamy do czynienia? Jakie to są modele? Czy posiadają styki przekaźnikowe czy też półprzewodnikowe?
    Czy czujki są podłączone pojedynczo czy też są łaczone szeregowo i wpięte do jednego wejścia? Jaki to model centrali alarmowej?
    Czy jest jakaś dokumentacja okablowania przed położeniem tynków np. zdjęcia?
    Fałszywe alarmy mogą być spowodowane przez wiele czynników:
    1. Uszkodzona centrala alarmowa.
    2. Wadliwe czujki.
    3. Złe usytuowanie czujek.
    4. Zły dobór czujek do pomieszczeń i rodzajów zakłóceń ciepła.
    5. Zakłócenia elektryczne czujek lub centrali spowodowane złym prowadzeniem okablowania.
    6. Zakłóceniami spowodowanymi innymi urządzeniami radiowymi działającym w pobliżu np. telefony, moduły powiadomienia GSM, regulatory fazowe itd.
    7. Zakłócenia spowodowane uszkodzeniem przewodów alarmowych.
    8. Zbyt małym ustawionym tłumieniem zakłóceń na wejściach centrali.
    9. Zbyt duże obciążenie wyjścia zasilającego czujki.
    10. Zbyt dużą opornością styków - zły dobór obwodów np. zbyt dużo połączonych w szeregu styków antysabotażowych.
    11. Poluzowane styki.
    oraz wiele innych.

    Reasumując.
    Żeby wyeliminować problemy to tę instalację musi obejrzeć instalator, który wie trochę więcej niż tylko jak podłączyć przewody. Niestety dostęp do obecnego systemu ma tylko instalator z Solida, ponieważ tylko on dysponuje hasłem serwisowym.
    Jeżeli zatrudnisz innego serwisanta to będzie on musiał zresetować centralę usuwając wszelkie ustawienia i przywracając ustawienia fabryczne.
    Jeżeli centralę przejmie serwisant spoza Solidu to Solid może sobie kazać płacić za każdą interwencję w razie fałszywego alarmu. Musisz też sprawdzić jakie są warunki w umowie z Solidem.
    Kiedy system jest zamontowany i nadzorowany przez serwisanta Solidu to wszelkie interwencje także i w przypadku fałszywych alarmów powinny się odbywać bez dodatkowej opłaty, bo to Solid powinien zadbać o to, żeby alarm nie uruchamiał się bez powodu.
    Co do przyjazdu serwisanta i płacenia 120zł to sprawę bym postawił jasno.
    Skoro system powoduje fałszywe alarmy to znaczy, że jest źle zaprojektowany lub występują w nim wadliwe podzespoły. Skoro nie chcą tego naprawić to Ty nie będziesz ponosił kosztów interwencji spowodowanych fałszywymi alarmami.
    Możesz także sobie zastrzec, że masz być informowany o alarmie tylko po jego sprawdzeniu i stwierdzeniu zasadności czyli tylko wtedy, kiedy nastąpiło włamanie.
  • Poziom 9  
    Dziękuję za pomoc. Widać z SOLIDEM się nie da zrobić. Kolejne wakacje kolejna pobudka o 4 rano.
    Już się przyzwyczajam. Zamykam wątek.