Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Renowacja/naprawa agregatu made in ZSRR

Doom 12 Aug 2011 20:44 3174 14
  • #1
    Doom
    Level 18  
    Witam.

    Nie wiem czy dobrze wybrałem dział ale w samochodowym(z racji silnika i elementów mechanicznych) nie napiszę a elektroniki też tu niema jedynie trochę drutu i pewnie jakiś układ stabilizujący prąd czy chociaż kondensator (ale w tamtych czasach to nie jest takie pewne) :P Więc do rzeczy:

    Udało mi się przypadkiem wejść w posiadanie agregatu prądotwórczego który wygląda jakby pamiętał wojnę (którą tego nie wiem), miałbym prośbę do was bo mam duży problem w identyfikacji parametrów(brakuje jakichkolwiek oznaczeń), no i mam jeszcze kilka pytań. Po pierwsze jakie paliwo tam się leje ? Na 99% to 2-suw więc pewnie trzeba to wymieszać z olejem tylko w jakich proporcjach ? Po drugie co to za wtyczka do podłączenia odbiornika zasilania ? W drugiej jest coś jakby dioda prostownicza jutro zrobię foto. Po trzecie tak się zastanawiałem i chyba rozbiorę wszystko przeczyszczę i zobaczę w jakim jest stanie(nie będę odpalał żeby się przypadkiem nie zatarł...) Na co zwrócić uwagę ? Patrzyłem do baku i jest tam sporo złuszczonej farby/oleju/benzyny i czegoś co wygląda jak rdza... Po odkręceniu kraniku i zdjęciu wężyka (rozumiem że układ działa grawitacyjnie) nic nie leciało... No i tak już na koniec, wiecie może czy ta farba jest jakaś specjalna czy po prostu przeczyścić wszystko, kupić jakąkolwiek farbę khaki i pomalować ? Na jednym z fotek jedyna tabliczka jaką znalazłem. Pierwsze zdanie rozumiem oprócz ostatniego słowa a drugiego w ogóle :P

    Renowacja/naprawa agregatu made in ZSRR



    Renowacja/naprawa agregatu made in ZSRR

    Renowacja/naprawa agregatu made in ZSRR

    Renowacja/naprawa agregatu made in ZSRR

    Renowacja/naprawa agregatu made in ZSRR

    Renowacja/naprawa agregatu made in ZSRR
  • #2
    any56
    Level 39  
    1. Praca agregatu bez uziemienia zabroniona.
    2. Przestrzegaj zasad bezpieczeństwa przeciwpożarowego.
    3. Wskazane przeczyszczenie całości
    4. urządzenie jest chłodzone cieczą
    5. Przyłącza typu SzR wy wyjście
  • #3
    Doom
    Level 18  
    A skąd wiesz że urządzenie jest chłodzone cieczą ? Głowica cylindra wygląda dokładnie jak w motorach gdzie silnik jest chłodzony powietrzem z tym że tutaj powinien być w takim wypadku wiatrak... Gdzie tu wlać chłodziwo ?
  • #4
    Krzysztof Kamienski
    Level 43  
    Do głowy poprzednika :D _Any 56. Dwa pierwsze punkty przetłumaczył poprawnie, resztę wymyślił :D
    Kolego - Silnik dwusuwowy ok. 200 ccm pojemności chłodzony powietrzem - z tyłu cylindra masz deflektor doprowadzający nadmuch z wentylatora w obudowie na żebra cylindra. Z ekranowanego kabla na świecę domyślam się, że generatorek służył do zasilania radiostacji, więc uwaga z napięciem wyjściowym prądnicy !!!!! Może być i 700 VDC (prąd stały do zasilania anody wzmacniacza mocy) !!!!!!
    Wypłucz olejem napędowym zbiornik paliwa, kranik, filtr i gaźnik, napełnij zbornik mieszanką benzyny i oleju do dwusuwów (mixol) w zalecanej proporcji dla starych silników (25g oleju na 1 litr paliwa) i start :D
    Acha, ta ,,koniczynka" na filtrze powietrza to przepustnica ssania, zamknij dzwigienką do rozruchu. Jak zaskoczy, otwieraj powoli.
  • #5
    Doom
    Level 18  
    Jak uda mi się ją odpalić to postaram się pomierzyć jakie jest napięcie wyjściowe. A da się jakoś zmierzyć/określić moc ? Czyli ten pancerny wąż który wchodzi od góry w głowicę to przewód zapłonowy... Jutro wykręcę świecę, wyczyszczę bak no i postaram się rozłożyć co się da... Zastanawia mnie jeszcze brak jakichkolwiek oznaczeń... I jeszcze jedno pytanie jak to jest z tym zasilaniem silnika ? Mieszać benzynę z olejem ? Kupić zwykły olej silnikowy czy jakiś mixol czy coś takiego ?
  • #7
    dzimi
    Moderator
    O ile dobrze kojarzę ten agregat pochodzi z postojowego zasilania na czołgu T-72 M-1 (wersja dowódcza). Były one przystosowane do wytwarzania napięcia pokładowego (+24V).
  • #9
    Doom
    Level 18  
    Dzięki za pomoc :) Co do zalewania oleju to pod korkiem jest miarka więc pewnie na pełen bak paliwa jest jedna miarka oleju... Tak na oko ta miarka ma ze 100-150ml. Jeszcze pytanie nad tą "koniczynką" znaczy się pewnie filtrem powietrza jest taki zbiorniczek z tłoczkiem w środku on porusza czymś co jest wprowadzone do rurki za filtrem. To jest przepustnica i regulacja obrotów ? Ten krzywy kawałek drutu wkręcony w głowicę służy do przewietrzania komory spalania jak ją zaleję ? (to co jest na podłużnym zdjęciu pod świecą )
  • #10
    Krzysztof Kamienski
    Level 43  
    Ehhhhh....Ten krzywy kawałek drutu w glowicy do odpreżnik do gaszenia silnika :D
    Co do dodatkowego zbiorniczka, to głowy nie dam, ale były patenty typu samoregulacji obrotów silnika na bazie ciśnienia wytwarzanego przez dmuchawę (większe obroty to większe ciśnienie nadmuchu, więc przymyka przepustnice).
  • #11
    Doom
    Level 18  
    czyli jak chce go zgasić to tym krzywym drutem, ale przez zakręcenie kranika też się powinno dać i chyba nawet lepiej będzie odciąć benzynę. W tej koniczynce jest jakiś filtr ? Czyści się go ?

    W tym zbiorniczku z tego co widziałem jest tylko tłoczek który poruszając się porusza czymś co rusza czymś w rurce od "koniczynki" do głowicy. Tak jakby tam była przepustnica. Jutro sprawdzę dokładnie i zobrazuje.
  • #13
    Doom
    Level 18  
    Udało mi się do niego dobrać... Więc tak zbiornik jest w środku cały zawalony. Ale to się doczyści. Pod kranikiem do benzyny jest takie sitko które robi za filtr paliwa średnicy zew 28mm i wew 12mm da się gdzieś coś takiego dostać ? Czy może na wężyk dać filtr paliwa od malucha ?

    Edit:

    Najlepszym pomysłem będzie chyba kupno kranika od MZ-ki
  • #14
    Doom
    Level 18  
    Pojawił się mały problem. Ostatnio miałem więcej wolnego czasu więc rozebrałem gaźnik przeczyściłem z syfu i złożyłem ponownie. Paliwo zaczęło dochodzić do cylindra ale... Zginęła iskra, wcześniej po wykręceniu świecy i sprawdzaniu iskry było ok. A w tej chwili iskry brak ale kabel kopie xD Co może być problemem ? Jaka powinna być przerwa na przerywaczu ? Może kondensator padł... Da się go jakoś sprawdzić ?
  • #15
    Krzysztof Kamienski
    Level 43  
    Możliwe, że stary kondensator padł, ale mogło powstać zwarcie w cewce iskrownika.
    Wymień na próbę kondensator, kazdy motocyklowy się nada, potem zobaczymy. Sprawdź też przerywacz, może styki zanieczyszczone. Przerwa 0,5 - 0,7 mm.